Praha přeťala cyklopruhem konec dálnice D5. Jezdí tam 28 tisíc aut denně

Zdroj: D-Fens
  • Pražský magistrát se rozhodl „namalovat“ cyklopruhy na výjezdu z Rozvadovské spojky

  • Auta jedoucí směrem do Plzeňské ulice musí dát cyklistům přednost

  • Cyklisté zde mohou jet pomalu, ulice je totiž do kopce. Místem projíždí tisíce aut denně

  • Změnu navrhl asistent náměstka primátora Adama Scheinherra, který je provázaný se sdružením AutoMat

Aktualizováno 26.5.2020 v 15:15

Pražský magistrát pokračuje v rozšiřování cyklopruhů ve velmi vytížených ulicích města. Po avizované změně na Modřanské ulici, kterou „zklidní“ i pruh vyhrazený pro autobusy a snížení maximální povolené rychlosti, proběhla částečná změna i na Bucharově. Ta patří k poměrně frekventovaným ulicím ve městě, protože do ní ústí Rozvadovská spojka, která je zakončením plzeňské dálnice D5.

Navržené cyklopruhy začínají už od křižovatky s Jeremiášovou ulicí, v květnu 2020 jsou ale funkční zatím jen v úseku od Běhounkovy ulice. Na všech semaforech se počítá s vyhrazeným boxem pro zastavení cyklistů. Nejnebezpečnějším místem celého projektu je již existující křížení s Rozvadovskou spojkou. Tam cyklopruh nejen projíždí světelnou křižovatkou, ale ve směru na Plzeňskou ulici přechází přes výjezd z ní.

Koronavirus potvrdil nenahraditelnost automobilové dopravy. Neomezujme ji

Cyklisté se v kopci ocitnou mezi pruhem aut jedoucích po Bucharově a mezi tím, který se do ní připojuje z Rozvadovské spojky. V relativně ostrém stoupání, kde mají minimální rychlost, přípojný pruh překříží a zařadí se doprava. Vozy přijíždějící od dálnice D5 jim budou muset dát přednost. Konec Rozvadovské spojky je přitom již dnes úzkým hrdlem, v ranní špičce se zde pravidelně tvoří kolony.

Hrozí nehody i větší kolony

Podle měření intenzity dopravy Technickou zprávou komunikací, která zároveň pražskému magistrátu návrh předložila, projíždí v úseku mezi Rozvadovskou spojkou a Plzeňskou ulicí 18 tisíc aut denně. Dalších 10 tisíc pak míří k ulici Tichnova. Celkem je to tedy 28 tisíc aut. Pokud by cyklisté hotový cyklopruh hojně využívali, hrozilo by nebezpečí nehod a tvoření kolon na příjezdu do Prahy směrem od vytížené dálnice D5.

Křížení cyklopruhu se sjezdem z Rozvadovské spojky je vidět v červeně označeném místě (vlevo nahoře)
Takto vypadá výjezd z Rozvadovské spojky dnes. Vyfotili jsme ho ve 14 hodin, kdy je křižovatka klidná

Dalším nebezpečným místem je křížení Bucharovy s ulicí K Hájům, kde cyklopruh končí už před autobusovou zastávkou Šafránkova. Poslední místo, kde jsou cyklisté relativně chráněni jsou boxy, pro stání na semaforech. Klesání směrem k nemocnici Motol, kde je povolena zvýšená rychlost 70 km/h, už projekt neřeší. Cyklisté se tedy ocitají volně mezi auty.

„Osobně se v prostoru Jihozápadního Města často pohybuji na kole. A opatřeními dotčený úsek Bucharovy ulice lze pohodlně objet po klidnějších komunikacích nižšího významu (například Pekařskou ulicí nebo sídlištní cyklotrasou A, vlastně většina Jihozápadního Města je bezpečně průjezdná na kole bez potřeby použití komunikací vyšších řádů). Cyklista se tak při troše snahy dokáže významným komunikacím vyhnout a případně je překonat pomocí lávek, podjezdů či světelně řízených křižovatek,“ komentuje anonymní přispěvatel na blogu D-fens, který na změnu upozornil.

Projekt vytvořili lidé napojení na AutoMat

I když návrh vznikl na základě žádosti Technické správy komunikací, za cyklistickou částí projektu a dodatečnými změnami stojí Marek Bělor, který je asistentem náměstka primátora Adama Scheinherra, jenž před nedávnem nechal například uzavřít část Smetanova nábřeží. Bělor má zároveň blízko ke sdružení AutoMat, které ho na svých stránkách uvádí jako „autora“.

 

Auta neničí ovzduší tolik, jak se myslelo, naznačují údaje z Prahy během karantény

Dílčí změny v projektu pak ovlivnil ještě architekt Tomáš Cach. Právě na jeho žádost vznikl letos v zimě návrh změn na Modřanské ulici. Cach má za sebou řadu projektů, včetně obousměrných cyklostezek v Karlíně. I tento muž je spojen se sdružením AutoMat.

Návrh na dodatečné změny na Bucharově ulicije vyvěšen na úřední desce pražského magistrátu a je k nahlédnutí od 19. května do 3. června pod číslem jednacím PKD-72008/2020. Lidé k němu mohou zasílat připomínky, na které ale Praha nemusí brát zřetel.

Místní se bojí úrazů cyklistů

Nebezpečným cyklopruhem křížícím Rozvadovskou spojku se už loni v září zabývalo zastupitelstvo městské části Praha 13, které se vyjadřovalo k úpravám na Bucharově ulici právě v úseku mezi Upolínovou a Běhnounkovou.

Řidiči se vyhýbají autobusovým pruhům, i když nemusí. Blokují tak provoz

„V navrhovaném řešení úpravy ulice Bucharova se i nadále počítá se zavedením jízdního pruhu pro cyklisty. Výbor již na minulém jednání shledal toto řešení s jízdním pruhem pro cyklisty jako velmi nešťastné, a to z důvodu velké frekvence automobilů, což pro cyklisty představuje velké nebezpečí vážných úrazů a proto doporučil jeho realizaci až po dokončení Radlické radiály,“ stojí v usnesení z jednání Výboru pro dopravu a bezpečnost městské části Praha 13.

Dokončení Radlické radiály je ale zatím v nedohlednu. Praha sice pro tuto komunikaci založila dokonce i vlastní web s řadou vizualizací, ale zatím stále probíhají jen průzkumné práce. Projekt, jehož dokumentace se připravuje už od roku 2006, měl začít podle plánů se stavbou letos. Zatím k tomu nedošlo.

Zklidňování dopravy v Praze je…
Praha přeťala cyklopruhem konec dálnice D5. Jezdí tam 28 tisíc aut denně
Ohodnoťte tento článek!
3.4 (67.18%) 39 hlas/ů

10 KOMENTÁŘE

  1. Takže si vážně myslíte, že je lepší aby tam, jako doteď, ten pruh nebyl, cyklistu do pravého pruhu pouštěl až někdo, kdo se slituje, občas taky nikdo… nechat ho pěkně natlačeného v tom levém, kde brzdí auta za sebou, dokud mu nerupnou nervy a nešvihne to doprava na náhodném místě?

    Lepši než aby každý cyklista přejel doprava předvídatelně na jednom daném místě zřetelně označeném červenou barvou a upozorněními před ním?

    No hlavně že se musí k sofistikovanému návrhu vyjádřit každý amatér, který není schopen se ani zamyslet nad tím rozdílem. Protože kdyby se aspoň trochu zamyslel, musel by myslím okamžitě v novém řešení vidět pro bezpečnost přínos.

    • Bydlím v ulici hned vedle této křižovatky a jezdím na kole do práce na Petřiny. Opravdu nikdy by mě nenapadlo jet přes tuto křižovatku, kde je téměř jistota, že vás někdo přehlédne. Tím, že tam nadělali tenhle nesmysl, tak v podstatě nabádají neznalé cyklisty, aby se vydali na svou poslední cestu. Takže za mě to rozhodně jakýkoliv přínost pro bezpečnost provozu není. Město by se mělo spíše soustředit na zlepšování stávajících a zcela dostatečných cyklostezek mimo hlavní tahy, kterými je Praha protkaná a hledat řešení pro jejich mimoúrovňové křížení než se snažit cyklisty nacpat na přetížené komunikace, kam nepatří a navíc jim tam hrozí zbytečné nebezpečí. O zbytečném zásahu do plynulosti provozu ani nemluvím. Představa, že snížením počtu souběžných pruhů dojde ke zklidnění provozu je prostě nemysl. Mám takový dojem, že pan Bělor s panem Cachem a sdružením automat asi na kole po Praze moc nejezdí, jinak by jim snad došlo, jaké kraviny nám tu projektují.

  2. Nejdříve potřebuju racionálně vysvětlit, co by zrovna tady cyklista pohledával, kam by směřoval. Tady!?Bavíme se o křížení s (provizorním) sjezdem z dálnice! A o velice exponovaném místě. Z levého do pravého se často natlačují autobusáci (páteřní linky 174, 184), protože na dohled za křižovatkou mají zastávku. Vždyť toto jsou dokonalé kleště…a odezdikezdismus, nulová koncepce, žádná vize, která by počítala s funkční koexistencí dopravy individuální motorizované, hromadné a jiných forem individuálního přemisťování. Praha je “komplikovaná”, komplikace bohužel živí každodenní nápor dojíždějících, chybí klíčové dopravní stavby (všeho druhu), o to více se musí vše řešit jako celek (vč. StČ kraje), jinak směřujeme k dopravnímu kolapsu. A místa, jako je toto, k nim mají nakročeno nejvíce. Toto je jednoduše vnucování ideologie (pominu-li, že bylo tímto vytvořeno extrémně nebezpečné místo). Mladý pan Scheinherr je šílenec, měl jsem tu čest na jednom jednání (kvůli jiné věci). Nerozumím také tomu, jak je možné, že bylo ignorováno (racionální) stanovisko MČ P-13. (Jinak nic proti cyklistům – pokud dodržují pravidla, rozhodně jsem pro maximální preferenci MHD – na smysluplných místech, dokonce jsem pro restrikce v oblasti Malé Strany a Starého Města – a to i velice tvrdé.)

  3. Za mě je to opatření naprosto v pohodě, pro cyklistu mnohem bezpečnější než předtím (zvlášť v křižovatkách, při řazení atd.), řidiči ví, kde s cyklisty počítat a nemusí je předjíždět. Plynulost provozu není snížena, k ubrání pruhů pro auta nedošlo.

    Jde o cyklopruhy především ochranné, takže do nich může řidič vjet, pokud musí či má nadrozměrné vozidlo. Uživatele si to určitě najde, už teď tam cyklisté jezdí.

    Cyklotrasa A rozhodně paralelně s Bucharovou nevede, tam v podstatě není žádná alternativa. Navíc tato cyklotrasa obsahuje místa kde musí cyklista kolo vést, panelové nebo blátěné cesty – to určitě na každodenní dojíždění není.

    Ano, lepší by byla oddělená paralelní cyklostezka. Ta by ale stála desítky milionů a realizace by trvala určitě velmi dlouho. Tak třeba někdy v budoucnu, až bude jízda na kole v Praze běžnější a bude se do cyklodopravy investovat více než doposud.

  4. Je to past, kterou tam nikdo nečeká a která v této podobě nikde jinde neexistuje. Cyklisté jsou nějakou dobu vedeni vprostřed mezi pruhy a až pak se řadí doprava. Tedy v době, kdy se po projetí oblouku už začínají auta rozjíždět na vyšší rychlost. Ideál, když už, by bylo něco jako na Vrbenského: https://mapy.cz/s/celedulepa Cyklista by jel stále po pravém okraji komunikace a jízdní pruh přejel ve vyznačeném místě, kde můře bezpečně zastavit a počkat na vhodnou chvíli. A ne že pojede MEZI dvěma pruhy aut a najednou to pošle tomu pravému pod kola. Střelci na silničkách by si jeli v pruhu pro auta, ostatní by zastavili a počkali si.

  5. První cyklista,který bude,,sestřelen,přehlédnut”musí ihned podat trestní oznámení,tedy pokud to přežije.No když voli volí voly,tak pražáci i návštěvníci trpí.

  6. Pokud chtějí snížit počet cyklistů v Praze je to dobrý plán, protože toho sebevraha bych tam chtel vidět jet jak kříží auta přijíždějící z Německa z dálnice a tohle nečekají a ty co to tam znají, tak ikdyz je to zatáčka tak tam jedou poměrně rychle a podobných s*racek je po Praze poslední dobou více ale tahle asi vede !

  7. Jezdil jsem tam na kole častěji před zřízením toho pruhu – a jel jsem tam na kole už i teď. Teď je to lepší. Že motorista musí nyní zpomalit když tam cyklista jede a nechat ho přeřadit? No, velice mě mrzí, že kvůli pár kolům denně bude muset několik aut na 5 – 10 vteřin zpomalit, ale motorista tam vidí dost daleko na to, aby si to včas rozmyslel a zpomalil nebo zrychlil tak, že nemusí ani zastavit. Pak se bezpečně vejdeme oba. Je to sice dopravní hřiště, ale jednoznačně říká co má kdo dělat a při troše respektu a snahy to může fungovat o dost lépe, než dosud. Předtím cyklista prostě čekal na čáře, pomalu jel a ukazoval, dokud ho stejně někdo nepustil. Přesmyk v zatáčce je naprosto nepoužitelný. Je ostrá, jezdí se tam relativně rychle a není tam vidět. Když se pak vyřídí auto, stejně to brousí u svodidel, aby si zkrátilo oblouk. Takže osobně jsem tam nikdy moc brzo nepřejížděl – bylo to o život – a držel jsem se mezi pruhy, dokud mě někdo prostě nepustil. Jen – při jízdě do kopce se ohlíží a současně ukazuje docela blbě, když vás z obou stran předjíždí auta současně.
    A kam se tam jezdí? Nejčastěji zde cyklisté jezdí do Upolínové ulice, kudy vede bezpečná cesta pro bezmotorovou dopravu ul. Nad Hliníkem až na Plzeňskou, kde je BUS – CYKLO pruh vedoucí až na Anděl. Objížďka přes Pekařskou je sice možná, ale na kole prakticky nepoužitelná. Takže pro ty co na kole skutečně jezdí to smysl mít bude.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: