Nabídka elektromobilů už dnes celkem běžně umožňuje u řady modelů volbu toho, zda sáhnete po provedení s pohonem jedné nápravy, nebo zda upřednostníte pohon všech kol. Elektrické čtyřkolky využívají dva motory, slibují lepší dynamiku, lepší jistotu za nepříznivého počasí, ale obvykle také horší dojezd. Jaká je realita, to vyzkoušeli norští kolegové z magazínu Motor v praxi. Jednoznačným překvapením se stala Škoda Eynaq iV.
Magazín Motor uspořádal velký test dojezdu elektrických automobilů za zimních podmínek. Na jednu trasu se vypravila řada modelů, přičemž teploty se pohybovaly pod bodem mrazu. Automobily startovaly plně nabité, ale se studenými akumulátory. Trasa vedla z Osla na sever do vesnice Dombås, následně na jih do Ringebu a pak opět zpět na sever do obce Kvam. Celkově to znamená 500 km. Elektromobily s nejlepším dojezdem pak přes Kvam pokračovaly dále na sever opět směrem Dombås, dokud se zcela nevybyly.
Výsledky naměřených dojezdů u různých modelů jsou obecně zajímavé, protože navzdory zimním podmínkám vypadají stále docela optimisticky. Faktem ale je, že nastavená trasa byla pro elektromobily příhodná. Zahrnuje totiž průjezd řadou obcí a neumožňuje příliš vysoké tempo. Zmíněných 500 km by podle Google Maps mělo trvat něco málo přes sedm hodin.
Škoda překvapila
Do porovnání verzí s pohonem jedné nápravy a všech kol vzali norští kolegové modely Škoda Enyaq iV, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, VW ID.4, Audi Q4 e-tron a Polestar 2. Největším překvapením se stala právě Škoda. Zatímco Enyaq iV 80 ujel 347 km, verze 80x vybavená pohonem všech kol zvládla 403 km, tedy o 56 km více. Výsledek byl tak překvapivý, že stejnou trasu zajeli norští novináři znovu s jiným exemplářem modelu iV 80, který se zastavil po ujetí 346 km.
Proč přesně Enyaq iV s pohonem všech kol zvládl delší trasu než zadokolka, která by měla mít dojezd lepší, to se norským kolegům zjistit nepodařilo. Důvodem by mohlo teoreticky být třeba tepelné čerpadlo, které se na norském trhu dodává k oběma testovaným variantám na přání, nic se ale za něj nepřiplácí. Možná se jim shodou okolností dostal dvakrát do rukou exemplář, který tepelné čerpadlo neměl. V článku ale tepelné čerpadlo nijak nezmiňují.
Podle norského zastoupení Škody je těžké takový výsledek komentovat, protože dojezd ovlivňuje řada faktorů (nejen teploty, ale také třeba použité pneumatiky). Proto lze jen obtížně odhadnout, proč zrovna Enyaq iV 80 vykázal tak špatný výsledek.
Rozdíl 6 km, ale také 60 km
Ostatní elektrické modely už potvrdily předpoklad o tom, že verze s dvojicí elektromotorů ujedou méně. Naměřené rozdíly se ale dost liší podle toho, o jaký konkrétní model jde. Výsledky testu norských kolegů z magazínu Motor najdete v tabulce pod článkem.
Obecným důvodem, proč ujedou čtyřkolky méně, je hmotnost. Bývají těžší zhruba o 100 kg. Další nevýhodou pak je samozřejmě vyšší cena. Naopak kromě lepší trakce i lepší dynamiky může pro elektromobily s pohonem všech kol hovořit také třeba schopnost odtáhnout těžší přívěs.
Model | Pohon | Výsledek testu (km) | Rozdíl (km) |
---|---|---|---|
Škoda Enyaq iV 80 | 4x2 (zadní) | 347 | --- |
Škoda Enyaq iV 80x | 4x4 | 403 | +56 |
Kia EV6 | 4x2 (zadní) | 429 | --- |
Kia EV6 | 4x4 | 423 | -6 |
Hyundai Ioniq 5 | 4x2 (zadní) | 409 | --- |
Hyundai Ioniq 5 | 4x4 | 369 | -40 |
VW ID.4 | 4x2 (zadní) | 414 | --- |
VW ID.4 | 4x4 | 353 | -61 |
Audi Q4 e-tron | 4x2 (zadní) | 380 | --- |
Audi Q4 e-tron | 4x4 | 349 | -31 |
Polestar 2 | 4x2 (přední) | 400 | --- |
Polestar 2 | 4x4 | 340 | -60 |