Dlouhá léta platila za ideální volbu: pozice Octavie Combi s jejím skvělým poměrem ceny a užitné hodnoty byla neotřesitelná až do okamžiku, než propukla móda SUV. S ní přišel také Karoq, který za podobné peníze nabízí trochu jiné kvality. Který mix vlastností je atraktivnější, ukáže následující test.
Čelní pohled nejlépe ilustruje, proč jsou vozy SUV tak oblíbené. Oproti Octavii vypadá Karoq mnohem dominantněji, asi jako zástupce maskulinního světa na procházce se svou drahou polovičkou. Uprostřed všech těch dodávek a kamionů má navíc výše posazené sedadlo schopnost dodat posádce pocit menší zranitelnosti, nehledě na to, že ukazovat svaly je pro spoustu řidičů přirozenou součástí všedního dne.


Jenže při pohledu z boku už se karta obrací. O 30 cm kratší Karoq najednou vypadá jako o třídu menší auto, podstatně vyšší stavba karoserie mu tady nijak nepomáhá. Klasický kombík působí dospěle a ladně, a to i díky o něco delšímu rozvoru náprav. Právě tento parametr však Karoq umně vyvažuje vyšší střechou, takže na zadních sedadlech cestujícím místo na nohy nechybí, naopak jim o poznání více přebývá nad hlavou. V prostorové vzdušnosti je Karoq jasně v čele, jeho nadvláda však končí přesně za opěradlem zadního sedadla. Na kufr Octavie zkrátka nemá, i když malý také rozhodně není.


Představu o pohodlném autě pro rozvoz dětí do škol a školek plní lépe SUV, vyšší střecha je pro takový provoz lepší volbou. Poskládat na zadní sedadlo tři dětské sedačky sice lze, u obou aut je to však nezáviděníhodný úkol. Ve skutečnosti se pro tento účel nehodí ani jedno z nich.


Zatímco až dosud se dá mluvit o plichtě, na silnici Octavia dokazuje, že stará dobrá koncepce klasického kombíku má stále co nabídnout. Především o půl litru nižší spotřebu a pak také pocitově dynamičtější jízdu. Litrovému tříválci se s nižší a lehčí karoserií dýchá lépe, i když také zde velmi záleží na momentální obsazenosti vozu – při plném zatížení pocit lehkosti, který má řidič v poloprázdném autě, rychle mizí.
Ani o 70 kg těžší Karoq však navzdory základnímu motoru není brzdou provozu, k tomuto stavu si pomáhá kratším odstupňováním dvouspojkové převodovky. Obě auta shodně používají skříň DQ200, přičemž o chloupek lépe se ji podařilo vyladit v Octavii. V kombíku funguje naprosto hladce, i když ji nelze označit za bleskurychlou. V Karoqu vyžaduje o něco pozornější zacházení při rozjezdu, v opačném případě občas zacuká.


Pokud jsme až dosud chválili hlavně Octavii, odhlučnění interiéru se o něco lépe povedlo v Karoqu. Zvláště pokud jde o valivý hluk od podvozku, ale i aerodynamický svistot je potlačen špičkově, zejména s ohledem na vysokou karoserii. Karoq boduje také přehlednější přístrojovou deskou, především umístěním infotainmentu v optimální výšce. Méně šťastné místo vyšlo na ovladač světel, který se nám během testu několikrát podařilo nechtěně kolenem přepnout do jiné polohy.

Elektrická ruční brzda Karoqu se dokáže po rozjezdu sama uvolnit, takovou funkci její mechanická sestřička v Octavii pochopitelně nemá. O tom, že je právě elektrická brzda uživatelsky přívětivější, by však celá řada šoférů jistě ráda polemizovala.
Škoda Kodiaq RS nenabízí sportovní emoce, ale především příjemnou dynamiku (první dojmy)
Resumé? Čtyřčlenná rodina může bez obav vybírat mezi oběma vozy podle svých preferencí. Pro toho, kdo se nerad ohýbá při poutání dětí do sedaček, je tu Karoq. Octavia zase odveze víc věcí na dovolenou, pro kombi mluví i nižší spotřeba, a dokonce i cena. Karoq je totiž levnější jen zdánlivě, Octavia s automatem není v nabídce v základní výbavě Active. Pokud srovnáme druhý výbavový stupeň Ambition, vychází kombík o 12 000 Kč lépe.
Verdikt
Karoq je nepochybně modernějším autem, nejen pokud jde o design, ale i o drobnosti typu lepší ergonomie přístrojové desky. Je i uživatelsky příjemnější, zvláště pokud několikrát denně poutáte děti do sedaček. Octavia ale potvrzuje kvality po tři generace piplaného modelu. Nižší a lehčí karoserie usnadňuje malému motoru situaci, za což se odvděčuje lepší dynamikou a nižší spotřebou. I při jízdě je Octavia zábavnější, jako bonus přidává nedostižný kufr.
Škoda Karoq 1.0 TSI DSG | Škoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG | |
---|---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | ||
Typ | benzinový řadový tříválec uložený vpředu napříč, turbo | benzinový řadový tříválec uložený vpředu napříč, turbo |
Zdvihový objem | 999 cm3 | 1199 cm3 |
Největší výkon | 116 k (85 kW) při 5000-5500/min | 116 k (85 kW) při 5000-5500/min |
Točivý moment | 200 Nm při 2000-3500/min | 200 Nm při 2000-3500/min |
Převodovka | sedmistupňová automatická, pohon předních kol | sedmistupňová automatická, pohon předních kol |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | ||
Délka/šířka/výška | 4382/1841/1603 mm | 4667/1814/1465 mm |
Rozvor | 2624 mm | 2667 mm |
Objem kufru | 521/1630 l | 610/1704 l |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1265/607 kg | 1194/645 kg |
Objem nádrže | 50 l | 50 l |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | ||
Zrychlení 0–100 km/h | 10,7 s | 10,2 s |
Nejvyšší rychlost | 186 km/h | 200 km/h |
Spotřeba udávaná | 5,2 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Spotřeba naměřená | 6,4/100 km | 5,9/100 km |
CENY & VÝBAVY | ||
Cena modelu od | 489 900 Kč | 472 900 Kč |
Cena testovaného modelu | 767 600 Kč | 849 100 Kč |
Výbava doporučená redakcí | Style (649 900 Kč) | Ambition + paket Plus (614 000 Kč) |
PROVOZNÍ NÁKLADY | ||
Záruka auto/lak/rez | 2/3/12 let | 2/3/12 let |
Servisní interval | 30 000 km/2 roky | 30 000 km/1 rok |
Průměrná sazba servisní práce | 783 Kč/h | 724 Kč/h |
Sada zimních pneu (rozměr) | 10 836 Kč (215/60 R16) | 8140 Kč (205/55 R16) |
Zákonná a havarijní pojistka na rok | 20 724 Kč | 20 452 Kč |
Servisní náklady na 1. rok/15 000 km | 0 Kč (2. rok 3964 Kč) | 0 Kč (2. rok 3911 Kč) |
Škoda Karoq 1.0 TSI DSG
+
- pohodlný přístup k sedadlům
- odhlučnění interiéru
- zvládne i lehčí terén
- modernější přístrojová deska
–
- vyšší spotřeba
- horší dynamika
- menší kufr
- vyladění DSG
- umístění přepínače světel
Škoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG
+
- při srovnatelné výbavě nižší cena
- spotřeba
- lepší dynamika a vyladění DSG
- objem kufru
–
- horší přístup k sedadlům
- nepatrně užší interiér
- infotainment mimo ideální polohu
- odhlučnění podvozku
Foto: Martin Mičánek
Je to jako z bláta do hovínka, ale o 100% lepší je Octavia. Ty testované modely v těchto cenách je holí nesmysl. Proč je rozdíl v ceně práce v servisu. Tyhle testy nejsou pro Čecháčky.
1.0l motor do takového auta dá jen cocot, nebo ŠKODA.
Ale tu se píše jen o rozvážení zparchanělých děcek, co nemaj nohy a jsou líné po rodičích. Na to by stačila bohatě Thalie. Já vím, nebylo by to dost cool…. Každopádně pro tyto účely je i tento litrový motor s 85kW plně dostačující.
V obou autech jsem najezdil tisicovky km, a za mě jasně vede Octavia. Mnohem prostornější, tišší, lépe utlumená od vibrací, při pohodlnějším podvozku výrazně jistější jízdní vlastnosti. Jako jedinou reálnou výhodu Karoqu bych viděl vyšší stavbu a o něco modernější arechitekturu palubní desky. Jinak se jedná o poměrně malé, mizerně odhlučněné auto na absurdně tvrdém a uskákaném podvozku. Určitě bych si ho vzhledem k omezenému vntiřnímu prostoru netroufl považovat za plnohodnotné rodinné auto.
A ještě bych dodal že ty široké středové tunely nesnesitelně drtí pravé koleno a sedadla jak pro Číňany. Já si v obou autech nenašel pohodlnou pozici za volantem ve které bych vydržel delší dobu sedět.
Mne i OIII prisla velmi hlucna. Jestli je Karoq jeste hlucnejsi (nevim, nejel jsem), tak no nazdar.
Auto za 770 000,- s litrovým tříválcem si může koupit jenom …… Vždyť za to máte Mazdu 6 s dvoulitrovým čtyřválcem… A to je auto o třídu výš … Jaký měl tenhle test význam? Autor by se měl zamyslet…
Ano máte naprostou pravdu a to bemluvím o Mazda CX-5 https://www.mazda.cz/assets/czech/Pricelists/cx-5/mazda_cx5_cenik_akcni_awd.pdf
No vidíme to na prodejích, i tyhle prdlavky si lidé kupují. Prostřelená slepice na kapotě je učiněný div světa, ba celého vesmíru. Za tyhle peníze je velký výběr i jinde.
Předražená škodovka a jaký to může mít nájezd když v autech o takové hmotnosti jsou motory ze sekaček….
Škoda Karoq 1.0 TSI DSG Zdvihový objem 999 cm3
Škoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG Zdvihový objem 1199 cm3
??????????????????????????????
Tříválec nepatří do čtyřtaktu. To si dejte do Vartburgu
a co pan Blábolil žák, žádný sluníčkářský kecy?
za tyto peníze nabízeli velké suv honda crv 2.0 s turbem,výkon 180koní a nebo nový opel zafira life,oba vozy daleko pohodlnější.
https://www.honda.cz/content/dam/local/czech-republic/cars/katalogy-ceniky/CZ%20cen%c3%adk%20CR-V-2019.pdf
Fakt za tyto, resp. shodné peníze ?? Když pominu fakt, že je to naprosto škaredé obludárium jak temná noc, tak opravdu nechápu, kde jsi našel uvedenou informaci. Jinak samozřejmě věřím tomu, že Honda má pod kapotou jednoznačně lepší techniku, než recenzovaná Škodovka.
Všechno od VW nestojí zanic. Motory neumí a už se asi nenaučí. Jenom neustálá masáž vyvolává v lidech pocit, že je Škodovka nejlepší. Není. Je drahá a nekvalitní.
Však já neříkám, že je tichá. Není (i když já v ní měl vždy 2.0 TDI, s 1.0 TSI to asi bude výrazně lepší), ale oproti Karoqu s tím samým motorem je to o level civilizovanější auto. Z Karoqu mě celkem rychle začne bolet hlava.
Subjektivně, jestli mám “přeletět” Německo ve slušně vybavené Octavii nebo Superbu, v tom mi nikdy žádný podstatný rozdíl nepřišel, ale absolvovat tu samou cestu Karoqem nebo Kodiakem, to je rozdíl přímo propastný.
… ale jo… Důležité je, že zase vyhrála Škoda…
skodovka je hnuj pro dobytek. skodovkou jezdis protoze musis. skodovka se nekupuje ale fasuje
I Ty plkale jeden … a v garáži dvojkovej GTI GOLF 🙂
Dobře placená reklama, kdy je pokles prodeje vozů s tříválci.Dát motor ze stěrače /tříválec do dvoutunového vozu/přináší problémy jako jsou prasklý klikový hřídel, ohnuté ojnice, prasklé písty to jsou hodně drahé opravy. viz článek https://autobible.euro.cz/skoda-karoq-vs-octavia-combi-1-0-tsi-dsg-rodinne-dilema/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
A já myslel, že do odkazu dáváš nějaký důkaz o tom plku, co jsi právě vyplodil… Kde jsi tuhle hloupost slyšel? V hospodě u Vás na vsi ? Netvrdíím, že tento motor je pro dané vozy ideál, ale Ty fakt perlíš megaplky…
Nejsem škodovkář ale Karoq je vzhledově pěkný hnus.
Ty tři sedačky vzadu jsou výsměch. Pokud tam je kategorie nad 18 kg, která se poutá pásy auta, děti na dvou bočních sedačkách se nezapnou – prostřední brání přístupu k zámkům pásů…. Zde je řešení pouze 3 rovnocenné sedadla, což škoda nenabízí… I Dacia je na tom lépe.
Tříválcový motor je děs, nechápu proč to vůbec začli vyrábět. Mám tříválec 1,4 TDI v Roomsteru a je to děs, absolutní diskomfort. Ať už zvukově , vibracemi i údržbou. prostě tříhrnek nikdy víc.
Zdravím, Já mám Octavii a asi po roce jsem začal mít potíže s odhlučněním. To jsem nakonec vyřešil pomoci tohoto balíčku https://www.2din.cz/tlumeni-odhlucneni-auta/odhlucneni-vozu-ekonom/ . Manželka ma Karoq a v porovnáni s mojí octavkou je fakt hlučná 😀 Ikdyž jsem čekal, že to bude naopak