Skotská jako alternativní palivo? Ano, u společnosti Glenfiddich jezdí tři tahače spalující „whisky“

Zdroj: Glenfiddich
  • Skotský výrobce whisky, společnost Glenfiddich, začal u trojice svých tahačů používat nové palivo označené jako ULCF

  • Jedná se o bioplyn, pro jehož výrobu je využíván odpad z produkce whisky 

  • Použití tohoto paliva by mělo přinést redukci emisí CO2 až o 95 %

Snižování produkce emisí se zdaleka netýká pouze automobilek. Například ve Skotsku existují plány, podle kterých by měli tamní producenti whisky dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality. Pomoci by jim v tomto směru mohla novinka nedávno představená společností Glenfiddich. Ta začala u svých tahačů využívat biopalivo vzniklé z odpadních látek produkovaných při výrobě whisky.

Konkrétně je využíván rozemletý slad. Zbytek takzvaného šrotu se běžně prodává jako krmivo pro dobytek. Bakterie ovšem mohou tyto organické látky dále rozložit, přičemž během tohoto procesu vzniká bioplyn. Právě na tomto principu pracuje technologie společnosti Glenfiddich pro výrobu paliva ULCF (Ultra-Low Carbon Fuel). V konečném důsledku je údajně možné takto recyklovat veškeré odpadní látky z výroby.

Evropský parlament fakticky nařídil povinný přechod k elektromobilitě (komentář)

Takto vzniklé biopalivo je prozatím používáno u prvních tří tahačů Iveco původně uzpůsobených pro pohon na zkapalněný zemní plyn. Oproti fosilnímu palivu by mělo přinést redukci emisí CO2 o 95 %, respektive snížení produkce skleníkových plynů až o 99 %. Společnost Glenfiddich uvádí, že jeden její tahač ročně vyprodukuje na 250 tun CO2.

Ve své palírně ve skotském Dufftownu už společnost Glenfiddich postavila také první plnicí stanice pro toto palivo. Postupem času by se jeho využití mělo rozšířit na celou flotilu dvaceti tahačů, případně by mohlo být využíváno u nákladních automobilů jiných společností.

Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: