Rok 2020 na silnicích: Změna bodového systému, nové značky a přísná policie

  • Nový šéf dopravní policie chce zpřísnit postih přestupků, které vedou k nehodám

  • V plánu jsou změny bodového systému, musí ale projít sněmovnou

  • Nové značky budou informovat o bezpečné vzdálenosti

  • Pozor v Německu, přísnější pravidla preferují cyklisty

Nový rok by mohl pro řidiče přinést velkou změnu bodového systému. Nebude to ale hned. Návrh ministerstva dopravy je zatím jen na papíře a k poslancům zamíří nejdříve v březnu. Pokud ho schválí, mohl by začít platit ještě během roku 2020. A řidičům se moc líbit nebude. Přináší totiž hlavně zvýšení sankci, ať už ve formě pokut nebo bodů.

Podle návrhu se má bodový systém zjednodušit tak, aby u přestupků, za které nyní řidič dostane dva až sedm bodů nově byly jen čtyři nebo šest bodů. Z hlediska finančního postihu se pak sníží pokuty za drobné přestupky jako špatné parkování nebo nerozsvícená světla. V takovém případě řidiči zaplatí až 1500 korun, ale mohou od kontroly odjet i s pouhou domluvou.

Alkohol za desítky tisíc

Naopak u středně závažných přestupků, jako je nedání přednosti v jízdě nebo ohrožení chodce na přechodu, bude pevně stanovena sazba 2500 korun. Policisté by tedy měli být nesmlouvaví a úsměv řidiči nepomůže. U závažnějších přestupků v podobě jízdy na červenou nebo otáčení na dálnici pak bude hrozit v blokovém řízení až 5000 korun.

Výměna řidičského průkazu v roce 2020: Na úřad bude muset téměř 900 tisíc řidičů

Ministerstvo také chce, aby si řidiči dvakrát rozmysleli, než se pustí do správního řízení. Zvýšilo proto i pokuty v něm. Nejhůř dopadnou ti, kteří usednou za volant pod vlivem drog nebo alkoholu. Za více než 1 promile v krvi může hrozit řidiči pokuta až 75 tisíc korun. Ministerstvo připravilo přehlednou tabulku, která změny popisuje:

Tabulka předpokládaných změn v bodovém systému.
Návrh ministerstva počítá s více body za nepoužití bezpečnostních pásů, jízdu na červenou nebo překročení rychlosti o 40 km/h v obci. Naopak méně bodů bude za alkohol.

I když návrh ministerstva dopravy zatím ještě neplatí a ani nemusí během roku projít sněmovnou, dopravní policie by měla i tak svůj přístup k řidičům změnit. V jejím čele totiž od září stojí nový ředitel Jiří Zlý, který změny chce. „Chtěl bych vyvážený systém skrytého a viditelného dohledu,“ řekl v rozhovoru pro Českou televizi. I když se tedy nebude zbavovat maskovaných „dálničních stíhačů“, mělo by být na silnic vidět více policejních aut, která tak na řidiče mají působit preventivně.

Vrtulníky i drony v akci

Zlý chce, aby se policie více věnovala monitorování chování řidičů. Policisté proto už na podzim dostali pokyn, aby více dokumentovali agresivitu za volantem. Díky záběrům z kamer totiž mohou mít důkazy o špatném předjíždění, nedání přednosti v jízdě nebo třeba nedodržování bezpečného dostupu.

A právě bezpečný odstup bude jedním z těch přestupků, na které se policie i ministerstvo letos víc zaměří. Řidiči totiž podle nich nedodržují pravidlo dvou vteřin, které při rychlosti 80 km/h znamená 30 metrů. Policie by kromě monitorování pomocí kamer ve vozech měla začít víc používat vrtulníky, drony nebo kamery na silnici. Ostatně, úprava bodového systému počítá za nedodržení bezpečné vzdálenosti s pokutou 2500 korun a čtyřmi body.

Nové značky mají řidičům pomoci dodržovat odstup. Ten ale k častým příčinám vážných nehod nepatří

Aby si řidiči uvědomili, jak velký odstup mají držet, nechá Ředitelství silnic a dálnic na vybraných úsecích vztyčit a namalovat nové značení. Jde o značku IP 32 Bezpečný odstup, která bude na vozovce doplněna šipkami tak, aby bylo řidič jasné, v jaké vzdálenosti jede za vozem před ním. Toto značení Češi znají z okolních zemí, hojně se objevuje třeba na rakouských dálnicích. V Česku jen málo, obvykle na silnicích první třídy. Nově ale bude na třech úsecích dálnice D1 mezi Prahou a Brnem (km 69, 72 a 157), D5 u Zdic (km 25) a D11 za Břístvím (km 23). Jedno značení také před nedávnem přibylo v Praze na mostě nad Jižní spojkou spojujícím Spořilov s ulicí 5. května směrem do centra.

Řidičům by se ale mělo na dálnici také ulevit. Alespoň pokud neřídí kamion. Od začátku roku se totiž rozšířil zákaz předjíždění kamionů. To bude platit trvale na dálnici D1 v okolí Brna, dálnici D5 mezi Prahou a Berounem, dálnici D8 mezi Prahou a Úžicemi a tak na dálnici D11 mezi Prahou a Jirny. Kamiony ale nebudou moci předjíždět také na části D1, která prochází vysočinou. Tam bude zákaz platit jen do konce března a v závislosti na počasí.

Auta začínají hlásit EU svou spotřebu. Novinka má potenciál na zvýšení daní tomu, kdo jezdí rychleji

Mimochodem, rok 2020 je posledním rokem, kdy pro řidiče platí tradiční nalepovací známky a to po dobu 14 měsíců. Od konce letošního roku by už bude fungovat elektronická viněta, která ale bude platit jen na jeden rok od jejího pořízení. Auta s nízkými emisemi pak budou mít dálnice zdarma, na výhodu dosáhnout elektromobily a některé hybridy. O tom, které auta to jsou, jsme psali před nedávnem.

Od cyklistů raději dál

Čeští řidiči by si letos měli dát větší pozor také při cestách do zahraničí. V sousedním Německu totiž začne platit celá řada nových pravidel, která mají přispět k bezpečí chodců a cyklistů. Nově budou hrozit pokuty za parkování na cyklotrasách nebo dokonce jen zastavení na vyhrazeném pruhu pro cyklisty. Pokuta čeká i na ty, kteří zastaví ve druhé řadě, byť jen na vystoupení cestujících nebo vyložení nákladu.

Nově se chystá také značka zakazující předjíždění cyklistů, která se bude objevovat hlavně v úzkých ulicích center měst. Předjíždět cyklistu bude možné ve vzdálenosti 1,5 metru ve městě a 2 metry mimo něj. Němci chtějí také tvrdě postihovat nedodržení záchranné uličky v koloně, pokuta se může vyšplhat až na 320 eur, tedy asi 8130 korun.

Rok 2020 na silnicích: Změna bodového systému, nové značky a přísná policie
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (69.34%) 137 hlas/ů

52 KOMENTÁŘE

  1. Jenom buzerace obyčejných řidičů. Tuneláři v kárách za miliony nikdo zastavovat nebude. Policie na tyto prostě nemá koule! Chce to půjčit na 1 rok německou policii a budou všichni jezdit jak beránci. Tak jenom pořád někdo najíždí a dodoržovat odstup je neznámý pojem. Ze všeho nejhorší je,že mezi agresivní řidiče se řadí čím dál víc žen. Dříve to byla rarita potkat řidičku,která jezdí agresivním stylem. Dnes už je to celkem běžné. Hlavně malé řidičky ve velkém SUV jsou kapitola sama pro sebe. Obchodní zástupci ve firemních Octaviích jsou kapitola sama pro sebe!

  2. Kde je pokutování pomalu jedoucích řidičů. Kolonu uděláte hned ,ale její rozjetí trvá dlouho.
    Ti kdo musí jezdit na nějaký termín,musí jet troch agresivněji. Jeden jede pomalu jak beran a za ním ovce co se bojí předjíždět i když v protisměru žádné vozidlo nejede.

    • Názor debila,když máš být někde na nějaký termín jeď včas a ne na poslední chvíli.I my ostatní máme právo na život.

      • Tak trochu života do té pomalé jízdy. Né vždy je pomalá jízda bezpečná. Stačilo by více sledovat silnici a dodržovat max povolenou rychlost, nejezdit na 70 ,55-60 jako se to děje např. v tunelu. Nejsem žádný pirát jsem denně na silnici a když potkáte za dopoledne x šourajících se aut 30km rychlostí a předními prázdno může jet 50, do toho vám skočí x chodců které se ani nerozhlídnou nemyslí že by to mohlo klouzat, pak se nedivte že jsou lidi agresivní.

      • Vaše odpověď má znít takto:
        Názor debila:
        když máš být někde na nějaký termín jeď včas a ne na poslední chvíli.I my ostatní máme právo na život.
        Debil jste totiž Vy…
        Pepan pouze napsal, že spousta řidičů jezdí bezdůvodně pomalu, což nutí ostatní účastníky provozu k agresivnější jízdě. Vysvětlujte pozdní příjezd na předem domluvenou schůzku tím, že vás úmyslně omezovaly desítky lidí, protože přeci mají právo (!!!) na život …

      • Ještě pár takových řidičů s právem na cokoliv a budem muset vyjíždět na cesty o den dřív, abysme se stihli doploužit. 😀
        30km/h v obci a max 70 na rovince za městem nemá s “bezpečnou” jízdou vůbec nic společného. Ani nemluvím o tom, že čím pomalejší řidiče potkávám, tím menší pravděpodobnost že sledují zrcátka a provoz za nimi a nejednou mě takový “bezpečně” jedoucí řidič s právem na život téměř vytlačil ze silnice protože neměl ani páru o tom, že ho někdo začal předjíždět.
        Trocha zdravé agrese patří jak do života, tak za volant. To ovšem většině svátečních řidičů s ročním nájezdem do 5 000km nevysvětlíme. Od takových filutů se dočkáme jen mouder za kačku, že má člověk vyjet včas a radši dojet v 7 domů než o půl 7 do márnice. A ani to nemají z vlastní hlavy, jen si pamatují, že na to Besip dělal poučny video…

        • Není vhodné zaměňovat pojem agresivita a rozhodnost. Agresivita vůbec ne, ale jasně demonstrované úmysly s rychlým provedením je to správné řešení, pokud umíte jezdit, ovládáte školu nejen smyků, ale i fyzikální zákony a opravdu spěcháte. A sice to nemohu doporučit, ale není na škodu mít za sebou některé typy nehod, kdy jste dostali tu nejlepší školu života.

        • Agrese může být jen tolik, aby se nikdo další nemohl cítit ohrožen a také aby nebyla porušována ustanovení vyhlášky. Jinak si někdo takový zasluhuje exemplární postih.

      • Správně jsi se nazval. Ale jen tě opravím. Nejsi debil, jsi idiot. Tak zdar a mnoho úspěšných km včas :-))

    • Jsou komunikace I. třídy (kde se vybírá mýto), kde je umění předjet. Typicky I/50 Brno-Bučovice. Strktní dodržování dvou vteřin rovná se zákazu předjíždění, protože jízda v protisměru pro překonání tak velké vzdálenosti je tam doslova o život. Auto se musí dojet a pak předjet. Ovšem dojetím si vyfasujete z policajtského dronu flastra.

    • Svatá pravda, policie nekoná nikde běžnou kontrolu způsobu jízdy, pouze vyšetřuje nestydatě zdlouhavým způsobem nehody. V blokování dopravy kvůli vyšetřování jsou policisté v Česku mimořádně zdatní. Kdo se nad tím zamýšlí? Nikdo, pouze zvyšují chaos na cestách a vyvolávají vyšší a vyšší frustraci nezúčastněných řidičů, kteří musí stát desítky minut i hodiny v kolonách. Proč toto nikdo neřeší? A uzávěry na cestách nebo omezení kvůli stavebním pracím je v ČR úplně trestuhodné! Semafory na silnici 1.třídy? To je dokonalá sabotáž dopravní prostupnosti a plynulosti silnic českých silnic! Je třeba celý systém omezování provozu důkladně změnit! Ve všech uvedených směrech! Samozřejmě že na to chystám podnět s návodem pro MD a Dopravní Policii ČR. Rovněž je nutné změnit zákon o zadávání veřejných zakázek, v silničním stavitelství. V opravách a úpravách dálnic i silnic všech tříd jsou prováděcí firmy v ČR nejhorší nejen v Evropě, ale možná i na světě.

  3. to zdražení správního řízení doufám povede k volebnímu výsledku takovému, že ty lotry , co si vymýšlejí přestupky a pod vykone někam na mars, správní a podobná řízení by mněla být zdarma,bo pokuta jej vlastně zaplatí

  4. Zase se jedna jen o buzeraci řidiču. At pokutujou take cyklisti a chodce vždyt lozi jak ovce ani se nedivaji jestli něco nejede.

  5. Mám o buzeraci jiné mínění, pro mne je na silnicích buzerace ze strany policie, tím, že zastaví auto bezdůvodně. Zastaví i přesto, že jste nezpůsobili žádný přestupek proti pravidlům, světla vám svítí a jste připoutaní. Zastaví jen proto, že si řekli, že budou stavět třeba každé páté auto. To je pro mne buzerace ze strany policie. Jinak mi v provozu nevadí. Naopak je tam vítám.

  6. Pořád přemýšlím,kde je v zákoně definována bezpečná vzdálenost. Zatím jsem to nenašel nebo to tam naši moudří nadlidé zapomněli dát.

  7. Zde je jedno nepsané pravidlo, které nejvíc podporují téměř všichni policisté:
    Řidič vozidla nesmí jezdit na červenou – to někde dokonce hlídá kamerový systém (i když je v tom směru úplně volno!), ale chodci smějí na svou červenou přecházet všude a Policie to nechce vidět. Když dojde k nehodě, tak za to může skoro vždy řidič auta!

    • … a ta nejkouzelnější fráze, s takovou oblibou používána bohužel zase jen u řidičů.
      “Řidič měl předvídat, že ten chodec/cyklista/krasobruslař je debil a bez rozhlédnutí vleze před rozjetý náklaďák, spoza auta…v noci… v černém oblečení…”

  8. Jednoduché pravidlo dvou vteřin? Auto před vámi projede nějaký bod např značku a od dvou vteřin by jste na stejném bodě měl být. Ne dřív

  9. A kdo přinutí policajty aby neco dělali? Na silnicách je jich jak šafránu, že by nekoho postihovali sem neviděl, to aby nemoseli vylézat a vypisovat hlášení. A také aby jim nebyla fčil zima

  10. Jízda tunelem zláště Klimkovickým je kapitola sama pro sebe. Měří tak rychlost, ok. Ale to neznamená že tak idioti v OA budou jezdit 60km/h co kdyby náhodou. A to není jeden, to jsou desítky OA.
    Nevím proč se pořád mění a zpřísňuje bodový systém když policajta na silnici neuvidíš. Stačí je vyhnat do ulic a hlavně v neoznačených autech a civilu a bude pokoj.

  11. Vladimir(on)
    Vážení dopisovatelé
    za volant automobilu nikdy nepatří agresivita ale ohleduplnost a tolerance.
    Dodržování zákoných nařízení a budeme všichni spokojeni .
    Věřím ,že jsem Vás nikoho nezranil ani duševně ani fyzicky.

  12. A co jízda v pruzích mimo obec a na dálnicích, již několikrát se tvrdilo, jak se bude trestat jízda v levém pruhu a zase nic.

  13. U nás se začnou zpřísňovat pravidla silničního provozu,zvedat pokuty a hned je oheň na střeše.Proč češi nedodržují pravidla tak jak,když jedou na dovolenou do zahraničí,kde mají ještě přísnější pravidla.Čech jenom přejede třeba přechod na slovensko a hned jde noha z plynu.

    • Ano s tebou souhlasím, mají dost možností jak si ověrit jestli máš platný řidičák, a ještě k tomu jsi třeba jen kousek od domova. Stalo se mi to a a byl jsem jen 200m od domu a nedovolili mi ani pro něj si zajít.Tomu říkám fakt arogance moci.

    • No tak pokutu za zapomenuté doklady jsem dostal v životě jen jednu (je to tak 18 let zpátky).
      Ale v současném systému mě tohle teda trápí nejmíň.

  14. A co tak se trochu víc zaměřit na jeden velký nešvar telefonování. Vidí se to dnes a denně. Nikdy jsem neviděl policistu někoho ta toto pokutovat, jednoduše se to přehlíží. A víte proč sami tohle dělají když jsou v civilu. Ale ono by stečilo trochu víc vyhodnocovat jen záběry z kamer na křižovatkách, a hned by řidiči, hlavně dodávek, kteří jsou v tomhle podle mě asi na prvním místě a potom i řidiči kamionů a autobusů veřejné dopravy, a potom hlavně ženy, jde k autu telefonuje, odemyká startuje, jede a stále telefon na uchu. Co k tomu víc dodat, jen to je jim to jedno, nic se nestane.

    • Oni to dělají i ve službě, mají na to výjimku ze zákona. Policajt prostě může, pro něj totiž světské zákony neplatí. A díky tomu žije v domněnj, že pro něj neplatí ani ty fyzikální.
      Pak se dočtete, jak policajti svištěli přes obec 90-tkou (jasně že bez majáků, protože jejich použití by museli hlásit operačnímu a sdělit současně důvod), nepřipoutaní a na namrzlé vozovce, napálili to do betonového pilíře a opustili svůj pomalovaný “interceptor” skrze čelní sklo. A jejich kolegové dojemně hejkají do médií, jaká je to tragédie, kdo teď nahradí rodinám táty a jak mají hrrrrozitánsky nebezpečné povolání. O ignorantství, aroganci a debilitě kolegů pochopitelně ani slovo…

  15. jde jen o to vybrat více peněz a to na všem,vymýšlet nařízení a stále novoty,kolik úředníků,kteří to vymýšlí je pokutováno a kde jsou tabulky pro jejích pochybení ?

  16. V zemi, kde je (podle střízlivých odhadů) cca 60% pokut na úseku dopravy vybráno V ROZPORU SE ZÁKONEM, nejde ze strany státu a obcí o nic jiného než o zvyšování příjmů plynoucích z vydírání občanů. V tomto případě řidičů. Státní a obecní úředníci jsou prostě toho názoru, že chcete-li jezdit autem, musejí z toho ONI něco mít. Takže je nutné poštvat na řidiče smečku agresivních ozbrojených drábů s právnim vzděláním ropuchy, aby šířili strach, vyvolávali v občanu-řidiči pocit právní nejistoty a nikdo nevěděl dne ani hodiny…
    Stejné metody používali nacistéa komunisté. Za těch 30 let jsme se propracovali leda k nové totalitě. A český človíček, jak kdysi nadšeně velebil pracující lid, stranu a vládu, dnes stejně nadšeně hejká, že se “…konečně zatočí s těma pyrátama, že jo, v těch bavorákách…”.
    Dokud nezjistí, že on sám je ve své otlučené oktávce první na ráně, ovečka k ostříhání, a ve své naivitě a neznalosti není schopen klást odpor…
    Tak tomuhle se říká ČESKÝ SILNIČNÍ FAŠISMUS.

  17. proč u školy platí značka 40-30km .Jak jsou třeba prázdniny,víkendy nebe třeba 20hod.Proč není jak za total.Jízda od 22hod.-do 5.00hod.Povolená rychlost na 60km.Nikdo nikde,všude chodníky,Je to jen na buzeraci,pokuty atd.

  18. Nic jiného jen další nástroj k buzeraci. Jen za zapomenutý řidičák? Tak to je prasárna. A kamery? Copak jich není již dostatek? Jen je správně využívat a ne špehovat lidi. Vždyť o nás ví všechno. Kolikrát jdeš na WC, jestli se nepřežíráš, kolikrát za den pšoukneš atd. Komouši měli tajné UCHO , ale tito komouští pohrobci se nestydí a veřejně nastrčí všude kamery. A jak nám slibují bude “líp”

  19. Zkoušel jsem na cca 20 km úseku dodržovat bezpečnou vzdálenost 2 vteřin. Na těch 20 km se přede mně nacpalo 12 aut a bylo po bezpečné vzdálenosti. Je to debilovina. Pokud budu to chtít dodržovat, budu stále brzdit a zdržovat ostatní za mnou, kteří mne logicky předjedou a nacpou se mi 5 metrů před čumák auta. Dopadne to tak, že místo dopředu budeme couvat.

  20. Agresivní řidiče a spolu s nimi neschopné řediče by měl oddradit stoprocentní malus u povinného ručení. Stačí legislativní iniciativa nebo petice. Jezdím bez nehod s plným bonusem, nikoho neohrožuji, jsem ohleduplný, ale nemám rád bezdůvodné brzdy provozu, zpomalovače v přehledných zatáčkách a brzdiče v levých pruzích jedoucích podle tachometru, ale pod limitem. Ctím plynoulou jízdu a na zjevně volné silnici i trochu sportovní svezení. Myslím, že je nás takových více než dost.

  21. Myslím, že celé je to na hluboké zamyšlení. Pokud se nepletu, řidič nesmí zdržovat provoz bezdůvodně pomalou jízdou, ale má přizpůsob způsob jízdy svým schopnostem, stavu vozovky…. .
    Tak trochu si toto protiřečí. Postihovat takové jednání je složité a proč také, když jim zákonodárce nevěří a stanoví pevnou částku za přestupek. I když jde o stejný přestupek, jeho škodlivost je jiná podle okolností v místě a čase, a tak si myslím, že by měl policista mít možnost zvažovat jakou pokutu uloží, pokud vůbec. Bohužel tyto doby jsou pryč. Pokuta za zapomenuté doklady je úplně mimo, když žijeme v digitální době a ověřit vozidlo nebo osobu je otázkou vteřin.
    Osočování diskutujících sem nepatří. Mám rád jízdu svižnou a také mi vadí řidiči, kteří překáží a ani neví, že jejich vozidlo má tři zpětná zrcátka. Jel jsem několik kilometrů za vozidlem, které mělo zrcátka sklopená a řidič nebyl schopen vnímat vůbec okolí. Pomalí a nevnímaví řidiči jsou největší problém

  22. Tady také musím reagovat, pokud se ne vlastní vinou stanete účastníkem dopravní nehody, tak také jezdíte obezřetněji a pomaleji, agresivita řidičů stoupá a tolerance vůči druhému klesá. Také si myslím, že to dělají silnější auta. Když ve starším autě jste jel 90, tak jste to poznal, teď klidně jedete 120 a připadá vám, že jedete 50. Pokud Vám vadí pomaleji jedoucí řidiči, tak vyčkám na vhodný okamžik a předjedu. Ono se dobře říká, ale jakmile se člověk stane účastníkem dopravní nehody, buď vlastní vinou či vinou někoho jiného, tak se vždy zeptá proč já. Dokud se člověku, který i jezdí agresivně nic nestane, nepochopí, ale pak po nehodě už také vidí vše jinýma očima. Měli by jsme být tolerantnější, nikdy nevíte, čím si řidič v pomalejším vozidle musel projít (např. po nehodě musí jezdit do práce, jelikož tam nejezdí autobus.)

  23. Mě by zajímalo, proč se neustále pokutuje, když člověk zapomene řidičák. Informace je v registru, tak co je za problém?
    Co mě naopak vytáčí, jak si stát myslí, že když někomu ten řidičák sebere, že nikdy za volant nesedne. Kolik lidí jezdí s vysloveným zákazem řízení, o kterém v tom registru je informace samozřejmě také…

    • V registru to je, ale to by do něho museli také mít čím čumět. Městská policie se tam např. nedostane.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: