Policie se pustila do prověřování ojetin. Některé byly stočené o stovky tisíc km

  • Středočeská policie se pustila do odhalování stočených aut

  • Varuje především před ojetinami z dovozu

  • Údaj na tachometru není veřejný

Středočeští kriminalisté v současnosti prověřují několik set ojetých aut na trhu s cílem odhalit kriminalitu s přetáčením tachometrů prodávaných ojetin. Vytipovaná vozidla prověřují se společností Cebia, se kterou navázali užší spolupráci. Podle jejích údajů je z necelé tisícovky vytipovaných aut asi čtyři sta stočených.

„Z doposud zjistěných skutečností lze konstatovat, že většina „stočených“ vozidel pochází právě ze zahraničí a v ČR jsou prihlašována jako vozidla individuálně dovezená,“ uvádí ve svém prohlášení Policie ČR. „Zatím je rekordmanem vozidlo, které bylo stočeno o více než 400 000 km,“ pokračuje dále Policie s tím, že se nejčastěji zjištěná hodnota pohybuje „v řádech desítek tisíc“ kilometrů.

Ačkoli Policie varuje před praxí stáčení tachometrů u ojetin, není pro běžného zájemce jednoduché si rychle údaje ověřit. I když Ministerstvo dopravy provozuje „bezplatné“ stránky kontrolatachometru.cz, vyžaduje pro zjištění posledního zaznamenaného údaje na STK právě protokol z kontroly. Ten logicky zájemce o ojetinu nemá k dispozici.

Doporučujeme: Auta s přetočeným tachometrem jen tak nezmizí. Bazary je nemohou hlásit

Stav tachometru se nejvíce upravuje u vozů dovážených ze zahraničí, protože prvně se kilometry zaznamenávají až na první české STK. Před ní tak může podvodník stav tachometru upravit prakticky jakkoli, třeba o těch 400 000 km, jak je uvedeno výše. Zájemce o ojeté auto si pak ale bezplatně nemůže skutečný nájezd nijak zjistit. A i různé placené služby jsou vždy bez záruky.

Po úpravách tachometru je ale stále poptávka, kterou vytváří sami kupující. Dokud budou lidé stále chtít dvanáctiletého naftového Passata po doktorovi z Německa s nájezdem 84 000 km, bude podvodníkům stát za to auta stáčet a riskovat trest.

Policie totiž dále připomíná následující: „Úprava počítadla ujetých kilometrů s cílem zvýšení prodejní ceny daného vozidla může naplňovat znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu dle ust. § 209 trestního zákoníku. Dle tohoto ustanovení totiž platí, že kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak škodu na cizím majetku nikoli nepatrnou, bude potrestán odnětím svobody až na 2 léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci (trestní sazba může být i vyšší s ohledem na způsobenou škodu). Úprava počítadla ujetých kilometrů s cílem prodat vůz za vyšší částku tedy obvykle bude naplňovat znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu. Samozřejmě za předpokladu, že vznikne škoda alespoň nikoliv nepatrná, tedy 5000 Kč.“

Policie se pustila do prověřování ojetin. Některé byly stočené o stovky tisíc km
Ohodnoťte tento článek!
3.83 (76.67%) 24 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. Kde je ta slavna EU? Uz davno melo byt v ramci cele EU povinne zaznamenat online km pri vsech ukonech (servis, STK, policejni kontrola, …). Stacila by k tomu aplikace, kterou v zakladu udela programator za jeden den.

    • Suhlas a problem vyrieseny.
      Pozeram aj ze na slovensku sme na tom lepsie. U nas staci SPZ na overenie km z STK.

      • je to jeden velký bordel ,než půjdeš na stk tak můžeš klidně stáhnout.Auta by měly mít něco jak černou skříňku do který by vlezl jen autorizovaný servis a nové auta by už měli evidovat i v zahraničí od čeho je EU ,je to jen kašpárkové divadlo v čele s němci a francouzy

  2. Taky to vyžaduje od kupujících opravdu přemýšlet… Jestli je lepší koupit auto s obligátními 110 tis. km na tachometru (bez ohledu na stáří) bez jakékoli servisní historie, nebo s 250 tis. km, ale zdokumentovanými ověřitelnou servisní knížkou a kompletními doklady o servisu. V Čechách se většinou volí ta první varianta.

  3. Já nechápu jednu věc. Máme 30 let po revoluci a zároveň vyspělé technologie, tak bych do každého auta dal nějakou elektorniku, která by při každém natankování odvysílala počet km,které by se zapisoval do nějakého centrál.registru a bylo by.Nikdo by to už nemohl ojebat.

  4. Tohle je prachsprostý podvod který český stát a potažmo policie trpí víc než dvě desítky let a proč,no jednoduše protože to tak vyhovuje odpovědným lidem,to že si člověk který řádně pracuje a chce si koupit slušnější vůz není v tomto směru jakkoliv chráněn a je vydán na pospas prodejcům,dovozcům.Řešením je a bude vždy pokuta v takové výši aby se jim nevyplácelo stáčet tachometry…bohužel jsme v Čechách,pracovníci ČOI mají hluboké kapsy a policie zas nemá adekvátní počet lidí kteří by to mohli a měli dělat.STK které měli evidenci ujetých km nejblíž se nemá smysl ani vyjadřovat.Vozů s koupenou technickou po republice lítá minimálně 300 tis. a to je kontrolní licencovaný státem určená administrativa.

  5. Jak správně řečeno v jednom odstavci článku, lidi si to dělají sami.

    Když jsou tak blbí, aby věřili pohádce o nejetém TDIčku a na auto s přiznanými 300, 500, 800 tkm, natožpak milionem ohrnují nos, tak mají, co chtějí.

    Kdyby lidé nebyli blbí a každé auto starší 5 let s nájezdem pod čtvrt mio, natožpak za 10 let pod půl mio (a nemající náznaky opotřebení, oděrky, žádnou patinu) brali za podezřelé, tak by podvodníci neměli z omlazování kšeft.

    Tímto se podvodníků nechci zastávat, ale pokud kupuji ojeté auto, musím počítat s tím, že smotané či bourané bylo, o škrkancích a vůbec patině nemluvě, zkrátka s tou horší variantou. Proto také to stojí méně než nové. Ochrana spotřebitele je věc hezká, žel v tomto případě si to tento dělá sám.

  6. Zajimave komentare a souhlasim s obrovskym postihem za staceni.ale pane honzo.ma dve auta z cr.jsem druhy majitel.jedno je 45 let stare a ma najeto 85 tis.druhe 12 let a ma 175 tis.hm?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: