Proč auta používají dvě hlavní světla? A proč se nechytlo ani řešení z Tatry 603?

  • První světla se objevila před více než sto lety hned spolu s nástupem automobilů 

  • Přítomnost dvou předních světel má samozřejmě bezpečnostní důvody, prapůvod tohoto uspořádání je ale hlubší

  • V minulosti proběhlo několik experimentů například s trojicí světel, tato řešení se ale neujala 

Je to na první pohled triviální otázka. Proč mají dnešní auta dva hlavní světlomety? Respektive obecně: Proč mají vpředu světla na každé straně? Z historie známe různá zajímavá alternativní řešení třeba s trojicí světel. Pro příklad nakonec nemusíme chodit daleko. Jedním z podobných pokusů byla třeba Tatra 603. Jenže žádné podobné alternativy se neujaly. Proč?

Důvody jsou naprosto racionální a logické. Dvojice světel, kdy je každé umístěno na jedné straně automobilu, jednoznačně určuje jeho šířku. I v noci tak všichni vědí, jak velké auto proti nim jede. Dalším důvodem je princip konstrukční redundance, násobení prvků kritických z hlediska bezpečnosti. Když vám vypoví službu žárovka (ano, i pokusy s jedním světlem se objevily), pořád je na autě ještě druhé světlo, takže můžete s opatrností pokračovat dále. Kromě těchto jasných skutečností však existují i další, trochu hlubší důvody.

laurin_klement_laurin_klement_large_151611
Dnes mají světla umístěná na každé straně auta mnoho jasných bezpečnostních důvodů. V úplných počátcích automobilového průmyslu ale bylo řešení s dvojicí světel jednoduše převzato z kočárů tažených koňmi, kde lampy sloužily spíše k tomu, aby kočí na koně vůbec viděl

Prapůvod světel uspořádaných v páru na automobilech sahá mnohem dále do historie. První auta si ve velkém brala inspiraci od koňských kočárů. Už ty samozřejmě měly osvětlení, ale tehdejší jednoduché lampy sotva stačily k tomu, aby osvítily menší prostor kolem sebe. Proto kočáry používaly jednu lampu na každé straně tak, aby kočí viděli alespoň na bok svých koní.

Doporučujeme: Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy nevyjely na silnice

V průběhu času vystřídaly dříve používané acetylenové lampy první výkonnější elektrická světla. Řešení s jedním párem ovšem zůstalo, přičemž světla byla mnohdy vystrčena až na blatníky. V těch dobách se ještě na bezpečnost tolik nehledělo, důvod byl technický. Rozměry všeho od motorů, přes chladiče, až po světla byly v porovnání s dnešními řešeními podstatně větší, takže se světla nikam jinam než na blatníky jednoduše nevešla. Respektive nebylo žádoucí dávat velké lampy přímo před chladič. Současně světla umístěná mimo motorový prostor umožňovala větší otevření kapoty a tudíž lepší přístup do motoru.

Tatra 603-1 (1)
Originálně řešená světla používala Tatra 603. Prostřední  světlo se natáčelo podle otáčení volantu. Tatra ale od tohoto řešení ustoupila, stejně jako jiné automobilky u jiných modelů

Postupně se ale začala objevovat i další řešení. Třeba už zmíněná Tatra 603 dostala hned trojici světel sdružených do jednoho celku uprostřed auta. Nešlo ale o jediný případ. Tři světla nabídl také americké Tucker 48. Později přišel Pontiac Gran Prix, který používal pro změnu klasický pár předních světel umístěný po stranách, nicméně ten byl spojen do jednoho celku podsvícenou lištou. Tyto alternativy se nechytly z prostého důvodu.

Doporučujeme: Proč se také svolávají auta do servisu? Zde je 8 nejzajímavějších důvodů z roku 2016

Více světlometů sice znamená více světla, ale zároveň také vyšší cenu. A jak známo, pro běžné zákazníky byla pořizovací cena vžd jedním z nejdůležitějších kritérií. Svou roli hrály také vyšší náklady na případné opravy.

Podle některých názorů ale existuje ještě jeden poměrně důležitý argument – design. Lidstvo je zkrátka zvyklé dívat se do dvou očí. Je to pro nás přirozené. A opět, vzhled je pro zákazníky další zásadní věcí, podle které si auta vybírají. Možná vás o tom přesvědčí přiložená galerie. Najdete v ní několik aut s netradičně uspořádanými světly. Jsou zajímavá, ale v porovnání s klasickým řešením přece jen působí trochu zvláštně.

 

Proč auta používají dvě hlavní světla? A proč se nechytlo ani řešení z Tatry 603?
Ohodnoťte tento článek!
3.33 (66.67%) 60 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. No měl bych několik poznámek k textu. Nechápu proč nebylo řečeno jedno a to, že u T603 krajní světlomety byly potkávací a prostřední dálkové. To nechápu, z toho se to přeci vše odvíjí. Pak je lichý argument alespoň jedné žárovky po prasknutí první, to je splněno. A dálkové? Opravdu se nedá pokračovat v jízdě bez dálkového světla? Ani vyhláška to nezmiňuje. Dálkové světlo plní funkci pouze jakéhosi pomocného (doplňkového) světla, nikoli nutného pro provoz. To Je ad1.
    Pak je potřeba zmínit, že toto řešení (3světla) u T603, T77,T87 nemělo nic společného s se špatným chlazením motoru, jak je zmíněno. A nemyslím si, že by to byl významný problém i u vodního chlazení. Spousta vozidel má otvor pro chlazení chladiče v nárazníku. Připadá mi, že autor článku spíš “honil” další úhozy, aby dal něco dohromady. Pak také nezmínil, že někdy v 60.letech vyšla vyhláška o sudém počtu světlometů u dvoustopých vozidel a tehdy se “narychlo” dělaly přestavby u T603 na 4-oko (první provedení do stávajícího otvoru v masce) a majitelé T77 a T87 prostřední světlomet odstraňovali. Tato vyhláška se však odvolávala i na existenci 2-vláknových žárovek díky nimž se daly vozy přestavět. Zajímavé by bylo uvažovat, kam by se design vozidel posunul kdyby se u tohoto ne úplně špatného řešení zůstalo.

  2. Dvě světla taky pomáhají lépe vnímat prostor a detaily (např. díry v silnici). Silnice osvětlená jedním světlem je plochá.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: