Proč stupnice tachometru tak moc přesahují skutečnou maximální rychlost auta?

  • I v relativně slabých modelech můžete na tachometrech vídat zajímavé nejvyšší rychlosti 

  • Třeba stará Fabia 1.9 TDI končila na hodnotě 240 km/h, u nového tříválce je to stejné

  • Hlavní příčinou je samozřejmě snaha o snížení výrobních nákladů, ale důvodů je víc 

Jako děti jsme se bavili tím, že jsme nahlíželi do aut a sledovali, jakou má ten který vůz na tachometru maximální hodnotu. Brali jsme to jako doklad maximální možné rychlosti. To samozřejmě není v naprosté většině případů pravda. Třeba s takovou Dacií Duster byste snad ani 210 km/h jet nechtěli (navzdory jiným kvalitám tohoto auta), stejně jako by zajisté byl silný zážitek cestovat s Ladou Niva rychlostí 200 km/h nebo jet s tříválcovou Fabií 240 km/h. Proč ale vlastně mají tachometry číslování o tolik vyšší, než skutečně jednotlivá auta zvládnou? Důvodů je několik.

Doporučujeme Vždy vás to zajímalo, ale báli jste se zeptat: Jak zrychluje Lada Niva na asfaltu a hlíně?

Ten základní vás asi už napadl. Vyrábět speciální stupnici rychloměru pro každou motorizaci by bylo zbytečně drahé. A tak slabší motory mají poněkud optimističtější tachometry, než je reálně potřeba. Například nová Fabia 1.0 TSI končí na hodnotě 240 km/h. A nezáleží na tom, zda si pořídíte kombi s nejvýkonnější variantou tohoto tříválce (81 kW/110 k), nebo hatchback naladěný na 70 kW (95 k).

Skoda FAbia 10 tsi 70 kw
Hlavní důvod tachometrů cejchovaných do mnohem vyšší rychlosti, než je ta reálně dosažitelná, je snaha vyrábět jeden přístroj pro více aut
fabia 10 tsi
Proto třeba taková Fabia 1.0 TSI ve verzi 70 kW (vlevo) končí hodnotou 240 km/h, stejně jako Fabia Combi 1.0 TSI ve verzi 81 kW

Nabízí se také otázka, proč nevyrábět jeden rychloměr cejchovaný do 130 km/h, když se stejně více jezdit nemá. Přestože se například v Americe už objevily názory, že by měla být rychlost aut omezena, naštěstí ještě pořád žijeme ve společnosti dost svobodné na to, aby se třeba v Německu mohlo místy jezdit i vyšší rychlostí. A zakázané stále není ani vyrazit s normálním autem třeba na okruh nebo jinam mimo veřejné komunikace, kde zákonem stanovené limity neplatí.

Jenže automobilky nasazují tachometry s vyššími čísly i tehdy, pokud to není potřeba. Například u digitálních přístrojových štítů by nebyl problém nastavit tachometr přesně na míru daného modelu. Zde vstupuje do hry další důvod, a sice marketing. Když vidí zákazníci na tachometru 240 km/h, jako to má třeba už zmíněná dlouhodobě testovaná tříválcová Fabia, dělá to dojem silného motoru pod kapotou, přestože realita může být zcela odlišná.

Vyšší čísla na tachometrech nakonec mají údajně také psychologický účinek, jak uvádí Business Insider. Pokud by stupnice končila například hodnotou 140 km/h, pak by při běžné dálniční jízdě ručička ležela až na samém kraji, což by mohlo některé řidiče znervózňovat, protože to vytváří dojem, že se auto pohybuje na pokraji svých schopností. Stejnou optikou se ale dá pohlížet na věc také opačně. Protože řidič vidí na tachometru vysoké hodnoty, může ho velká rezerva teoreticky motivovat ke zvýšení rychlosti. Mnozí výrobci nastavují přístroje tak, aby při jízdě rychlostí, která je pro daný model technicky optimální, ukazovaly ručičky rychloměru i otáčkoměru svisle nahoru.

Doporučujeme: Proč auta používají dvě hlavní světla? A proč se nechytlo ani řešení z Tatry 603?

A konečně je tu ještě jeden drobný důvod. Jak určitě víte, každý tachometr mírně přeměřuje. Rozdíl se pohybuje už při 130 km/h kolem 5 km/h. (U starších aut to bývalo ještě mnohem víc, třeba až 10 procent indikované rychlosti). Chyba se většinou s rostoucí rychlostí zvyšuje, proto se hodí mít na tachometru ještě nějakou rezervu, aby řidiči ručička nemizela kdesi v prázdnotě pod volantem. Přesto jsou některé tachometry naopak velmi přesné. Třeba Porsche 911 4 GTS při tachometrové rychlosti 200 km/h jelo reálně 196 km/h.

Pro představu najdete v následující galerii deset příkladů toho, co všechno lze a u jakých aut na tachometru vidět. Za pozornost stojí především tachometr Renaultu Twingo, který je vzácnou ukázkou toho, že existují také výjimky, kde tachometr končí téměř přesně na maximální dovolené rychlosti:

Proč stupnice tachometru tak moc přesahují skutečnou maximální rychlost auta?
Ohodnoťte tento článek!
3.53 (70.6%) 232 hlas/ů

26 KOMENTÁŘE

  1. Když jsem chodil v 80tých letech do školy jeden učitel vlastnil západní auto tušim Simku a ta měla tachometr přes 220. Myslim že často otíral boční okno od dětských ručiček a možná i dospělých.

  2. A jeli jste někdy z kopce? Saxo 1,5D, udávaná maximálka někde kolem 158, z kopečka jsem pokořil 170 podle GPS… #smrtvocich

  3. Octavia 1.6MPi jede podle prevodů tak 210Kmh, přesto má tacháč to 240Kmh.
    Naopak Octavia 1.0TSi sice má v papírech cca. 200Kmh, přesto s ní z kopce můžete jet přes 220Kmh 🙂 a přesto má tacháč “jen” do 260Kmh, i když ve 140 točí necelé asi 3000ot, což dává 280Kmh při 6000ot 🙂

    • To by souhlasilo. TSI při 5480ot 231,8 . Měl jsem Golfa4 1.6SR 74kw ale 210 to auto nejelo ani za boha. Nejvíc jsem jel 196 a to už to tak řvalo v kabině že se to nedalo vydržet. Hlavně špatný motory. Pokud máš ten škodováckej, tak tuplem pochybuji nad 210km/h. Měl jsem možnost s ním jet a mrcha lína. V Golfu byla 1.6SR od audy a bylo to lepší, ale nad 170 už líný. Pak se odfouklo těsnění pod hlavu,atd,atd….od té doby to jelo už jen těch 170 max.

      • To TSI je ale starej 4 hrnek ještě a rychlost na rovince. Z kopce pouštím akcelerátor a plachtím. Dřív jsem měl potřebu závodit a na co jsem neměl na rovince, to jsem doháněl z kopce ač mi to bylo k prdu:) Člověk dospěje a dopřeje autu aspon chvili oddych z kopce.

  4. Mé první auto, hyundai sonata 1.g(mitsubishi galant s jinou kastlí) mělo rychloměr do 180km/h. maximální dosaženou rychlost jsem pak dopočítával dle otáčkoměru a bylo to lehce pod 240km/h. S mitsubiší 2,4 to dávalo 200 naprosto bez problémů. No našel jsem video jen slabšího 2litru https://www.youtube.com/watch?v=08hyfl05o-E

  5. Důvod je řekl bych úplně jiný – historický, a to, že podle metrologických pravidel se měřící přístroje navrhují tak, aby se hodnoty měřené veličiny pohybovaly do 3/4 maximálního rozsahu stupnice.

    • Jinak tachometr do 220, bylo fajn videt raficku oprenou o zarazku. Jenom pro zajimavost, tachometr v mezni hodnotach premeroval cca o 15 km/h.

    • To je sice pravda, ale pokud použiješ rozměr který není v TP. Respektive, dám příklad. Máš kolo 15″ 195/55 a dáš na auto dejme tomu 14″ 175/60 které nejsou v TP. Už je problém a může to blbnout. Pokud ale dáš 14″ 175/70 tak tím dorovnáš obvod kola a je vše v pořádku. Ty kola mají nachlup stejný obvod. Věř mi, mám to vyzkoušené.

      • No preci jen se pneu postupne sjizdi o nejake ty milimetry, takze jakoby cim vic opotrebovavam pneu, tim mi tachometr ukazuje vic oproti skutecne rychlosti.
        Docela by to nekdo mohl spocitat, kolik to dela na 15″ a pak na 15″-6mm .

    • To je nesmysl. Mění se je odchylka od reálné rychlosti. Otáčky vs rychlost se nikdy nemění. Zamysli se nad tím.

  6. Tady je zase nablito od chytráků…..tak prvně ten blábol o max. převodovky- převodovka nemá žadný max ty hňupe,rychlost je daná max otáčkama motoru do spusty aut se dává stejná převodovka jentak mimochodem….a co se týká jinejch rozměrů kol,když si to neumíte spočítat matematicky tak se podívejte na konfigurátor kol a zjistíte že se se takový kolo který by výrazně změnilo měření rychlosti ani na auto nevejde,rozdíl je jen v pár procentech,pokud dáte na auto kolo s největším průměrem ukazuje to mín taky protože změníte stálý převod a motor to už neutočí

  7. Mně tachometr tak tak stačí, už jsem byl na poslední čárce, ale jenom na kraji. Naštěstí takovou rychlostí nejde moc jezdit, takže mi to nevadí. Zároveň mám k dispozici i reálnou rychlost z diagnostiky, která s gps těměř sedí a když mám na tachometru jeho max, což je 300, tak reálně je to 275km/h. Jo a tu max jsem dosáhnul do kopečku.

  8. Co hodně chybí starší tachometry od Fordu, všechny měly 220kmh a je jedno, že byl ve fiestě 1,8D která měla maximálku 150kmh, naopak u jedničkových otavií před faceliftem byly dle motorizace 200 – 220 – 240 – a po faceliftu RS 270 – což bylo cca +- 30kmh

    • Tak to musím souhlasit. Mám Octavii 1,8T a tacho do 240. Bez problému to opřu nadoraz. Dle techničáku max. rychlost 219, ale samozřejmě tacho trochu přeměřuje. Využiju ho na 100%. Dneska je to už opravdu o šetření všude a tachometr je jen jeden bez ohledu na motorizaci.

  9. Já jel z dacii logan 1.6 (62 kw) 210 km/h…..z kopce….doživotní zážitek…..víckrát bych to už nezkoušel 😀

  10. V=π.d.n

    Kdyz zmenis prumer, zmeni se ti vysledna rychlost pri stejnych otackach. Tachac rychlost nemeri primo, ale dopocitava ji podle otacek kola. Tolerance mereni je dovolena jen do plusu, takze tachac musi byt nastaveny na maximalni mozny prumer pneu + mala rezerva. Proto se na presne mereni pouziva gps. 😉

  11. Kristovanoho, max tacho je konstrukční rychlost podvozku. Čekal bych, že redaktor píšící o autech to bude vědět.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: