Pokuty za nedodržení pevně dané bezpečné vzdálenosti? Nesmysl, který nepomůže (komentář)

  • Změna bodového systému se jeví jako opravdový a narychlo ušitý paskvil 

  • Návrh jde přímo proti tomu, co tvrdí sám ministr dopravy 

  • Podle nových informací mají být jednou z novinek i pokuty za nedodržení bezpečné vzdálenosti, která bude pevně daná 

  • Pevně daná bezpečná vzdálenost je ale naprostý nesmysl, který poslouží pouze ke snazšímu výběru peněz

Aktuálně probírané téma změn bodového systému, které jistě jen naprostou náhodou přichází zrovna ve chvíli, kdy na ministra dopravy Ťoka padá kritika kvůli D1, má další pokračování. Podle nových informací by se v rámci těchto změn měly zvýšit sankce za nedodržování bezpečné vzdálenosti. Vyplývá to z nedávných reportáží České televize nebo Českého rozhlasu. Jen letmý pohled na to, co v těchto reportážích pronáší vedoucí Besipu Tomáš Neřold, šéf policie Tomáš Lerch a nakonec i ministr Dan Ťok, ukazuje, že jde o zcela nesmyslnou snahu „zvýšit bezpečnost“. Proč?

Nic jako pevně daná bezpečná vzdálenost neexistuje 

Obecné pravidlo říká, že si máte držet odstup dvě sekundy. Někde vám s tím pomůže vodorovné dopravní značení, v některých autech bude bezpečnou vzdálenost indikovat nějaká kontrolka. Ve všech případech jde ale jen o doporučení.

Řízení motorového vozidla je totiž vysoce komplexní činnost s mnoha proměnnými. Řídit se podle pravidel, které napevno stanoví ministerstvo dopravy nebo policie, je koledováním si o to, abyste dříve nebo později skončili s nabouraným autem. Chcete důkaz? Jak dlouho už policie řeší měření rychlosti? Kolik se nakoupilo neoznačených aut a kolik je na silnici radarů? A výsledek? Nejčastější příčinou tragických nehod je pořád nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky. To není nedodržení maximální povolené rychlosti. To jsou situace, kdy na mokré silnici přijedete do zatáčky v rychlosti 83 km/h, a ejhle, auto nechce zatočit. Policie a MDČR se snaží léčit tento problém postupem, který nemá vůbec žádný účinek. Podstata problému je jiná, i když se v obou případech hovoří o rychlosti. S bezpečnou vzdáleností je to úplně stejné.

Pokuta za překročení rychlosti: Co zaplatíte a kolik dostanete bodů

Bezpečná vzdálenost jako taková vychází hlavně z délky brzdné dráhy. Ta se ale neskládá pouze z brzdění samotného, zahrnuje i reakční dobu řidiče. A už zde je zásadní problém. Reakce pozorného a odpočinutého řidiče může být klidně půl sekundy, jenže někdo unavený, kdo navíc nedává pozor, může potřebovat i tři sekundy. Pak samozřejmě záleží na tom, jakou intenzitou začnete brzdit, v jakém stavu máte brzdy, na jakých jedete pneumatikách (tím nemyslíme pouze jejich opotřebování, ale také to, zda jsou letní, nebo zimní, a jaká je jejich značka). Přirozeně hraje velmi významnou roli rovněž konkrétní typ auta, rozměry brzd atd.

Jinak řečeno, doporučené dvě sekundy mohou někdy být zbytečně mnoho, ale jindy stačit nemusí.

Čtyři body a až deset tisíc 

Podle informací České televize, která se odkazuje na polici a MDČR, počítá návrh s tím, že by minimální vzdálenost měla být u osobních aut 30 metrů při rychlosti 80 km/h a víc. Velmi rádi bychom věděli, na základě čeho bylo takové číslo stanoveno.

V rámci našich testů občas měříme i brzdnou dráhu. Například Škoda Superb 2.0 TDI potřebovala k zastavení z rychlosti 80 km/h zhruba 23 m. Při rychlosti 80 km/h zároveň vůz ujede za jednu sekundu 22,2 m. Když tedy uvážíme sekundovou reakční dobu, požadovaných 30 metrů vás nezachrání. Tím spíš, když pojedete třeba v Kii Niro, která potřebovala k zastavení ze stejné rychlosti ještě o pět metrů víc. Samozřejmě se bavíme o čistě teoretické situaci, kdy by se auto před vámi najednou změnilo ve stojící překážku. Což je téměř vyloučené (výjimkou je situace, kdy člověk před vámi přehlédne třeba na dálnici stojící kolonu a prostě do ní narazí).

brzdy
Brzdná dráha 80 – 0 km/h, jak jsme ji zjistili během našich testů: Tmavě modrá křivka představuje Kiu Niro se studenými a dlouho pořádně nepoužitými brzdami (Niro je totiž hybrid), zelená křivka je Niro s ohřátými brzdami, červená patří Renaultu Mégane 1.5 dCi a modrá ukazuje Škodu Superb 2.0 TDI, která uklouzla před zastavením po nějakém prachu. Různá auta, různé výsledky, takže kolik je vlastně ta bezpečná vzdálenost?

Když Tomáš Lerch hovoří v reportáži Českého rozhlasu o dvou sekundách v kontextu městského provozu, také to moc velký smysl nedává. Za jednu sekundu totiž auto při rychlosti 50 km/h ujede necelých 14 metrů, takže byste měli držet vzdálenost zhruba 28 metrů. Náš zmiňovaný Superb ale během testu potřeboval pro zastavení z 50 km/h jen přibližně 9 metrů. Nehledě na to, že požadavek na dvě sekundy v městském provozu sníží kapacitu komunikací a navíc v dnešní době už má spousta nových aut přednárazové bezpečnostní asistenty schopné právě při 50 km/h zcela zabránit srážce, aniž by řidič cokoliv udělal. Mimochodem, sekvence nouzového brzdění má několik kroků. Auto nezačne brzdit hned, protože ví, že k úplnému zastavení mu postačí v takto nízkých rychlostech poměrně málo prostoru.

Přes to všechno má policie ambice stanovit jasnou vzdálenost a vybírat za to pokuty. Konkrétně byste dostali čtyři body a 2500 až 10 000 Kč. Malá vsuvka: v roce 2016 Česká televize vysílala podobnou reportáž jako minulý týden, která se nesla v podobném duchu. Jen policie tehdy tvrdila, že je potřeba zpřísnit trest za nedodržení bezpečné vzdálenosti na dva body a až 3000 korun. Za pár let už se asi tedy tento přestupek dostane do sedmibodové kategorie, ačkoliv se za něj v současnosti body vůbec neudělují.

Smrtelným nehodám to zabrání jen těžko 

Reportáž (respektive reportáže, protože i v té z roku 2016 zaznívají podobná zavádějící tvrzení) České televize působí jako PR aktivita ministerstva dopravy. Hned na úvod divákům podsouvá, že kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti umírají desítky lidí, ale to není v žádném případě pravda. V policejních statistikách za období leden až listopad 2018 nedodržení bezpečné vzdálenosti vůbec není v první desítce nejtragičtějších příčin nehod. Je na čtvrtém místě v žebříčku příčin nehod obecně s počtem 7140 případů. Pro kontext, u nehod obecně suverénně vede nevěnování se řízení (16 004). Je celkem evidentní, že nedodržení bezpečné vzdálenosti nevede k tragickým událostem, jak se nám snaží podsunout policie za asistence ČT, ale zejména k menším ťukancům. A to jsou případy, které si fakt nezaslouží sankci čtyři body a až deset tisíc korun.

Statistika nehod
Ve statistikách nehod se „Nedodržení bezpečné vzdálenosti“ objevuje jen jednou. Je to čtvrtá nejčastější příčina nehod motorových vozidel obecně. Jsou to ale drobné nehody, jak dokazuje desítka příčin tragických nehod, kde bezpečná vzdálenost vůbec není. My víme, „i kdyby to zachránilo jeden lidský život“…

Ale to nebrání Tomáši Lerchovi v televizi prohlašovat, že policie bude ke zjišťování bezpečné vzdálenosti dokonce využívat úseková měření rychlosti. Takže kamery by mohly kromě průměrné a okamžité rychlosti zaznamenávat a samočinně posílat pokuty za to, že nechcete jet na suché silnici zbytečně daleko za kamionem, který se chystáte vzápětí předjet. Výborně, takhle bude na silnicích zase o něco lépe a bezpečněji.

Nejde o vzdálenost, ale o soustředěnost 

MDČR a PČR rády zjednodušují, zakazují a omezují. Hlavně tehdy, pokud je výsledkem něco, co se dá dobře měřit a za co se pak mohou pokud možno automatizovaně vybírat pokuty. Jenže stejně jako u pojmu „přiměřená rychlost“ také u „bezpečné vzdálenosti“ obě instituce úmyslně nebo z neznalosti opomíjejí řadu aspektů.

Třeba to, že z auta jedoucího před vámi se nestane z ničeho nic zeď. Nebo to, že správně byste neměli jen sledovat koncová světla vozu jedoucího vpředu, nýbrž se snažit dívat i před něj a okolo něj. Silnice nejsou zpravidla rovné, jako když střelí, a úzké tak, že nutně musíte jet v zákrytu za jiným autem. Zkrátka alespoň přibližnou představu o tom, co je ve větší vzdálenosti před vámi, lze získat docela snadno.

Jízda v prostředním nebo levém pruhu: Kdy to je přestupek a jaká je pokuta?

A pak tu je ještě jeden malý detail. V českém provozu je naprosto absurdní myslet si, že pokud na dálnici dojedete řidiče, který se v prostředním dálničním pruhu pohybuje rychlostí 97 km/h, uvolní vám místo, když za ním vytrvale pojedete v odstupu dvou sekund. Takovíto jedinci obvykle vůbec netuší, co se kolem nich děje, ale protože jedou s bezpečnou rezervou do maximální rychlosti, mají pocit, že se jim nic stát nemůže a že dělají všechno správně. Přesně tohle je přímý důsledek konstantního důrazu na dodržování maximální dovolené rychlosti, který preferuje MDČR a policie. Děkujeme.

Problematika dodržování bezpečné vzdálenosti je hlavně o pozornosti řidiče. V ideálním případě si je řidič vědom aktuálního stavu vozovky a toho, co dělá. A pokud ne, sebedetailnější předpisy nehodám stejně nezabrání. Velmi se obáváme, že důraz na dodržování pevně stanovené bezpečné vzdálenosti, která nutně bude muset být pro většinu běžných situací zbytečně velká, povede přesně k tomu, co se dnes děje s rychlostí. Řidiči si zvyknout na tupé počítání dvou sekund (nebo kolik to vlastně bude) a bezmyšlenkovitou jízdu „v závěsu“ za koncovými světly auta vpředu. A ve chvíli, kdy se objeví nečekaný problém, stejně nedokážou včas a správně zareagovat.

„Chceme takové ty piráty více trestat“

O nápadu na „vylepšení“ bodového systému jsme už psali samostatný článek:

Přísnější bodový systém? Neschopný ministr dopravy zase vrtí psem (komentář)

V kontextu několika nových reportáží by ale určitě nemělo zůstat bez povšimnutí následující. Návrh počítá s tím, že budou pouze dvě bodové skupiny. Ta nižší má mít čtyři body, ta vyšší šest. K tomu v několikrát zmíněné reportáži České televize Dan Ťok říká: „Předně chceme takové ty piráty silnic opravdu výrazněji trestat. Na druhé straně, když někdo udělá bagatelní přestupek, tak abychom ho příliš nehonili.“ Nemohu si pomoci, ale realita mi připadá přesně opačná než to, o čem ministr mluví. A kouzelný je i titulek odkazující na debatu s Tomášem Lerchem na iDnes.cz hlásající, že „bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit“.

Proč se něco mění, když to funguje? A co se vlastně bude zpřísňovat, když zmizí současná skupina sedmibodových přestupků? Nebo se to zpřísnění týká těch méně závažných přestupků, které ale ministr nechce podle svých slov „příliš honit“? Jakože vás nikdo nebude honit, postačí, když zaplatíte? A že je co dohánět ve vztahu k západní Evropě, jak říká pro iDnes.cz pan Lerch v souvislosti s vyššími pokutami? Jistě že je co dohánět, udělejme ty pokuty stejně přísné, jako třeba v Německu. Hned jak budeme mít platy jako v Německu. Protože vzhledem k výši příjmů jsou u nás pokuty naopak přísnější.

Celá novela bodového systému je nesmysl, který má pouze odvést pozornost od toho, co se děje na D1, co se dělo na D8 a co se neděje při stavbě nových dálnic. Je opravdu znepokojivé vidět, jak lehkovážně a na základě jak chabých argumentů se vymýšlejí nové povinnosti a tresty, které mohou postihnout tisíce zcela neškodných řidičů.

Pokuty za nedodržení pevně dané bezpečné vzdálenosti? Nesmysl, který nepomůže (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.65%) 359 hlas/ů

37 KOMENTÁŘE

  1. Pane redaktore,vaše zkušenost s řízením vozidla dle článku je asi jako řidiče,který opustil špatnou autoškolu.Proč v sousedních státech je pokutováno nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly?Asi už jsou v prevenci dál než naše republika.Proč není u nás trestáno nedodržení jízdy v pravém jizdním pruhu?Proč,když přijedete do sousedního Rakouska jsou doporučení v češtině o jízdě vpravo?Dokud budou řídit dopravu složky policie z kanceláři,do mté doby u nás pořádek na silnicích nebude!!!

  2. Pane Lukáši Dittrichu, naprosto s Vámi souhlasím. Současným zástupcům ve vládě nejde o bezpečnost, s tou si ve skutečnosti ani neví rady, jim jde o zisky z dopravy a jejich následků. A to patřím k řidičům kteří poctivě dodržují dopravní předpisy a zákony, bodový systém se mne netýká a to už jezdím přes třiapadesát let.Dopravní předpisy jsou špatné a tresty pro neukázněné směšné.

  3. Mnohem větší problém, pokud jde o “bezpečnou vzdálenost”, je fakt, že PČR se tím neobtěžuje zabývat. Je to nepohodlné a výrazně složitější, než měřit rychlost, kontrolovat zapnutí pásů, pokutovat prasklé řárovky atd. Tím netvrdím, že by to, co jsem teď vyjmenoval, neměli dělat. Vadí mi ale, že neřeší zbytečnou jízdu ve středním pruhu nebo úmyslné blokování levého pruhu v kolonách, nedodržování bezpečné vzdálenosti v to počítaje. Xkrát jsem byl svědkem toho, jak dané přestupky přímo ignorují ačkoliv se jim odehrávají přímo před očíma/kamerou. Zrovna “lepení se na zadek” se děje na českých silnicích denodenně, stačí si jedním směrem projet D1 a budu mít na kameře aspoň deset takových případů. Nikdy jsem neslyšel, že by kvůli tomu PČR někoho “řešila”, pokud to nebylo příčinou nehody. Přitom typicky v Německu je to běžně pokutovaný a řešený přestupek. A ne, nikdo si tam nestěžuje na nesmyslnou šikanu.
    Dokud se tahle pohodlnost nezmění, můžeme si za “nedodržení vzdálenosti” nastavit jako trest klidně konfiskaci auta nebo useknutí ruky, ale stejně se vůbec nic nezmění.

  4. Souhlasím, že jakkoliv definovat povinnou vzdálenost mezi vozidly prostě nelze. Rozestupy mezi vozidly jsou výsledkem délky sledovaného úseku a počtem vozidel se tam nacházejících. S tím faktem nikdo nic nenadělá, i kdyby úředně stanoveno bylo cokoliv. Na komunikacích platí, že pokud se podaří dostat a zařadit do proudu vozidel, tak nezbývá než „plout“ s ostatními.
    Počet vozidel rozhoduje. Stanovit nějakou délku mezi nimi znamená regulovat jejich množství. A tu už se naskýtá šance pro tvůrčí činnost právních kutilů. Co třeba nastavět turnikety a pouštět na cestu dalšího až po nějaké vzdálenosti od předešlého. Nebo každému vozidlu prodávat povolenky na počet ujetých kilometrů a po jejich vyčerpání stop, až do příštího období, tak si kup od někoho, kdo ušetřil. A možnost dalších absurdit je nevyčerpatelná.

  5. Opravte silnice, postavte více dálnic ale ne za 10 let teď, hned a ty´Toku už jdi k šípku, trpíme (my řidiči), platíme daně, včetně silničniční a pořád jen slibujete. Projet Brnem ve špičce znamená potom jít k psychiatrovi. Bezpečná vzdálenost je relativní pojem, jednou je to 10 metrů podruhé 50 metrů, záleží na rychlosti na sjízdnosti vozovky atp. jak to budou měřit asi skládacím metrem… Další volby vyhraje ten co založí stranu řidičů a bude striktně řešit pouze jejich zájmy. Neschopnost úředníků jak vládních, tak místních samospráv je neskutečná, můžete psát, řvát a stejně nic. Policie a prevence, jako oheň a voda, tyto dva pojmy se naprosto neslučují, pořád někdo vymýšlí jen represe, může se v autě prdět……

  6. Kdo se snaží si udržovat si bezpečnou vdálenost, čelí následně předjetí a má po tomto bezpečí, to. Může rovnou zastavit. To je normální jev na našich silnicích a to jak v obci či na dálnici. Je to prostě bezohlednost.
    Také by mne zajímalo, jak se schvaluje omezení rychlosti,třeba: konec ledna na D8 směr Praha, v úseku cca 1km byly na krajnici kužele a omezení na 80/km/hod., nikde nikdo a to v 8:30.
    Policie musí konat. Samotná změna bodového sistému nepomůže.

    • Máte svatou pravdu. Možná by bylo načase abychom je oblekli i u nás. Naše autority neřeší skutečnou bezpečnost na silnici, předhazují veřejnosti jen zástupné problémy, a hlavně – vybírají peníze. Nejtrestanějším prohřeškem je totiž “neuposlechnutí vrchnosti”, ať je vrchnostenské nařízení sebehloupější, nebo jeho aplikace na danou situaci sebeabsurdnější, vždy se vybírají hlavně peníze. Místo toho by se měli zaměřit hlavně na vybrzďovače, levoproudaře, a fešáky, co se zařazují do kolony “na hulváta”. A také na “bezpečné jezdce”, co jedou o 20 – 30 km/hod pomaleji než ostatní. Údajně chtějí jet bezpečně, ve skutečnosti buď blbě vidí, nebo to neumí. Na příklady ze západní Evropy bychom si měli dávat velký pozor, tam (a hlavně v Německu) se totiž velice ujalo pravidlo:”na chudej lid musí bejt přísnost”. Němci jsou zvyklí poslouchat, mají to v povaze, reptají až doma. Francouzi už to snášet nemíní, jak dali jasně najevo. Panu Ťokovi bych poradil, aby napřed vybral všechny pokuty za neodstraněné bilbordy, a pak teprve začal pečovat o naše blaho. A protože jsem technik, upozorňuji na co je vlastně potřeba distanc od vozidla vpředu. Tuto vzdálenost “spotřebují” v nouzi dvě okolnosti: “1. o kolik je horší moje reakce než reakce řidiče přede mnou + moje reakce, a 2. o kolik moje auto brzdí hůře (nebo také lépe), než auto přede mnou”. Výsledkem nouzového brzdění může být i to, že se vzdálenost mezi vozidly po zastavení vůbec nezmění, mám-li výbornou reakci a výborné brzdy, lepší než ten přede mnou. Ve zbytečných kecech o brzdných drahách se vyžívají hlavně laici, kteří studovali na školách, kde neměli předmět MECHANIKA – část kinematika. To je vše ode mne – dědka, co jezdí 58 let po našich cestách – necestách.

  7. Samotná bezpečná vzdálenost je tak široký pojem, že jej asi nejde jednoduše definovat v zákoně. Když jedete několik hodin po poloprázdné dálnici, nic zvláštního se neděje, jen sledujete auto před sebou, tak je bezpečná vzdálenost několikrát větší (míněno v sekundách) než když řídíte ve velkoměstě, rychlost si hlídáte nejen podle auta těsně před vámi ale ještě podle provozu před ním a jste připravený kdykoliv prudce brzdit, protože na ulicích se pořád něco děje. Tady by daleko víc pomohlo kdyby nějakého “lepiče” policie zastavila a jenom napomenula, bez pokuty. Kvůli napomenutí se nikdo nebude soudit (a nebude tudíž potřeba důkazní materiál zachycený na kameře i s centimetry a milisekundami) a třeba si uvědomí, že jezdí špatně. Spousta lidí nejezdí špatně proto, že by byli povahou gauneři a psychopati, ale jenom netuší, že zrovna to co dělají je nebezpečené.

  8. Pisatel článku nejspíš v životě nebyl v civilizovanem světě, kde je takováto povinnost jasně dana. Jízda je plynulejší a tudíž bezpečnější. Máte pocit, že v Německu je na silnici něco špatně??
    Takhle hloupé uvažování autora, bych opravdu necekal

    • V DE je hlavně zakázáno lepit se někomu na zadek, blikat (dálky/blinkr) + neustálý připomínání ježdění v pravém pruhu. A hlavní rozdíl mezi DE a CZ je v tom, že lidi tam dávají pozor – i ti pomalejší. Není to taková sláva jako před pár lety, ale pořád se tam stane jen výjimečně, aby pomalejší vjelo někomu do levého pruhu anebo se někdo v levém pruhu zbytečně zdržoval. Kdyby se totéž dělo u nás (a PČR by to nějak hlídala), nemusel by Ťok řešit fixní bezpečnou vzdálenost a svět by byl veselejší.

      • Tak tomu není. V Německu vám auto v levém pruhu pribrzdi nebo prida a nezavre vás v pomalém pruhu, když potřebujete předjet. U nás jsou bezohledni právě jelitka jedoucí neustále v levém a lepici se na kohokoliv, kdo jede v tu chvíli jen o něco pomaleji. Na dálnici jezdím rychleji a lidi se do pomalého bezproblemu vrací. Hlupák co jede 150 a vadí mu predjizdejici auto jedoucí 130 je problém našich silnic.
        Pokud jsou u nás hlupáci, tak se jim to holt musí dát befelem. Nemám rád příkazy a zákazy, ale náš národ je bohužel potrebuje

  9. Většina z nás si vzpomíná když byl zaveden bodový systém.To se první dva měsíce jezdilo podle předpisů , protože za každým druhým sloupem byl policajt.Tak není potřeba vymýšlet nové nesmysly , ale dbát aby se dodržovalo to stávající.To by ale museli policisti vyjít do terenu a všímat si co se na cestách děje.Běžné je , že na křižovatce stojí auto v odbočovacím pruhu a jede rovně(to je vtom lepším případě) a policie nato vůbec neraguje. Jediná starost je stoupnout si na 30 a měřit jestli někdo nejede 35.

  10. Když už jsou současná auta nesmyslně předražená,tak by mělo být samozřejmostí namontované čidlo upozorňující na malý odstup od vozidla jedoucího před daným vozidlem.V době přesycené technickými vymoženostmi by to byl jeden z prvků který by měl smysl.

  11. Nerozumím bezpečné vzdálenosti. Pokud ji mám dodržet, znamená to absolutní zákaz předjíždění, protože se k vozidlu přede mnou nesmím přiblížit. Takže v čele pojede traktor a za ním se třicítkou bude plížit celá kolona.

  12. Tak kupříkladu i blbej VW Caddy (pravda, předraženej) takový varování má. A při 80 km/h začne signalizovat někde na úrovni 6 metrů (hrubým odhadem). To má do Ťokovy fantasmagorie dost daleko.

  13. Pokud zákon míří na ty, co se vám ve 110 km/h na silnici I. třídy (tedy kdy sami rozhodně nikoho výrazně nebrzdíte, naopak sami jedete “na hranici tolerance”, a ano, vím, že podle vyhlášky je to už za hranicí) přilepí na zadek na půl metru nebo méně, přestože je tam plná čára nebo kolona aut v protisměru a rozhodně se nedá předjíždět, tak jedině dobře. Předpokládám, že se nikdo nebude hádat o nějaké centimetry, ale nedodržení bezpečné vzdálenosti bude očividné a jednoznačné.

    Chci tím říct, že je to o zdravém rozumu a úsudku. Policie je u nás nebo alespoň v mých krajích naštěstí poměrně tolerantní (o peníze za překročení rychlosti jde především obcím, ne policii). Pokud toho ale lidé zneužívají a jezdí nebezpečně a agresivně jak prasata, tak se nelze divit, že se zákony zpřísňují.

    PS: Jezdím několik tisíc kilometrů měsíčně, nedělám si hlavu třeba s překročením povolené rychlosti tam, kde je to bezpečné anebo kde tím ohrožuji leda sám sebe. Ale rozhodně neexistuje, abych se třeba na někoho lepil, měnil směr jízdy bez blinkrů, oslňoval mlhovkami nebo neseřízenými světly, nekoukal při předjíždění do zpětného zrcátka, jel bezdůvodně pomalu při středu silnice nebo v levém pruhu, nezrychluji, když mě někdo předjíždí atd. Kolikrát mě předjíždějí auta i mnohem větší než povolenou rychlostí, přestože já sám nejedu pomalu, a já si jich pomalu ani nevšimnu – protože nejsou agresivní a ví, co si mohou dovolit. Ale pak je tu pravý opak, typicky víkenďáci, co v pátek večer spěchají na chalupy, jako by jim šlo o život. Na ty platí jedině hodně tvrdý bič, protože ohrožují životy nás slušných řidičů.

    • K té bezpečné vzdálenosti bych ještě přidal jako příklad klasický stereotyp řidiče, který se nalepí na metr na kamion nebo jiné pomalu jedoucí vozidlo a neustále nebezpečně vybočuje do protisměru, aby se podíval, zda někdo nejede, aby mohl předjet. Já ale dodržím bezpečnou vzdálenost od obou vozidel a mám perfektní přehled o protijedoucích vozidlech, aniž bych vybočováním ohrožoval protijedoucí vozidla. Při mírně pravotočivě zahnuté rovince mám dokonce i přehled zprava. Oba dva pak samozřejmě předjedu mnohem dříve a bezpečněji, než to zvládne ten lepič. Mimo jiné i proto, že díky dostatečné (a bezpečné) vzdálenosti dokážu nabrat dostatečnou rychlost na předjetí a mezitím za mnou jedoucí vozidla dle mých blinkrů vidí, že budu předjíždět. Ano, pravda, riskuji, že ten lepič se nepodívá do zpětného zrcátka a začne bez vyhození blinkrů předjíždět také. Pokud ale policie bude fungovat dobře, tak takoví se na našich silnicích už vyskytovat nebudou.

  14. Při dnešní normě jízd v kolonách je moc důležité sledovat ta třetí brzdová světélka protože v kolonách se vzdálenosti zkracují a když první brzdí čtvrtý má pátého v kufru. A pomalí řidiči? Když v protisměru stále vyjíždějí nervní urychlovači je lépe do příkopu čtyřicítkou než 90

  15. Jak přišli na 30m? Mám v autě asistenta co hlídá bezpečnou vzdálenost před jedoucím vozem a v případě potřeby začne sám brzdit a rozhodně mě neupozorní v 80km 30 m před vozem a dokonce v 50km začne autonomě brzdit pár metrů před….osobní zkušenost!!…asi ministerstvo dopravy a policie jsou větší odborníci než testovací inženýři z automobilky….

    • Protože z fabriky ten systém bude zřejmě nastavený tak, aby za běžné jízdy co nejméně obtěžoval, respektive aby začal fungovat až v kritických situacích. Přece byste nechtěl, aby vám to začlo brzdit 30 metrů před vozem, když se třeba chystáte předjíždět. Pak to ale dodržování bezpečné vzdálenosti pochopitelně nenahradí, to by mělo být na řidiči.

  16. Konečně rozumné zdůvodněno. Malí sedmiletí kluci i závodí na motokárách v rychlosti přes 100 km/hod – jedou centimetry za sebou a vedle sebe … nemají bezpečnostní pásy 😉 … a žádný problem!
    Z fyzikálního hlediska je nejbezpečnější vzdálenost 0 cm 😉 – tak jedou vagóny vlaku i přívěsy vozidel – už někoho naboural vlastní přívěs při brzdění???

    • Ale oni jedou na trati, která to snese a jen posera tam brzdí. A na to jsou tréninkové jízdy. Ale oni si také namlátili hubu. Přívěs nenabourá, ale při brzdění tlačí, že? A naložený v oblouku také udělá své. Odpojený jede mimo.

  17. Já tomu hlavně nerozumim. Pokud pojedu v pravém pruhu na dálnici a někdo mě předjede a zařadí se přede mě, tak v tu chvíli nedodržuju bezpečnou vzdálenost a mohu být pokutován? A jak zpomalím abych udělal rozestup šup, mám tam dalšího. Jak by proboha vypadala jízda v Praze třeba na 5. května ve špičce. Tam když máte před sebou deset metrů, tak jste rádi. A když pojedou auta po hlavní, nikdy se mezi ně nemůžete dostat, aniž byste porušil tohle pravidlo. Když vyjedu z vedlejší ulice na hlavní před někoho tak, že nebude mít před sebou třicet metrů, tak je to jeho vina, nebo moje. A jak se to bude posuzovat, jestli mohl včas zpomalit, nebo ne? většinou když někdo dodržuje bezpečnou vzdálenost, láká to ostatní ho předjíždět, protože se moc courá. Zvlášť ve městě, když kvůli tomu jednou nestihnou semafory. A na dálnici ve 130. to bude kolik? To by muselo bejt tak 200 metrů, ne?

    • Je zbytečné se to snažit pochopit,vládnou nám choré mozky 🙁 .Snad alespoń pomáhači a chrániči to budou většinou (až na naprosté blby) posuzovat dle dané situace…

  18. Co tady stále řešíte je nepodstatné. Důchody a výplaty rostou, vláda maká. Národ je spokojený . ANO bude líp! říká Bureš a spol. Já myslím, že to “líp” roste exponenciálně a nekonečně . A důsledek toho růstu a spokojenosti je i nový bodový systém.

    • To budou na dálnici souvislé kolony. Jízda v levém jízdním pruhu, jak předjíždět? Kamion, moto může max. 80 km/hod, min. rychlost je 80 km/hod. Kamiony, moto se tedy až na výjímky nesmí dostat do levého pruhu. Jak dlouho bude trvat průjezd městem? Stačí co vidím u nás, zapráskané už před městem. Na jiných komunikacích zákazy předjíždění. Komunikace naprosto neodpovídaji už dnešnímu stavu, ne tak budoucnu! Normy čím dále složitější a co se vyřeší? Řeší ptákoviny. Zvednout sankce za nehodu z tohoto důvodu. Pište na MD, parlament.

  19. Musím s Vámi nesouhlasit. Autor článku je úplně mimo mísu. 🙂 Například “Při rychlosti 80 km/h zároveň vůz ujede za jednu sekundu 22,2 m. Když tedy uvážíme sekundovou reakční dobu, požadovaných 30 metrů vás nezachrání.” Omyl… Auto před Vámi nestojí, také jede 🙂 A při “miniodstupech” na dálnici (nebo i na silnici) je hlavní problém v tom, že ten, co se lepí na prdel, ani nestihne na brzdu šlápnout. S odstupem 30 metrů by to převážná většina z nich stihla. Celý článek považuji za velice nebezpečný a hloupý. Jinak, nedodržení bezpečné vzdálenosti sice není hlavní příčinou dopravních nehod, ale je uváděno na 4-5 místě. Otázkou je, zda druhá nejčastější příčina,
    nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nezahrnuje také nedodržení vzdálenosti 🙂

    • Tak uvažujte, lépe si to nakreslit, S – T diagram, dráha, čas. Řidič před vámi dupne na brzdu a na řekněme 18ti metrech stojí. Vy jste pozorný a za 1 sec (tedy po projetí 22 metrů) začnete na jeho brzdění reagovat. Zbývá vám na zastavení řekněme též 18 metrů. Zastavíte za ním? A přitom každé auto brzdí jinak, testy na intu najdete, rozdíly v metrech! Budete brzdit vy s dnešním autem, za vámi něco starého, moto, kamion. Zastaví i když splní zpomalení dle normy? Test z 80 km, auto 15 m, moto 18 m, kamion 14 tun 29 m, kamion 44 tun 37m. A teď mlufte. Zkuste si brzdnou dráhu, já zastavil z 50 km na 6,4 m.

  20. Soustředění řidiče na jízdu je alfa omega všeho !!! Nemusíte jezdit 100% podle předpisů,nemusíte bezpodmínečně dodržovat rychlost !!! Musíte se ale naprosto soustředit na situaci před Vašim a za Vašim vozem !!! Za jízdy za volantem žádné vykecávání do telefonu,včera zrovna jedna řidička přede mnou byla tak zabraná do telefonu u ucha,že při odbočování z hlavní cesty na vedlejší vůbec nezapnula blinkr,další klidně za jízdy za volantem svačí, kouří,další dodnes netuší,že když mají na své straně překážku,na úzkých místních komunikacích,např.stojící auto, musí dát protijedoucím přednost,někteří se za jízdy za volantem dokonce otáčí ke svým dětem,psům na zadních sedalech,další řidiči mají ve zvyku ,,výborné” otáčení hlavy do prava na spolujezdce při hovoru s ním, další velice nebezpečná věc jsou sjeté pneumatiky, atd.atd.atd !!! Vzdálenost aut od sebe padá ve městech na hubu, neb každý chce na křižovatkách project na zelenou co nejdříve a ne se dívat jak na zelenou projedou dva nebo 3 šneci před ním !!! Auta se dnes na sebe ve městech tak nahuštěná,že dodržování nějakých vzdálenosti je absolutní nesmysl,toto je dobře vidět na záběrech videa ze všech větších měst v celém světě !!!

  21. ja dodržím odstup a stejně mi tam vjede jiný auto takže jsem nucený dupnout na brzdu a udělat si znova odstup Ten kdo to vymyslel tak je debil na entou Nic to neřeší jen potřebujou víc peněz do státní pokladny Pirátum silnic to říkat nic nebude Budou Vám člapat na zadek budou blikat a podjíždět a o kamionech ani nemluvě

  22. Bezpečnou vzdálenost klidně.Ale to by museli všichni jezdit podle předpisů.A ne že při výjezdu z obce na naprosto rovnou a suchou silnici jede auto přede mnou 60 a hrozně se diví,že se mi to nelíbí.Jak jinak ho upozornit,že jede pomalu?Zatroubit a zablikat.Nechci jezdit mezi dědinama 120,ale 60 je fakt málo.

  23. To budou na dálnici souvislé kolony. Jízda v levém jízdním pruhu, jak předjíždět? Kamion, moto může max. 80 km/hod, min. rychlost je 80 km/hod. Kamiony, moto se tedy až na výjímky nesmí dostat do levého pruhu. Jak dlouho bude trvat průjezd městem? Stačí co vidím u nás, zapráskané už před městem. Na jiných komunikacích zákazy předjíždění. Komunikace naprosto neodpovídaji už dnešnímu stavu, ne tak budoucnu! Normy čím dále složitější a co se vyřeší? Řeší ptákoviny. Zvednout sankce za nehodu z tohoto důvodu. Pište na MD, parlament.

  24. Nehody kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti jsou velice často v jiných kolonkach.
    Autor by si měl uvědomit jaký klid panuje nanemeckych silnicich, kde se lidi nelepí. Jezdí se tam v klidu a bezpečne i při větších rychlostech na dálnicích.
    Autor je zřejmé lepic a sám si to tu ospravedlnuje

PŘIDAT KOMENTÁŘ: