Už i Škodovka končí s malými kombíky a nahrazuje je subkompaktními SUV. Legendární Fabia Combi se pomalu loučí a přenechává místo Kamiqu. Zatím se ale vyrábí, má tedy cenu si pospíšit a upřednostnit ji?

Hned úvodem je třeba říct, že nejde o přímé konkurenty. Zatímco Fabia reprezentuje klasická malá kombi, Kamiq začíná tam, kde skončil Yeti, tedy na pomezí subkompaktů a kompaktů. Přesto je jedním z úkolů pro lifestylové SUV praktickou Fabii Combi nahradit.

Nebude to mít jednoduché. Čtyřsetlitrový kufr Kamiqu sice odpovídá slušnému kompaktnímu hatchbacku, ovšem nestačí na bezedných 530 l v praktické Fabii. Kamiq má totiž při podobné délce o 18 cm větší rozvor, čili více místa pro lidi a méně pro náklad. A také vyšší podlahu, která sice usnadňuje nastupování, ale ubrala nejvíc právě kufru. Kamiq ale nabízí více místa vzadu, kde mohou cestovat i dospělí. Jestli je tohle u malého auta důležitější než velký kufr, necháme na vás.

Léty prověřený ergonomický standard, který nikdy žádný dotykový displej nenahradí. Pro konzervativní řidiče jasná volba
Dotykový displej působí esteticky, avšak vyžaduje odklánění zraku a zapření ruky. Kdo není zvyklý na tablet a chytrý mobil, bude se muset učit

Kamiq se tváří dospěleji, což podtrhuje i téměř padesátitisícový rozdíl v ceně (částečně kompenzovaný lepší výbavou). Širší i vyšší karoserie při podobné délce působí zavalitěji, členitá příď má do kabaňovské uhlazenosti daleko. Fabia Combi je zase elegantnější, což je při její relativně malé šířce poklonou designérům. Uvnitř taková rozmanitost nepanuje: Nadčasové solidnosti Fabie těžko něco vytknout, až na chronickou absenci emocí. Kamiq na to šel podobně a jeho interiér vypadá spíš evolučně než revolučně. Zachoval podobný styl a dokonce stejný volant, jen podlehl módě ošklivých, volně stojících displejů a redukci drahých tlačítek ve prospěch dotykového displeje.

Videodojmy: Škoda Kamiq 1.6 TDI je skvělé auto pro normální cestování

Topení sice pořád aktivujete jako za starých časů, ovšem pokud jste zvyklí topit si na nohy a čelní okno, už musíte sklopit oči k displeji a lovit v menu. Mimo zorné pole byly v Kamiqu přesunuty i méně důležité provozní ovladače, což v zásadě nevadí. Vadí ovšem splývající tlačítko varovných blikačů. Sice je na první pohled výraznější než ve Fabii, v praxi jej ale málokdy nahmátnete napoprvé.

Analogové přístroje jsou elegantní a čitelné, jen šedě podbarvené škály zhoršují čitelnost
Virtuální přístroje umějí zobrazit mapu či grafický výstup jízdních asistentů

Geekové mají jasno předem. Na konektivitu Kamiqu, který je pořád online a nabízí paletu souvisejících služeb, Fabia nemá odpověď. Rovněž konektorů nabízí nováček více, ač bohužel většinou malých USB-C. Obě škodovky spojuje nemístné šetření na podsvícení přístrojů. Postrádají totiž světelný senzor i hardwarový regulátor jasu. Když se setmí, čeká vás minimálně trojí ťukání do dotykového displeje. Naopak výkonné biLED světlomety nabízí nejen Kamiq, ale po faceliftu konečně i Fabia. Nicméně Kamiq je dostává ve střední a nejvyšší linii sériově a v základní za snesitelných 19 000 Kč, Fabia pak jen ve vrcholných liniích a v nižších ani za příplatek. Tím ovšem hierarchizace nekončí. Fabia se musí obejít bez vyhřívání zadních sedadel, dvouzónové klimatizace či nejmodernějších jízdních i bezpečnostních asistentů.

Příplatková sportovní sedadla podpírají celá záda i urostlému chlapovi, integrovaná opěrka je dost vysoko
Přední sedadla Kamiqu podepřou dokonale postavy do cca 180 cm, na zadních je královský nadbytek místa a vyhřívání

Řidiči si v obou případech nemohou stěžovat na ergonomii ani velkorysou nastavitelnost sedadel. V nich má Fabia trumf. Do linie Style totiž lze koupit sportovní sedadla (Monte Carlo standardně), která Kamiq neměl. A měl by mít, protože opěradla končí urostlým postavám u lopatek a mohla by být tužší. Subjektivní prostor v Kamiqu překvapivě není větší, aspoň tedy vpředu.

Expresivní styl nových škodovek je na Kamiqu znát obzvlášť dobře. Opustil charakteristická céčka, jimiž léta svítily zadní lampy

Větší rozvor i šířka přinášejí Kamiqu víc komfortu i suverenity. Jenže řízení bez citu a měkké závěsy kol mažou informace o chování předních kol; v tom je Fabia trochu lepší. Ta ovšem dokáže překvapit dramatickou změnou chování při sólo jízdě s plně naloženým kufrem. Hučící podvozek obtěžuje v obou případech, v Kamiqu navíc nepřiměřeně jeho ceně. Třeba ale dodat, že i s jednoduchou technikou si ladiči poradili znamenitě. Komfort na našich sedmnáctkách příliš netrpí, jen Kamiq s vyšším profilovým číslem nerad krátké výmoly.

Z Prahy do Ženevy a zpět: Dva tisíce kilometrů se Škodou Fabia Combi 1.0 TSI

Silnější litrový tříválec je pro Fabii optimálně silný, ač delší převody podtrhly přirozený turboefekt. Spotřeba oscilovala kolem 5,8 l na 100 km. Zajímavé je, že verze 1.0 TSI 110 k s manuálem se vrátila do nabídky a pro změnu vypadl automat. Vyšší a těžší Kamiq s většími koly dává stejnému motoru zabrat více. Ač dostal pět koní navíc, výkonové rezervy chybějí. S poloviční zátěží je dynamika přijatelná, ale nic víc. Jasným indikátorem je naměřená spotřeba 6,4 l na 100 km.

Zavazadlový prostor ve Fabii je malý zázrak. Velikostí, přístupností i variabilitou. Mohl by dostat průvlak na lyže a kvalitnější čalounění, ocenili jsme ale praktické boční přihrádky
Kufr Kamiqu je pravidelný, avšak snesl by kvalitnější čalounění a především větší objem. Podchozí výška pod zvednutým víkem 188 cm je v pořádku, nicméně Fabia nabízí 190 cm

V praktických kritériích zůstává Fabia neohrožená a její schopnost zastat roli nízkonákladového rodinného auta Kamiq neohrozil. Že by ji měl nahradit, je podle nás jen přáním marketérů. Přesto, že je pohodlnější a lépe vybavený. Avšak také dražší a s testovaným motorem bez výkonových rezerv.

Škoda Fabia 1.0 TSI vs Škoda Kamiq 1.0 TSI: Verdikt

Kamiq je objektivně modernější a dospělejší, avšak neskryje, že vznikl za jiným účelem než nahrazovat Fabii Combi. Ta je nejen citelně levnější, ale i úspornější a výrazně praktičtější; souzeno optikou velikosti kufru. Navíc do nabídky vrátila atraktivní kombinaci 1.0 TSI 110 k se šestistupňovým manuálem (avšak zase vypadl automat). V rodinném klání Fabia Combi jasně vítězí.

Foto: Petr Bača


Cena testovaného vozu: Fabia 501 000 Kč; Kamiq 649 200 Kč
Technické údaje Škoda Fabia 1,0 TSI Škoda Kamiq 1,0 TSI
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový tříválec zážehový řadový tříválec
Zdvihový objem válců (cm3): 999 999
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 81 / 5000-5500 85 / 5000-5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 200 / 2000-3500 200 / 2000-3500
Převodovka: šestistupňová manuální pohon předních kol šestistupňová manuální pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,7 9,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 196 194
Spotřeba naměřená (l/100 km) 5,8 6,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4262 4241
Šířka (mm): 1732 1793
Výška (mm): 1467 1531
Rozvor náprav (mm): 2470 2639
Pohotovostní hmotnost (kg): 1077 1156
Objem palivové nádrže (l): 45 50
CENY
Základní cena od (Kč): 318 900 387 900
Cena testovaného vozu (Kč): 501 000 649 200
Škoda Fabia 1.0 TSI vs Škoda Kamiq 1.0 TSI: Klasiku, nebo trochu módy?
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92.73%) 11 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Škoda je pro socky opravované na koleni..mechanikama někde v garáži a pak udávané jako servisovane…ať už koncern padne stejně je 5 kolo u vozu předražené kvalita pokulhává…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: