Rozhovor s odborníky na karavanink: Evropa u nohou

Všechny díly speciálu:

  1. Vybíráme obytné auto či přívěs
  2. Vybíráme příslušenství a výbavu pro obytné auto či přívěs
  3. Pečujeme o obytné auto či přívěs
  4. Rozhovor s odborníky na karavanink

Odpovídali pánové Michal Burkoň, jednatel firmy Barth Caravan a dlouholetý karavanista, a Martin Tesař, koordinátor půjčovny karavanů.

Kam s karavanem vyrazit?

Michal Burkoň: Téměř kamkoliv, ale zázemí najdete v rámci Evropy spíše ve státech v naší zeměpisné šířce a více na západ. Pozitivní výjimkou je Pobaltí, pravým rájem pak Skandinávie a Nizozemsko. Tam se vydejte na jaře a uvidíte lány rozkvetlých tulipánů a zároveň spousty dobře vybavených kempů, u nichž často nechybějí ani zábavní parky. Novým hitem jsou Albánie a Černá Hora.

Když vybírám karavan, řeším šířku a výšku. Co je důležitější?

Martin Tesař: Větší délka auta samozřejmě komplikuje manév­rování a parkování, ale s tím karavanisté počítají. Objektivním problémem je větší délka pouze na trajektu, kde si kvůli ní výrazně připlatíte. Vyšší auto naproti tomu navýší dálniční mýto a spotřebu. Výška je větší problém i kvůli nízkým podjezdům, těm se ale vyhne navigace ve všech vozech z půjčovny Barth Caravan.

Jak se vlastně daří karavaninku v Evropě?

B.: Skvěle. A čím dál lépe, dokonce natolik, že kempy v Itálii, Francii, ale i Chorvatsku a Slovinsku bývají poslední dva roky v létě přeplněné. Doporučujeme rezervace minimálně tři měsíce dopředu. Podobný problém se objevuje i v Česku. Na druhou stranu kvalita kempů za posledních deset let stoupla na úroveň hotelů a stala se přijatelnou pro střední vrstvy.

Když nechci jezdit jen po asfaltu, co si mám počít?

T.: Existují expediční speciá­ly či nástavby na terénní auta, jenže poskytují jen základní komfort. Dobrým kompromisem je Volkswagen California 4×4, který už leccos projede při kompaktních rozměrech. I ten nabízíme v naší půjčovně. Kdo chce víc, může si i velké obytné auto na podvozku Fiatu Ducato nechat dovybavit čtyřkolkou Dangel. Řešením do těžkého terénu je rozkládací střešní stan. Ten sice skýtá jen přespání, ale je finančně dostupný.

Co mě čeká, když vyrazím do odlehlejších zemí?

B.: V první řadě si ve vlastním zájmu ověřte, že pojištění obytného auta pokrývá i vybranou destinaci, bývá totiž sjednáno na konkrétní státy. Chybějící státy lze samozřejmě doplnit. Dále se připravte na absenci zázemí a leckde i jakýchkoliv kempů. Chybějí třeba v Rusku či Bělorusku. Tradičním problémem postsovětských a některých balkánských zemí je zkorumpovaná policie. Bezpečnostní situace se v Evropě jinak bát nemusíte, jen na jihu Balkánu či v Turecku občas může být trochu dobrodružno a dobře si rozmyslete i východ Ukrajiny. Při překračování hranic postsovětských republik očekávejte velmi dlouhé fronty a klidně půldenní čekání na vyřízení formalit.

Na trhu je mnoho výrobců, jak se mezi nim zorientovat a čím se jejich nabídky liší?

T.: Vnitřní uspořádání karavanů léty dospělo k plus minus optimální podobě, takže se vzájemně liší jen v detailech a prostorově na tom budou konkurenční výrobky rovněž podobně. Mnohem více odlišností najdete ve zpracování a použitých materiálech. Zejména v zimě poznáte rozdíl mezi dobrou a odbytou izolací.

Produkt renomovaného výrobce s tradicí, postavený z kvalitních materiálů, zase uveze při stejné celkové hmotnosti klidně o metrák více, déle vydrží a snáze na něj seženete servis. Nabídne i delší záruku, přitom rozdíly v cenách nebývají závratné. Samostatnou kapitolou jsou levní výrobci z Východu, kteří nedělají důkladné testy a mohou s nimi být do budoucna závažné problémy. Nejlepším zdrojem informací jsou fanouškovské komunity, hodí se i navštívit výstavy karavanů a jednotlivé modely si osahat naživo.

Kdy má karavanink sezonu?

B.: Po celý rok. Stále populárnější je zimní kempování v horách či lyžařských střediscích. Tamější kempy bývají vybaveny i převlékárnami a lyžárnami. K tomu se hodí karavan dovybavený elektrickým topením. Ovšem pozor, poplatky za elektřinu v kempech pak snadno převýší samotnou cenu pobytu. I tak je však výsledná částka hluboko pod cenou hotelu.

Doporučujeme: Dovolená s obytným autem na horách – Teplo stále s sebou

Jak vás vlastně napadlo půjčovat karavany?

B.: Na začátku jsme si pořídili obytné auto pro sebe a půjčovali ho i našim zákazníkům. A po čase jsme zjistili, že s ním jezdí častěji než my. Tak jsme přikoupili další auta. Dnes jich máme téměř 30 a zájem stále roste. V naprosté většině jde o obytná auta, po přívěsech je zatím poptávka menší. Půjčujeme ale i střešní stany a veškeré potřebné příslušenství.

Jak se půjčovna vyvíjí?

B.: Skupina Barth funguje přes 20 let, v první řadě prodává auta a nabízí související služby. Půjčování karavanů vzniklo později a má velmi vzestupný trend. Nové vozy do půjčovny kupujeme stále vybavenější. O ty nejlépe vybavené je totiž největší zájem. Novinkou naší nabídky je kategorie Travel čili obytná dodávka velikosti Fiatu Ducato. Taková nabízí nízkou spotřebu, kompaktní rozměry i příznivou cenu zápůjčky.

A plány do budoucna?

B.: Chceme pokračovat v půjčování karavanů a rádi bychom získali výhradní zastoupení některého výrobce. Máme však problém, že na stávajícím místě už došel prostor pro další rozšiřování, proto se brzy budeme stěhovat na jiné místo Pardubic. Budeme rozvíjet i naše další aktivity čili úspěšnou půjčovnu vozů, v níž máme už dnes 200 aut, včetně méně obvyklých typů, například sportovních, luxusních a dodávek či mikrobusů. V současné době klademe velký důraz na vlastní operativní lea­sing pod obchodním názvem Barth Operák a také novou půjčovnu motorek různých typů. Ta vypadá jako velmi zajímavý byznys, trh totiž v tomto ohledu není ani zdaleka naplněn.

 

Rozhovor s odborníky na karavanink: Evropa u nohou
Ohodnoťte tento článek!
2.3 (46.67%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: