Policie využívá tragické nehody k podpoře represí. Její šéf ohýbá statistiky

Zdroj: BMW
  • Uplynulý prodloužený víkend byl na silnicích letos zatím nejtragičtější, zahynulo 16 lidí

  • Policie se nechala slyšet, že zaznamenala mimořádnou bezohlednost řidičů

  • Šéf dopraváků Jiří Zlý tvrdí, že za polovinou smrtelných nehod stojí nedodržování rychlosti. To ale není pravda

Letní prázdniny patří tradičně na silnicích mezi nebezpečnější dny. Zejména na jejich začátku a konci se na silnice vydává velké množství lidi, často mezi ně patří i takzvaní víkendoví šoféři, kteří nemají za volantem mnoho zkušeností. Letos je tento efekt znásoben i tím, že do zahraničí odcestovalo mnohem méně lidí než stejnou dobou v uplynulých letech. Výsledkem je více nehod a bohužel i mrtvých. Letošní první prázdninový víkend byl také dosud nejtragičtější. Zahynulo 16 lidí. Policie proto opět začala se svou tradiční rétorikou.

O tragickém víkendu informoval například Český rozhlas. Ten zopakoval tvrzení policie z twitterového účtu, ve kterém stálo: „Od pátku do neděle zemřelo při nehodách 14 lidí a spousta z nich díky mimořádné neohleduplnosti a bezohlednosti řidičů.“ (V pondělí pak přibyli dva mrtví). Vynecháme-li fakt, že lidé neumírali „díky“, ale „kvůli“, je tvrzení o bezohlednosti a neohleduplnosti daleko silněji emočně zabarvené, než je jinak u policie nebo státních institucí obecně zvykem.

Méně nehod i mrtvých. V roce 2020 je na silnicích bezpečněji než loni

Medializován byl totiž jen případ, kdy opilá a zdrogovaná řidička najela do policejního vozu a zabila policistu. To je samozřejmě otřesná ukázka absolutního selhání jedince. Ale co další nehody? Řidiči nedali přednost v jízdě? To je přece nepozornost. Nezvládli průjezd zatáčkou a vyletěli ze silnice? To je neschopnost, špatný odhad. Bourali při předjíždění? To samé, pokud se zrovna nepustili do manévru na dvojité plné čáře v nepřehledné zatáčce. Ač tragické, jsou to prostě a jednoduše nehody. Připomeňme třeba starší smrtelnou nehodu, kdy se v roli viníka ocitl naopak policista. Jakkoliv je pochopitelné, že jsou policisté kvůli smrti svého kolegy rozčílení, označovat za příčinu „spousty“ nehod bezohlednost je bez pádných důkazů přinejmenším nepodložené.

Do pasti spadnou všichni

„Je určité procento řidičů, kteří právě páchají tyto těžké nehody. Těch určitě není většina, ta se chová slušně. Ale tito řidiči zkrátka na silnicích naprosto ignorují pravidla a na ty je určitě potřeba přitvrdit. A to určitě zpřísněním postihů, ale také tím, aby byli kontrolováni v provozu,“ řekl Tomáš Neřold z BESIPu s velkým důrazem na slovo „určitě“.

Z takového vyjádření řada lidí nabude dojmu, že by policisté nějakým způsobem měli stíhat jen ty, kteří očividně kašlou na všechna pravidla. Bohužel si ale přitom neuvědomí, že jedinou možnou cestou je ostřejší postup proti úplně všem. Výsledkem by bylo jen více měření, do kterého se ve větší míře chytnou ti, kteří se zamyslí a pojedou pár km/h přes limit, nebo ti, co si dají po obědě jedno pivo. Opravdu nebezpečné jedince, kteří se neštítí sednout za volant pod vlivem alkoholu a drog, podobná opatření neodradí.

Přísnost není všelék. Za většinou nehod totiž nestojí vědomé riskování, ale prosté lidské chyby

„Nejtragičtější příčiny, které tvoří více než 50 procent smrtelných následků, jsou nedodržování rychlosti, nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky, a také nevěnování se řízení a přejetí do protisměru,“ řekl Českému rozhlasu zase ředitel dopravní policie Jiří Zlý. To zní jako komentář, který policisté pravidelně zveřejňují ve svých statistikách. Je ale zkreslený.

Statistika mluví jinak

„Nejtragičtějšími příčinami nehod řidičů motorových vozidel bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (95 usmrcených, tj. 18,7 % usmrcených osob při nehodách zaviněných řidiči motorového vozidla) a vjetí do protisměru (81 usmrcených osob, tj. 15,9 %). Následuje nevěnování se řízení vozidla (60 usmrcených osob, tj. 11,8 %) a další.“ Tak hovoří oficiální policejní statistiky za rok 2019.

Všimněte si, jak Zlý do svého vyjádření vpašoval „nedodržování rychlosti“, podle čehož se zdá, že řidiči překračovali maximální povolenou rychlost. Ve skutečnosti jde ale o nepřizpůsobení rychlosti aktuálním podmínkám. Na to nemá maximální povolená rychlost žádný vliv. Dobrým příkladem budiž klikatá okreska s plošným limitem 90 km/h, kde se dá ze zatáčky vyletět v létě třeba v sedmdesáti a v zimě na sněhu při padesátce.

Policie špiclovala údajného řidiče formule dronem. Normální postup, tvrdí

Ne, neslovíčkaříme. Jen se bojíme, že policie si buduje argumenty k dalšímu zpřísňování dohledu nad řidiči. I přes tragický víkend je přitom letošek zatím loňskému roku co do nehodovosti podobný. Od jeho začátku do středy 8. července zahynulo 247 lidí, tedy o pět víc než v roce 2019. Nenechme se tedy do této hry vtáhnout. Tragické excesy jednotlivců, jakkoliv pobuřující, ještě neopravňují policii k překrucování faktů tak, jak se jí to hodí.

Policie využívá tragické nehody k podpoře represí. Její šéf ohýbá statistiky
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.09%) 88 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. No když nastupoval do čela dopravky předchozí ředitel, argumentoval naprosto stejně nesmyslně pokud jde o nedodržování rychlosti jakožto největší příčiny nehod. Asi mají schopnost účelově ohybat realitu jako podmínku ve výběrovém řízení. Když ono se měření rychlosti tak úžasně snadno vykazuje jako činnost….

  2. Líní lidé, a ne že by jich zrovna u policie bylo málo, dají vždycky přednost drastickému řešení, které dá málo práce a zabere málo času. Jsme stát se široko daleko největším počten cajtů na 1000 obyvatel, a co? Vidíte je snad na silnicích dělat pořádek svou přítomností? Ne. Akorát, když potřebujou vybrat nařízenou kvótu pokutiček, a nebo když líné velení právě vyhlásí tu AKCI, při které rozdávají pokuty jako šílení, aby nás jednorázově vychovali. Na to mají svá oblíbená místa, kde vyberou, a pak se zas vrátí na své spací štace v klidném stínu.
    Já taky nemám rád magory v provozu, ale způsob, jakým policie v tomto státě pracuje, nemá šanci odhalit 99% nebezpečného předjíždění v nepřehledných úsecích, překračování rychlosti v malých obcích zejména večer nebo brzy ráno a podobně.
    Jejich způsob práce má asi stejný výsledek, jako u nich doma, kde zřejmě také myjí WC jen jednou za rok – zato pořádně!

  3. Málá zkušenost z posledního měsíce. Vrátil jserm se po 30ti denní dovolené autem z Řecka. Jenom v Řecku jsem najel za měsích skoro 4tis km 50/50% dálnice a okresky. Po celou dobu jsem nepotkal, žádného dopravního policistu, neviděl jedinou bouračku a nezažil jedinou kalamitu jako je běžné na D1. Nemám pocit, že by řečtí řidiči byli o něco lepší než řidiči v čechách. Co tim chci říct? Po návratu domů do Ostravy mě za dva dny zastavila městská policie, jel jsem při do mírného kopce (u Hranečníku) nepozorně přišlápl plyn a naměřili mi 60km/hod. Bylo to za 500Kč a dva body. Budiž, to by mi nevadilo, dělali svou práci, v místě kam je poslal velitel. Když jsem při vypisování pokuty vytkl jednomu z měšťáků , proč měří vmístě kde se nic neděje a ne tam, kde dochází k dopravním nehodám, což v mém případě je přímo před mým domem, který je u hlavní silnice asi dva kilometry od místa kde naměřili mě. Argumentoval jsem, že na tomto místě často dochází, pro vysokou rychlost k dopravním nehodám. A přesto, že je tam zabudovaný semafor už čtvrtým rokem, běžně se tam jezdí na červenou a to velmi vysokou rychlostí. Došlo na tom místě i k několika vážným a smrtelným nehodám. Tam ale o dopraváka ani městského policistu nezakopnete. A co z toho plyne, že většina policistů v terénu je znechucena jednáním svých nadřízených a to často nekompetentních a vylévají si své mindráky často na bezbraných řidičích. A ani více než 50 vážných dopravních nehod na jednom místě, včetně smrtelných, nedonutí jakékoli policisty preventivně chránit své občany a používat obyčejný selský rozum. Slezská Ostrava a jejich městská policiem se svým velitelem, je vrcholem neschopnosti…. škoda našich daní…..

PŘIDAT KOMENTÁŘ: