Přineslo by zvýšení rychlosti na dálnicích jatka? Data z Německa ukazují, že většina řidičů stejně jezdí pomaleji

  • Aktuálně zveřejněný průzkum z německých dálnic ukázal, že i v místech s neomezenou rychlostí jezdí většina řidičů méně než 130 km/h

  • Přes 160 km/h jezdí maximálně čtyři procenta řidičů 

  • I v Německu jsou dálnice navzdory úsekům s neomezenou rychlostí velmi bezpečné 

Vždy, když se objeví iniciativa navrhující byť jen symbolické zvýšení tuzemského rychlostního limitu pro dálnice, následuje značný odpor všemožných institucí. Obvykle je jeho základem obava o bezpečnost provázená (statisticky nedoloženým) tvrzením, že dnes platí 130 km/h a někteří jezdí 150 km/h. Kdyby se tedy posunulo maximum třeba na 150 km/h, řidiči by pak podle této logiky jezdili až 170 km/h. Aktuálně zveřejněný německý průzkum ale jasně ukazuje, že realita je úplně jiná.

Průzkum německého hospodářského institutu (IW) vychází z údajů sčítacích bran umístěných na úsecích s neomezenou rychlostí. Měření trvalo čtyři měsíce a celkově bylo zaznamenáno 1,2 miliardy jízd. Výsledky jsou jednoznačné. Většina řidičů i bez pevně stanoveného rychlostního limitu jezdí nižší rychlostí než 130 km/h. Celkově tak činí 77 % německých řidičů, dalších 12 % se pohybuje rychlostí 130 až 140 km/h a jen necelá dvě procenta jezdí více než 160 km/h.

Pokus se 140 km/h na rakouských dálnicích zná své výsledky. Emise se téměř nezměnily, bezpečnost ano

Rychlost, jakou se němečtí řidiči v neomezených úsecích pohybují, logicky závisí na provozu. Během dopravních špiček se jich pohybuje rychlostí nižší než 130 km/h přes 80 %, zatímco řidičů, kteří jedou přes 160 km/h, je zhruba jedno procento. Naopak v nočních hodinách, mezi desátou večerní a čtvrtou hodinou ranní, narůstá podíl řidičů jedoucích více než 160 km/h na čtyři procenta. V průměru nejrychleji se jezdí mezi osmou a devátou hodinou večerní, kdy roste také podíl řidičů pohybujících se rychlostí 130 až 150 km/h. Celkově v tomto časovém úseku jezdí rychlostí méně než 130 km/h pouze 67 % řidičů.

Případná regulace rychlosti by v Německu neměla příliš velký smysl ani z pohledu bezpečnosti, protože už teď jsou tamní dálnice velmi bezpečné. V roce 2020 zemřelo na německých silnicích 2719 osob, přičemž na dálnice připadá 317 lidí. Zároveň platí, že zhruba každý třetí kilometr ujedou němečtí řidiči právě na dálnicích. Protože už dnes většina řidičů jezdí relativně pomalu i v neomezených úsecích, německý hospodářský institut neočekává ani příliš velký přínos z pohledu uspořených emisí. Kromě toho se dá očekávat, že i při zavedení limitu 130 km/h bude malé procento řidičů pořád jezdit rychleji, jak to ostatně známe z českých dálnic.

Z výsledků německého průzkumu tedy můžeme soudit, že případné zvýšení povolené rychlosti by ani v Česku k žádným zásadním změnám v nehodovosti nevedlo. Tedy pokud by nedošlo k jejímu poklesu, jak se to v minulosti stalo i na jiných místech. Řidiči by totiž jezdili tak, jak jim to v dané situaci vyhovuje, a nemuseli by se starat o to, zda je zrovna pronásleduje policejní Superb.

Uvítali byste zvýšení povolené rychlosti na českých dálnicích?

Přineslo by zvýšení rychlosti na dálnicích jatka? Data z Německa ukazují, že většina řidičů stejně jezdí pomaleji
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96.67%) 6 hlas/ů
Sdílejte

2 KOMENTÁŘE

  1. Zrušte dopravní předpisy, vždyť většina řidičů čehokoli si jezdí podle nějakých svých vlastních přepisů. Stačil by jediný paragraf §1a – je ti patnáct a máš občanský průkaz, tedy smíš si koupit jakékoliv vozidlo. §1b – máš vozidlo, tedy jeď jak umíš.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: