Takhle zrychluje nový Duster 1.3 TCe. Svižnější Dacii jsme tu ještě neměli

2 nové názory
  • Opět nám do redakce zavítala Dacia Duster, tentokrát ale s novým přeplňovaným motorem 1.3 TCe 

  • Novinka zaujala velmi civilním projevem a na poměry Dacie také hodně solidní dynamikou 

  • Naměřený čas z nuly na 100 km/h je 11,37 s. Při ostrém rozjezdu ale brzdí auto kontrola trakce, kterou nelze vypnout 

  • Motor je velice pružný. Akcelerace 80 až 120 km/h na čtyřku je prakticky shodná s Fordem Focus Kombi 1.5 EcoBoost 

Dacia Duster prodělala pro modelový rok 2019 řadu změn, které se dotkly zejména pohonných jednotek. Naftový motor 1.5 dCi se změnil na 1.5 Blue dCi (nově používá vstřikování močoviny), zájemci o benzinovou jednotku mohou aktuálně sáhnout po čtyřválcové třináctistovce TCe. Právě ta nám bude dělat nadcházející měsíc v redakci společnost. Od první chvíle je zřejmé, že jde o nejpovedenější Duster, jaký jsme kdy řídili.

Dacia obecně byla vždy automobilkou, která používala spíše starší motory. Jenže právě nové emisní předpisy zapříčinily, že i modely této značky teď musí využívat moderní pohonné jednotky. A podle toho praxe také vypadá. Nová benzinová třináctistovka je krásně kultivovaná, dlouhé převody drží motor i na dálnici v nízkých otáčkách, takže je v interiéru mnohem větší klid, než tomu bylo u dlouhodobě testovaného dieselu, a překvapivá je také dynamika. Na tu se teď podíváme trochu podrobněji.

Z nuly na 100 km/h za 11,37 s

Dacia zatím nabízí motor 1.3 TCe pouze jako předokolku, což je škoda. Pohon přední nápravy má s porcí 96 kW (130 k) a 250 Nm docela hodně práce, ale hlavně není možné vypnout kontrolu trakce. I na suchu vás tak bude systém při snaze o ostrý rozjezd z klidu na 100 km/h brzdit prakticky po každém přeřazení. Přesvědčit se o tom můžete na videu v úvodu článku, kde si jistě všimnete neustále problikávající kontrolky trakce.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 na brzdě: Jak vysoký výkon má starší motor bez močoviny?
Přečtěte si také:

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 na brzdě: Jak vysoký výkon má starší motor bez močoviny?

Níže si můžete prohlédnout tabulku naměřených časů a srovnání s naší dřívější dlouhodobě testovanou čtyřkolkou modelového roku 2018. Ta byla samozřejmě těžší a měla nižší výkon (80 kW/109 k). Proto je také výrazně pomalejší. Oficiální čas akcelerace z nuly na 100 km/h Dacia v případě motoru 1.3 TCe neuvádí. Na poměry této značky ale jde nepochybně o hodně rychlý stroj.

Dacia Duster 1.3 TCe Dacia Duster 1.5 dCi 4x4
0-50 km/h (s) 4,29 4,49
0-100 km/h (s) 11,37 13,57
0-130 km/h (s) 17,85 25,12
0-150 km/h (s) 25,69 xxx

Z grafu je dobře patrné, že nový benzinový Duster dostal minimálně v konfiguraci s pohonem předních kol v podstatě normální převodovku. Zatímco u staršího dieselu jsme v padesáti řadili trojku, tady se řadí v padesáti teprve na dvojku. I ostatní převody jsou delší. Logicky to znamená více problémů při jízdě terénem, ale na silnici je takový Duster určitě lepší a pohodlnější. A ať se vám to líbí, nebo ne, většina Dusterů stejně tráví nejvíc času právě v běžném provozu.

dacia duster 13 vs duster 15 Ve srovnání s dlouhodobě testovaným naftovým Dusterem 1.5 dCi 4x4 (modrá) je novinka mnohem dynamičtější. Všimněte si také, že má delší převody. Pro běžné cestování je tento motor mnohem příjemnější

O schopnostech nového motoru vypovídá možná více pružné zrychlení, kde odpadá (alespoň na suchu) problém se zásahy kontroly trakce. Nový benzinový Duster je nečekaně živý. Z osmdesáti na 120 km/h se rozjede na trojku pouze za 5,68 s, na čtyřku zvládne stejnou akceleraci za 7,9 s.

Dacia Duster 1.3 TCe-3 Modelový rok 2019 přinesl kromě motoru 1.3 TCe také výbavu Techroad a novou červenou barvu karoserie
Dacia Duster 1.3 TCe-7 Kontrolu trakce lze vypnout tlačítkem zcela vpravo. Naše předokolka ale tuhle možnost postrádá. Při ostrém rozjezdu z místa je to znát

V praxi je tak tohle auto pružnější než třeba starší Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive (80-120 km/h na 4° za 8,78 s), Peugeot 2008 BlueHDi (8,59 s), Fabia Combi 1.0 TSI (8,56 s) nebo dokonce Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost (7,94 s). To je velmi zajímavá vizitka i vzhledem k tomu, že ve výbavě Comfort dáte za tento motor stále vcelku rozumných 370 900 Kč.

S tímto benzinovým Dusterem nás čeká cesta dlouhá necelé tři tisíce kilometrů, tak uvidíme, jaké budou dojmy poté. Pro začátek na nás ale novinka udělala dojem. Pro běžné cestování je to bezesporu zatím nejlepší Duster, jaký se nám dostal do rukou.

Pavel (neregistrovaný)
To jsou ale kraviny. Srovnávat předokolku se čtyřkolkou která má jedničku místo redukce a celkově kratší převody. Vypínání kontroly trakce mají už jen čtyřkolky.
  • Našli jste v článku chybu?