Studie: Auta mají o 23 % vyšší spotřebu než udávají, hybridy i mnohanásobně vyšší

26.10.2017
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Australská sutide poukazuje na obrovské rozdíly mezi realitou a udávanými hodnotami spotřeby paliva

  • Největšími hříšníky co do škodlivin jsou diesely

  • Čím novější emisní norma, tím větší odchylka od skutečnosti

Že jsou normy pro měření spotřeby paliva a emisí mnohdy zcela mimo realitu, to už snad nemusíme připomínat. Vždyť i kvůli tomu se zavedlo nové měření spotřeby, označované souhrnně zkratkou WLTP. Má být reálnější. Aktuální normy jsou zkrátka úplně „mimo mísu“, což po mnoha podobných studiích z Evropy i USA nejnověji potvrdil i výzkum Australské automobilové asociace. Podle ní nejhorší auta vypouštějí 7x více škodlivin a mají o 59% vyšší spotřebu, než by odpovídalo homologaci. Průměrem testovaných aut je o 23 % vyšší spotřeba.

Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta

Absolutním rekordmanem se stal nejmenovaný plug-in hybrid, který zaznamenal v testu více než čtyřnásobné překročení hodnot udávané spotřeby. Asociace chce poukázat na rostoucí problém a potřebu zavedení reálnějších testů. Připomíná, že moderní auta jsou skutečně vyvíjena především s ohledem na dvacetiminutové laboratorní testy, nikoli na reálný provoz. Asociace vybrala třicet různých modelů a projela trasu složenou ve stejném poměru z dálnice, okresní silnice a městského provozu. Jízda trvala 90 minut.

Jak ukazuje asociace v podrobném dokumentu, vybrala dvě možné trasy. V jedné se naměřené rozdíly pro jednotlivá auta mezi různými jízdami lišily o 5 %, v druhé jen o 3 %. Jeden test se prováděl s tzv. studeným startem, druhý s ohřátým motorem. I to se promítlo do výsledků.

warm test aaa Hodnoty zjištěné při startu s ohřátým motorem
cold test aaa Hodnoty zjištěné po studeném startu

Testována byla různá auta plnící normu Euro 2, Euro 4, Euro 5 a Euro 6. Čím novější emisní norma, tím větší odchylky od skutečnosti byly zaznamenány. Vozy Euro 4 překročily udávanou spotřebu v průměru o 16 %, vozy Euro 5 o 23 % a vozy Euro 6 dokonce o 42 %. Jen připomínáme, že normy Euro nijak nestanovují limitní spotřebu, pouze omezují obsah škodlivin ve výfukových plynech.

Doporučujeme: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc

Z třícítky testovaných vozů (tabulku konkrétních modelů a motorizací bohužel asociace neuvádí) pouze čtyři odpovídaly po studeném startu s minimálním rozdílem v reálném provozu udávané spotřebě a jen jeden vůz (diesel dle normy Euro 4) dokonce dosáhl nižší spotřeby než je udáváno. Pokud jde o škodliviny ve výfukových plynech, nejhůře na tom byly diesely. Z dvanácti testovaných aut překročilo schválené normy 11 vozů, jeden hříšník překročil dovolené hodnoty NOx dokonce sedmkrát.

Tom Hrabě (neregistrovaný)
no to zas někdo objevil Ameriku :-D palubní PC ukazuje VŽDY nižší postřebu než je reálná. Jsou auta, kde je rozdíl malý (do 20%) a jsou auta, kde je rozídl větší (i více než 50%) Těžko uvěřit že je to náhoda ... Prostě je to jen klasický reklamní tah čili marketing (stejně jako návrat ke koním namísto kW), neboli oblbování lidí Je to prostě fakt, stejně jako že tachometr vždy ukazuje VÍCE. ....
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?