Dacia Duster prodělala pro modelový rok 2019 řadu změn, které se dotkly zejména pohonných jednotek. Naftový motor 1.5 dCi se změnil na 1.5 Blue dCi (nově používá vstřikování močoviny), zájemci o benzinovou jednotku mohou aktuálně sáhnout po čtyřválcové třináctistovce TCe. Právě ta nám bude dělat nadcházející měsíc v redakci společnost. Od první chvíle je zřejmé, že jde o nejpovedenější Duster, jaký jsme kdy řídili.
Dacia obecně byla vždy automobilkou, která používala spíše starší motory. Jenže právě nové emisní předpisy zapříčinily, že i modely této značky teď musí využívat moderní pohonné jednotky. A podle toho praxe také vypadá. Nová benzinová třináctistovka je krásně kultivovaná, dlouhé převody drží motor i na dálnici v nízkých otáčkách, takže je v interiéru mnohem větší klid, než tomu bylo u dlouhodobě testovaného dieselu, a překvapivá je také dynamika. Na tu se teď podíváme trochu podrobněji.
Z nuly na 100 km/h za 11,37 s
Dacia zatím nabízí motor 1.3 TCe pouze jako předokolku, což je škoda. Pohon přední nápravy má s porcí 96 kW (130 k) a 250 Nm docela hodně práce, ale hlavně není možné vypnout kontrolu trakce. I na suchu vás tak bude systém při snaze o ostrý rozjezd z klidu na 100 km/h brzdit prakticky po každém přeřazení. Přesvědčit se o tom můžete na videu v úvodu článku, kde si jistě všimnete neustále problikávající kontrolky trakce.
Níže si můžete prohlédnout tabulku naměřených časů a srovnání s naší dřívější dlouhodobě testovanou čtyřkolkou modelového roku 2018. Ta byla samozřejmě těžší a měla nižší výkon (80 kW/109 k). Proto je také výrazně pomalejší. Oficiální čas akcelerace z nuly na 100 km/h Dacia v případě motoru 1.3 TCe neuvádí. Na poměry této značky ale jde nepochybně o hodně rychlý stroj.
Dacia Duster 1.3 TCe | Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 | |
---|---|---|
0-50 km/h (s) | 4,29 | 4,49 |
0-100 km/h (s) | 11,37 | 13,57 |
0-130 km/h (s) | 17,85 | 25,12 |
0-150 km/h (s) | 25,69 | xxx |
Z grafu je dobře patrné, že nový benzinový Duster dostal minimálně v konfiguraci s pohonem předních kol v podstatě normální převodovku. Zatímco u staršího dieselu jsme v padesáti řadili trojku, tady se řadí v padesáti teprve na dvojku. I ostatní převody jsou delší. Logicky to znamená více problémů při jízdě terénem, ale na silnici je takový Duster určitě lepší a pohodlnější. A ať se vám to líbí, nebo ne, většina Dusterů stejně tráví nejvíc času právě v běžném provozu.
O schopnostech nového motoru vypovídá možná více pružné zrychlení, kde odpadá (alespoň na suchu) problém se zásahy kontroly trakce. Nový benzinový Duster je nečekaně živý. Z osmdesáti na 120 km/h se rozjede na trojku pouze za 5,68 s, na čtyřku zvládne stejnou akceleraci za 7,9 s.
V praxi je tak tohle auto pružnější než třeba starší Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive (80-120 km/h na 4° za 8,78 s), Peugeot 2008 BlueHDi (8,59 s), Fabia Combi 1.0 TSI (8,56 s) nebo dokonce Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost (7,94 s). To je velmi zajímavá vizitka i vzhledem k tomu, že ve výbavě Comfort dáte za tento motor stále vcelku rozumných 370 900 Kč.
S tímto benzinovým Dusterem nás čeká cesta dlouhá necelé tři tisíce kilometrů, tak uvidíme, jaké budou dojmy poté. Pro začátek na nás ale novinka udělala dojem. Pro běžné cestování je to bezesporu zatím nejlepší Duster, jaký se nám dostal do rukou.