Není to tak dávno, co se objevila aféra Dieselgate. Chvíli se zdálo, že naftové motory končí. A když dění kolem dieselů utichlo, objevily se tendence omezit produkci vozů spadajících do kategorie SUV. Přesto tu dnes stojí dvojice pětimetrových obrů osazených vskutku poctivými pohonnými jednotkami. Spalujícími naftu, jak také jinak. Vznětové agregáty evidentně ještě neřekly poslední slovo. Minimálně ne u tak velkých strojů, jakými jsou modernizované Audi Q7 50 TDI quattro nebo Mercedes-Benz GLE generace V167 v provedení 400 d 4Matic.

Stojí stejně, ale dost se liší

Pod označením 400 d se ukrývá šestiválec OM656. Ten už dříve dostala třída S a následně také další modely značky Mercedes. Parametry dvakrát přeplňované jednotky o objemu 2,9 litru rozhodně nejsou nezajímavé. Výkon 250 kW (340 k) a vrchol točivého momentu 700 Nm, na taková čísla jste v minulosti potřebovali mnohem větší osmiválce. V kombinaci s GLE si u Mercedesu řeknou za tuto moderní strojovnu nejméně 1 917 850 Kč. Na takovou nabídku u Audi adekvátní odpověď nemají.

Videodojmy Audi SQ8 TDI – Sem se dívej, BMW

Q7 si můžete pořídit v kombinaci s vidlicovým šestiválcem o výkonu 210 kW (286 k) za 1 831 900 Kč, ale takový motor samozřejmě nabízí méně zajímavou dynamiku. Nebo lze sáhnout po SQ7. Pak dostanete 320 kW (435 k), jenže budete muset zaplatit 2,5 milionu. Případně je k dispozici ještě varianta 50 TDI S line spojující sportovní vizáž SQ7 a cenovku GLE 400 d. Právě tohle provedení se Mercedesu v našem testu postavilo. Velikostí, cenou a přítomností dieselu pod kapotou ale podobnosti končí.

Výhled z Q7 je výborný. Dva displeje vypadají efektně, ale vyžadují až moc pozornosti
Místa vzadu je na rozdávání. Sedadla jsou posuvná. Komu to nestačí, ten může dokoupit i třetí řadu

Mercedes sází na řadový šestiválec. Ptáte se proč? Taková koncepce umožňuje sdílet spoustu dílů se čtyřválci (OM654) a to znamená nižší výrobní náklady. Současně zbývá vedle motoru více prostoru. Ten lze využít třeba pro příslušenství zaměřené na čištění výfukových plynů. Mimochodem, tento motor byl představen jako nejsilnější diesel v historii značky Mercedes. Audi naproti tomu využívá osvědčený vidlicový šestiválec, který v rámci faceliftu z loňského roku dostal pomocníka v podobě malého elektromotoru propojeného s motorem řemenem. Ten dokáže získávat elektrickou energii při brzdění, v případě zásahu systému start/stop spalovací jednotku naopak roztočí. Q7 proto může plachtit s vypnutým motorem i v rychlosti až 160 km/h, což šetří palivo.

Který motor je lepší?

To je velmi záludná otázka. Jestli patříte mezi méně náročné, bude se vám asi více líbit šestiválec Audi. Je totiž jemnější, kultivovanější, s autem pořád umí velmi slušně zacvičit a je také úspornější. Během týdenního soužití se dokázal udržet těsně pod průměrem deseti litrů (9,9 l/100 km). V případě Mercedesu skončil dlouhodobý průměr testu na hodnotě 11,2 l/100 km. I při měření spotřeby bylo Audi o litr úspornější. Pro zajímavost, Q7 během jízdy „s provozem“ kombinující město, okresky i dálnici vykázalo spotřebu 7,0 l/100 km. Sedm litrů a takový kolos? Úctyhodný výkon. Ale není to samozřejmě zadarmo.

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace: Podrobný srovnávací test luxusních SUV na elektřinu

Nevýhodou je jistá lenost. Možná, že byste si ničeho nevšimli, jenže pokud přesednete z Q7 50 TDI do GLE 400 d, rozdíl vás srazí do kolen. Řadový šestiválec je ve všem, co se týká dynamiky, lepší. Má mnohem rychlejší odezvu na plyn a daleko hutnější zátah. K tomu si přidejte hrubý, ale svým způsobem pořád příjemný zvuk řadového šestiválce. I když je motor fakticky hlučnější, jde přesně o ten druhu hluku, jaký si v době nastupujících elektromobilů chcete užívat, dokud to jde.

Ve výsledku logicky znamená silnější motor lepší dynamiku. Při sprintu na 100 km/h byl rozdíl během našeho měření 0,6 s ve prospěch Mercedesu (6,1 s vs. 6,7 s). Pocitově byste ale tipovali ještě výraznější odstup. V GLE se na dálnici regulérně na chvilku zamyslíte a tachometr ukazuje 200 km/h. Ani o tom nevíte. Přirozeně na té německé.

Audi jízdně lepší

Jízda po dálnici je obecně parádní disciplínou obou našich soupeřů. Ani Q7 50 TDI samozřejmě není pomalá, ale jestli budete jezdit více v Německu, zaručeně potřebujete GLE. Klikaté silnice naopak lépe zvládá Audi. Za prvé má lepší řízení a za druhé využívá v případě verze S line tužší nastavení podvozku, který je snížený o 15 mm. Pořád se ale bavíme o vzduchovém odpružení. Testovaná Q7 navíc měla ve své výbavě také natáčení zadních kol. GLE sice rovněž nabídlo vzduchový podvozek, ale jen ten základní. Systém E-Active Body Control umožňující neuvěřitelná kouzla s nakláněním karoserie do zatáček by situaci dokázal změnit, jenže ten jsme si vyzkoušet nemohli. Pokud si budete chtít tento prvek užít, připravte si na příplatky 200 tisíc navíc.

Kdo hledá větší pohodlí a jistější jízdní vlastnosti, ten volí Q7
I když je motor fakticky hlučnější, jde přesně o ten druh hluku, jaký si budete užívat

Jakkoliv vypadá takový příplatek strašidelně, od věci možná nebude. Právě fungování základního vzduchového podvozku GLE (připlácí se 52 tisíc) je jeho největší slabinou. Na rozbité silnici totiž moc komfortní není a na nerovnostech v zatáčkách auto poměrně dost znervózní. Paradoxem je, že Audi bylo pohodlnější, přestože mělo tužší sportovní podvozek a disky o velikosti dokonce 22″ s pneumatikami 285/35 R 22. Lepší výsledek po stránce jízdních vlastností (a také spotřeby) pak Audi přihrává i nižší hmotnost. Přestože je Q7 delší, podle technických tabulek je téměř přesně o 100 kg lehčí.

Audi laser light
V rámci loňského faceliftu dostala Q7 do nabídky laserové světlomety. Připlácí se za ně 56 300 Kč a je to příplatek, který rozhodně stojí za úvahu. Svítí totiž výborně. Pokud si ale myslíte, že budete moci laserovými světly problikávat jiné řidiče, máte smůlu. Ovládat můžete klasická dálková světla. Ta laserová jsou jejich nadstavbou a fungují zcela automaticky. Vůz rozsvítí laserové diody (v každém světle je už jen jedna) tehdy, pokud pojedete rychleji než 70 km/h (zhruba sekundu po rozsvícení dálkových světel) a pokud kamera neuvidí v okolí jiný automobil. V případě, že rychlost klesne na 50 km/h nebo kamera detekuje jiný vůz, systém laserová světla zhasne.

Samostatnou kapitolou týkající se jízdy jsou asistenční systémy. Protože se bavíme o autech s cenou od dvou milionů, nemůže vás překvapit fakt, že k plně autonomní jízdě nemají daleko. Minimálně ne na dálnicích, kde obě tato SUV suverénně jedou uprostřed pruhu prakticky bez zásahu řidiče. Mercedes k tomu přidává navíc možnost měnit jízdní pruhy pouze tak, že budete držet páčku blinkru. Točit volantem ani hlídat zpětná zrcátka teoreticky nemusíte. Nechybí inteligentní upravování rychlosti podle trasy nastavené v navigaci nebo podle značek.

Osmiválce nevymřely. Mercedes představil hned dvě velká SUV s výkonem přes 600 koní

U Mercedesu se nám ale opakovaně stávalo, že zaznamenal na komunikaci těsně vedle dálnice limit 80 km/h a klidně v levém pruhu dálnice začal brzdit ze 130 km/h. Inu, nic není dokonalé. Ale dlouhé cestování s podporou všech těchto systémů je vážně skvělé. Ať už se budeme bavit o Audi, nebo o Mercedesu. Můžete být zapřísáhlí petrolheadi, jakmile něco podobného vyzkoušíte, pro dlouhé dálniční cesty už nic jiného chtít nebudete.

Hej, Mercedesi!

Ještě nebyla řeč o interiéru. Také v něm se GLE a Q7 dost liší. Audi je uvnitř o něco širší, více nabízí také v podélném směru a má větší zavazadelník. Naše sympatie ale nakonec získal Mercedes. Když pomineme subjektivní stránku designu, musíme připsat body pro GLE za lepší ergonomii. Dotykové displeje Audi vypadají dobře v showroomu, ale v praxi si od řidiče žádají více pozornosti. GLE má vždy dva obří displeje (12,3″) umístěné pěkně na očích. Navíc se i na tom pravém můžete pohybovat pomocí touchpadu umístěného na volantu. Nebo máte raději hlasové ovládání? GLE je i v tomto směru velmi daleko. Během testu jsme si rychle zvykli na ranní konverzaci ve stylu „Mercedesi, zapni masáž.“ „Zapínám masáž.“ „Mercedesi, zapni vyhřívání sedadla.“ „Zapínám vyhřívání sedadla.“ Zajímavou vychytávkou je pak rozšířená realita promítající při navádění k cíli šipky přímo do obrazu přední kamery. To Audi neumí. V Mercedesu jsme se zkrátka cítili lépe. I když chápeme, že přísně strohé řešení Q7 a dokonalé zpracování interiéru také má své výhody.

Interiér GLE je modernější než v případě Audi a nabízí lepší ergonomii. Komfort je prvotřídní
Q7 nabízí více prostoru, ale to vážně neznamená, že se budete v GLE tísnit

Než se pustíme do závěru, ještě malá poznámka k dalším systémům. Audi Q7 dostalo v rámci faceliftu do výbavy laserová světla. Stojí 56 000 Kč a rozhodně se vyplatí. Jakmile se totiž laserové diody přidají k dálkovým světlům, z tmavé noci se stane den. Ne, vážně. Nepřeháníme. Tohle je velká paráda, kterou pro změnu nenabízí Mercedes.

A vítězem se stává…

Mercedes. Důvodem je lepší ergonomie, a především výrazně lepší motor. Mimochodem, motorem by GLE 400 d zvítězilo i nad novým BMW X5. Ani to za 1,9 milionu podobně silnou jednotku nenabídne. Stejně jako u Audi si můžete vybrat mezi slabším šestiválcem (30d, 1,8 milionu) a verzí M50d. Ta je výkonnější a podstatně dražší (294 kW/400 k, 2,4 milionu). I kdybychom se nebavili v případě Q7 o výbavě S line, ale o základu levnějším o zhruba sto tisíc, pořád by nám připadal příplatek za lepší naftový šestiválec adekvátní. Konečná cenová specifikace našich aut navíc stránku pořizovacích nákladů poněkud změnila. Zatímco GLE vybavené vším možným stálo bezmála 2,5 milionu, Q7 by vás v testované podobě vyšla o 400 tisíc dráž. Přičemž kromě laserových světel jsme si nevšimli, že by v GLE chybělo něco, co v Audi bylo.

Audi Q7 50 TDI quattro vs. Mercedes-Benz GLE 400 d 4Matic: Verdikt

1. Mercedes-Benz
Trumfem GLE 400 d je jeho motor, který za svoji cenu jen těžko hledá konkurenci. Převahu má i pokud se jedná o ergonomii a asistenční systémy. Slabším místem je horší komfort a nepřesné řízení.

2. Audi
Navzdory modernizaci Q7 nezapře starší datum zrodu. Má mnohem slabší a méně dynamický motor a celkově je i dražší. Má však agilnější a komfortnější podvozek, lepší řízení a jeho zpracování působí místy přesvědčivěji.

Foto: David M. Bodlák


Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: Audi 2 950 100 Kč; M-B 2 485 930 Kč
Technické údaje Audi Q7 50 TDI quattro Mercedes-Benz GLE 400 d 4Matic
MOTOR
Konstrukce: vznětový vidlicový šestiválec vznětový řadový šestiválec
Zdvihový objem válců (cm3): 2967 2925
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 210/3500-4000 243/3600
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 600/2250-3250 700/1200-3000
Převodovka: osmistupňová automatická pohon všech kol devítistupňová automatická pohon všech kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,3 5,8
Nejvyšší rychlost (km/h): 241 245
Spotřeba naměřená (l/100 km) 7,0 8,0
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 5063 4924
Šířka (mm): 1970 1947
Výška (mm): 1741 1772
Rozvor náprav (mm): 2994 2995
Pohotovostní hmotnost (kg): 2165 2268
Objem palivové nádrže (l): 75 85
CENY
Základní cena od (Kč): 1 962 900 1 881 500
Cena testovaného vozu (Kč): 2 950 100 2 485 930
Srovnávací test Mercedes-Benz GLE 400 d 4Matic vs. Audi Q7 50 TDI quattro: Diesel v hlavní roli
Ohodnoťte tento článek!
3.6 (72.86%) 14 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: