• Sport Glide přichází jako následovník „convertible“ modelu Switchback ze zrušené řady Dyna

  • Kapotáž i kufry lze rychle a snadno demontovat bez použití nářadí

  • Stejně jako ostatní nové Softaily těží Sport Glide z výrazně lepšího odpružení, požadavky na stylový vzhled nicméně limitují světlou výšku a tím i volnost náklonu

  • Stejně jako Switchback má i Sport Glide vpředu pouze jeden kotouč

  • Na poměry H-D je velkou předností modelu i relativně příznivá cena, Sport Glide začíná na 17 698 € (cca 455 000 Kč)

Kdeže ty loňské sněhy jsou… Možná tak na špičce sopky Teide, kterou právě ve vláčku asi dvaceti „hádéček“ míjíme… Některé Haryky sice na první pohled vypadají už přes 50 let pořád stejně, ale to, co se v Milwaukee děje posledních pár sezon, si žádá náležitou pozornost. A Harley-Davidson se ani v nejmenším „neupejpá“ se sebevědomím a tvrdí, že do roku 2027 ukáže až 100 nových modelů. Inu, nuda nám tedy nehrozí!

IMG_7252
I Sport Glide je poháněna motorem Milwaukee-Eight o objemu 1745 cm3, který dosahuje výkonu 62 kW v 5450 ot./min. a točivého momentu 145 Nm v 3250 ot./min.

Už modelový ročník 2018 sklidil dobře zasetou úrodu. Američané totiž absolutně překopali řadu Softail, vystavěli zbrusu novou platformu včetně motoru a představili osm poměrně zásadních modelů. Ten devátý na sebe nenechal vůbec dlouho čekat a vy na něj zrovna teď koukáte. Nese označení FLSB Sport Glide a rád by do mladé, ale už teď slušně protřelé rodinky Softailů zapadl jako všestranný bike, schopný každodenního dojíždění do práce, dlouhých výletů na dovolenou a příležitostných projížděk takříkajíc okolo komína. Jako tahák, který chtě nechtě zaujme, k tomu přidává u Američanů nepříliš často vídanou verzatilitu. Ta spočívá v možnosti během několika málo vteřin odejmout přední kapotku Batwing a zadní sadu akorát velikých kufrů. Celkem „kravinka“, řeknete si, ale sám jsem se musel divit, jak moc znatelný rozdíl dokáží tyto dvě triviálně proveditelné operace způsobit. Ale o tom až o kousek dále. Nejdříve zabrousíme do útrob nového kolébkového rámu s rafinovaně ukrytou zadní tlumicí jednotkou.

Kouzelná osma z Milwaukee

Nemá cenu chodit okolo horké kaše – po desetiletí bylo filozofií H-D postavit prvně motor a až pak okolo něj motorku. Některé modely podle toho fungovaly více, jiné méně. Motorářům z H-D se však v případě twinu Milwaukee Eight 107 podařil vskutku husarský kousek. Jádro Softailů kromě toho, že vypadá skvostně sošně a celé řadě dodává vizuální charisma, také velmi přitažlivě funguje. Je to i případ Sport Glide, k jehož pojetí charakter téměř osmnáctistovkového čtyřventilu zapadne jako „pozadí na hrnec“. Jádro s hutnými 145 Nm ve 3250 otáčkách působí tak akorát živě a úderně. Kdo by podle pojmenování modelu čekal zásadnější zběsilosti, musí zůstat v klidu. Ne že by se twin neuměl rozdovádět, ležérnější pojetí jízdy mu však sedí více.

Asi největší devízou motoru, jenž pozbyl velkého procenta vibrací (dvě vyvažovací hřídele) i při volnoběhu, je nekonečně široké spektrum využití výkonu. Je skutečně úplně jedno, který z kvaltů v relativně přesné převodovce s krásně mechanickou odezvou necháte. „Osma z Milwaukee“ si pobere jakýkoliv váš pohyb pravačkou od nějakých 1400 otáček – což je přinejmenším hodné významného pokývnutí hlavou. Chválím také decentní umístění olejového dochlazovače, který pomůže 84 koníkům, aby se ani v kanárském ostrém jarním slunci příliš nepřehřívali. Je vyloženě škoda, že se Sport Glide zatím nenabízí s verzí motoru se 117 kubickými palci objemu (leda byste se plácli přes kapsu a sáhli do katalogu příslušenství Screaming Eagle a pořídili Stage IV). Troufám si tvrdit, že to by bylo teprve „sportovní“ svezení jak víno!

Hledání ztraceného limitu

Konstrukce Sport Glide je z alibistického a zároveň bezpečnostního hlediska vskutku vyzrálá. Jakmile se stádem bublajících 317kilogramových drobků vyrazíme do nitra ostrova, jehož infrastruktura nezná pojem rovina, hned se ukazuje, jak to chlapci z Ameriky mysleli. „Glajdu“ můžete dostat velmi snadno na fyzický limit proporcí stroje, avšak přesto zůstáváte relativně v suchu a nehrozí vám pád. Zásluhu na tom má výtečná přední 43mm USD vidlice ve spojení s příjemně responzivním zadním monoshockem, kterému v mžiku oka upravíte předpětí otočným kolečkem pod pravým stehnem. Nová konstrukce s rigidně namontovaným motorem je akorát tvrdá, drží stopu a minimálně se vlní i pod hodně ostrými plyny na výjezdech z téměř jedničkových vracáků. A to platí i pro zadní centrál, který zdatně zamezuje pumpování, pokud pustíte všechny newtonmetry na asfalt!

IMG_7330
DECENTNÍ MODERNA: Digidisplej v kulatém tachometru konečně o něco povyrostl
IMG_7311
25 LITRŮ A 10 VTEŘIN: Přesně tolik poberou a přesně za tolik odstrojíte zadní pevné kufry

Ale zpět k hledání limitu – ten totiž najdete nejdříve stupačkami (když ne botami), po chvilce i výfukem a spol. Konstruktéři sice stupačky dali o malinko výše (maximální úhel náklonu cca 28 stupňů na obě strany), avšak Harley prodává hlavně pocit. Proto předimenzovali šasi co do přilnavosti i zpětné vazby, aby nechali zákazníky v relativním bezpečí tahat stupačky, boty a výfuky po zemi – a je to skutečně zážitek! Za jedno odpoledne sice umřel pár originálních stupaček až z Ameriky, ale co naděláte – otestovat se to musí… Stačilo by zúžit jejich uchycení, a hned byste měli k dobru dalších několik stupňů náklonu. A myslím, že nebudu za blbce, když budu tvrdit, že podvozek by to už ve své stávající konfiguraci ještě stále pobíral s plezírem. Milým zjištěním je také to, že v pohodlném sedle, které si vás navede, kam potřebuje, nejdou žádné rány od podvozku přímo do vaší kostrče – to také v minulosti nebývalo!

IMG_7335
ZABER: Brzdám by neškodilo více razance i progrese na páčce. Tady je jasný prostor pro zlepšení
IMG_7285
RADOST KOUKAT I ŘÍDIT: Twin Milwaukee Eight může být po právu označen jako chlouba H-D!

Drobnou vadou na kráse stroje, jehož roztočená hliníková kola Mantis navozují optickou iluzi plných disků, je však brzdová soustava. Ta postrádá více progrese i zákusu a třeba další přední kotouč, aby dostála cti svého modelového jména. Částečně však kapku nižší výkon brzd přičítám syrovosti testovacích strojů, které měly v několika případech na budíku pouze pár prvních kilometrů…

Tak či onak!

Krása Sport Glide spočívá zejména v jeho univerzalitě a možnosti proměnit pocit z jízdy pouhým odklapnutím přední kapotky a kufrů. Pokud to uděláte, najednou z motorky vnímáte, jako by vše bylo hlučnější, méně uhlazené – pravý H-D oldschool. Hodně se změní proudění vzduchu a i pohled na obnaženou přední část dává tušit, že bez kapotky budete mít dojem, že jedete mnohem rychleji, než je ve skutečnosti pravda. Dolů musí jít ovšem i kufry, bez nichž se k výše uvedenému přidá ještě pocit snazšího zatáčení. Paradox, ale je to tak! A rozhodně jde o zábavnou taškařici, co jen tak neomrzí.

Nové Softaily, Sport Glide nevyjímaje, navíc nemají vůbec nestřízlivě nastavenou cenovou politiku (srovnáte-li to s cenami např. Touringů), což je jenom dalším argumentem pro to, popřemýšlet o této pro Harley skutečně přelomové řadě. A Sport Glide vůbec není špatnou volbou, jež vám bude fajn parťákem pro nejeden výlet. Třeba na Tenerife obrousit mu stupačky tak, až budou hořet hlásiče!

IMG_7317IMG_7992 IMG_7662IMG_7447

Harley jde do sebe. Kompletně přestavěná řada Softail skrývá jedno překvapení vedle druhého. Patří mezi ně i univerzální Sport Glide, s kterým si za jedny peníze pořídíte hezký cruiser s kulatým světlem a zároveň nadaný cesťák s úložným prostorem. Dobrý dojem jenom podtrhují poctivá americká motorařina v podobě twinu Milwaukee Eight a překvapivě dobře fungující podvozek s limitem daleko za tím, kdy už dávno jedete po krytu spojky. A nepokazí to ani slabší brzdová soustava. Tento deal se fakt vyplatí a ještě k tomu hodně dobře vypadá!

První jízda na Harley-Davidson FLSB Sport Glide: Transformátor
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (83.33%) 6 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: