Blockchain technologie píše novou kapitolu v automobilovém průmyslu

17. 12. 2018
Autor: Redakce
Technologie blockchainu

, která již významně zasáhla do oblasti finančních služeb a maloobchodu, dorazila konečně i do automobilového průmyslu. Jen těžko se dalo předpokládat, že se tomuto průmyslu vyhne a to především pro obrovský zájem technologických firem, které jsou úzce spjaté s automobily.

Dnes se podíváme se na několik možností využití blockchainu v automobilovém průmyslu a probereme si i několik příkladů jejich reálného uplatnění v běžném životě. Připoutejte se, začínáme!

Blockchain technologie

Určitě se mezi námi najdou tací, kteří vůbec netuší, o co jde. Pojďme si tedy nejdříve říci, co to vlastně ten blockchain je.

Blockchain si můžete představit jako obří online účetní knihu plnou chronologicky po sobě jdoucích záznamů. Tato účetní kniha je decentralizovaná, což znamená, že nemá žádnou centrální autoritu, která by ji ovládala a celý blockchain běží na počítačích jeho uživatelů po celém světě. Tato technologie se proslavila především díky kryptoměnám, která ji využívají.  Mezi hlavní důvody, proč se o této technologii tak mluví je, že je bezpečná (neexistuje zde nějaké lidské pochybení), je transparentní a prakticky nezničitelná. Myslím, že to by pro základní definici mohlo stačit. Rozebrat kompletně blockchain by bylo samo o sobě na X článků a to se zde pochopitelně nedá zvládnout. Pokud vás tato technologie a její fungování zaujalo, tak zde naleznete detailnější informace o tom, co je blockchain a jak funguje.

Jaké možnosti blockchain může nabídnout automobilovému průmyslu? Pojďme se na to podívat!

Je obecně známo, že od nástupu automobilismu se toto odvětví vyznačovalo výrazným zapojením progresivních technologií, nicméně tempo, jakým ke změnám dochází, se v poslední době zvýšilo natolik, že výrobci zařízení nestačí držet krok s rapidním technologickým vývojem. Automobilový průmysl se mění a hodně to ovlivní také technologie blockchainu. Věřte nebo ne, blockchain se stane další převratnou inovací, které se nevyhne ani toto odvětví.

Ostatně existuje řada firem, které již několik let zkoumají možnosti uplatnění blockchainu v procesu výroby a připravují rozsáhlé projekty, určitě je se na co těšit. Automobilový průmysl jako takový představuje komplexní systém, do něhož je zapojena spousta subjektů počínaje designem přes výrobu, distribuci,  marketing, prodej až po financování nebo služby pro řidiče a řadu z těchto subjektů blockchain ovlivní.

Pojďme se podívat na konkrétní příklady využití.

Spolupráce v automobilovém průmyslu

automobilovy prumyslS rostoucím počtem tzv. samořídících (někdy též autonomních) vozů a spoustou navzájem komunikujících zařízení vzrůstá i potřeba větší spolupráce při vytváření databáze přístupné jednotlivým subjektům k získávání sdílených, zabezpečených a vysoce chráněných informací. Účetní kniha (blockchain) sdílená jednotlivými subjekty tj. výrobci zařízení a náhradních dílů do automobilů, prodejci, mechaniky servisu, poskytovateli pojištění a jinými by mohla podpořit schopnost samotného automobilu „vyjádřit“ své potřeby po konkrétních dílech či zařízeních.

Auto by například mohlo „informovat“ řidiče o potřebě opravy nebo kontaktovat uživatele s žádostí o aktualizaci určitých informací. Pokud by se dodavatel nacházel v blízkosti auta, mohl by systém dohodnout výměnu konkrétních dílů resp. vyjednat ceny a termín servisu, ověřit autenticitu konkrétního opraváře popř. zpracovat platby za vykonané služby.

Jako praktický příklad z poslední doby využívající transparentnosti technologie blockchainu lze použít pilotní projekt prováděný automobilkou Renault, která ověřuje funkčnost tzv. digitalizovaného programu auto servisu. V rámci tohoto projektu se technologie blockchainu využívá k vytvoření sdíleného deníku k zaznamenávání všech případů oprav a údržby automobilu na jednom místě.

Ověřování dílů a komponentů

Poměrně běžným nežádoucím jevem je i množství náhradních dílů podezřelého původu, které se dostávají do oběhu. Autodíly mohou být kradené, nebo na první pohled vypadají jako pravé, ale vzhledem k nižší kvalitě se často brzy polámou, což způsobuje ztráty nejen výrobcům aut, ale i značkovým dodavatelům náhradních dílů. V boji s těmito padělky se výrobci snaží využívat různé technologie, které na několika úrovních kontrolují pravost dílů. Často se však stává, že i přes veškerá opatření proniknou tyto díly do oběhu.

Technologie blockchainu by výše uvedený problém mohla vyřešit pomocí vytváření evidenčního štítku pro každý díl, který by byl navíc opatřen pevným časovým údajem z místa původu. Tyto štítky by se pomocí technologie blockchainu nasadily na příslušný díl, čímž by zvýšily úroveň ochrany autenticity. Údaje na štítku by byly přístupné jak majiteli automobilu, který by si mohl zkontroloval, jaký díl byl kdy vyměněn, tak výrobci, kterému by zavčas připomněly případnou nutnost výměny.

Výroba, prodej a financování

Výrobci automobilů musí mnohdy čekat několik týdnů i měsíců, než jim přijde platba od dovozců, distributorů či prodejců vozidla. Úměrně počtu subjektů zapojených do celého procesu narůstá i administrativní zátěž. Systém založený na technologii blockchainu by vnesl do hry více transparentnosti ohledně přesnosti informací vyměňovaných mezi jednotlivými stranami, zrychlil by zpracování dokumentace v oblasti dovozu a vývozu i bankovní dokumentace, a v konečném důsledku by zkrátil dobu finančního vyrovnání.

Není obvyklé, aby poskytovatel finančních služeb znal jízdní zvyky či historii řidičů, jimž své služby poskytuje. Systém založený na technologii blockchainu by umožnil zasílat zvyky jednotlivých řidičů na sdílený deník (účetní knihu), ke kterému by měly přístup všechny oprávněné strany. Transparentnost informací např. o technickém stavu konkrétního vozidla (počtu najetých kilometrů apod.) by mohla finančním poskytovatelům usnadnit odhad zbytkové ceny auta. Typické finanční služby v oblasti autodopravy obvykle zahrnují spoustu verifikačních kroků, při nichž by se mohla výborně uplatnit efektivita blockchainového řešení.

Pro příklad, Indická automobilová společnost Mahindrazaložila blockchainový inkubátor, který se věnuje výhradně případům financování automobilů.

auto prumysl

Dodavatelské řetězce

K zajištění včasného a maximálně efektivního doručení všech dílů musí výrobní závod koordinovat činnosti s řadou dodavatelů, externích logistických firem a přepravních společností. Celý řetězec automobilového průmyslu je neuvěřitelně složitý a zahrnuje mnoho druhů činností a stran např. dodavatelů hardwaru a softwaru, různé distributory, prodejce, regulační agentury, pojišťovny a mnoho dalších. Systém založený na technologii blockchainu by umožnil větší transparentnost mezi jednotlivými stranami, urychlil logistiku, snížil chybovost a zrychlil odbavování inventáře. Různé blockchainové technologie by bylo možno nasadit ve více fázích zároveň, ať už jde o zabezpečení, identifikaci, schvalování povolení k přijímání opatření v boji proti falzifikátům v rámci odběratelsko-dodavatelských vztahů, chytré smlouvy či dodržování bezpečnostních a kódovacích pravidel. Současně by se urychlil i pohyb plateb a převodů smluvní dokumentace, schvalování jednotlivých transakcí a převod peněz a aktív mezi jednotlivými stranami.

Výzkumný ústav japonské automobilky Toyotaoznámil, že prověřuje možnosti využití technologie blockchainu a distribuovaného deníku (ledgeru)  při vývoji nového automobilového systému, jenž by urychlil rozvoj technologií samořízení.

Elektromobily

S postupným rozvojem elektromobilů (hlavně díky společnosti Tesla) bude narůstat i potřeba založení úplně nové M2M infrastruktury, která bude pokrývat poskytovatele energie, majitele dobíjecích stanic, výrobce automobilů, dodavatele náhradních i dílů i samotné majitele vozidel. Propojení všech zainteresovaných stran je úkol, který nezvládne jen jedna společnost. Proto ani příslušnou platformu nebude moci vlastnit jediný subjekt, čímž se zabrání vzniku monopolu.

Innogy SE, dceřiná společnost německého energetického koncernu RWE, oznámila, že prostřednictvím startupové firmy z oblasti elektronické mobility Share&Chargeuvedla na trh stovky dobíjecích stanic založených na technologii blockchainu, které mají sloužit k dobíjení elektromobilů na celém území Německa. Nové řešení umožňuje majitelům elektromobilů dobíjet vozidla v kterékoli stanici osazené technologickou novinkou z dílny zmíněné startupové společnosti (vzniklé odštěpením od společnosti Innovation Hub) jakož i v kterékoli jiné již existující stanici a platit v eurech v elektronické podobě pomocí aplikace Share&Charge. Aplikace představuje první případ na světě využívající platformy elektronické mobility na bázi blockchainu.

Sdílená doprava

Společnosti typu Taxify, Uber, které si cestující mohou zavolat na počkání, přinesly za dobu svého působení značné změny do využívání vozidel. Stačí pár kliknutí na aplikaci a v mžiku vám přistaví auto a odvezou, kam si přejete.

V realizaci tohoto nápadu by mohla pomoci technologie blockchainu. V srpnu roku 2017 totiž poradenská firma Ernst & Young oznámila uvedení systémuTesseract. Tento systém na bázi blockchainu usnadňuje nejen sdílení jízd, ale i vlastnictví vozidel. Systém by měl zajistit automatické vypořádání plateb v jakékoli podobě dohodnuté mezi majiteli aut.

Jak vidíte, tak určitě není radno blockchain technologii přehlížet, spíše to vypadá, že bychom si měli na tuto technologii začít zvykat. Pojďme se na závěr podívat ještě na pár zajímavostí.

Další zajímavosti z automobilového průmyslu:

  • Řada společností počínaje IBM a Context Labs až po automobilky Ford a BMW oznámila spolupráci při letošním summitu konaném v Dubaji na téma budoucnost Blockchain.V rámci avizované spolupráce dochází k vytvoření asociace s názvem „Mobility Open Blockchain Initiative“ (MOBI). Asociace si klade za cíl zkoumat další možnosti využití technologie blockchainu a studovat oblasti, v nichž by se výsledky promítly ve snížení nákladů, většího zabezpečení a lepší dostupnosti služeb zákazníkům po celém světě.
  • Automobilka Porsche se pochlubila, že jako první firma v oboru otestovala a implementovala technologii blockchainu do svých systémů.V únoru letošního roku oznámila firma na svém oficiálním blogu, že ve spolupráci s berlínskou startupovou společností XAIN vyzkoušela využití technologii blockchainu přímo ve svých vozidlech.
  • Solečnost Daimler AG, známá jako výrobce automobilů pod značkou Mercedes-Benz, přijala v únoru 2017jako prominentního člena společnost Hyperledger. Hyperledger je projekt mezioborové spolupráce založený s cílem rozšíření technologie blockchainu.
  • Společnost CarVertical pracuje na řešení na bázi blockchainu, jež by mělo odstranit nízkou transparentnost o historii jednotlivých vozidel.Zvážíme-li, že průměrný automobil má za svůj život 3 - 5 vlastníků, je zřejmé, že asi 80% z nich o svém autě zhola nic neví.

Co nám přinese budoucnost?

Ačkoli technologie na bázi blockchainu mohou automobilovému průmyslu nabídnout celou řadu vylepšení, případní inovátoři se s možnostmi jejího uplatnění teprve seznamují.

Možnosti, které se naskýtají, jsou téměř neomezené. Některé z nich již existují v podobě konceptu např. různá opatření v oblasti pojištění a financování nákupu vozidel, registrace vlastnictví, bezpečnostní zámky apod. S postupným potvrzením blockchainu jako pojistky bezpečí v budoucnosti a vnímáním aut jako produktů internetu věcí se propojení obou oblastí jeví jako přirozené. Zároveň dává smysl, aby přední výrobci aut stáli v první linii mezi propagátory této převratné technologie a blockchain sehrál v budoucnosti důležitou roli i v automobilovém průmyslu.