Škodí diesely městu? V Německu dokázali, že moderní diesely vzduch čistí a že ty staré nemá smysl zakazovat

  • Hned dva německé průzkumy ukázaly, že zakazovat dieselové motory ve městech nedává z hlediska ochrany ovzduší valný smysl 

  • Průzkum Centra pro automobilový výzkum při univerzitě Duisburg-Essen popřel přínos zavádění zón, kam mohou pouze nejmodernější diesely 

  • Test německého Auto Motor und Sport přinesl ještě zajímavější závěr. Současné diesely dokonce vzduch od sazí čistí

Aféra Dieselgate spustila hon na auta s naftovými motory, který trvá dodnes. V německých městech se tak objevily zóny, kam mohou pouze diesely plnící určitou normu. Jedním takovým byl například Stuttgart. Poté, co německý soud loni na jaře tyto zákazy posvětil, zavládla u zastánců zákazu radost. Jak napsal náš mateřský zpravodajský server Euro.cz, Jürgen Resch, šéf Deutsche Umwelthilfe, tehdy prohlásil, že tímto způsobem budou automobilky donuceny k větším investicím do zlepšení dieselů a že Stuttgart relativně rychle získá čistší vzduch. Studie Centra pro automobilový výzkum (CAR) ale tuto teorii tak docela nepotvrdila. Naopak vyvrátila hypotézu, že by přítomnost starých dieselů měla přímý vliv na koncentraci oxidu dusičitého.

Odborníci z Centra pro automobilový výzkum (CAR) získali od Německé agentury pro životní prostředí (UBA) průměrné hodnoty koncentrace oxidu dusičitého v různých německých městech za minulý rok a porovnali je s počtem registrovaných dieselových vozů v regionu. Podle předpokladů by větší podíl starších dieselů měl znamenat větší koncentraci oxidu dusičitého, jenže to se neprokázalo. A krásným důkazem byl zrovna Stuttgart.

Jak píše německý Focus, který na průzkum upozornil, podíl dieselových aut plnících normu Euro 1 až Euro 5 registrovaných ve Stuttgartu je 16,0 %, což je v kontextu ostatních uváděných měst velmi málo. Jenže koncentrace oxidu dusičitého je 71 mikrogramů na metr krychlový. A to je naopak z uvedených měst nejvíce.

Podle studie Centra pro automobilový průzkum (CAR) není prokázaná souvislost mezi vysokou koncentrací oxidu dusičitého a množstvím starých dieselů v daném městě. Ve Stuttgartu je například podíl dieselových vozů plnících maximálně normu Euro 5 velmi malý, ale koncentrace oxidu dusičitého jsou vysoké
A naopak najdeme v Německu města, kde je starších dieselů poměrně hodně, ale koncentrace oxidu dusičitého jsou relativně nízké. Osobní automobily v tomto směru zjevně nehrají zásadní roli

Opačným případem je město Heidelberg, ležící zhruba 100 km severně od Stuttgartu. Tam je podíl starších dieselů 21,0 % a koncentrace oxidu dusičitého 38 mikrogramů na metr krychlový. Tedy téměř poloviční oproti Stuttgartu. Z toho lze usuzovat, že vliv těchto aut není na kvalitu ovzduší natolik dramatický, aby bylo potřeba je zakazovat. Ostatně průzkum na toto téma proběhl i v Praze:

Studie pražského provozu ukázala zajímavé věci. Třeba že emisní zóny ničemu nepomohou

Podle jeho závěru nezáleží ani tak na konkrétní normě, ale na technickém stavu. Špatně udržovaný diesel dokáže produkovat podstatně více zplodin než stejný motor, který pracuje, jak má. Pro úplnost, ve Stuttgartu začal platit zákaz jízdy naftových vozů plnících normu Euro 4 a nižší až od prvního ledna letošního roku, přičemž použitá data jsou z roku 2018. Vzhledem k tomu, jak malý je podíl starších dieselů a jak vysoké koncentrace NO2 zde evidují, se zlepšení podle výzkumníků pravděpodobně konat nebude.

Diesely navíc vzduch čistí

Díky propracované soustavě různých zařízení ve výfukovém potrubí produkují nejmodernější diesely už jen zanedbatelné množství oxidů dusíku, což nakonec prokázaly různé nezávislé testy už dříve:

Kolik NOx produkují moderní diesely v reálném provozu? Některé nic

Pozornost se tak upřela na produkci pevných částic. Právě na toto téma se nedávno zaměřil německý Auto Motor und Sport, když zjišťoval, jak škodlivá jsou v tomto směru auta různých kategorií. Konkrétně BMW 740d xDrive, Citroën C5 Aircross BlueHDi 180, Kia Optima SW 1.6 CRDi a VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion. Shodou okolností test proběhl právě ve Stuttgartu.

Němečtí kolegové zjišťovali nejen samotné množství produkovaných pevných částic, ale také to, jaký vliv na něj má kvalita nasávaného vzduchu. Tedy jak na tom jsou tato auta ve chvílích, kdy panuje dobré počasí a koncentrace pevných částic ve vzduchu je do 10 000 PN na cm3, a naopak za zhoršených podmínek s koncentrací pevných částic pětkrát vyšší. Vliv nasávaného vzduchu na množství produkovaných pevných částic danými motory byl malý.

V testu německého magazínu Auto Motor und Sport se objevil také Citroën C5 Aircross s motorem BlueHDi 180. Ten byl jedním ze dvou aut, která se nejčastěji z výfuku vypouštěla méně pevných částic, než kolik jich motor nasál. Tolik k aktuálně diskutovanému zákazu SUV ve městech mimo jiné také kvůli ekologii (foto: Auto Motor und Sport)

A to znamená jediné. V některých chvílích tyto diesely fakticky čistily vzduch od pevných částic, protože jich z výfuku vypouštěly méně, než kolik motor nasál. Auto Motor und Sport sledoval tři různé scénáře. Trasu na dlouhou vzdálenost (300 km), střední vzdálenost (30 km) a krátkou vzdálenost (3 km). Samozřejmě do výsledků vstupují ještě další faktory, jako ohřátý motor, zatížení vozu a hlavně regenerace filtru pevných částic.

Naměřené výsledky magazínu Auto Motor und Sport při testu produkce pevných částic dieselových motorů na krátké tříkilometrové trase. Záporné hodnoty znamenají, že motory při daném scénáři vypouštěly do ovzduší méně pevných částic, než kolik jich z ovzduší nasály. Za zhoršených podmínek tyto diesely čistí vzduch vždy nehledě na regenerace filtru

Na dlouhé trase zajeté za příznivého počasí (regenerace filtru zde tvořila 5 % doby jízdy a rychlostní průměr byl 60 km/h) testované diesely vypouštěly do vzduchu více sazí, než kolik nasávaly, ale při koncentracích 50 000 PN/cm3 se už poměr obrátil. Všechna testovaná auta začala vzduch čistit. U třicetikilometrové trasy už činil podíl regenerace filtru pevných částic dokonce 20 %, přesto Tiguan a C5 Aircross vykázaly záporné hodnoty (rozdíl mezi množstvím nasátých pevných částic a vypuštěných) i za dobrých rozptylových podmínek. Na krátkých trasách do tří kilometrů byla situace stejná. Volkswagen a Citroën čistily vzduch od sazí pokaždé, všechna čtyři auta pak vždy za špatných rozptylových podmínek.

Škodí diesely městu? V Německu dokázali, že moderní diesely vzduch čistí a že ty staré nemá smysl zakazovat
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.33%) 96 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

  1. Větší hovadinu už vyprodukovat nemohli. Doporučuji německým soudruhům, co asi někde udělali velkou chybu, aby se se svými dýzly čistícími vzduch zavřeli do garáže a nastartovali je.
    Pokud po tomto oblíbeném garážovém testu vyjdou po pár hodinách živí (ono město není v podstatě nic jiného než větší garáž), tak se jim omluvím že mají pravdu. Ale nemají. A mrtvým se netřeba omlouvat. Protože jsou to kandidáti na Darwinovu cenu a právě obohatili lidský genofond tím, že pár hlupáků (nebo zkorumpovaných vědců) se nebude moci dále rozmnožovat a škodit tím lidskému plemeni.
    P.S. A samozřejmě hluk a vibrace z těch dýzlů taky nijak neškodí, že?

    • To co píšete nedává smysl oni píšou o sazích a vy o CO2 které u spalování samozřejmě vzniká. Ti vědci v garáži by zemřeli na otravu CO2 a ne na saze

      • Ty lidi v debilní reklama která se pořád zapíná!
        Lidi v garáži zemřou na celý velký koktejl jedovatých látek. V článku a uvedená studie jen vytrhavá jednu věc z kontextu a na základě toho vydává článek že diesel čistí vzduch.
        Což je samozřejmě, jak píše v komentáři před vámi, na darwinovu cenu.
        Už jen to že sice mu z výfuku může jít o trochu méně nox, ale že v tom vzduchu už není ani kyslík, takže je ten vzduch z výfuku jedovatý pro lidi, kteří ho tak nemohou dýchat už tam neříkají!

        Takže sice nejsou tam noxi ale dýchat se nedá. Tak to je ideální čistička jen ať si ji autoři dají domů když je ten diesel tak čistej.

  2. Takže neporovnavaji stav před zákazem a po zákazu, ale porovnávání různá města. To je jako by zakázali auta v Ostravě a divili se, že je tam pořád špinavý vzduch. Že by na to měl vliv třeba průmysl?

  3. Tak jo, to jsem se nasmál, takže ke každému německému komínu jeden německý diezel, a mají čističku vzduchu pro každou rodinu a komín. A výfuk si můžou zavést rovnou do kuchyně.

  4. Každý auto, benzín i diesel není dobrý pro životní prostředí, stejně jako továrny atd., ale politika zničení dieslu je dost trapná, některé dieselové vozy(dle posledního měření) produkují méně svinstva než auta benzínová. Ale proti něčemu se bojovat musí (no tak vybereme diesly), ať se ukážeme že jsme lidem a světu užitečny a ono se to…

  5. No jo ono to sice zachytává saze ale jednou za čas se filtr regeneruje a všechny posbírané saze + ty co vytvoří zase výpusti ven.

  6. Nedávno jsem někde četl že elektrické auta mají také výfuk – ale je někde jinde. A to nepočítám výrobu a ekologickou likvidaci baterií. Takže pokud nevyrobime elektřinu bez emisí anebo radioaktivního odpadu tak ma diesel menší ekologicky dopad než ta slavná elektrika

  7. Taky dobrá hovadina. A ten Váš benzín nafta a plyn se berou kde, co čerpáte do spalovacích aut, když elektromobil je údajně podle Vás samá emise? Prší z nebe? Ne. Jen na rafinaci 1 L benzínu se spotřebuje 1,3 kWh té Vaší špinavé elektřiny. Na tu ujede elektromobil rovnou 10 km. A to ještě musíte najít a vytěžit ropu, dopravit ji, přečerpávat, skladovat, pak projde zmíněnou rafinací, opět přečerpávat, skladovat, pak odvézt cisternou spalující další naftu na benzínku, opět přečerpávat a pak si pro ni spolu s Němci dojedete čistým dýzlem a pomocí čerpacího stojanu poháněného tou špinavou elektřinou si to nalijete do nádrže. Čistota sama, že? Bože lidi to nedokážete myslet hlavou?
    A o jaké ekologické likvidaci baterií prosím je řeč? Všechny baterie doposud jezdících elektromobilů buď slouží (běžná záruka je nyní kolem 8 let a min. 160 tis. km nebo bez omezení, že kapacita neklesne pod 80%), nebo jsou použity při výměnách za vyšší kapacitu (BMW i3, Renault ZOE např.) jako úložiště elektřiny. BMW je má přímo u svojí továrny a ukládá do nich elektřinu z větrníků. Pyšní se tím, že vyrábí BMW i3 komplet ze zelené elektřiny. Renault baterky dává k rychlonabíjecím stanicím pro elektromobily, takže nemusí platit vysoký rezervovaný příkon 50 kW, ale prvotní náraz pokryje baterie, která se celou dobu pomalu nabíjí. Toyota baterie ze svých hybridů dává do kontejnerů a ty poskytuje s fotovoltaickými panely národním parkům v USA, aby byly bezemisní, pro jejich ostrovní systémy.
    Jinak baterka LiFePo je železo, lithium a fosfát, vše umíme bez potíží rozdělat a znovu použít. A když Vás to najednou tak tíží, elektromobilů u nás jezdí 3 tisíce, jen osobních spalováků 5,9 milionu. To Vás netrápí, že v průměru co 3 roky měníte startovací baterku (ano, spalovák se bez elektřiny ani nerozjede), obsahující agresivní kyselinu sírovou a jedovaté olovo?

  8. ..tady je vidět ,že borec nemá co na práci tak mele kaši jako by sestrojil motor,a vymyslel uhliková paliva,,a pak chodil a měřil po zemi jak to ono vlastně funguje a i škodí..No jak už napsal jeden pán tady,,ano ti vědci či redaktori by zhynuli,,ale na otravu CO,,ne na NOX,,ani na pevnė častice,,takze tady ten borec jen pláca a nema ponětí vubec jak a co funguje..Ma info z fofrjutubevikipedia,,všeznalek vyčteninka a sam neviděl motor ani z fichtla….A to dalši Lojza piše o zakazu smradlavých dizlu..No demence je bezbřehá..Dizl nastartoval tech revoluci….Uplne ve vsem…….Jedině dizlový motor ma smysl,samozrejme udrzovany,a pouze jediny typ,,a to ocelovy predimenzovany ingot s rotacmim cerpadlem..vystači si s euro3 ……Saze tak velke že se zachytnou a nejdou do krevniho řečiště…Nic jineho..Vsechno ostatni je spatně..Kdyby tyto motory jezdily,nemusi se nic inovovat,,aut je třetina a smradu ještě méně..Navic uzakonit zaruku karoserie motor..Jestli mam12let na karu bude to i na motor..prumerny dravejši chasnik najede 30tis km ročně×12 mesiců 360tis km .To musi servisovaná pohonna jednotka el inst vydržet..bez spotř dilů……….Benzin děla ještě větši bordel než ropa,,a to v podobePM,,aromatickychnuhlovodiku většiho CO a potazmo CO2 uměrné spotřebě.Žere to jak tank a foukane němé trapacke litry s trivalcem zakukaj za stotis km…pak se musi vseho dělat miliardy….Tady je prosim ta ekologie..Přelidněno,,furt se stavi,stavi,,samej beton,,odvodněný kopce,,,lenost chodit pěšky,,Nadvyroba,,převaženi nesmyslů a rozežrani lidičky co uz nevi coby…

  9. No to je zase propagandistická sračka. Čte si to autor po sobě vůbec? Anebo jenom jde “hurr durr musím dokázat, že auta se spalovacím motorem jsou naprosto v pořádku” ? Ostatně co taky čekat na auto webu kde autoři jsou banda tardů co pravděpodobně volí VKM, protože “EU chce zakázat auta bééé bééé”

PŘIDAT KOMENTÁŘ: