Před čtvrtstoletím začala Škoda měnit podobu tuzemského silničního provozu. Odstartovala výroba Octavie

02.09.2021
2 nové názory
  • Třetího září roku 1996 odstartovala sériová výroba novodobé Škody Octavia první generace 

  • Do dnešních dnů bylo prodáno více než sedm milionů exemplářů ve čtyřech generacích 

  • Octavia se začala vyrábět v novém výrobním areálu 

  • Model Octavia se později stal také první elektromobilem značky 

Mladoboleslavská automobilka si připomíná zajímavé výročí. Přesně 3. září 1996 odstartovala sériová výroba novodobé Škody Octavia. Tento model se postupně stal nesmírně populárním mimo jiné kvůli obrovskému zavazadlovému prostoru. Do dnešních dnů automobilka eviduje více než sedm milionů vyrobených kusů.

Vývoj odstartoval zhruba rok poté, co byla mladoboleslavská automobilka začleněna do koncernu Volkswagen. Jako základ posloužila technika německé automobilky, konkrétně platforma s rozvorem náprav 2512 mm, kterou využíval také Golf, Toledo nebo Audi A3. Design první generace navrhl tím v čele s Dirkem van Braeckelem. Světovou premiéru si vůz odbyl 4. dubna 1996, výroba odstartovala začátkem září toho roku. Produkce byla zahájena v novém, modernějším výrobním areálu.

Škoda Octavia se před 50 lety vyráběla i v Chile. Montovali ji Indiáni bez zkušeností
Přečtěte si také:

Škoda Octavia se před 50 lety vyráběla i v Chile. Montovali ji Indiáni bez zkušeností

Jako první dorazilo provedení liftback nabízející v základním uspořádání objem 528 litrů. Zájemci si mohli vybírat mezi motory 1.6 MPI, 1.8i 20V, 1.9 SDI a 1.9 TDI. Varianta kombi přišla až o dva roky později. Druhá generace novodobé Octavie následovala v období 2004 až 2013 a kromě jiného přinesla převodovku DSG. Třetí Octavie se vyráběla v letech 2012 až 2020. Aktuální čtvrtá generace se představila 11. listopadu 2019.

O tom, jak moc se svět za uplynulé čtvrt století změnil, svědčí například výbava. Základní provedení první generace Octavie z roku 1996 označené jako LX se mohlo „chlubit“ nárazníky v barvě vozu, seřiditelným volantem, posilovačem řízení nebo ventilací s pylovým filtrem.

Porovnali jsme novou Škodu Octavia Combi 2.0 TDI s předchůdcem. V mnohém je lepší, ale ne ve všem
Přečtěte si také:

Porovnali jsme novou Škodu Octavia Combi 2.0 TDI s předchůdcem. V mnohém je lepší, ale ne ve všem

Základní motor 1.6 MPI kromě toho nabízel skromných 75 koní a stovku vůz zvládl za 14,6 s. Druhou možností pro Octavii LX byl agregát 1.9 SDI, který byl ještě slabší (68 k). Než se tato Octavia rozjela na 100 km/h, uběhlo dlouhých 19,1 s. Mimochodem, nejlehčí Octavia (1.6 MPI) měla tehdy pohotovostní hmotnost 1160 kg. Současná základní Octavia 1.0 TSI nabídne 110 koní, jede přes 200 km/h a je také o necelých 200 kg těžší. Výbava je samozřejmě z úplně jiné dimenze a obsahuje prvky, o kterých se nikomu v roce 1996 ani nezdálo.

Z dnešního pohledu je zajímavé také to, že právě Octavia se také stala první elektromobilem značky. Elektrické Favority totiž nejsou dílem přímo mladoboleslavské automobilky. V roce 2010 byla představena Octavia Combi Green E Line a Škoda následně vyrobila testovací flotilu čítající deset automobilů. Tento elektromobil nabízel výkon až 115 koní, maximálně se rozjel na 135 km/h a udávaný dojezd byl 140 km. Baterie vážily 315 kg.

Michal (neregistrovaný)
To, kam se dostala česká Škodovka musí ocenit snad každý a to nemusí být ani velký fanoušek automobilismu. :) Běžte se podívat do výroby, až bude den otevřených dveří. Jsem fanda moderních technologií a robotická automatizace, které dosáhli v automobilce, je fakt něco. Nevím, kdo jim to dělal anebo jestli je to vlastní patent, ale snese to srovnání třeba s projekty od https://www.kinali.cz/cs/slovnik-pojmu-v-prumyslove-automatizaci/roboticka-automatizace :) Takže rozhodně doporučuji všem, aby se zašli podívat na den otevřených dveří do výroby. :)
Jaroslav (neregistrovaný)
Každý posun je parádní Otázka je "ceny" za tolik použivané zaklínadlo doby "pokrok" Zde poměrně velký rozpor mezi pokrokem a způsobem jeho dosažení Odvolací soud zatím nepospíchá. https://hlidacipes.org/umelec-versus-skoda-auto-nevzdam-to-chci-odskodneni-skodovacke-suv-jsem-nakreslil-ja/
  • Našli jste v článku chybu?