• Dobrodružný sci-fi seriál Knight Rider bodoval v osmdesátých letech u všech generací

  • Jeden z jeho českých skalních fanoušků postavil repliku vozu, kterým se proháněl David Hasselhof

  • Produkce si jeho do detailu propracované dílo vybrala do retroshow „Celebrate the 80s & 90s with the Hoff“

Každý měl své dětské sny, u jejichž zrodu stály filmy, televize nebo knížky. Někdo chtěl být kosmonaut, jiný zase toužil po koni a koltu, další si zase vysnil auto Jamese Bonda. Nebo zázračnou černou placku ze seriálu Knight Rider.

Dodnes si vzpomínám na nechápavé výrazy svých spolužáků, když jsem se po prázdninách u dědy vrátil do školy a začal v družině vyprávět o úžasném seriálu, který dávají na německém satelitním programu. Jezdil v něm černý placatý sporťák, který byl skoro nezničitelný, strašně rychlý, měl kola s výsuvnými hřeby, a uměl dokonce i skákat. A navíc se řídil sám a mluvil!

5
Rozdílnost repliky od originálu je nejvíce patrná při pohledu na záď. Zatímco seriálový K.I.T.T. měl pod nárazníkem plamenomety, tady se blýská dvojice výfukových rezonátorů

Samozřejmě mi nikdo nevěřil. Byl sice už začátek devadesátých let a zahraniční seriály nebyly tak nedostupné jako pár let předtím, ale v Československé televizi pořád vysílali nanejvýš Profesionály nebo Dempseyho a Makepeacovou. A protože malé děti berou televizi vážně, byl jsem za snílka.

Ani já, natož moji spolužáci jsme nevěděli, že se ono černé auto jmenuje K.I.T.T. a že ta zkratka znamená Knight Industries Two Thousand. Odkázán na dědovo simultánní tlumočení občas náhodou zachycené epizody jsem ani nemohl tušit, kdo vlastně čtyřkolového seriálového hrdinu vyrobil, proč s ním jezdí ten sympatický kudrnatý chlápek a proč se rozhodl hájit spravedlnost.

filmová fotka doplňující
David Hasselhoff coby Michael Knight v dobrodružném sci-fi seriálu, který bodoval u všech generací mládeže i dospělých
10
Žádný turbo boost, umožňující zrychlení až na 320 km/h, pod kapotou samozřejmě není, ale najdete tu poctivý atmosférický osmiválec s krásným soundem

Teprve mnohem později jsem zjistil, jaká vlastně byla „backstory“ seriálového hrdiny (toho čtyřkolového, samozřejmě). Jeho nejdůležitější součástí je řídicí počítač, vyvinutý původně pro armádu jako jakási kapitalistická obdoba Centrálního mozku lidstva, který se ale jeho vynálezce Wilton Knight rozhodl dát k dispozici pro vznešenější účely, než je válčení. Zabudoval jej tedy do sportovního auta, které vybavil i celou řadou dalších užitečných vychytávek – téměř nezničitelnou „molekulárně lepenou“ karoserií, žáru odolným lakem a také turbínovým pohonem.

Galerie: Prohlédněte si dvacet nejlepších filmových aut všech dob. Vítěz nepřekvapí

Díky němu má seriálový K.I.T.T. zrychlení z nuly na stovku za dvě sekundy a dosáhne maximální rychlosti přes 320 km/h. Hypervakuové
kotoučové brzdy se zase postarají o zabrzdění ze 112 km/h na pouhých čtyřech a půl metru. A nemohou chybět ani další vylepšení, jako kouřová clona, možnost vypustit olejovou skvrnu, lasery, plamenomety, rentgeny, EKG, dofukovací pneumatiky, chemický analyzátor a kdo ví co ještě dalšího…

13
Neskutečné! Dashboard s monitorem a veškerou elektronikou jako v seriálové verzi. Řízení pomocí „gullwingu“ si Zdenda nemůže vynachválit. Chybí snad už jen lékařský skener, tiskárna a vystřelovací sedadlo

Před svou smrtí stihl Wilton Knight prostřednictvím své společnosti Knight Industries celý program zafinancovat, postavit do jeho čela schopného šéfa Devona Milese a najít postřeleného policistu, který se s novým obličejem a novou identitou stal jako Michael Knight řidičem a parťákem chytrého auta. A zbytek už znáte. David Hasselhoff jezdí křížem krážem Amerikou a napravuje bezpráví.

Kvíz: Poznáte model auta podle fotografie?

Někdy mezitím jsem se také dozvěděl, cože byl ten K.I.T.T. vlastně za auto. I když Pontiac Firebird Trans Am modelového roku 1982 rozhodně nejezdil 320 km/h a za dvě sekundy se rozjel tak možná na čtyřicítku, byl to na svoji dobu neobyčejně působivý vůz. Dávno před vlnou retra se americké pony cars osmdesátých let inspirovaly spíše italskými supersporty a v záplavě „pojízdné architektury“ reaganovské éry musel Firebird vypadat přímo futuristicky. Ne každému to ale stačí. Někdo se ponoří do nadšení pro věc tak hluboko, že dokáže svůj koníček dotáhnout do netušených dálek. Jako třeba Zdeněk Bulín, který se rozhodl zhmotnit své sny ve skutečnost: „Začalo to jednoho letního večera roku 1987, kdy se naším panelákovým bytem rozlehlo řinčení zvonku. Za dveřmi stál můj kamarád Michal a s očima navrch hlavy na mě vychrlil:  ‚Zdeňku, tomu neuvěříš! Dneska o půl sedmé jsem se díval na ORF, je tam nový seriál o černém pancéřovém autě, co skáče, a ten chlap, co ho řídí, se jmenuje Majkl! Mamka říkala, že Majkl znamená Michal, takže to je jako já! Chápeš? Je to paráda, budeme se zítra dívat spolu! Bereš?‘ “

217
Zdeněk s kamarádem Michalem se stali pravidelnými diváky dobrodružství Michaela Knighta a K.I.T.T.a. I jejich hry byly plné německých hlášek a předstírání, že jejich digitálky mohou přivolat černý sporťák.

Po čase přišel první sraz amerických aut v Luštěnicích a setkání s Firebirdy naživo, které probudilo vzpomínky z dětství. A sny. No a protože sny se mají plnit, stal se Zdeněk do dvou let majitelem bílého Firebirdu z roku 1987 se šestiválcem o objemu 2,8 litru. Opravdové šílenství ale ještě nepropuklo – zatím stačila renovace do původního stavu s tmavě hnědočerveným lakem. Jenomže když přijedete na český sraz amerických aut se sériovým F-body, můžete se snadno dočkat zklamání. Třeba že se ocitnete v řadě úplně stejných aut. A potom stojíte doma před autem a drbete se na hlavě v zamyšlení, co s ním provést, aby ho příště už nikdo nepřehlédl. No a co může být nápadné více než K.I.T.T.?

21
Přesně tak to všechno začalo. Nejdříve přišly změny z vnějšku. Nový nárazník dodal správný tvar a nad ním se objevil pás s pověstnými červenými diodami, které vlastně ve skutečnosti nejsou diodami, ale halogenovými žárovkami, kvůli plovoucímu efektu. A bylo také zapotřebí sehnat béžový interiér. Zbytek auta byl však pořád standardní Firebird. Lidé si ho začali všímat, přiběhli nadšeně blíž, ale potom často zklamaně protáhli obličej po zjištění, že uvnitř je to prostě obyčejný Pontiac, s kulatými budíky a volantem, bez displejů a obrazovek.

To tak přece nemůže zůstat! Zdeněk se pustil do shánění všech potřebných dílů na stavbu repliky i s věrným interiérem. Potom se ale na rakouském eBayi objevil inzerát, který všechny plány trochu zpomalil. Pontiac Firebird Trans Am. Targa z roku 1982! Auto bylo sice rozebrané ve stodole, ale byl to správný ročník i model. Dokonalý základ na K.I.T.T.a!

Galerie: Tatra 815 ze Šíleného Maxe a jiná filmová monstra na kolech

Zbývala už jen taková malá drobnost. Rozebrat obě auta, poskládat z nich jedno perfektní a ještě k tomu doshánět zbytek dílů na repliku. Trvalo další dva roky, než bylo všechno hotovo a kompletní K.I.T.T., včetně řízení „gullwing“ místo volantu, se poprvé představil veřejnosti v roce 2012 na Konopáči. A ti z vás, kteří toto auto na některém ze srazů viděli, už vědí, že vypadá vážně jako originál. Potom Zdeněk jednoho dne ve své e-mailové schránce našel zprávu od manažerky slovutného Hoffa, která se dotazovala, zda by nebylo možné s replikou K.I.T.T.a dorazit na slovenskou zastávku Davidovy retroshow „Celebrate the 80s & 90s with the Hoff“. A taková nabídka se neodmítá. Téměř do poslední chvíle sice nebylo jisté, zdali bude vybrán český K.I.T.T., nebo jeho slovenský kolega, ale nakonec pořadatelé vyhodnotili Zdeňkovu repliku jako lepší a věrnější.

16
Přepínač blikačů? Snad. Možná ale také ovládání mikrovlnné rušičky či telefonního comlinku, který Michaelovi umožňoval spojení se základnou
14
Dokonalost repliky umocní okamžik, když na vás promluví. Vzájemná konverzace záleží pak už jen na vás

Přijíždět po tolika letech od prvního zhlédnutí seriálu na místo setkání s představitelem jeho řidiče musel být neobyčejně silný zážitek. Možná až tak silný, že by si ho člověk mohl splést se snem. Takže je jedině dobře, že David Hasselhoff auto také podepsal. Tak se bude už navždy vědět, že to nebyl ani sen, ani halucinace, ale realita.

Výbava K.I.T.T.a:
  • Molekulárně lepená karoserie dává K.I.T.T.ovi neobyčejnou odolnost.
  • Pyroklastická laminace umožňuje přestát teploty i přes 400 stupňů.
  • Turbo boost umožňuje prudké zrychlení do rychlostí přes 320 km/h.
  • Hlasový syntetizér dává K.I.T.T.ovi možnost mluvit se svým řidičem.
  • Anamorfický ekvalizér je skener v přední části kapoty.
  • Olfaktorický senzor umožňuje cítit pomocí zařízení snímajícího vlastnosti atmosféry.
  • Mikroskenery jsou minaturní audiovizuální senzory, které umožňují snímat okolí.
  • Tichý režim utlumí turbínu a umožní pohybovat se neslyšně.
  • Pod nárazníkem se skrývají hák a naviják.
  • Olejová skvrna/kouřová clona pomáhá setřást pronásledovatele.
  • Pod nárazníky jsou umístěny plamenomety.
  • Slzný plyn lze vypustit s kouřovou clonou.
  • Ultramagneziové nálože mohou zmást teplem naváděné střely.
  • Telefonní comlink zajišťuje Michaelovi spojení se základnou.
  • Mikrovlnná rušička dává možnost ovládnout elektronická zařízení.
  • Sledovací mód umožnuje sledovat lidi a vozidla, získávat přehled o vnitřním plánu budov, monitorovat rádiové vysílání nebo se nabourat do počítačových systémů.
  • Infračervené sledování umožní monitorovat vozidla až na vzdálenost 10 mil.
  • Laser dokáže propálit ocel.
  • Vyhledávač bomb dokáže detekovat výbušniny.
  • Lékařský skener včetně EKG umožňuje sledovat zdravotní stav a emoce řidiče.
  • Procesor paliva umožňuje K.I.T.T.ovi jezdit na jakékoliv palivo.
  • Hlasový analyzátor stresu umožní odhalit lež.
  • Vystřelovací sedadlo může Michaelovi pomoci překonat výšky nebo se zbavit spolujezdce.
  • V palubní desce se skrývá tiskárna.
  • Ultrafonní analyzátor dokáže analyzovat chemické látky, otisky prstů a balisticky identifikovat kulky.
  • Vzduchový systém zajistí posádce vzduch k dýchání i pod vodou.
  • Akvatický syntetizér třetího stupně umožní K.I.T.T.ovi pohybovat se i po vodě jako vodní skútr.

Článek byl převzat z časopisu CHROM & PLAMENY
Text: Vojtěch Dobeš; Foto: Barbora Konečná (Morganable), archiv redakce

Retro: Seriálový K.I.T.T. byl převtělený Pontiac Firebird
Ohodnoťte tento článek!
4.78 (95.56%) 18 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Moc povedené. ’82 Trans Am je neskutečně nadčasové auto. Na seriál Knight Rider se dá dívat pořád. Hodně jsem měl rád epizody, kde K.I.T.T. dostal “Super stíhací chod”;-)

PŘIDAT KOMENTÁŘ: