Socialistický vůz v éře internetového kapitalismu. Alza prodává novou Zastavu 750 s elektrickým pohonem

  • Elektromobilita se netýká pouze nových aut, zasáhla také segment historických vozů 

  • Už i na českém trhu si můžete pořídit například „novou“ Zastavu 750 po kompletní renovaci a s elektrickým pohonem 

  • Po Evropě existuje velké množství společností zaměřených na elektrické veterány

  • V elektrické podobě můžete dostat mimo jiné Lancii Delta, Porsche 911, Citroën DS, VW Brouk nebo Rolls-Royce Phantom 

Elektrická mobilita je obvykle skloňována v souvislosti s novými automobily, jenže tento trend už dříve zasáhl také segment veteránů. Nejvíce slávy v tomto směru sklidil Jaguar se svým E-Type Zero, který se objevil i na svatbě prince Harryho, nicméně nabídka podobných automobilů je dnes už mnohem širší a zájemci si mohou vybírat prakticky ve všech cenových kategorií. Tento trend dokonce dospěl do fáze, kdy takový historický elektromobil najdete v běžném prodeji na tuzemském trhu.

Řeč je o produktu společnosti ZAS Electric, který pod označením G20, TC20 a TCR20 nabízí Alza. Malý elektromobil vychází z modelu Zastava 750 přezdívaného jako Fičo, respektive Fiatu 600. Tento projekt vznikl v Makedonii, kde je Fičo velmi populární. Výhodou je fakt, že během původní výroby vzniklo obrovské množství exemplářů, takže je dnes k dispozici jak dostatek dárcovských vozů, tak i náhradních dílů.

Výroba elektrické Zastavy zahrnuje dvě fáze. Nejprve dojde na kompletní renovaci, následně je instalován elektrický pohon. Konkrétně ZAS Electric disponuje kapacitou baterie 10 kWh a elektromotorem o výkonu 20 kW (27 k). Maximální rychlost se podle konkrétní verze pohybuje od 115 do 140 km/h, dojezd je 120 km. Na první pohled relativně skromný výkon by neměl být problém, protože vůz je velmi malý a i s baterií pořád velmi lehký (660 kg). Navíc původní spalovací verze nabízela ještě nižší výkon.

Lunaz Rolls-Royce Phantom V je dokonalá elektrická přestavba za mnoho milionů

Cena základní elektrické Zastavy 750 je na českém trhu 639 900 Kč včetně DPH, sportovně laděné TCR20 vyjde na 759 900 Kč. Za takové peníze koupíte i zbrusu nový elektromobil, ale ten nebude tak stylový. Vysoká cena těchto automobilů obecně je daná tím, že podobný elektromobil může vzniknout pouze s využitím ruční práce.

ZAS Electric v segmentu elektrických veteránů představuje to levnější, co je k dispozici. Jinde není problém zaplatit třeba za elektrický VW Brouk v přepočtu čtyři miliony korun. Takový vůz nabízí společnost eClassic a zajímavý je tím, že využívá komponenty přímo od automobilky Volkswagen. Segment elektrických veteránů se navíc dále rozrůstá. Nedávno se například objevila zpráva o tom, že se chystá elektrická Lancia Delta Integrale. Jde o projekt společnosti GCK Exclusiv-e. Ta má v plánu postavit 36 silničních vozů a 11 kusů pro rallye.

Z podobných projektů vstávají fanouškům historických vozů vlasy hrůzou, ale výrobci zastávají názor, že jde o cestu, jak zákazníkům nabídnout i v dnešní době zaměřené na snižování emisí možnost jezdit stylově a to i tam, kde dříve či později dostanou spalovací motory úplný zákaz. Někteří se navíc netají tím, že aby nabídli svým zákazníkům to nejlepší, předělávají podobným způsobem zcela původní a naprosto zachovalá auta. Netýká se to jen levných veteránů typu Zastavy 750, ale i opravdu drahých vozů typu prvního Porsche 911 nebo Rolls-Royce Phantom. Změny jsou v drtivé většině případů nevratné.

Socialistický vůz v éře internetového kapitalismu. Alza prodává novou Zastavu 750 s elektrickým pohonem
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 5 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: