• Mercedes-Benz z roku 1980 dával najevo svou převahu, v jedné disciplíně však před Ladou kapituloval

  • Lada 1200 z roku 1976 je o 4,5 metráku lehčí než Mercedes a ve sprintu mu to natřela

  • Mercedes nečekaně zvítězil v testu ovladatelnosti

  • Škoda 120 GL z roku 1987 měla vysoké ambice, ale před nástupem do klání se porouchala

Běžný srovnávací test se může změnit v příběh s dramatickou zápletkou. Třeba když přijedou na zkušební polygon tři auta a odjedou jen dvě. Škodovka se zkrátka na místě rozhodla, že se velkého klání nezúčastní.

Je konec 80. let, reálný socialismus se hospodářsky vyčerpal a systém, který 40 let předtím vytvořil rádoby beztřídní společnost, plodí trvalý nedostatek zboží. Tím vyvolává v lidech silné materiální touhy a osobní auto, ideálně západní značky, je na hodnotovém žebříčku vůbec nejvýš.

Řada W 123 dokonale symbolizuje prosperitu západního Německa 70. let. Úspěch, který měla u zákazníků, už nikdy žádný Mercedes nezopakoval
VAZ byl prvním a posledním sovětským autem na výši doby. Úspěšně se vyvážel a ve východním bloku působil jako zjevení

Mercedes se stal modlou, vlastnit ho znamená dobýt vrcholy společenských žebříčků. Běžně jej koupit nelze, do Československa se nedováží a po přepočtu stojí zhruba tolik, co dva slušné domy. Přesto u nás stovky Mercedesů jezdí a piano, tedy typ W 123, nejčastěji. Jezdí s ním nejen vekslák Bíny ve filmu Bony a klid, ale i Waldemar Matuška, doktor Janeček ze skupiny Kroky, Miloslav Šimek a desítky autobazaristů, zahraničních montérů či vedoucích Mototechen. V době, kdy už se roky vyrábí nové W 124, proudí k nám piana více či méně legálními cestami. Hodně jich poslali emigranti, nějaká dovezl Tuzex, ten si ale na poplatcích, kurzových rozdílech a daních přirazil tolik, že z vysoké ceny udělal astronomickou.

Listopad 89 v motoristickém tisku: Sovětské koncepty, tuning Favoritu, elektrický Trabant a úžas nad dálkovým zamykáním

Jenže ne každý si nastřádal dvacetinásobek běžné roční mzdy, a honit vodu šlo i s Ladou. Ta totiž stála jen tři roční platy. Dnes by čtyřmetrové stroze vybavené auto neobstálo, ale na socialistické poměry šlo o slušnou volbu. Mezi Daciemi, škodovkami i Wartburgy byl „jednooký“ žigulík králem.

Menší věnec volantu se montoval od 8/79, povšiměte si dvouzónové regulace topení. Za klimatizaci by chtěl výrobce 3164 DM
Jednoduché a přehledné budíky, škoda že to takhle nejde i dnes. Chybí tu otáčkoměr, ten byl k dispozici za příplatek 203,40 DM a jen pro benzinové verze

A tak jsme se rozhodli zkusit, oč přišel český playboy, pokud se místo piana musel spokojit s lidově demokratickým autem. Na srazu abiturientů s ním mezi Saaby a Simcami neohromil, ale na chatu dojel, jen toho nemohl tolik naložit. Jistě, řešením byl kombík VAZ 2102, jenže těch byl trvalý nedostatek. Takže kdo si našetřil osm tisíc navíc k ceně sedanu, musel sehnat ještě dalších deset na úplatek pro vedoucího Mototechny…

Zpracování interiéru překonává všechny současné představy o solidnosti. Látka na sedadlech ani po 39 letech nevykazuje žádné známky opotřebení
Předkomůrkový diesel dostal po faceliftu ostřejší vačky, pevnější vačkový hřídel i vahadla a 60 namísto původních 54 koní

Slovo dalo slovo a na polygon Max Cars v Dlouhé Lhotě jsme přivezli tři dobové sny českých silnic. Nešlo o přímé konkurenty, kdo ovšem nedosáhl na Mercedes, často volil Ladu či Škodu 120. Ladu jsme si půjčili v Retroautomuzeu Strnadice, zbylé dva atlety jsme sehnali z vlastních zdrojů.

Italská estetika dýchá z každého detailu. V interiéru není nic zbytečného, bohužel ani poličky. Ty však šlo dokoupit a domontovat
Dobová přístrojovka je spíš krásná než praktická, ale moc to nevadí, je totiž přehledná. Jen kontrolky by mohly více zářit a být lépe rozeznatelné

Bohužel, my jsme mínili, svatý Kryštof měnil, a tak stodvacítka, která bez problémů dojela na místo, před zahájením testu už nenastartovala. Proto se trojboj změnil v duel. Bok po boku dva sedany klasické koncepce s podobným výkonem i určením, jen z opačných konců světa.

Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady

Jeden opulentní, festovní a až nepochopitelně kvalitní, druhý subtilní a čiperný, přesto použitelný i pro rodinu. Mercedes ohromil neuvěřitelně kvalitním interiérem a sedadly, ve kterých budou sedět ještě naši vnuci. Lada je uvnitř trochu strohá, ale elegantní a vzdušná. Přední sedadla nepřejí dlouhým cestám, ale ve své době obstála.

Motor lady byl na svou dobu pokrokový: Rozvod OHC a hliníková hlava, k tomu extrémně podčtvercová konstrukce zklidňující chod
Zrcátka nebyla při tehdejším provozu tak důležitá, čemuž odpovídají jejich rozměry i provedení. Chápeme, že kutilové je nahrazovali většími

Nejdříve volná projížďka, pak ostré soutěžení. Rozjížďka s pevným startem na 200 m, poté slalom. Prvotní ostych k plus minus čtyřicetiletým veteránům opadá a náklony při slalomu jsou poctivé. Mercedes těží z modernější konstrukce podvozku a posilovače řízení, takže překvapivě obstává i v disciplínách, v nichž by teoreticky neměl mít šanci. Mezi kužely se proplétá graciézně a s menšími náklony, i přes 450kilogramový hendikep. Rovněž při akcelerační bitvě startuje z místa křepčeji, než by člověk od 60 koní v jedenapůltunovém autě čekal.

Příprava závodu na 200 metrů s pevným startem proběhla pečlivě, obě auta musela na startu stát v zákrytu
Na 100 metrech by obě auta by předběhl i průměrně trénovaný běžec. Velmi těsné vítězství si nakonec připsala Lada s časem 16,86 sekundy

Na druhou stranu cestování v Ladě, z dnešního pohledu miniaturním autě, není méně pohodlné o tak velký kus, jak by se dalo z rozdílu v rozměrech i pověsti očekávat. Ovšem technická převaha Mercedesu mu nakonec zajistila vítězství.

Hvězda padá vzhůru

Tenhle model polarizuje do­dnes. Jedni jej považují za nejlepší Mercedes všech dob, jiní se diví, že za něco tak líného a řidičsky odtažitého mohl někdo chtít tolik peněz. Předchůdce dnešní třídy E byl v každém případě posledním nositelem chromovaných nárazníků, a tím i odcházejícím symbolem starosvětské solidnosti, kterou se značkou M-B spojujeme. Nebýt koroze, kterou navzdory dobovým slibům automobilka ani u tohoto modelu nedostala pod kontrolu, jezdila by většina aut dodnes.

Vlastnit Mercedes znamenalo více než vila na Ořechovce

Legendy o milionech najetých kilometrů v barvách taxislužby jsou ostatně všeobecně známé. Dieselové motory, jež byly u nás tak oblíbené díky levné naftě pocházející z družstevních náklaďáků a traktorů, platí za nezničitelné. Měřeno současným metrem je však jejich dynamika na pováženou, stejně jako hluk, který proniká do kabiny. Podvozek s úhlovou zadní nápravou působí dynamičtěji než zbytek auta, zvolenou stopu vykrouží jistě a bez extrémních náklonů. Zadní brzdy jsou na rozdíl od Lady kotoučové a tudíž citelně účinnější než u sovětského rivala.

Retro: Mercedes-Benz 350 SE (1973) vs. BMW 745i (1983)

Drahá, podpultová a komplexní

Téměř 2,7 milionu exemplářů a 11 let výroby si na své konto připisuje v listopadu 1975 představená řada W 123. Její cena byla o 2400 DM vyšší než u předchůdce W 114, což zprvu nelibě nesli taxikáři – hlavně kvůli nim se obě řady paralelně vyráběly celý následující rok. Brzy se však ukázalo, že zájem o novinku vysoce převyšuje kapacitu automobilky: Kdo se zapsal do pořadníku, čekal až tři roky. Jak dobře se občanům SRN tehdy vedlo, ukazuje statistika z roku 1980: Zatímco lidový VW Golf oslovil 200 892 Němců, Mercedes W 123 si ten rok pořídilo o 2000 západoněmeckých motoristů více. Fenomenální úspěch byl o to větší, že automobilka k sedanu a kupé vůbec poprvé přidala i verzi kombi.

Jak se kalila ocel

Lada vzpomíná na 60. léta, kdy vznikl Fiat 124, její předobraz. A také použila dobovou techniku, tedy tuhou zadní nápravu, šnekové řízení bez bezpečnostního sloupku a brzdy bez posilovače. Jenže ji dobře sladila a udržovaný „žigulík“ dokáže i dnes potěšit.

Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?

I s délkou 4,1 m ubytuje čtyři dospělé i zavazadla, motor ze svých 62 koní dostává maximum a brzdy sice vyžadují sílu, ale účinkují slušně. Jen to tuhé řízení, které navíc u většiny aut získalo zemědělské vůle, prozrazuje dobu vzniku.

Čím tehdy VAZ tak okouzloval?

Jsou tu však jiné výhody: exaktní řazení, účinné topení, skvělý výhled a čitelné laškování s adhezí. Kdo se nebojí pořádně vzít za volant, nečekaně se pobaví – fiatovské geny jsou znát. Podčtvercová jednadvojka potřebuje točit, avšak pokud má v pořádku řetěz a rozvody, běží tiše. Se seřízeným karburátorem startuje na první cvrnknutí a přiblíží se k osmilitrové spotřebě, byť shora. Archaismy typu světlometů s asymetrickými žárovkami, ostřikování čelního skla ruční pumpičkou či miniaturních zrcátek si majitelé většinou svépomocí vylepšili, náš kus ale byl v původním stavu.

Lada vyráží dobýt svět

Sovětský svaz potřeboval motorizovat zemi a vydělávat na studenou válku. Tak koupil v roce 1966 licenci na výrobu Fiatu 124, který však musel projít rozsáhlými úpravami (více v aktuálním auto-moto a sport Classic) a postavil v Togliatti obří automobilku. Vznikl VAZ 2101 Žiguli, který se pod názvem Lada 1200 několik let úspěšně vyvážel na Západ. Brzy byl doplněn kombi 2102 a vylepšenými modely 21011 (1300), 2103 (1500) a 2106 (1600) a bezpočtem vzájemných kombinací motorů a výbav. Existoval dokonce i s rotačním motorem pro KGB či s pravostranným řízením. Základní verze 2101 vznikala v letech 1970–1983, odvozené, technicky i designově shodné typy však byly vyráběny až do roku 2006.

Lada 1200 vs. Mercedes-Benz 200 D: Verdikt

Lada sice ze své dřevní techniky dostala maximum, ale o deset let konstrukčně mladší Mercedes má navrch ve věcech, které jsou opravdu důležité. Je také jedinečný v detailech, třeba lakované poklice či hvězda na kapotě tvoří unikátní atmosféru. Lada je mrštná a přes svou pověst také docela pohodlná, navíc má čiperný motor. Jenže na Mercedes to kdysi ani dnes nestačilo.

Foto: Petr Bača

Lada 1200 Mercedes 200 D
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ: Zážehový řadový čtyřválec Vznětový řadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3): 1198 1988
Největší výkon (kW (k)/ot.min-1): 45,6 (62)/5600 44(60)/4400
Točivý moment (Nm /ot.min-1): 87,3/3400 113/2400
Převodovka čtyřstupňová manuální čtyřstupňová manuální
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka x šířka x výška (mm): 4073 x 1611 x 1440 4725 x 1786 x 1438 
Rozvor náprav (mm): 2424 2795
Hmotnost (kg): 945 1390
Nádrž (l) 39 65
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Nejvyšší rychlost (km/h): 142 135
Zrychlení 0–100 km/h (s): 20 27,4
Spotřeba (l/100 km): 8,8 7,6
Silvestrovský srovnávací test: Lada 1200 vs. Mercedes 200 D (a málem i Škoda 120 GL)
Ohodnoťte tento článek!
3.8 (76.88%) 32 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

    • Pokud se např. rozpadne palec rozdělovače (vož se mi u Š120 stalo) a nemáte sebou náhradní, je vám veškerá šikovnost k h………

  1. Pěkné ladu jsme měli.v zimě topila jak blazen to si mohla Škoda nechat jen zdát jezdili nabaleni a my jsme se jim smáli.mercedes měl soused co dělal instalatéra a pěkný svezení…

    • Tak to jste asi nikdy M neřídil, protože tohle byste nikdy nenapsal. Ale to, že v dnešní době jezdíte do BG starou Ladou hodně vypovídá… Máte můj obdiv. Já bych to rozhodně nedal.

  2. Rodiče měli novou Ladu a děda měl červené piáno.S kým myslíte že jsem jezdil raději?S dědou .poněvadž jsem si v roce 1980 připadal jako nějaký princ ,jak všichni čuměli a ukazovali prstem jede NĚKDO.

    • Autoklempíř a automechanik.Ještě vlastnil americkou motorku Indián.Za komárů nepředstavitelný luxus

  3. Autor článku bude asi debil, nebo motoristický nýmand, jinak by věděl, že poslední Mercedes s bubnovými brzdami byl typ 230 SL z roku 1963. Pane takyredaktore, pište jen o Ladách a škodofkách, do jiných aut se prosím neserte. Děkuji

  4. Je úžasný, jak jsme dřív slintali na takový auta a nemohli je mít. A dneska slintáme pořád, a já konkrétně pořád na Mercedesy. Zejména suv. Konkrétně třeba GLE: ttps://www.aaaauto.cz/mercedes/gle/2016.html A bohužel si ho taky nemůžu dovolit, byť jsme v tržní ekonomice a třetím tisíciletí, nu což už, snít může každý 😉

  5. Vždycky byly na trhu vozy, ke kterým jsme vzhlíželi, nad kterými jsme se rozplývali a bažili po nich. Když dnes ta auta vidíte, jsou stará a mít byste je nechtěli (pominu-li sběratelskou hodnotu). Takže jooo, to je vývoj, to je život.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: