Reálný dojezd 12 elektromobilů: Kdo dojede nejdál a kdo nejvíc lže?

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Dojezd je u elektrických aut pro mnohé vůbec nejdůležitější veličinou 

  • Britský magazín What Car? zjišťoval u dvanácti současných elektromobilů dojezd v reálném provozu 

  • Realita je v průměru o 72,8 km nižší oproti oficiálně udávaným údajům 

Dojezd je pro zájemce o elektromobil velmi důležitou veličinou. Přestože většina běžných denních cest je dlouhá pouze pár desítek kilometrů, takže by teoreticky měl stačit dojezd klidně jen 50 km (což je argument využívaný hojně u plug-in hybridů), vzhledem k ceně elektrických vozů očekávají zákazníci i schopnost absolvovat delší cesty. Jenže jak ukazuje test kolegů z What Car?, současná elektrická produkce v roli dálničních cestovatelů příliš neobstojí.

Britský What Car? dlouhodobě sleduje reálné spotřeby testovaných aut. Logicky začal dělat totéž i s elektromobily. Výhodou redakce velkého britského spotřebitelského časopisu je fakt, že má k dispozici soukromou testovací trať. Na ní může opakovat svůj stanovený jízdní cyklus téměř identicky pro každý vůz bez toho, aby do výsledků promlouvala intenzita provozu na veřejných komunikacích.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kdo dojede nejdál? Na 200 km zapomeňte

Před každou jízdou je interiér během dobíjení vyhříván na 21 °C a stejná teplota je v autě nastavena i po dobu jízdy. Jízdu absolvuje řidič a spolujezdec (případně je auto vybaveno zátěží místo spolujezdce), před jízdou se také kontroluje tlak v pneumatikách. Test probíhá pouze tehdy, pokud se teplota ovzduší pohybuje v rozmezí 10 až 15 °C. Výsledky jsou proto výrazně reálnější než to, co uvádějí automobilky podle WLTP.

Z testu je dobře patrné, že na elektrické auto schopné opravdu ujet 500 km na jeden zátah si zájemci budou muset ještě počkat. Tím spíš, pokud budou chtít zvládnout tuto vzdálenost na dálnicích, kde elektromobilům ubývá energie v bateriích nejrychleji. Trasa, respektive jízdní cyklus magazínu What Car? totiž představuje kombinaci menších okresek, města a dálnic a navíc se zkoušky provádějí při teplotách, kdy není potřeba nijak výrazně používat ani klimatizaci, ani topení. Naměřené výsledky jednotlivých automobilů si můžete prohlédnout v galerii nahoře. Nejlépe uspěl Hyundai Kona Electric 64 kWh.

Kdo nejvíc lže? 

V následující tabulce najdete u dvanácti testovaných elektromobilů jejich oficiálně udávaný dojezd a rozdíl oproti realitě. V naprosté většině případů jsme porovnávali výsledky britského testu s hodnotami naměřenými podle nového cyklu WLTP, pouze Tesla stále prezentuje údaj podle NEDC a i ten se zdá být dost nadhodnocený (údaj dle NEDC podle všeho prezentuje i Hyundai u modelu Ioniq Electric). Průměrně je v případě těchto dvanácti elektromobilů reálný dojezd nižší o 72,8 km než oficiální údaj.

Udávaný dojezd Rozdíl oproti naměřenému výsledku
Tesla Model S 75D 490 km 161,7 km
Hyundai Ioniq Electric 280 km 91,7 km
Renault Zoe R110 316 km 81,0 km
Kia e-Niro 485 km 77,8 km
Hyundai Kona Electric 64 kWh 482 km 65,2 km
Smart ForTwo EQ 160 km 65,0 km
Nissan Leaf 270 km 64,0 km
Smart ForFour EQ 155 km 63,3 km
Jaguar I-Pace 470 km 62,8 km
Hyundai Kona Electric 39 kWh 312 km 57,7 km
Volkswagen e-Golf 231 km 42,7 km
BMW i3 94 Ah 235 km 40,3 km
Reálný dojezd 12 elektromobilů: Kdo dojede nejdál a kdo nejvíc lže?
Ohodnoťte tento článek!
4.33 (86.67%) 24 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. No koukám, že nejlépe stejně vychází Hyundai Kona. V poměru cena/dojezd/test se mi to jeví jako jasná volba. Vypadá to, že Korejci přeci jen auto dělat opravdu umějí 🙂

  2. Na dálnici to ujede 150km a konec.. Elektroauta budou alespoň v následujících letech vždy jen jako alternativy – (druhé do rodiny) do města. Vždyť to nejde ani nabíjet pokud nemáte garáž..
    Plug-in hybridy OK, ale tohle je hotová cesta do pekla.

  3. Elektroauta by měla velký smysl ve městě. Někomu by stačilo pouze to elektroauto, protože z města prakticky nevytáhne paty, nebo v současné době téměř nejezdí, auto mu stoji v garáži a najede sotva 5 tisíc km za rok. Někdo jako druhé auto do rodiny na ježdění po nákupech.
    Překážkou téhle praxe je ovšem VYSOKÁ CENA !! Cena je tak vysoká, že i kdyby tam byla nulová daň a k tomu pár desítek tisíc bonus na nákup, tak to bude stejně drahý.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: