Prodeje nových aut se v Evropě propadly. Může za to tvrdý boj proti emisím

Zdroj: Archiv MF
  • Letos v lednu se zaregistrovalo o 7,5 procenta méně aut než první měsíc roku 2019

  • V celé Evropské Unii se prodalo méně než milion vozů

  • Velký propad zaznamenaly země, které zavedly tvrdá opatření proti emisím

Výrobci aut to nemají v Evropě vůbec lehké. Od ledna totiž smí jejich auta vypustit v průměru maximálně 95 gramů CO2 na ujetý kilometr, jinak budou platit pokutu. Některé státy navíc zavedly nebo zvýšily emisí daně. I proto se lednové registrace v EU propadly o 7,5 procenta. Vyplývá to z dat Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA).

V celé EU se za leden zaregistrovalo 956 779 nových vozů. Toto číslo zahrnuje 27 států bez Velké Británie, srovnání s minulým rokem je ale přepočítáno tak, aby změnu reflektovalo. Celkově se v zemích EU a EFTA (Island, Norsko, Švýcarsko) a ve Velké Británii za leden prodalo 1 135 116 vozů, což je o 7,4 procenta méně než loni v lednu.

Nejvíce klesly prodeje ve Švédsku (-18 %), Polsku (-14,1 %) a Francii (-13,4 %). Právě ve Švédsku a ve Francii může být zásadním důvodem poklesu zvýšení daně za vozy s větší exhalací CO2. Ve Francii je daň rozdělena do osmi tříd, za tu nejhorší (185 a více gramů CO2 na ujetý kilometr) si zákazník musí k ceně vozu přidat poplatek v přepočtu přes půl milionu korun.

Vyplatí se elektromobil proti běžnému autu? Ano, musíte s ním ale jezdit až 10 let

Největší propad v registracích zažil v Evropě Ford, který udal o19 procent méně aut. O 16 procent míně pak registroval Renault, s 16 procenty dolů skončila celá skupina PSA, do které patří značky Opel, Peugeot a Citroën. Německá automobilka, kterou PSA před nedávnem ovládla, spadla na registracích o celých 27 procent. Domácí Škoda si vedla dobře, prodeje klesly jen o 3,2 procenta.

Významné zdražení aut s vyššími emisemi ale i tak není jediným faktorem. Podle serveru Automotive News Europe se výrobci aut snažili v prosinci udat co nejvíce vozů, aby se pak vyhnuli potížím kvůli emisím v letošním roce. I proto poslední měsíc roku 2019 skončil skokovým nárůstem prodejů o 21 procent a registrace v lednu mohly být nižší. Problémem je i stagnující ekonomika a nejistota způsobená odchodem Velké Británie z EU.

Prodeje nových aut se v Evropě propadly. Může za to tvrdý boj proti emisím
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.57%) 7 hlas/ů

1 komentář

  1. Statistika lednových prodejů je ještě deformována faktem, že si dealeři všech značek s nabídkou elektromobilu pořídili jednak ukázkové vozy do showroomu, jednak předváděcí. Také firmy jako Škoda Auto mají elektrické vozy ve svém vozovém parku služebních vozů. Všechna tato auta jsou přitom zahrnuta do aut prodaných v ČR, přičemž na reálný trh se dostanou až jako ojetiny. Tento trend bude pokračovat, protože na jedno elektrické pak automobilka v EU může bez sankce za emise do Bruselu prodat jedno velké s vyššími emisemi CO2. Největší poptávka po elektromobilech bude ze strany státních a veřejných institucí, protože ty si musí z nařízení EU 30 % svého vozového parku pořídit jako nízkoemisní. Samozřejmě na to půjdou obrovské dotace z kapes českých daňových poplatníků, kteří si nikdy nové auto, natož elektrické, nebudou moci koupit. To je absurdní antisociální politika. A perlička nakonec ohledně tzv. výhodnosti provozních nákladů elektromobilů : ČEZ oznámil, že od března zvyšuje cenu elektřiny pro domácnosti o 8 %.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: