O kapitalismu se říká, že z luxusního zboží dělá produkty denní potřeby, zatímco socialismus dělá z produktů denní potřeby luxusní zboží. Anebo že zásadní rozdíl mezi socialismem a kapitalismem je ten, že v kapitalismu chléb čeká na lidi, zatímco v socialismu lidé čekají na chleba. Na samotném konci 80. let 20. století už bylo jasné, že socialistické zřízení s centrálním plánováním se po více než čtyřiceti letech zhroutí.
Ekonomická zaostalost východního bloku byla nejvíce vidět právě na produktech denní potřeby, tedy i automobilech. Ale protože i našinec musel něčím jezdit, aby v zaměstnání budoval socialismus pod heslem „Ať žije marxismus-leninismus, nepřemožitelná zbraň pracujících celého světa“, vyráběla se samozřejmě auta i ve východním bloku.
Doporučujeme: Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017) aneb 30 let vývoje za volantem
V osmdesátých letech to nebylo jako dnes. Nebylo možné jen tak přijít do showroomu, vyžádat si jakýkoli model k testovací jízdě a pak se z nabídky desítek značek, modelů a motorizací rozmyslet. Pokud se už podařilo našetřit dost peněz, pak se několik dní stanovalo před Mototechnou v naději, že až přivezou auta, dostane se i na nás.
Málokdo se tak skutečně staral o to, jak bude auto jezdit, jaký bude mít výkon, jakou bude mít barvu či výbavu a jak na tom bude s kvalitou, prostorností a spolehlivostí. Hlavně, aby bylo. Takže které auto bylo na konci životaschopnosti socialistického bloku nejlepší? Vodítkem by mohl být dobový test britského magazínu Autocar, který v listopadu 1990 postavil proti sobě poslední produkty východního bloku: Škodu Favorit, Ladu Samara a Yugo Sana.
Testovaná auta byla posledním výkřikem socialistického automobilového inženýrství. Využívala koncepci s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, což byl tehdy moderní trend a zůstává v této třídě naprosto dominantní dodnes. Autocar testoval modely Škoda Favorit 136LX (cena 5446 liber, tehdy zhruba 288 000 Kčs), Lada Samara 1300SL (cena 5549 liber, tedy přibližně 294 000 Kčs) a Yugo Sana 1.4 (cena 5495 liber, přibližně 291 000 Kčs dle tehdejšího kurzu).
Doporučujeme: Oltcit Club byl levnější než Favorit. Podle toho i jezdil
Škoda Favorit byla tedy v testu nejlevnější, což ostatně potvrzovalo i situaci na trhu. Na západních trzích hrál Favorit roli nejlevnějšího plnohodnotného auta, byla to taková Dacia Logan své doby. V testu měl také nejslabší motor. Autocar o dynamice napsal: „Škoda, s nejslabším celohliníkovým motorem o výkonu 62 koní, se dostane na 92 mil za hodinu (148 km/h), vitálně se propracuje na 60 mil za hodinu (96 km/h) za 14,3 sekundy a na zrychlení z 30 na 70 mil (48-112 km/h) si musí řidič počkat 15,7 sekundy. Nejhorší dynamiku ale vynahrazuje jednoznačně nejochotnějším dychtivým motorem.“
I když v měřené dynamice Favorit na soupeře nestačil, Autocaru se líbil projev motoru. Favorit své soupeře doslova válcoval v jiných disciplínách. Ačkoli měl prý Favorit „trochu netečné odpružení“, ve srovnání nejen se soupeři, ale i standardem trhu populárních hatchbacků byl dobře vyvážený a bez potíží si poradil s nástrahami běžných silnic. Lada a Yugo naopak právě vyrovnanost a vyvážení podvozku postrádaly.
Doporučujeme: Škoda Favorit je malý zázrak východního bloku
Nad jízdními vlastnostmi Favoritu se pak redaktoři britského Autocaru, které jen sotva můžeme obvinit ze zaujatosti vůči konkrétní značce, doslova rozplývali: „V jízdě ve skupině po klikatých cornwallských silnicích to byl právě Favorit, který nejvíce přesvědčil zkušební jezdce. Škoda se řídila dobře, s pohotovou odezvou řízení a jistým držením stopy v zatáčkách, zatímco s ostatními auty byla spousta namáhavé práce a bylo mnohem těžší je poslat přesně tam, kam řidič chce.“
Když se k tomu přidal dobře řešený vnitřní prostor, poměrně bohatá výbava vzhledem k nejnižší ceně a nejlepší zpracování (jistě, s místy komickými nebo lacinými detaily, Autocar třeba kritizoval vyosené pedály a volant či horší přední sedačky), měl respektovaný britský magazín svého vítěze.
Na závěr testu Autocar o Favoritu napsal: „Jezdí a ovládá se dobře, snaživě se vrhá do zatáček a působí uceleným dojmem bez špatných manýrů. Je plně vybavený a snese přísné srovnání. Je dobře vymyšlený a dokonce může být zábava ho řídit. Má solidní výbavu a i přes zjevné vzezření levného auta je to důkladně zkonstruovaný vůz s přívětivou a vřelou povahou.“
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár
Skutečně se tedy zdá, že Škoda Favorit bylo nejlepší auto, které na konci 80. let v socialistickém východním bloku vzniklo. Říká se, že právě kvality Favoritu stály za urputnou snahou Volkswagenu značku Škoda koupit včetně jejího vývoje a technologických znalostí.
Zbytek je už historie. Zatímco Lada skomírá jen na domácím ruském trhu a Yugo, které se později zase přejmenovalo na Zastavu, v roce 2008 zbankrotovalo, stala se značka Škoda nesmírně úspěšnou automobilkou, která je po celém světě respektovaná a konkurencí mnohdy používaná jako etalon pro porovnávání připravovaných produktů.
Připomínku dobového tištěného testu vydal na svém webu britský Autocar jako článek Throwback Thursday 1990: Skoda Favorit vs Lada Samara vs Yugo Sana
Titulní foto: Autocar.co.uk