Stáří vozového parku? Další oblast, v níž je dodnes vidět propast mezi bývalým socialistickým blokem a západem

  • Vozový park v ČR je výrazně starší než v západních zemích EU – 14,7 roku v případě osobních aut

  • Nejlépe na tom je Lucembursko s průměrným stářím 6,3 roku

  • Německo, Francie, Británie i další státy se vejdou pod deset let

  • Mezi zeměmi bývalého východního bloku jsme na tom ale ještě dobře. Auta v Polsku jsou průměrně stará 17,3 roku

Vozový park je v České republice extrémně zastaralý a mělo by se s tím něco dělat. Tento narativ se vrací do tuzemských médií se železnou pravidelností. Naposledy docela nedávno, když vyšlo najevo, že úředníci ministerstva dopravy chtějí lidi „motivovat“ k rychlejšímu pořizování novějších aut finančními postihy:

Úředníci už zase chtějí trestat lidi za to, že si nemohou dovolit novější auto (komentář)

Nechme teď stranou všechny podpůrné argumenty jako třeba ten, že auta, která po silnicích reálně jezdí, jsou ve skutečnosti výrazně mladší. Pojďme se podívat, zda je tuzemský vozový park opravdu mimořádně zastaralý. Poslouží nám k tomu infografika Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA), publikovaná na Twitteru:

Infografika: průměrné stáří vozového parku v zemích EU
Průměrné stáří vozového parku v zemích EU. Čísla v modrých polích ukazují průměrný věk osobních aut, zelená lehkých užitkových a oranžová nákladních. Kliknutím zvětšíte. Zdroj: ACEA

Ve srovnání se západními zeměmi jsme na tom opravdu o poznání hůř. Zajímat nás teď budou osobní auta. Téměř všechny „severní” ekonomiky se vejdou pod deset let. I ve stagnující Itálii je to ale 11,2, ve Španělsku 11,9 a v chudém Portugalsku 12,8 roku. Tedy stále méně než u nás. Výjimku představuje pouze hospodářsky rozvrácené Řecko s průměrným stářím vozového parku blízkým tomu našemu (14,1 roku).

Když ale budeme porovnávat země s podobnou ekonomickou minulostí jako ČR, dostáváme výrazně jiný obrázek. Premiantem je Slovensko s hodnotou 13,5. V ostatních zemích bývalého východního bloku jsou na tom buď srovnatelně (Chorvatsko 14,3, Maďarsko 14,9) nebo výrazně hůř. V Rumunsku jsou osobní auta v průměru stará 16,2 roku, v Polsku dokonce 17,3. Podobná situace panuje rovněž v pobaltských zemích.

Škoda Favorit byla nejlepší auto socialistického bloku. Zde je důkaz

Stáří vozového parku je tedy jen další oblast, v níž se i tři dekády po pádu železné opony silně projevuje kontrast mezi centrálně plánovaným hospodářstvím a tržní ekonomikou. Lapidárně řečeno, jsme a zůstáváme chudší než naši západní sousedé.

Jak vidíme, průměrný věk aut dobře koreluje s HDP na hlavu. Chce-li vláda nebo úřady, abychom jezdili novějšími auty, má v první řadě vytvářet podmínky k tomu, abychom jako společnost bohatli. Problém zastaralého vozového parku se pak vyřeší sám.

Stáří vozového parku? Další oblast, v níž je dodnes vidět propast mezi bývalým socialistickým blokem a západem
Ohodnoťte tento článek!
4.41 (88.17%) 71 hlas/ů

28 KOMENTÁŘE

  1. “Vozový park je v České republice extrémně zastaralý a mělo by se s tím něco dělat.”

    “Nechme teď stranou všechny podpůrné argumenty jako třeba ten, že auta, která po silnicích reálně jezdí, jsou ve skutečnosti výrazně mladší. ”

    Aha, takže větu (a fakta) která celý text článku činí v podstatě zbytečným a nesmyslným “necháme stranou” a budeme… co? Číst a kometovat zbytečnost a nesmysl?!? Vskutku geniální idea!

    “Lapidárně řečeno, jsme a zůstáváme chudší než naši západní sousedé.”

    Tý jo, vážený autore, díky Vám! Kdybyste to nenapsal, tak si toho snad nikdo z nás ani nevšimne!

    “Jak vidíme, průměrný věk aut dobře koreluje s HDP na hlavu.”

    No, a s čím jiným by asi tak měl souviset?!? Obyvatelé bohatších států vydělávají mnohem víc, kupují si nová auta daleko častěji a průměrný vek aut v jejích zemích je tudíž nižší.
    No kdo by to řekl! Jak nečekané! Jak šokující! Autor objevil Ameriku, věčná sláva mu!

  2. Zase bude umělé zmlazování registru aby vše bylo dle podělané eu, ty dnešní plečky nic nevytrží, jsou plné *urvítek a socky raději budou jezdit v eurošrotu, ropáci smrdí léta a naráz se to zjistilo, stát sype do kapes stk ….

  3. Nová auta mají pouze referenti.Naš autopark je daleko starši.Lidi nemaji na nová auta penize.

  4. To je přece jasné.Kapitalistický prasata svoji nenažraností chtějí čim dál více,Demokracie kterou se neustále ohánějí je pouze fikce.Demokracie je přeci to, že mě nikdo nebude nakazovat v čem chci a mám jezdit pokud to bude splňovat STK.Tak že si třeba vyberu VW Golf 1 a dožiji s ním do smrti, pokud bude vše splňovat.A nikdo mě nebude nařizovat,že s tím jezdit nemůžu.Brusel si strčte do prdele i s těma jejíma euro zmetkama.

    • Máš pravdu. Taky mám radši starší auto bez dnešních kurvítek. Které opravíš na koleně s kladivem a gola sadou za pár korun. Já jim ten průměr ještě rozhážu hamr H2 tak rok 2005 koupím a do toho ot scot 64 z roku 60 něco.

  5. Jestli se budou nový odborníci učit dělat auta tak že vůbec nemusí být lehce opravitelné a opravdu nemusí tolik vydržet pak se nedivte.
    Víte jak se dneska testují tlumiče ? Osloví se čtyři výrobci jejich produkt se testuje a pak vyhodnotí.
    Myslíte si že vyhraje ten kdo je nejlevnější a jeho výrobek vydrží nejvíc ? Tak to si myslíte špatně.
    Děkuji za článek. Je potřeba psát a říkat věci nahlas.

  6. Ono to s tím stářím vozového parku není také tak jednoznačné. Jedna stránka věci je suchá řeč čísel a druhá je onen skutečný stav. Dnes si řada rodin drží dvě auta. Jedno na normální ježdění a druhé co by “nákupní tašku” či jak jim říkám já “nádražní” (to jsou ty co stojí třeba i týden u nádraží a vzhledem k mentalitě našeho národa zcela logicky tam nepostavíte zánovní auto za 1/2 mega, byť jinde ve světě by tam mohl klidně stát kabriolet se sundanou střechou). Zářný příklad jsem já sám. Nelíbí se mi “cucání si z prstu”, tak budu konkrétní. Bydlím na okraji města, garáž mám 2.5 km od “baráku” a nyní je v ní auto z 6/2016. Pod okny nám stojí “KAjda” (co by ona nákupní taška) z 9/1997, která má k dnešnímu dni najeto “jen” 114000 km. Poměr ročně najetých km je cca 3:2 ve prospěch průběžně obměňovaných aut v garáži. Takže já jsem vlastně ten “narušitel” pozitivních čísel – 242 měsíců (KA) tj. 20,24 roku + 29 měsíců (FO) tj. 2,6 roku. Jednoduchým výpočtem tedy zjistíme, že df. vlastním auto staré 11,42 roků, ale ve skutečnosti je to pitomost. Celý život se motám kolem aut a motorů a posledních 22 let jsem u jedné značky a tak z vlastní praxe mohu zcela klidně potvrdit, že patnáctileté vozy jsou na tom po tech. stavu kolikrát mnohem lépe než pětileté. Nehledě na to, že nové auta jsou vyvíjena primárně k ježdění a nikoli k popojíždění na kratší vzdálenosti. Patnáctikilometrové poskakování od semaforu k semaforu opravdu nemilují. A jestli někomu vadí děda v embéčku či trabantíku? No bóže, ten jeho nájezd 2-3 tkm ročně nic neznamená. Co to je proti mlaďochovy s ročním nájezdem 10-15 tkm ve “vytuněným” dieselu, za kterým po rozjezdu není 3 minuty nic vidět a i starý sergej (pro mladší generaci – ruská lokomotiva s dvoutaktním dieselem) bledne závistí. Ale to je v pořádku, vždyť on má vlastně jen 5 let staré auto, tak co – tady není co řešit.
    Takové a jim podobné statistiky jsou dle mého názoru celkem o ničem a dohromady se z nich nic adekvátního nedozvíme – teda kromě nějakého čísla.

    • Sergej není ruská lokomotiva, ale ukrajinská /pro mladší generaci/, která dnes shlíží k Ukrajině jako k zázraku chudoby a překrucování pravdy. Pravda je ,že Sergej z ukrajiny je kouřící diesel dvoutakt. To všechno bylo tenkrát poplatné své době. Pokud dnes někdo srovnává zastaralou techniku s novou dnešní , tak pardon prosím. Děkuji .

      • Budete se divit, kolik “moderních” dieselelektrických lokomotiv i ze západu má dvoutaktní nafťáky. A dejte k tomu většinu lodních motorů, kde jedna loď má emise jako 1/4 milionu naftových Passatů

    • Tak jí přidám ještě trochu jiný pohled na věc, jinak si to vystihl perfektně 🙂 Také máme doma auto na dílkové trasy rok 2014 a pak do města rok 2001 a pak tisícovku na letní projížďky rok 1967, takže když to shrnu v rokách 4 + 17 + 34 / 3 auty jsem v tom za cca 18letý průměr o Jawách co mám garáži ani nemluvím, tam jsem v průměru přes 50 🙂 Soused má roční RSo a v garáži Populára na značkách, 30tý léta, takže 88 + 1 / 2 = jeho průměr 44,5 roku…. Takže to jen k těm jejich výpočtům… dokud z toho nevyřadí ( papírově ) auta na hoby ježdení, jako to mají Švýcaři tak pak u nás budou vycházet takováto nesmyslná čísla !!!

  7. Minimální mzda 12200 kč chudoba tříská českou republikou pracující lidé jsou rádi, že vůbec nějaké auto maji. A podnikatelé v nových teréních autech za 2500000 kč si stěžují na velké mzdy.

  8. Nový auta jsou plná nepotřebné elektroniky která se pořád sype a typuji jejich životnost tak maximálně 5 let a potom schodit ze skály děkuji nechci nechám si svou milovanou Dáčii logan z roku 2007

  9. Tak vyrábějte auta od 50 tisíc a hned se vozový par omladí v autě stačí 3 pedály řadící páka volant a brzdy nic víc není potřeba něco podobného jako byl trabant 601 nebo watburg 353

  10. Sergej není ruská lokomotiva, ale ukrajinská /pro mladší generaci/, která dnes shlíží k Ukrajině jako k zázraku chudoby a překrucování pravdy. Pravda je ,že Sergej z ukrajiny je kouřící diesel dvoutakt. To všechno bylo tenkrát poplatné své době. Pokud dnes někdo srovnává zastaralou techniku s novou dnešní , tak pardon prosím. Děkuji .

  11. Rači budu jezdit s podstivou jedničkovou octavii starou 18 let, která je držák a jezdí pořád než nějakou novou spotřební sračkou která je na tom za 5let hůře než 18-let starý auto ……..každý nemá na to aby si každé 4 roky kupoval nové auto

  12. Prostě zbytečný článek zbytečného redaktora. Ale nějak se přece živit musí. Nevím zuda je placen od řádku, od slova nebo od písmene.
    Tečka – puntík

  13. Nebudu se v tom patlat, jen chci oznámit, že ke stáří vozového parku přispívám taky, protože v mé garáži stojí pomalu 25 let stará Škoda Favorit 135 GLX. Auto je udržované, téměř bez koroze, má letní i zimní kola, opravy nestojí majlant a spolehlivost taky není nejhorší.
    Ročně ujedu 2-4 tisíce kilometrů, tak proč bych si měl sakra kupovat nové auto? Abych uspokojil kapitalisty nebo ekology? Ani náhodou!
    Navíc, jako částečný invalida žijící na venkově na úplně nové auto nemám, leda tak na novější ojetinu. Jo, ta sice bude ekologičtější a bezpečnější, ale může být otahanější a nespolehlivější než můj letitý Favorit s původní, ještě nereflexní, SPZ, servisní knížkou a hromadou náhradních dílů…

  14. Zbytecny clanek.
    Na zapade nemaji za sebou 41.let socialistickeho experimentu. Jak je bohaty kazdy jednotlivec,tak bohata je cela spolecnost. Neni nutno srovnavat nova auta a starsi. Je potreba porovnat za jakych podminek a za jaky urok si mohu poridit nove auto a taky kolik dostanu jako protihodnotu za stare.

  15. Když si průměrný Němec ušetří na nové auto za rok a průměrný Čech za 10 let tak si vlastně ještě můžeme gratulovat, jak jsme na tom s vozovým parkem dobře.

  16. Nějak nechápu proč se pořád řeší stáří vozu. Snad technický stav je rozhodující!! Proč nechat sešrotovat 20 let starý vůz který funguje jak má, není schnilý, svítí, brzdí a nic nikde neteče? Proč?

  17. Celý tento problém je nutné rozdělit do dvou rovin.
    Státní orgány berou v potaz pouze auta, která jsou přihlášená. Ale jezdí se s nimi? Většinou jen na parkovištích zabírají místo. Dokonce jsem tu viděl varťase kombi, který slouží jako skladiště. Má ale číslo a tudíš se počítá jako jezdící auto.
    Druhá rovina jsou vozy, které skutečně jezdí po silnici. Jednou si dali pánové tu práci a vytáhli si auta, která byla zachycena na všech kamerách nad silnicemi a ten průměr stáří vozů se rapidně snížil.
    Já osobně vlastním Forda 20 let starého a zatím ho neměním jen proto, že nemohu sehnat novější. Klasický “střih” vozu už mít nemohu a MPV se přestávají vyrábět

  18. vždyt ťok z líhně oligarchy babiše už proti tomu bojuje, a to sice tím, že chudé motoristy začal šikanovat na stk nesmyslnými předpisy. a když to nestačilo tak opět zaútočil na chudé kteří si koupí ojeté vozidlo a jakmile se zjistí že toto vozidlo má stočený tachometr tak s ním ten podvedený kupec nemůže jezdit,děkujeme vládo oligarchů!…

  19. Bez špinění minulé doby by asi pisálkovi nic neotiskly. Za co pracují u nás lidé pro cizí firmy ? Proč dostávají pouze třetinu mzdy, protože na někom musejí vydělat. Propad je pouze v tom, že jsme si nechali stát rozkrást.

  20. Mému čtyřkovému Golfíkovi je 19 a stále krásně jezdí, i s 325000 km na tacháči(benzín), holt ještě kvalita, ne jak dnešní kšunty – polotovary, kde se vše řeší následnými reklamacemi…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: