Vzhledem k neustálým informacím o tom, kde bylo postaveno kolik nových radarů a kolik si policie pořídila nových neoznačených aut, aby s nimi mohla měřit, se zdá, že je to právě rychlost, co ohrožuje české řidiči nejvíce. Jenže to není tak docela pravda. Aktuální fenomén se jmenuje mobilní telefon, který čeští řidiči používají i při řízení čím dál častěji. Změnit by to měla nová kampaň MDČR a České asociace pojišťoven.
Podle průzkumu, který v souvislosti se startem kampaně proběhl, používá za volantem mobilní telefon 60 % řidičů, ale pouze 44 % využívá handsfree. Zhruba třetina respondentů potvrdila psaní SMS zpráv nebo chatování během řízení a necelých 17 % dotázaných dokonce přiznalo, že za volantem také fotí nebo rovnou natáčí videa. Výsledkem je fakt, že každou čtrnáctou nehodu způsobí řidič s mobilem v ruce.
Doporučujeme: Jak postupovat při dopravní nehodě – a co raději nedělat
Problém využívání mobilů za volantem má jeden velice zajímavý paradox. Dá se totiž předpokládat, že instalace úsekového měření tomuto chování přímo nahrává. Například na dálnici D1, kam MDČR instalovalo rychlostní kamery s tím, že to bezpečnost zvýší, narostl počet nehod způsobených nevěnování se řízení. Je to celkem logické. Řidiči, kteří jedou zhruba 130 km/h, najednou přijedou do míst, kde bezpodmínečně musí jet 80 km/h, což vypadá jako velmi nízká rychlost a proto tak nějak z nudy automaticky vytáhnou telefon, a přestanou řídit.
Na druhou stranu ze zveřejněných výsledků průzkumu není patrné, kolik dotázaných skutečně mluvilo o používání telefonů přímo za jízdy a kolik hovořilo o situacích, kdy si mobilem krátí čas při stání někde v koloně, což už navíc asistenční systémy dnešních aut v podstatě dovolují.
Pro připomenutí, za držení mobilního telefonu v ruce při řízení hrozí řidiči dva trestné body a pokuta 1000 Kč udělená na místě. Ve správním řízením je tento přestupek ohodnocen v rozmezí 1500 až 2500 Kč.