Praha chce v Modřanech nové pruhy pro autobusy i cyklisty. Cyklostezka je ale hned vedle

18.02.2020
1 nový názor
Autor: D-Fens
  • Modřanská ulice může přijít o dva jízdní pruhy, které nyní slouží automobilové dopravě

  • Podle návrhu Prahy by po nich měly jezdit autobusy, chystá se i pruh pro cyklisty

  • Čtvrtí ale už jedna cyklostezka prochází, jde o oblíbenou trasu podél Vltavy

Pražský magistrát se chystá na další „zklidňování“ dopravy na rušné komunikaci. Tentokrát se zásadní změny v dopravním značení mají týkat Modřanské ulice, která slouží jako hlavní spojka pro obyvatele Bráníka, Modřan nebo Hodokviček s centrem metropole či Jižní spojkou. Nový návrh počítá s tím, že dva ze čtyř pruhů pro auta budou nahrazeny autobusovým a cyklistickým. Na problém jako první upozornil blog D-Fens.

Návrh počítá se změnami na Modřanské ulici v úseku mezi budovou bývalé Mikrotechny (ulice Čs. exilu) a Jižní spojkou. V něm je dosud komunikace čtyřproudá, navíc z větší části s povolenou maximální rychlostí 70 km/h. Změny zahrnují vyhrazení pravých jízdních pruhů pro vozidla MHD, městkou policii, taxi a záchranné složky. Není přitom jasné, zda by mělo jít o kompletní vyhrazení pruhu, nebo časově omezené.

Nebojte se kamer, většina pokuty nerozdává. Víte, jak je poznat?
Přečtěte si také:

Nebojte se kamer, většina pokuty nerozdává. Víte, jak je poznat?

Magistrát by rád v Modřanské vyznačil také pruhy vyhrazené pro cyklisty a to v obou směrech. Ty by se ale mohly stát rizikovými, protože se na některých místech kříží s vytíženými odbočkami z Modřanské ulice. Jde například o nájezd a sjezd z Jižní spojky. Cyklopruhy jsou navíc zbytečné - jen pár set metrů od Modřanské ulice totiž paralelně funguje oblíbená cyklotrasa A2 vedoucí z centra města až do Vraného nad Vltavou. Cyklisté tak většinou využívají právě tu a do provozu na Modřanské ulici se tedy vůbec nedostanou.

Stačí podat žádost?

Blog D-Fens ale také upozorňuje na zásadní nedostatky návrhu. Jde například o fakt, že si Praha vypracovala návrh jen na základě žádosti od architekta Tomáše Cacha. Cach je členem sdružení Auto*Mat, které bojuje za co největší útlum automobilové dopravy v metropoli a její nahrazení cyklistikou. Už vypracoval řadu studií, které preferují cyklistickou dopravu před automobilovou, třeba pro Karlín nebo Holešovice.

Cach přitom inkasuje peníze od Technické správy komunikací. Ta s ním uzavřela 11 smluv, za které mu celkem vyplatila víc než tři miliony korun. Magistrát mu vyplatil 177 tisíc korun a peníze získal i od samotných městských částí Praha 5, 15 nebo Vinoř. Dokládá to přehled jeho aktivit na serveru Hlídač státu.

Ministerstvo dopravy reaguje na náš článek: Měření rychlosti v omezeních na D1 smysl má, protože hlavním cílem prý není snížení počtu nehod
Přečtěte si také:

Ministerstvo dopravy reaguje na náš článek: Měření rychlosti v omezeních na D1 smysl má, protože hlavním cílem prý není snížení počtu nehod

Dopravní změny na Modřanské ulici jsou zatím ve formě návrhu. Magistrát jej zveřejnil na úřední desce 22. ledna (pod číslem: MHMP-128110/2020/O4/Da), nyní se tak má čekat na připomínkování. V době psaní tohoto článku ale soubor nebyl na úřední desce dostupný. K dispozici je ale kopie. Spolek Mobilita 2014, který se zabývá dopravní situací zejména v Praze, už podal připomínku s tím, že je odůvodnění návrhu nedostatečné.

Autobible.cz zaslala dotazy na Magistrát hlavního města Prahy, konkrétně řediteli odboru pozemních komunikací a drah Aleši Krejčovi a mluvčímu magistrátu. Jejich odpověďmi se budeme zabývat v novém článku.

Martin S. (neregistrovaný)
Fandím tomu opatření. Praha potřebuje zvýšit atraktivitu jízdy autobusem nebo na kole a zrovna v těchto úsecích to automobilistům neuškodí. Většina trasy bude stejná jako dnes, jen se tam vměstná např. cyklopruh, který dá řidičovi jasný signál, kde se cyklista nachází. Podle mě je to výhodné jak pro řidiče auta, tak pro člověka na kole, protože o sobě oba lépe ví. No a cyklostezka sice paralelně k této ulici vede, ale v některých úsecích je to cca 800 m západně. Cílem by mělo být zajistit bezpečnost na co nejvíce trasách, i např. při tom, co se lidé budou na cyklostezku dopravovat. V zahraničí naprosto běžná fungující praxe, stačí se kouknout do Německa, Dánska, Rakouska, Nizozemska, Švýcarska nebo klidně i Slovinska.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?