• Korozí jsou nejčastěji postiženy prahy, lemy zadních blatníků, nosníky motoru a podlahy

  • Důkladná oprava blatníku zabere až 25 hodin čistého času

  • Začínající korozi je nutné zastavit co nejdříve

  • Kromě ošetření dutin je doporučeno provést nástřik podvozku antikorozním přípravkem

Navzdory důkladné ochraně několika vrstvami laku mají auta i dnes, v jedenadvacátém století, tendenci korodovat. Jak tento problém zastavit a napravit? Důkladná oprava je relativně složitá a časově náročná, často však jde o jediný způsob, jak zaručit, aby z vozu nezbyla hromádka kompostu.

Voda, vlhkost, sůl, mechanické poškození… Na každé auto působí během jeho provozu řada faktorů, které přispívají ke vzniku a rozšíření koroze. S tou bojují auta stará i nová: poškození odletujícími kamínky, vlhkosti v dutinách uvnitř kovových částí vozu a různým místům, která jsou kvůli svému tvaru náchylná k reznutí, se není možné při sebelepší snaze ubránit.

25398725_1614525215304225_3788712797439981848_n
Zpackaná „oprava“ prahu spočívala ve vystříkání dutiny montážní pěnou. Následný servisní zásah u profíků jen ztížila
14359244_1124908587599226_7584121667922711507_n
Po vyříznutí zrezlého blatníku se objevuje dosud neviditelné poškození podběhu. I tuto část je nutné odstranit a nahradit

„Korozí jsou nejčastěji postiženy prahy, lemy zadních blatníků, u některých aut nosníky motoru a také podlahy,“ říká Otamír Švaněk z firmy Privat Car Service a upozorňuje, že „u některých aut mohou ke vzniku koroze přispět i řešení, u kterých neměli konstruktéři šanci odhalit, jaké mohou způsobit problémy. Například stačí určitým způsobem tvarované víko kufru, z nějž se kapky vody vlivem proudícího vzduchu dostanou do prostoru pro osvětlení registrační značky. Pokud má špatné těsnění, voda se dostane do víka a to začne reznout zevnitř.

Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny

Uvnitř některých prahů bez odvětrávacích otvorů, nebo pokud jsou tyto otvory zaneseny špínou či lakem, může docházet ke kondenzaci. Stačí změna teploty a vevnitř máte najednou vlhko.“ Pro ochranu před korozí je doporučeno každý druhý rok vystříkat dutiny speciálním nástřikem, jedna plechovka vyjde na několik stokorun. Tyto spreje mívají flexibilní hadici s koncovkou, která rozstřikuje materiál do všech stran.

26991771_1653584254731654_395894580455992051_n
Opravné půlblatníky sednou na místo původního zrezlého kusu karoserie. Dále je třeba vše „učesat“ a připravit na lak

Jediným způsobem, jak se rzi definitivě zbavit a zaručit, aby se nerozšiřovala, je vyříznutí poškozeného místa a jeho nahrazení novým, zdravým plechem. „Pro většinu aut existují opravné sady půlblatníků i prahů,“ vysvětluje Švaněk. Občas je zapotřebí vyříznout a nahradit i podběhy. Nejde o zásah, který by jen tak ně­kdo zvládl sám v garáži, vhodnější je svěřit vše profíkovi, který nedrží autogen v ruce poprvé. Nutné je řešit i navazující prvky karoserie, například nastavit dostatečně silným plechem výztuhy. Cena za důkladnou opravu blatníku se pohybuje okolo 25 000 korun, včetně odstrojení, samotné opravy a lakování. Záleží na složitosti a ceně dílů, nicméně jde o časově náročný úkon, pokud má být proveden skutečně důkladně, jde přibližně o 25 hodin čistého času.

nosniky (4)
Nosníky motoru jsou u tohoto vozu řešeny dost nešťastně. Mezi ně a plechovou výztuhu se dostává voda, která způsobuje rozsáhlou korozi
nosniky (5)
Podběhy musí snášet zásahy od štěrku, vodu a sůl

Podobně je na tom i oprava nosníků motoru. Pokud se koroze objeví v místech, pro která nejsou k dispozici opravné sady či díly, je nutné náhradní kus vyříznout z jiného auta a pečlivě jej navařit na správné místo. Typicky jde o okolí uložení tlumičů nebo podlahy, na kterých se pod čalouněním hromadí voda. Pokud to jde, je nutné korozi zastavit již v počáteční fázi, než se změní z povrchové na vážnou. Kromě ošetření dutin je také doporučeno provést nástřik podvozku antikorozním přípravkem.


Foto: Martin Mičánek

Reportáž: Jak se opravují zkorodované prahy, blatníky a podběhy
Ohodnoťte tento článek!
2.96 (59.2%) 175 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

  1. pan opravář z toho dělá trochu vědu, fiaty, žiguly a škodovky se léta vyvařovaly v každé garáži i bez opravných sad. Dnes na silnici opravená shnilotina z německa nemá co dělat a nemá to s režimem co dělat jak tady na eurobibli rádi narážíte. ČEST!

  2. staré hnusné zhnilé vraky!!! ty nepatří do opravy ale na vrakoviště a sešrotovat! málo přísné zákony a stk

  3. Ještě musí podotknout, že předcházejícími komentáři nemohu souhlasit, pánové asi mají dost financí na to, aby mohli automobil měnit za nový cca každých pět let. Za tu dobu začínají korodovat i renomované značky počínaje VW přes Škodu, Suzuki ……..atd

  4. Nevím ale kdo z nás si dá spravit auto v ceně 60tisíc když by za opravu měl dát třetinu ceny auta.
    Pro mě je to jednoznačně předražená věc.
    Asi jedině sentimentální blázni si to nechají udělat.
    To samé když auto žere jak žralok – kolega měl lagunu ta hltala 11litrů benzínu to bych schodil ze skály.
    Jela jak posranej kolotoč po ožralých a ještě poruchová.
    To i moje stará audi diesl 1,6 měla lepší odpich a brala jen 4,1L nafty.
    Při plným zatížení auta brala max 4,7L prostě ůplně jiná třída přitom starší oproti laguně o X možná XX let

  5. vy si jezděte s dehtem za hovno nic, a nám ostatním nekažte radost z vysoké spotřeby. Já konkrétně jezdil honda accord coupe 3.0 v 6 spotřeba 11, honda legend 1995 motor 3.5 spotřeba 13 jeep grand cherokee 3.1 tdi 14 až 18 litrů na sto a příští rok v létě bude chevy suburban 2500 LT 4WD rok 200+ až 2004 obsah bick block hemi 8.1 benzín spotřeba cca 25 30 na sto .

  6. Nevím jak mohla Laguna žrát 11l, když tolik žere MPV Espace v LPG,
    který je postavený na Laguně.
    Dostal po 20 letech první nástřik podvozku, protože je potopený do zinku.
    Vršek se neřeší, je kromě přední kapoty a rámečku skel z laminátu.

    Legrace je stát vedle rezavý mladší lišky od koncernu.

  7. takto nemám sežranou ani 46 let starou VW T2, která byla stavěná jako spotřební užitková pixla a neměla vůbec žádnou antikorozní úpravu. A když píši žádnou, tak žádnou, podvozek byl jen fouknutý stejnou barvou jako zbytek kastle. Ani namáčené to nebylo, takže leckde je holý plech.

  8. Tu cenu 25000kč za opravu blatníku si berou kde? Kolega si nechal tento rok vyvařit BMW a vyšlo ho to u karosáře na nějakých cca 30 – 35000kč.Dával nové prahy,zadní lemy a vyvářka podlahy řidiče a spolujezdce,výroba nových zvedacích bodů v prahách. V ceně bylo vystříkání dutin,celkové ošetření a nástřik podvozku.

  9. Pětadvacet litrů za blatník? To nestojí ani výměna za nový v autorizáku placená pojišťovnou(!!!) včetně laku celého dílu – takovéhle nacenění v případě běžného spotřebního auta mi zavání obrovskou levárnou. Nehledě na částku litr za hodinu – to si často nevezme autorizovaný servis. Pokud by za 25 udělali oba prahy včetně vnitřních výztuh, bylo by to zajímavé. Ale za (jejich) cenu opravy obou blatníků clověk palu pořídí základní vybavení svářečské dílny…

  10. auto bylo a pro někoho je srdcová záležitost a je jedno jak je staré kdo má takové auto opravené má radost a vo tom svět je a hlouposti že to něco stojí máte pravdu každá radost v 21 století něco stojí na tanec se díváme v televizi a časy vináren jsou pryč tak už nám zbývá velmi málo pro radost kdo to chápe pochopí a kdo ne tak toho je trochu líto hezký den

PŘIDAT KOMENTÁŘ: