Průzkum: Proč zákazníci nechtějí kupovat elektromobily? Problémem je pořád cena, dojezd i dobíjení

  • Zákazníci nechtějí kupovat elektromobily, protože jsou příliš drahé, mají nízký dojezd a není je kde dobíjet 

  • Většina dotázaných v americkém průzkumu uvedla, že by jejich postoj mohly změnit různé slevy a jiné pobídky 

  • Podle respondentů by pak měl být správný dojezd u elektromobilu s cenou přes 1,6 milionu korun alespoň 800 km

Přestože už na trhu najdeme tolik elektromobilů jako nikdy dříve a řada dalších bude představena třeba teď na frankfurtském autosalonu, zákazníci se pořád staví k nákupu elektricky poháněných vozů spíše skepticky. Proč? Odpovědi hledal průzkum, který uspořádal americký Autolist. Z něj vyplývá, že i když se toho v poslední době událo v kategorii elektromobilů opravdu hodně, minimálně v Americe zákazníci stále mluví v souvislosti s elektroauty o stejných problémech.

V průzkumu bylo v průběhu srpna osloveno 1567 zákazníků. Z jejich odpovědí vyplynulo, že nejčastějším důvodem, proč by si dotyční elektromobil nekoupili, je pořád dojezd na jedno nabití, cena ve srovnání s podobným autem vybaveným spalovacím motorem a současně nedostatek dobíjecích stanic v blízkém okolí konkrétních lidí. S větším odstupem pak následují důvody jako příliš dlouhé dobíjení, nedostatek informací nebo obavy z nízké životnosti drahých akumulátorů.

Zákazníci pořád vidí u elektromobilů stejné problémy. Na prvním místě mezi důvody, proč by si dotyční elektrické auto nekoupili, je nedostatečný dojezd. Následuje cena, nedostatečná dobíjecí infrastruktura nebo dlouhé doby dobíjení

Autolist zároveň zjišťoval, jaký by měl být podle respondentů správný dojezd u elektromobilů s cenou 35 tisíc dolarů (zhruba 800 tisíc korun) a u vozů s cenou 70 tisíc dolarů (1,6 milionu korun). Nejčastější odpovědí bylo v prvním případě 400 až 480 km, což lze chápat pozitivně, neboť na trhu už jsou elektromobily, které se těmto kritériím alespoň blíží. Jako třeba Hyundai Kona Electric. Ve druhém případě ale zákazníci očekávají dojezd 800 km. Takový elektromobil na trhu zatím nenajdeme. Každopádně 55 % dotázaných také uvedlo, že pokud by si dotyční někdy elektrický vůz pořídili, pak by ho používali jako první auto v rodině.

Porsche Taycan ukázalo, že i ty vůbec nejlepší elektromobily pořád mohou autům z 80. let leda tak závidět

Z Evropy známe trhy, kde elektrifikovaná auta už v prodejních statistikách převládají. Důvodem jsou různé pobídky (a vysoké daně při nákupu aut se spalovacími motory). Že lidé tento přístup nakonec vlastně akceptují, to dokazuje i tento průzkum. Plných 69 % dotázaných totiž uvedlo, že různé formy pobídek na nákup elektromobilů podporují, zatímco pouze 16 % bylo proti.

Mimochodem, v kontextu amerického trhu, kde je značka Tesla velmi známá, je docela zajímavá ještě jedna věc. Autolist se respondentů také ptal na to, zda si myslí, že je možné v síti dobíjecích stanic Tesla Supercharger nabíjet i jiné elektromobily. Plných 74 % odpovědělo, že to neví jistě, 12 % dotázaných uvedlo, že ano, a pouze 14 % znalo správnou odpověď, tedy že to možné není.

Průzkum: Proč zákazníci nechtějí kupovat elektromobily? Problémem je pořád cena, dojezd i dobíjení
Ohodnoťte tento článek!
3.3 (65%) 4 hlas/ů

14 KOMENTÁŘE

  1. Tak snad nám někdo konečně řekne jaké jsou výhody elektromobilů . Furt se nám snaží každý tvrdit že to snad i sere kytky. A všichni už víme z různých studií že emise při výrobě baterií jsou vyšší než vyprodukuje několik stovek vozů se spalovacím motorem za celou svoji životnost. Nebudeme ani řešit dnešní problém jako hoření lesů a pralesů a nebo emise výletních lodi nebo letadel které se pohybují někde na úrovni několika generací např celé Evropy. A to nemluvíme o životnosti baterií které asi nebudou větší než 5let. Protože pak bude jednak daleko menší kapacita opotřebovaných baterií a tudíž i menší dojezd už tak z malého dojezdu. Samozřejmě klesne i výkon celého vozu. Výměna těchto článků je daleko nákladnější než pár let starý ojetý vůz se spalovacím motorem. Tak opravdu by mě zajímalo co nás spotřebitele by mělo lákat na koupi elektromobilů, když člověk který si takové vozidlo koupi musí být smířený že je první a pravděpodobně i poslední majitel a jeho investice se pravděpodobně ani v malém měřítku nevrátí a tolikrát skloňované přírodě naopak ublizi víc než spalovacím motorem.

    • Pokud pozitiva nehledáte, nikdy je neuvidíte… řečeno jich bylo desítky. Ale to nikdy zpátečnický čecháček nepochopí…

      • Někdo vidí negativa, jiný zase jenom pozitiva…. Pravda je zcela jistě na obou stranách, jde jen o to, na které víc. Já osobně se více přikláním k tomu pragmatickému, byť “zpátečnickému čecháčkovi” 🙂

  2. Už to vidím jak na Jižním městě nebo i jiných sídlištích visí z pater tisíce kabelů, (tak jako talíře satelitů, ale ty aspoň nepřekáží) a večercestou z hospody o ně zakopáváte. A co teprve “čeští sběratelé mědi”, akorát budou potřebovat větší kleště s lepší izolací. Ve výkupu mědi se staneme velmocí.

  3. První krok byl udělán, elektromotor jako jednodušší, levnější a vhodnější pohon vozidel se už prosadil. Teď ještě vyřešit dodávku energie. Nabíjet baterie kabelem je na úrovni výroby páry, ale je to první krok. Nakonec se prosadí asi nějaký palivový článek a jestli bude na vodík, stroncium či něco jiného to můžeme zatím jen hádat.

    • S tímto souhlasím. Je to třeba nejdřív vymyslet a netahat do toho politiku, daně a dotace, jako dnes

  4. Ahoj všichni!
    Vytvořil jsem webovou stránku, kde můžete porovnávat všechna elektrická auta — EV Compare.
    Budu rád za vaše komentáře.

  5. Problém je PŘEDEVŠÍM rychlost dobíjení a nedostatek dobíjecích míst. Kdyby mělo auto dojezd jen 200km, tak je pro denní dojíždění do práce dostačující. Ale čekat někde hodinu na rychlonabíječce a ještě doufat že tam budu první je neakceptovatelné, stejně jako hledat nabíječku po všech čertech.
    A pochybuju že tyhle dva problémy se někdy uspokojivě vyřeší, takže sbohem masově prodávané auta na baterky. Kdo je tedy bude kupovat? Ten kdo má garáž a kde nebude dobíjení trvat víc jak 8 hodin…

  6. Nikod to nechce, protože jsou to předražené nespolehlivé poruchové klumpry s mizerným dojezdem, obrovskou ztrátou hodnoty v čase a navíc je to bez dotací absolutně neživotaschopné, jako každá zelený zhovadilost.
    Ty slavné elektromobily jsou ve sklutečnosti ekologickou katastrofou a jásat nad tím může jen Gretén.

  7. Opět slátaniny a nesmysly podporované ropáckými médii. V diskusi jen vygradované. Ale je to tak dobře.
    My elektromobilisté si zatím jezdíme už druhou pětiletku svými bezporuchovými vozy na původní baterku (většina z nás ji má stále pod zárukou, která trvá až 10 let, že neklesne pod 80% kapacity), čistě, tiše, bez smradu, jedů a vibrací. Nabíjíme většinou zdarma, takže neplatíme ani za palivo.
    Vy ostatní chytrolíni si zatím užívejte spálených rozložených dinosaurů, kterých se přes dokázaná rizika a problémy prostě -jako správný narkoman – nedokážete zbavit. Alespoň nezabíráte místo u rychlonabíječek, byť tam my elektromobilisté jezdíme minimálně. 95-99% nabíjení probíhá pomalu v řádu hodin doma nebo v práci z obyčejné zásuvky, jako mobilní telefon. Protože elektromobil, stejně jako ropák, většinu dne někde stojí. Nejezdí.

  8. 1600 Američanů haha to je průzkum jak vepř, zarite klišé, mám dům tedy mě nevadi dobíjení ani dojezd, ujedu stěží 200km za týden, mě vadí jen cena, proč dělají jen milionové SUV proč neudělají auto velikosti Fabie za cenu 350tisic a nebudou stíhat vyrábět.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: