Rána pro elektromobily: Ve Francii vypnuli většinu nabíječek na dálnicích. Bez náhrady

Zdroj: Archiv
  • Francouzská společnost Izivia končí s provozem téměř dvou set rychlých nabíječek

  • Všechny byly součástí dálniční sítě. Cestování po Francii tak bude pro majitele elektromobilů těžší

  • Firma se rozhodla pro skončení provozu kvůli technickým problémům, viní výrobce

Pro francouzské majitele elektromobilů je to tvrdá rána. Ještě na konci loňského roku je Izivia, která patří pod křídla jedné z největších elektrárenských společností EDF, lákala do své sítě rychlých nabíjecích stanic, které rozmístila na dálnicích napříč celým státem. Její karta Le Pas dokonce platila na stovkách dalších nabíječek v okolních zemích, byla tak dobrou konkurencí pro síť Tesly. Teď ale ve Francii končí.

Izivia zatím vypnula 189 z 217 svých nabíječek, posléze jen některé zprovozní. Dohromady si chce nechat asi 40 až 50 z nich, tedy méně než čtvrtinu. Informoval o tom server New Mobility. „Zaznamenali jsme poškození kovových krytů nabíjecích stanic, které způsobil elektrický zkrat,“ řekl jeden z manažerů společnosti. Na krytech se prý objevily černé fleky, které zkrat indikovaly.

Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test

Ačkoliv je ve Francii na devět tisíc nabíjecích stanic a vypnutí 189 míst se zdá jako relativně zanedbatelný počet, na elektrické cestování po zem galského kohouta to bude mít drtivý dopad. Podle serveru iDnes.cz totiž nestojí většina stanic na dálnicích, ale mimo ně. Často navíc nedosahují takového výkonu. Pokud se počítají jen místa na dálnici o síle vyšší než 70 kW, pak jich v současné době zbývá jen 60. Na 13 tisíc kilometrů dálnic!

Zaplatit hodně, nebo čekat?

Několik desítek z nich provozuje síť Ionity, která má své první nabíječky také v Česku. Ty jsou extra rychlé, ale zároveň i extra drahé, takže se u nich často řidič dostane na provozní náklady, které by zaplatil u auta se spalovacím motorem. Nebo je dokonce i překoná. Šetřivým řidičům tak nezbývá než stát ve frontě u několika zbývajících stanic, sjet z dálnice, nebo se spokojit s nízkou rychlostí dobíjení a místo pár desítek minut čekat hodiny.

Paradoxní je, že nabíječky Izivie byly součástí výstavní sítě nazvané Corri-Door, která propagovala elektromobilitu jako použitelnou i pro cestování na dlouhé vzdálenosti. I kvůli tomu si řada Francouzů elektrická auta pořizovala. Izivia sice podle svých statistik zaznamenala v průměru jen jedno celé dobití vozu na nabíječku za dva dny, ale počet elektrických aut v zemi narůstá. Jen od začátku letošního roku už přibylo přes 20 tisíc nových vozů.

Zkusili jsme nejrychlejší nabíječku v ČR. Za 25 minut nabije na cestu do Brna

Izivia viní z problémů dodavatele nabíječek EVBox a chce se s ním soudit, v provozu nyní nechala jen nabíječky od jiných společností. EVBox ale zase tvrdí, že k problémům došlo kvůli nedostatečné údržbě zařízení, což potvrzují některá francouzská média, jež nabíječky testovala. Opravy a nové spuštění sítě by si vyžádalo velké finanční náklady a ty už se Izivii nevyplatí. Za dva roky jí totiž podle iDnes.cz vyprší koncese na provoz sítě na dálnici, takže by šlo o nejistou investici.

Případ z francouzských dálnic ukazuje, jak křehká je infrastruktura pro elektromobily. Vzhledem k jejich ceně i velikosti je velmi snadné je vypnout a zrušit. Majitelé aut do zásuvky se pak ocitnou v potížích. Ostatně to se stalo i ve Francii, kde se propagovaná dálniční síť dostala na úroveň kolem roku 2014, kdy se teprve začínala budovat.

Rána pro elektromobily: Ve Francii vypnuli většinu nabíječek na dálnicích. Bez náhrady
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (91.06%) 47 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

  1. Ty nabíječky umístěné především na dálnicích nebili příliš využívané, cena za nabíjení byla poměrně vysoká a navíc se musel platit měsíční paušál. Bili to hezké stroje a hezky nabíjeli nicméně provozovatel se o ně moc nestaral. Ve Francii se na dálnicích platí mýto a mám pocit, že mají frantíci nejdražší dálnice v evropě k tomu drahé nabíjení nedávalo moc smysl. Najezdil jsem po Francouzských dálnicích hodně kilometrů, paušál jsem si platil 3 roky a nabíjel jsem na nabíječkách hodněkrát, ale NIKDY jsem na nich nepotkal nabíjet nikoho jiného na rozdíl od nabíječek mimo dálnice, které jsou ve FR. většinou zadarmo.
    Síťi Tesla supercharger se nikdo nevyrovná !!!!!!! Uzavření nabíječek Corri-Door je smutné a je to škoda. Vybudování té sítě muselo být neskutečně drahé. Možná stačilo jen změnit cenovou politiku.

  2. nikdy,pamatujte nikdy si nekoupím autičko na elektriku.Až pojedu kolem vás se svoji 8 válcovou Audi,a vy budete bezradně čekat na odtahovku,protože vám došla štáva,tak si na mě vzpomenete

  3. Prokristapána, která trubka si může koupit elektrické NABÍJECÍ autíčko ? No asi někdo, kdo rád chodí pěšky.

  4. Už nejsem nejmladší. Doufám,že to s klasikou už nějak dožiju. Elektrifikaci nevěřím. Spíš věřím v plyn, třeba vodík.

  5. To je dobře! Cokoliv co Evropu probudí z elektrodebility je vítáno! V době po koronaviru budeme mít jiné starosti než tyto předražené a nesmyslné sračky!

  6. Ať žije methan…to je palivo! a podívejte se na vývoj ceny na světových trzích..Paráda, máme se na co těšit, až se cena dostane i na tankovačky…Biomethan je stejné palivo a to si můžem vyrobit tady u nás.
    Ahoj, Hlavně když jezdíš na methan, máš i teplo v autě. Mám i Elektormobil, ale na delší cesty je lepší to CNG. Ahoj Petr elektromobil – zima v autě……
    P.S. mám v elektromobilu “bufíka” na benzín, protože mám rád teplo. A když máš písty a svíčky, tak máš tepla až až….

  7. Jedině vodík. Už aby tahle mánie s baterkami skončila. Pokud nevymyslí někdo baterku takovou, co je z 99 procent z recyklovatelných materiálů a bude nabitá na max do 5 minut a ujede se s ni alespoň 600km, tak to nemá budoucnost. Vodík, když bude v ceně takové, že bude plná nádrž vodíku stát cca to co plná benzínu či nafty a ujedu na něj zhruba stejnou vzdálenost , tak nemam s vodíkem absolutně problem.

  8. Jedině vodík. Už aby tahle mánie s baterkami skončila. Pokud nevymyslí někdo baterku takovou, co je z 99 procent z recyklovatelných materiálů a bude nabitá na max do 5 minut a ujede se s ni alespoň 600km, tak to nemá budoucnost. Vodík, když bude v ceně takové, že bude plná nádrž vodíku stát cca to co plná benzínu či nafty a ujedu na něj zhruba stejnou vzdálenost , tak nemam s vodíkem absolutně problem.

    • Hele mudrlante, zjisti si základní informace o výrobě vodíku, o skladování vodíku a o cenách distribuce vodíku pro pohon. Pak si ještě nastuduj jak vypadá a co v ní je (tlaky a teploty) nádrž na vodík v autě a on tě ten optimismus přejde.
      Zlatý auto na baterky. A to této elktro dotované a nucené technologii nefandim. :))

  9. Tak zde je samé vysoké IQ , každej necht si koupí co chce. IQ lidí nepochopí že nabíjení je potřeba čas a né 50kWh tam narvat za 5 minut. Telefon se vám nabíjí také 5 vteřin (neříkám že to nejde) je o životnosti aku a také odkud uvedený výkon to vzít. Už vidím že si dona navýšíte jistič na 3x250A ale typ platby za jistič…každe kdo má EV to dona nabíjí jednofázově 16-25A ohledne životnosti accu.
    Pokud máte 700tis na další proč se nechovat jako hovado.
    Až bude ta vaše accu recyklovatelná z 99% tak již vaše spalovací vozidla zde dávno nebudou.
    PS zjistěte si kolik % se recykluje a pak něco pište…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: