Policie neví, co by udělala, kdyby vás zastavila s Jeepem bez dveří. Odpověď naštěstí zná MDČR

  • Ne, do běžného provozu s odstrojeným Jeepem Wrangler nemůžete 

  • Problémem je fakt, že bez dveří vůz nemá zpětná zrcátka. Další potíží je pasivní bezpečnost

  • Veškeré detaily o těchto souvislostech byste měli najít v návodu k obsluze


Před časem se nám do redakce dostavil Jeep Wrangler. Zajímavý, ryze terénní automobil je na dnešním trhu unikátní mimo jiné tím, že umožňuje karoserii do značné míry odstrojit. Demontovat lze střechu, ale také dveře nebo čelní okno. Jenže…

Už samotný pohled na odstrojený Jeep Wrangler vyloženě nabízí k úvaze, jak to je s možnou jízdou po silnici. Přece jen situace, kdy sedíte v něčem, co je homologováno jako klasický automobil, ale vedle vás je volný prostor, je hodně nezvyklá. Přesvědčili jsme se o tom nedávno na vlastní kůži:

Videodojmy: Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon

V době testu panovaly určité nejasnosti kolem možnosti jízdy v běžném provozu s Wranglerem bez dveří, takže jsme se obrátili na policii s jednoduchým dotazem. Lze s takovým autem vyrazit na silnice? A jak by se policie zachovala, kdyby nás zastavila třeba v rámci silniční kontroly a my jsme na autě neměli dveře, protože jsme jen využili možnost, kterou výrobce u svého produktu oficiálně nabízí? Odpověď byla také jednoduchá. Policie zřejmě neví, pouze nás stručně odkázala na ministerstvo dopravy.

Podle MDČR není Wrangler v konfiguraci bez dveří způsobilý pro jízdu v běžném provozu. Jednoduše kvůli tomu, že na dveřích jsou umístěná zpětná zrcátka, takže když sundáte dveře, dozadu v podstatě nevidíte. Problematická bude podle všeho i absence dveří jako takových. „Bez zrcátek tedy není možné vozidlo na pozemních komunikacích provozovat. Bez dveří patrně také ne. Uvádím patrně, protože s největší pravděpodobností bylo vozidlo podrobeno zkouškám a tedy i schválení v provedení s dveřmi, tudíž jejich odstranění by mělo dopad např. na pasivní bezpečnost,“ uvedla ve své odpovědi Lenka Rezková, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí MDČR.

Jak to je ale se situací, kdy byste vyrazili do běžného provozu s Wranglerem opatřeným dveřmi, ovšem se sklopeným čelním sklem, to bohužel ani MDČR neví. Všechny tyto informace by měly být uvedené v návodu k použití, který se ale z testovaného Wrangleru jaksi ztratil. Zdá se tedy, že případ, kdy by nás policisté zastavili s Jeepem Wrangler se sklopeným čelním sklem, by byl neřešitelný. Policie neví, jak se zachovat, a ministerstvo by potřebovalo návod k obsluze.

Každopádně pokud návod někde získáte, najdete v něm upozornění, které vás před jízdou po silnici bez dveří varuje: „S demontovanými dveřmi nejezděte s vozidlem po veřejných komunikacích, neboť přijdete o ochranu, kterou dveře poskytují. Tento postup je určen pouze pro jízdu v terénu.“ V případě sklopeného čelního skla byste měli podle návodu použít ochranné brýle a jet maximálně 16 km/h, nejlépe se zařazenou redukcí. Nicméně z návodu vyplývá, že jízda bez dveří a bez čelního skla v běžném provozu sice není bezpečná a neměla by se provádět, ale není z něj patrné, zda je úřady přímo zakázaná. Uvidíme tedy, co nám prozradí přímo evropské zastoupení automobilky Jeep.


Policie neví, co by udělala, kdyby vás zastavila s Jeepem bez dveří. Odpověď naštěstí zná MDČR
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (70%) 4 hlas/ů

31 KOMENTÁŘE

  1. Proboha,nechte už ty lidi volně dýchat. Zase další eurozakaz na obzoru. Budete si tak dlouho zahrávat s lidskou svobodou,až se vám to škaredě,ale až krvavě vrátí.

  2. Caterham je taky bez dveri, resp. ma latkove, ktere lze sundat a je mozne ho mit i bez skla a na silnici ho provozovat lze. tak nechapu, proc by nesel i Jeep, kdyby si nekdo vyresil umisteni zrcatek…

  3. Nerad to připouštím ,ale připadá mi že těch omezení zákazů,příkazů je stále víc . Myslím že dospělí člověk by se měl sám rozhodovat co je a co není pro něho dobré . Pokud si poslanec rozbije hubu na kole a prosazuje povinnou helmu pro všechny, tak pro mne je to omezování osobní svobody . Tímto tempem nařizování se dožiji povinného kulicha při -1C atd. atd.Svobodu rozhodování jsem si představoval úplně jinde.

  4. V USA se prodávají doplňková zrcátka k montáži na šrouby u okna, jejichž jediným účelem je učinit jízdu bez dveří legální na tamních silnicích.
    Protože vypadnutí cestujích za jízdy účinně brání bezpečnostní pásy, mělo by takovéto opatření postačovat i pro naše silnice.
    Pokud by vozidlo smělo jezdit pouze ve stavu, v jakém bylo podrobeno zkouškám, pravděpodobně by nesmělo jet bez střechy a pokud to vezmeme do extrému, ani se staženými okny. Na motocyklu by pak nesměly být postranní kufry ani brašny protože s nimi nebyl testován. Při takto extrémním byrokratickém přístupu by na vozidle nesměla být ani nálepka bez patřičného zkušebního protokolu. Ostatně nic by se nesmělo přepravovat v kabině vozidla, protože při nárazu vás jakýkoliv předmět může zranit.
    Ono dnes nejsme od tohoto absurdního extrému moc daleko. Revoluce byla dávno, bylo by potřeba nějaké té defenestrace, zejména na MDČR, aby si úředníci tolik nevyskakovali.

  5. Samozřejmě, že se udělá relokace zrcátek a umístí se na sloupky. Potřebný díl se prodává a do něj se umístí originál zrcátka. Dveře jako takové nejsou součástí karoserie a opět se dodávají různé varianty…

  6. Nedávno jsem viděl jakýsi bílý Jeep v Massachusetts na dálnici. Řidička si s nějakými chybějícími dveřmi na své straně asi problém nepřipouštěla.

  7. v clanku Vam jednoznacne chybi vyjadreni vyrobce, pokud chcete mit clanek objektivni a odborne zamereny. odkaz na chybejici navod pusobi smesne a nehodny novinarske profese. takhle je to napsane od boku nekde na terase hotelu. jeep vyrabi take polovicni dvere, kde je zrcatko umistene. nebo muzete vyuzit navrhy ostatnich diskutujicich, kteri evidentne vedi o jeepech lepe nez Vy.

  8. Doprdele, hlavně v tom nešťourejte ať se toho ňákej kretén nechytne!!!
    Mám takové auto, jezdím bez dveří a se sklopeným oknem. Zrcátko samozřejmě mám!

  9. na veřejné komunikace může vozidlo jen v takové konfiguraci v jaké si ho nechal výrobce schválit, tady není co řešit

  10. Před spoustou let jsem normálně jezdil bez dveří a policajti nic,byl tam jen řetěz,zrcátka byly na rámu okna a v pohodě

  11. jezdil jsem takhle spoustu let se Samurajem a nebyl problém, zrcátka jsem udělal nandavací na panty po dveřích, trošku pruzení bylo kuli sklopenému oknu ale co má být když je tak upravené od výrobce. dnes je fakt debilní buzerující doba kdy se už nedá volně dýchat.

  12. Všem kteří chtějí jezdit bez skla bych přál aby potkali druhého podobného blba v protisměru. Letící kamínek, větší brouk, holub (ano to všechno už jsem čelním sklem trefil) nebo srna, a nehoda, která bude stát život obou blbů je na světě doufám jen že nevezmete sebou dítě nebo normálního průměrně inteligentního rodiče smrti zdar

  13. Neřešte vyhlášky a zákony,jsou tak nejasné,že je možno si je upravovat tak jak se komu hodí.
    Takže i v případě že pojedete bez dveří a okna bude rozhodující na jakého specialistu v dresu
    PČR narazíte!Držím všem jeepakům palce,taky tak jezdím!

  14. Ještě vzkaz “chytrému” Ondřejovi-až trefíš Wranglerem srnu,určitě ti neskončí v náruči kvůli
    chybějícímu oknu!Tohle auto to má trochu jinak,spletl jsi si to s Dacií Duster.

  15. Tak nějak nechápu některé komentáře. Sklopím si okno, nasadím brýle jako ochranu zraku před mouchama, jako na motorce … . A u Jeepu absence dveří – dveře jsou sice součástí karoserie, ale u tohoto vozu je podvozek tak pevný, že jsou jen doplňkem – proto jsou sundavací. Jiné to je u samonosné karoserie, tam asi sundavat dveře nikdo nebude. A se sklopeným oknem, pane Ondřeji, asi nikdo nepojede po dálnici 160, tohle je auto do terénu, a při rychlosti 30-50km/h jedinej holub, co potkám je ten můj v nose … . Máme Jeepa CJ a válečnýho veterána GMC a když je vedro, i když ani u jednoho dveře nejsou vůbec, ani pásy, jsou to veteráni, okno se dá nejen sklopit, ale i vyklopit nahoru a v tý 40-50 kilometrový rychlosti mi ani mouchy nevadí. A jak jste řekl, pane Ondřeji, těch blbů v UZAVŘENÝCH autech, co mě předjíždějí v pravý zatáčce, na plné čáře, proti horizontu předjíždějí kolonu, je opravdu dost. S tím nákladním GMC jezdím při oslavách osvobození při pietních jízdách po památnících obětí světových válek. Musím se popasovat s autem s převodovkou bez synchronizace, absencí jakéhokoliv posilovače, klimatizace, dveří (…), tedy všeho, co nabízí současné automobily. Nic z toho ale není tak náročné, jako jízda mezi “obyčejnými” automobily řízenými některými lidmi, kteří si myslí, že jsou pány silnic a v bezpečí svého auta. To je daleko větší problém než sklopené okno …

  16. Pánové koukám že jste tady vyřešili problém 2 cm praskliny na čelním skle .. prostě okno odstraníme, nasadíme brýle (popř. helmu) a pojedeme 40-50 za hodinu 😀 prostě žádný stres 🙂 srny plavou těsně nad zemí spletl jsem si je s antilopou ta prý dokáže vyskočit i do výše čelního skla ale v 50 za hodinu ji odhodí aerodynamika vozu 😀 Ale v jednom vám dávám za pravdu to že někteří jezdí jako prasata je daleko nebezpečnější. Ale článek řeší zda jezdit v běžném provozu bez skla. Za mě rozhodně ne.

  17. Nesmyslné zákazy. Je to tím, že úřady dnes vymýšlí jak zařídit, aby to nešlo než aby to šlo!
    Co takový motorkář? Sedí na mašině jak na židli, žádné dveře, pásy a přesto do provozu může.
    V Jeepu bez dveří jsou ještě pásy tak o co jde. Jen chtít, aby to šlo.

  18. Já ještě neviděl škodovkáče, kterej by používal zrcátka a tušil, k čemu je vypínač mlhovek. Takže zrcátka jako argument taky neobstojí.

  19. Jezdím s Wranglerem bez dveří a střechy 5 let po Praze a nikdy jsem problém s policií neměl. Zpětná zrcátka mám samozřejmě namontovaná.

  20. Také jsem majitelem Wranglera asi deset let a jak to počasí umožní,tak jezdím bez střechy a dveří. Samozřejmě s relokací zrcátek. Čelní okno nesklápím,jednak je to poměrně složitá procedůra a druhak v tom nevidím smysl ale každýho věc. Nikdy takto odstrojený Jeep orgány nezajímal.
    Dveře,stejně jako střecha nejsou součástí konstrukce vozidla. Nad čelním oknem je samolepka s upozorněním:
    ” Warning!
    The top and doors on this vehicle are designed only for protection against the elements. Do not rely on the top and doors to contain the occupants within the vehicle or to protect against injury during an accident.
    Wear seatbelts all the time”
    Volně přeloženo- střecha a dveře jsou navrženy pouze jako ochrana před živly,nespoléhejte se na ně v případě nehody.
    Kdo ty dveře měl někdy v ruce,tak hned pochopí význam tý samolepky,že krom toho,že na něj nebude foukat a nebo pršet,tak mu žádnou další ochranu nedají. Jsou jak papír ,bez jakýkoliv vnitřní výztuhy.

  21. Mám Wranglera jen se softtopem a zrcátka jsou na karoserii, ne na dveřích. A stejně jak tu psali výše, přímo u dveří a uchycení soft topu nad čelním sklem je varování, že dveře nejsou ochranný prvek.

  22. Kam až tento alibistický blázinec zajde? Chápu, že režim nemůže nechat jezdit (aspoň teoreticky) vraky, které místo svícení na vozovku oslňují; nebrzdí atd., na druhou stranu muset kvůli aktivitě zákonoškůdců a spol. vybíhat např. u dodavatele a dohledávat techničáky stejných vozidel, že historická Volha nemá ražené VIN, jen na štítku, že nemá od výroby namontované pásy atd., to je pakárna též. A co teprve když takové historické auto mající budík jen do 100 tkm je přemotá a pojede na novo, příl. u novějších auto po mio. Jak vysvětlit bez patřičné bumážky aktivnímu blbovi, že se to stočilo samo? 🙂

    Za chvíli aby se člověk obával, jestli má patřičnou homologaci i vonný stromeček či koberečky…

  23. Zdravim jezdim 10 let na MB G typ W461 bez strechy a s položenym oknem a samozřejmě am motocyklove bryle je to stejna jizda jak na motorce supeeer.

  24. Tak proc se to sem asi dovazi? V USA se to muze, kdyz si namontujou zrcatka. U nas to musi mit snad 50 razitek! At jdou vsichni uz dopr… Je to Jeep a proto jsem si ho koupil, takovej, jakej je a jak a na co byl vyrobenej!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: