Dlouhá léta platila za ideální volbu: pozice Octavie Combi s jejím skvělým poměrem ceny a užitné hodnoty byla neotřesitelná až do okamžiku, než propukla móda SUV. S ní přišel také Karoq, který za podobné peníze nabízí trochu jiné kvality. Který mix vlastností je atraktivnější, ukáže následující test.

Čelní pohled nejlépe ilustruje, proč jsou vozy SUV tak oblíbené. Oproti Octavii vypadá Karoq mnohem dominantněji, asi jako zástupce maskulinního světa na procházce se svou drahou polovičkou. Uprostřed všech těch dodávek a kamionů má navíc výše posazené sedadlo schopnost dodat posádce pocit menší zranitelnosti, nehledě na to, že ukazovat svaly je pro spoustu řidičů přirozenou součástí všedního dne.

Škoda (26)
Obrazovka navigace je ve správné výšce, masivní přístrojovka trochu brání ve výhledu
Škoda (28)
Díky nižší hraně předního okna vidí řidič i část přední kapoty, infotainment by ale mohl být výš

Jenže při pohledu z boku už se karta obrací. O 30 cm kratší Karoq najednou vypadá jako o třídu menší auto, podstatně vyšší stavba karoserie mu tady nijak nepomáhá. Klasický kombík působí dospěle a ladně, a to i díky o něco delšímu rozvoru náprav. Právě tento parametr však Karoq umně vyvažuje vyšší střechou, takže na zadních sedadlech cestujícím místo na nohy nechybí, naopak jim o poznání více přebývá nad hlavou. V prostorové vzdušnosti je Karoq jasně v čele, jeho nadvláda však končí přesně za opěradlem zadního sedadla. Na kufr Octavie zkrátka nemá, i když malý také rozhodně není.

Škoda (24)
Pohodlná manipulace s dětskou sedačkou ukazuje typickou přednost Karoqu – vyšší stavba karoserie je pro každodenní používání auta výhodou
Škoda (12)
Oba modely v našem testu spojuje nejen tříválcový motor s výkonem 116 koní, ale i sedmistupňová převodovka DSG. Ta si lépe rozumí s Octavií

Představu o pohodlném autě pro rozvoz dětí do škol a školek plní lépe SUV, vyšší střecha je pro takový provoz lepší volbou. Poskládat na zadní sedadlo tři dětské sedačky sice lze, u obou aut je to však nezáviděníhodný úkol. Ve skutečnosti se pro tento účel nehodí ani jedno z nich.

Škoda (10)
Škoda Karoq má kompaktnější rozměry než Octavia, díky vyšší stavbě karoserie nabízí pohodlnější přístup k sedadlům
Škoda (11)
Škoda Octavia Combi nabízí srovnatelný prostor pro posádku a o poznání větší kufr. Přístup do interiéru je méně pohodlný

Zatímco až dosud se dá mluvit o plichtě, na silnici Octavia dokazuje, že stará dobrá koncepce klasického kombíku má stále co nabídnout. Především o půl litru nižší spotřebu a pak také pocitově dynamičtější jízdu. Litrovému tříválci se s nižší a lehčí karoserií dýchá lépe, i když také zde velmi záleží na momentální obsazenosti vozu – při plném zatížení pocit lehkosti, který má řidič v poloprázdném autě, rychle mizí.

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Lídr třídy

Ani o 70 kg těžší Karoq však navzdory základnímu motoru není brzdou provozu, k tomuto stavu si pomáhá kratším odstupňováním dvouspojkové převodovky. Obě auta shodně používají skříň DQ200, přičemž o chloupek lépe se ji podařilo vyladit v Octavii. V kombíku funguje naprosto hladce, i když ji nelze označit za bleskurychlou. V Karoqu vyžaduje o něco pozornější zacházení při rozjezdu, v opačném případě občas zacuká.

Škoda (25)
Karoq dokáže uvézt stejný počet kufrů jako Octavia (v našem případě dva velké, dva střední, jeden malý plus velký batoh), ale roletka pod zadním oknem musí z auta pryč
Škoda (14)
Upínání tří sedaček do pásů sedadel je snazší než v Octavii, po dovření dveří ale okno vytlačí sedačku z přímého směru. Testovaný Karoq měl standardní dělenou zadní lavici

Pokud jsme až dosud chválili hlavně Octavii, odhlučnění interiéru se o něco lépe povedlo v Karoqu. Zvláště pokud jde o valivý hluk od podvozku, ale i aero­dynamický svistot je potlačen špičkově, zejména s ohledem na vysokou karoserii. Karoq boduje také přehlednější přístrojovou deskou, především umístěním infotainmentu v optimální výšce. Méně šťastné místo vyšlo na ovladač světel, který se nám během testu několikrát podařilo nechtěně kolenem pře­pnout do jiné polohy.

Škoda (2)
Podvozek Karoqu jezdí o pět centimetrů výš nad zemí než ten u Octavie. Lepší jsou i nájezdové úhly, částečně také díky kratším převisům karoserie

Elektrická ruční brzda Karoqu se dokáže po rozjezdu sama uvolnit, takovou funkci její mechanická sestřička v Octavii pochopitelně nemá. O tom, že je právě elektrická brzda uživatelsky přívětivější, by však celá řada šoférů jistě ráda polemizovala.

Škoda Kodiaq RS nenabízí sportovní emoce, ale především příjemnou dynamiku (první dojmy)

Resumé? Čtyřčlenná rodina může bez obav vybírat mezi oběma vozy podle svých preferencí. Pro toho, kdo se nerad ohýbá při poutání dětí do sedaček, je tu Karoq. Octavia zase odveze víc věcí na dovolenou, pro kombi mluví i nižší spotřeba, a dokonce i cena. Karoq je totiž levnější jen zdánlivě, Octavia s automatem není v nabídce v základní výbavě Active. Pokud srovnáme druhý výbavový stupeň Ambition, vychází kombík o 12 000 Kč lépe.

Verdikt

Karoq je nepochybně modernějším autem, nejen pokud jde o design, ale i o drobnosti typu lepší ergonomie přístrojové desky. Je i uživatelsky příjemnější, zvláště pokud několikrát denně poutáte děti do sedaček. Octavia ale potvrzuje kvality po tři generace piplaného modelu. Nižší a lehčí karoserie usnadňuje malému motoru situaci, za což se odvděčuje lepší dynamikou a nižší spotřebou. I při jízdě je Octavia zábavnější, jako bonus přidává nedostižný kufr.

Škoda Karoq 1.0 TSI DSG Škoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ benzinový řadový tříválec uložený vpředu napříč, turbo benzinový řadový tříválec uložený vpředu napříč, turbo
Zdvihový objem 999 cm3 1199 cm3
Největší výkon 116 k (85 kW) při 5000-5500/min 116 k (85 kW) při 5000-5500/min
Točivý moment 200 Nm při 2000-3500/min 200 Nm při 2000-3500/min
Převodovka sedmistupňová automatická, pohon předních kol sedmistupňová automatická, pohon předních kol
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška 4382/1841/1603 mm 4667/1814/1465 mm
Rozvor 2624 mm 2667 mm
Objem kufru 521/1630 l 610/1704 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1265/607 kg 1194/645 kg
Objem nádrže 50 l 50 l
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Zrychlení 0–100 km/h 10,7 s 10,2 s
Nejvyšší rychlost 186 km/h 200 km/h
Spotřeba udávaná 5,2 l/100 km 4,8 l/100 km
Spotřeba naměřená 6,4/100 km 5,9/100 km
CENY & VÝBAVY
Cena modelu od 489 900 Kč 472 900 Kč
Cena testovaného modelu  767 600 Kč 849 100 Kč
Výbava doporučená redakcí Style (649 900 Kč) Ambition + paket Plus (614 000 Kč)
PROVOZNÍ NÁKLADY
Záruka auto/lak/rez 2/3/12 let 2/3/12 let
Servisní interval 30 000 km/2 roky 30 000 km/1 rok
Průměrná sazba servisní práce 783 Kč/h 724 Kč/h
Sada zimních pneu (rozměr) 10 836 Kč (215/60 R16) 8140 Kč (205/55 R16)
Zákonná a havarijní pojistka na rok 20 724 Kč 20 452 Kč
Servisní náklady na 1. rok/15 000 km 0 Kč (2. rok 3964 Kč) 0 Kč (2. rok 3911 Kč)

Škoda Karoq 1.0 TSI DSG

Škoda (9)Škoda (6)Karoq_rozmeryŠkoda (27)

+

  • pohodlný přístup k sedadlům
  • odhlučnění interiéru
  • zvládne i lehčí terén
  • modernější přístrojová deska

  • vyšší spotřeba
  • horší dynamika
  • menší kufr
  • vyladění DSG
  • umístění přepínače světel

Škoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG

Škoda (7)Škoda (8)octavia_rozmeryŠkoda (29)

+

  • při srovnatelné výbavě nižší cena
  • spotřeba
  • lepší dynamika a vyladění DSG
  • objem kufru

  • horší přístup k sedadlům
  • nepatrně užší interiér
  • infotainment mimo ideální polohu
  • odhlučnění podvozku

Foto: Martin Mičánek

Sdílejte

25 KOMENTÁŘE

  1. Je to jako z bláta do hovínka, ale o 100% lepší je Octavia. Ty testované modely v těchto cenách je holí nesmysl. Proč je rozdíl v ceně práce v servisu. Tyhle testy nejsou pro Čecháčky.

    • Ale tu se píše jen o rozvážení zparchanělých děcek, co nemaj nohy a jsou líné po rodičích. Na to by stačila bohatě Thalie. Já vím, nebylo by to dost cool…. Každopádně pro tyto účely je i tento litrový motor s 85kW plně dostačující.

  2. V obou autech jsem najezdil tisicovky km, a za mě jasně vede Octavia. Mnohem prostornější, tišší, lépe utlumená od vibrací, při pohodlnějším podvozku výrazně jistější jízdní vlastnosti. Jako jedinou reálnou výhodu Karoqu bych viděl vyšší stavbu a o něco modernější arechitekturu palubní desky. Jinak se jedná o poměrně malé, mizerně odhlučněné auto na absurdně tvrdém a uskákaném podvozku. Určitě bych si ho vzhledem k omezenému vntiřnímu prostoru netroufl považovat za plnohodnotné rodinné auto.

    • A ještě bych dodal že ty široké středové tunely nesnesitelně drtí pravé koleno a sedadla jak pro Číňany. Já si v obou autech nenašel pohodlnou pozici za volantem ve které bych vydržel delší dobu sedět.

  3. Auto za 770 000,- s litrovým tříválcem si může koupit jenom …… Vždyť za to máte Mazdu 6 s dvoulitrovým čtyřválcem… A to je auto o třídu výš … Jaký měl tenhle test význam? Autor by se měl zamyslet…

  4. Předražená škodovka a jaký to může mít nájezd když v autech o takové hmotnosti jsou motory ze sekaček….

  5. Škoda Karoq 1.0 TSI DSG Zdvihový objem 999 cm3
    Škoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG Zdvihový objem 1199 cm3
    ??????????????????????????????

  6. za tyto peníze nabízeli velké suv honda crv 2.0 s turbem,výkon 180koní a nebo nový opel zafira life,oba vozy daleko pohodlnější.

  7. Všechno od VW nestojí zanic. Motory neumí a už se asi nenaučí. Jenom neustálá masáž vyvolává v lidech pocit, že je Škodovka nejlepší. Není. Je drahá a nekvalitní.

  8. Však já neříkám, že je tichá. Není (i když já v ní měl vždy 2.0 TDI, s 1.0 TSI to asi bude výrazně lepší), ale oproti Karoqu s tím samým motorem je to o level civilizovanější auto. Z Karoqu mě celkem rychle začne bolet hlava.

    Subjektivně, jestli mám “přeletět” Německo ve slušně vybavené Octavii nebo Superbu, v tom mi nikdy žádný podstatný rozdíl nepřišel, ale absolvovat tu samou cestu Karoqem nebo Kodiakem, to je rozdíl přímo propastný.

    • A já myslel, že do odkazu dáváš nějaký důkaz o tom plku, co jsi právě vyplodil… Kde jsi tuhle hloupost slyšel? V hospodě u Vás na vsi ? Netvrdíím, že tento motor je pro dané vozy ideál, ale Ty fakt perlíš megaplky…

  9. Ty tři sedačky vzadu jsou výsměch. Pokud tam je kategorie nad 18 kg, která se poutá pásy auta, děti na dvou bočních sedačkách se nezapnou – prostřední brání přístupu k zámkům pásů…. Zde je řešení pouze 3 rovnocenné sedadla, což škoda nenabízí… I Dacia je na tom lépe.

  10. Tříválcový motor je děs, nechápu proč to vůbec začli vyrábět. Mám tříválec 1,4 TDI v Roomsteru a je to děs, absolutní diskomfort. Ať už zvukově , vibracemi i údržbou. prostě tříhrnek nikdy víc.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: