• I mezi moderními škodovkami lze najít jednoduchá auta

  • Z nich budou časem velice perspektivní ojetiny

  • Následujících pět modelů čeká úspěšná bazarová kariéra

Škodovky jsou u nás historicky nejprodávanější auta. Jak na trhu nových vozů, tak i mezi ojetinami. Jak se Čechům daří víc, postupně vystřídala Octavia menší Fabii na pozici nejprodávanějšího auta. Jistě, soukromníci mnohdy hledají u konkurence, ale firemní poptávka zásobuje trh obrovským množstvím ojetých škodovek. Takže v bazarech a inzerátech je z čeho vybírat.

Koupili byste si někdy ojetou škodovku?

Nedá se říci, že by česká automobilka v novodobé historii udělala nějaký velký přešlap, maximálně šlo vždycky o nepovedenou kombinaci motoru a převodovky. Každý model měl něco do sebe a se správným motorem se vždycky jednalo o sázku na jistotu. Pokud tedy zájemce nesedl na lep podvodníkovi, který tahal bourané a stočené vraky ze zahraničí.

Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny

Dnes se zájemci o ojetinu bojí, že moderní auta už jsou natolik prolezlá nepředvídatelnou elektronikou a nakažená celkovým šetřením a osekáváním nákladů, že z nich dobré ojetiny nikdy nebudou. Ale to není tak úplně pravda. V nabídce značky Škoda je několik modelů a verzí, kterým předpovídáme skvělou bazarovou kariéru.

Škoda Citigo

Skoda Citgo
Nejmenší škodovka nedávno prodělala facelift. Silnější tříválec ocení jen ten, kdo jezdí po dálnici (do 4000 min-1 jede stejně jako ten slabší)
Skoda Citgo (2)
Robotizovaný automat v Citigo není vzor kultivovanosti, ale kdo to se spojkou neumí (nebo ze zdravotních důvodů nemůže), tomu vyhoví

+

  • Jednoduchá konstrukce slibuje levné opravy
  • Živý, spolehlivý a jednoduchý tříválec
  • Nízká spotřeba paliva
  • Slušná pasivní i aktivní bezpečnost (např. přednárazový systém)
  • Překvapivě solidní kultivovanost i dynamika
  • Ideální auto pro začátečníka

  • Na dlouhé dálniční etapy v plném obsazení to není
  • Pozor na auta po rozvozech pizzy a podobně

Nejmenší a nejlevnější vůz značky Škoda si asi nikdo nekoupí na dálkové dálniční etapy ve čtyřech, ale do města a blízkého okolí je to neuvěřitelně spolehlivý pracant. Jednoduchá, až primitivní konstrukce (některé detaily, na kterých se šetřilo, jsou vskutku úsměvné) ale slibuje opravdu minimum problémů. A když už se něco vyskytne, půjde to levně opravit.

Doporučujeme: Škoda Octavia 1.0 TSI vs. 1.2 TSI – Černobílá záležitost?

O dostupnost náhradních dílů se nikdo bát nemusí, spotřební materiál bude za hubičku, pneumatiky, brzdy, spojka… To vše jsou stovkové položky, které nikoho na mizinu nepřivedou. A motor? Atmosférický tříválec s nepřímým vstřikem potřebuje jen běžný servis. Jedinou potenciální hrozbou je rozvodový řemen, který je sice podle automobilky bezúdržbový, ale s nájezdem po 160 000 km už bychom mu raději věnovali pozornost a případnou preventivní kontrolu a výměnu.

Kdo poskytuje svému Citigo aspoň základní péči a nechová se k němu jako dobytek (což se zrovna o vozech z půjčoven, autoškol či rozvozů pizzy říci nedá), tomu vydrží. O korozi bychom se zatím nebáli. Pokud některá Citiga korodují, jsou to špatně opravená auta po bouračce. A skučící a drhnoucí převodovka jde také na vrub necitlivému zacházení, kdy si mladí řidiči s nafasovaným autem hrají na rallycrossový speciál.

Škoda Fabia III 1.0 MPI a 1.2 TSI

Skoda Fabia
Motor 1.2 TSI je natolik žádaný, že ceny ojetin prakticky neklesají. Lidé ho chtějí raději než novější tříválec nebo diesel 1.4 TDI
Skoda Fabia (2)
Fabia III je jednoduché a velmi spolehlivé auto. Pokud ho někdo nezhuntoval a dával mu aspoň základní servis, vydrží

+

  • Spolehlivé motory
  • Jednoduchý a levný servis
  • Zcela uspokojivá dynamika
  • Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti

  • Omezený prostor na zadních sedadlech
  • S motorem 1.2 TSI se pořád prodává draho
  • Pozor na korozi a automat DSG

Škoda Fabia je stálice. Třetí generace ještě využívá starší koncernovou platformu, zatímco podobné modely koncernových značek už přešly na nové modulární řešení MQB. Ale to zájemcům o ojetinu asi bude jedno. Ty bude hlavně zajímat, že benzinové motory ve Fabiích drží jako židovská víra, a také to, že kdo v nich jednou za rok vymění olej a nedává jim za studena za uši, tomu budou sloužit navěky. Jednoduchá technika běžných verzí opět slibuje velice snadný a levný servis.

Doporučujeme: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI – Jaký byl půlrok ve společnosti benzinového tříválce?

Motor 1.0 MPI je shodný s tím v Citigo. Hodí se opět spíše do města a blízkého okolí. Kdo plánuje delší trasy ve větším obsazení nebo chce mít větší rezervu výkonu, ať hledá dvanáctistovku TSI. Ta už má ve Fabii vždycky spolehlivý řemen a na dálnici nemusí obohacením směsi chladit katalyzátor, takže i při vyšším tempu jezdí za šest a půl litru. Běžný řidič s lehčí novou zvládne s Fabií 1.2 TSI jezdit za pět, takže diesel 1.4 TDI se všemi potenciálně drahými problémy nedává vůbec smysl. Dokonce se dnes už ojetá 1.4 TDI prodává mnohdy levněji než 1.2 TSI. Důvod je celkem jednoduchý (krom toho, že mívá diesel trojnásobný nájezd). Lidem se nelíbí charakter nového tříválce 1.0 TSI a chtějí radší starší čtyřválcový motor.

Slabá místa? Některým Fabiím už bohužel zase reznou páté dveře kolem lampiček (chce to řešit hned v rámci záruky) a motorům 1.2 TSI kuny překousávají kabely (postřik odpuzujícím sprejem moc nepomáhá). Bohužel už také Fabii nekoupíte s kvalitním automatem. Sedmistupňové DSG se suchými spojkami je po letech továrna na desetitisícové problémy, takže kdo nechce řadit, musí hledat starší Fabii 1.6 MPI s věčným klasickým planetovým automatem a hydroměničem od Aisinu. Anebo si prostě koupit něco jiného.

Škoda Rapid 1.2 TSI

Skoda Rapid
Škoda Rapid není leštěnka ke zvyšování ega a společenského statutu, ale zcela obyčejné prostorné auto. Je to spolehlivý dříč
Skoda Rapid (2)
Motor 1.2 TSI dostal již spolehlivé řetězové rozvody a jednoduchá konstrukce podvozku a celého auta slibuje levné opravy

+

  • Levný servis a případné opravy
  • Již spolehlivé řetězové rozvody motoru 1.2 TSI
  • Při klidné jízdě nízká spotřeba
  • Velký vnitřní prostor

  • Trochu uskákaný podvozek s mizernou směrovou stabilitou
  • Některé ojetiny s velmi pochybnou minulostí

Model Rapid měl v nabídce nahradit levnější provedení starších generací Octavie, prodávané dříve pod názvem Tour. Ačkoli není Rapid takový prodejní trhák, pořád je v nabídce dost aut. Bazary zásobují hlavně fleetové výprodeje tříletých firemních aut, ale narazit můžete i na velmi mladá roční auta z operativních leasingů. Ta už ale budou mít nový litrový tříválec 1.0 TSI, který nechcete. Budou mít ale málo najeto.

Doporučujeme: Test ojetiny – Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru

Jakkoli je i naftová šestnáctistovka solidní, silný a úsporný motor, pro šetřivého zájemce o ojetinu představuje zbytečné riziko. Filtry pevných částic, EGR ventily a vstřikování jsou záležitosti, které vysají z rozpočtu při mimořádných opravách desetitisícové sumy. Naproti tomu u benzinové jednadvojky nic vážného nehrozí. Maximálně klasika v podobě zapalovacích cívek, které prostě jednou potkají každý motor. Jinak je ale čtyřválec 1.2 TSI, v Rapidu už vždy s pevnějším rozvodovým řetězem, spolehlivý a nenáročný motor.

Před koupí je potřeba auto velice důkladně prověřit. Jakkoli je Rapid solidní a nenáročné auto, které toho snese hodně, dost jich skončilo v rukou necitlivých řidičů, kteří se mu mstili za to, že od zaměstnavatele nenafasovali Octavii 2.0 TDI „v plné náloži“. Myslete také na to, že Rapid velice dobře maskuje skutečný nájezd. Udržované auto může i po 200 000 km vypadat uvnitř na třetinovou porci. Benzíny mají ale obvykle najeto výrazně méně než verze 1.6 TDI, které už často začínají kroutit druhý čtvrtmilion. Nutno ale říci, že spolehlivě.

Škoda Octavia III 1.2 TSI a 1.4 TSI

Skoda Octavia
Vadí vlastně vůbec, že je Octavia konstrukčně jednodušší auto než minulá generace? Z hlediska potenciálních oprav určitě ne
Skoda Octavia (2)
Zadní vlečená náprava na většině motorizací možná trochu tluče (hlavně u prvních ročníků), ale problémy s ní nejsou

+

  • Zjednodušení podvozku slibuje levnější opravy
  • Spolehlivé motory
  • Nízké provozní náklady
  • Velký vnitřní prostor
  • Trvalá hodnota udržovaných aut
  • Nic víc člověk ke spokojenému životu vlastně nepotřebuje

  • Rizikový automat 7DSG
  • Prověřte, zda má za sebou ojetina servisní akci

Třetí generace všelidové Octavie byla nejprve kritizována pro zjednodušení konstrukce a použití jednodušší vlečené zadní nápravy u nejprodávanějších motorizací včetně dvoulitrového tédéíčka. Jenže pro budoucí provoz auta a případné opravy je to dobrá zpráva. Na rozdíl od druhé generace Octavie, která na problémy zadního zavěšení trpí, se zde nic dramatického nekoná. Maximálně to bude chtít po 250 000 km vyměnit tlumiče a pružiny.

Doporučujeme: Velké srovnání naftových kombíků s automatem – Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 a Škoda Octavia Combi

Motory 1.2 TSI a 1.4 TSI se spolehlivými řemenovými rozvody jsou naprosto jednoznačnou volbou pro lidi, kteří jezdí kratší trasy a dálkové etapy absolvují jednou za čas. Reálně si berou okolo šesti litrů a i slabší verze na důstojný pohyb stačí. Potřebují jen každých 15 000 km nebo jeden rok nový olej. Nechte si raději servisní interval přepnout z proměnného na pevný. Motor 1.8 TSI nechte ležet. Z pohledu budoucích nákladů je nejen rizikovější (rozvody, vstřikování, složitější zadní náprava), ale stejně nejede o moc lépe než 1.4 TSI. Má totiž stejných 250 Nm kvůli převodovce.

Před koupí se přesvědčte, že má za sebou auto úplnou servisní historii a pokud je z prvních dvou let výroby, že absolvovalo servisní akce na nápravu potenciálních problémů motorů TSI. To lze ověřit v servisu Škoda přes VIN kód kupovaného auta. I když nejsou podvody s novými škodovkami tak běžné, mějte se na pozoru. Stáčení tachometrů a bastlení bouraček se prostě pořád děje.

Škoda Octavia III 1.6 TDI

Skoda Octavia (4)
Pokud víte, že se vám diesel zaplatí, uvnitř Octavie na dlouhých cestách strádat nebudete. Ergonomie je příkladná
Skoda Octavia (3)
Oproti většímu a složitějšímu dieselu 2.0 TDI představuje menší 1.6 TDI přeci jen perspektivnější volbu. Hodně ale záleží na minulosti auta

+

  • Snad jediný doporučeníhodný diesel
  • Snížení cen výměn DPF
  • Pevný setrvačník a spolehlivější vstřikování
  • Na dálkové etapy pořád dává smysl
  • Vždycky si najde kupce

  • Hlučnější projev motoru
  • Musíte vědět, že se vám opravdu vyplatí

S extrémně složitými moderními diesely už to není taková legrace jako s legendární rotačkou, která mohla spolehlivě jezdit snad i na splašky. Pokud však někdo touží po nenáročném naftovém autě, věříme, že právě třetí generace Octavie s motorem 1.6 TDI by mohla být perspektivní volba. Už jen proto, že se vždycky dobře prodá, pokud bude v dobrém stavu.

Doporučujeme: Srovnání ojetin do 300 000 Kč – BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Motor 1.6 TDI už nemá vstřikovače tak citlivé na kvalitu nafty (stále ale tankujte kvalitní aditivovanou) a DPF regeneruje spolehlivě. Pokud se někdy ozve, koncern VW naštěstí dostal rozum a za výměnu filtru nechce pětapadesát tisíc. S pevným setrvačníkem sice auto duní, ale zas víte, že máte v budoucnu o starost méně. Kdo po každém startu vypíná otravný stop/start (nebo si ho nechá servisně odpojit), pečlivě motor zahřívá a dochlazuje a zkrátí interval výměny oleje na rok nebo 15 000 km, nemá se čeho bát. Tenhle motor najede přes půl milionu kilometrů.

Spočítejte si ale, jestli se vám to vyplatí. S nájezdem přes 30 000 km by snad už motor 1.6 TDI smysl dávat mohl. Jakkoli nemá takovou dynamickou převahu jako jednotka 2.0 TDI, slibuje šestnáctistovka levnější provoz a opravy (i když ani dvoulitr není špatný, jen je těch potenciálních hrozeb víc). Kupujte ale opět jen vůz s naprosto transparentní servisní (kvůli zárukám) a papírovou (kvůli klidu na duši) historií. A pozor na čiptuning! Posílený motor snadno odrovná nejen DPF a okruh EGR, ale také převodovku. Už tak pracuje na svých limitních točivých momentech a s nájezdem přes 200 000 km začíná skučet a drhnout. Čtyřkolku nechte být. Má vzadu drahou a složitou nápravu, bere o litr a půl víc, jede hůř a bude mít dražší servis.

Pět vozů značky Škoda, ze kterých budou dobré a spolehlivé ojetiny
Ohodnoťte tento článek!
3.49 (69.88%) 166 hlas/ů

39 KOMENTÁŘE

  1. Proč potřebuje Octavia 1.2/1.4 TSI každých 15 000 km nebo jeden rok nový olej? 15 000 chápu, ale ten rok mi nějak nejde do hlavy. Pokud použiji longlife náplň a mám malý nájezd, stačí dva roky, ne?

    • Samozřejmě že stačí, klidně 5 let a 50 tis. A pneumatiky taky vydrží, je lepší je sjíždět do hola, pak lépe drží na suchu. A Tlumiče vydrží i 300 tis… člověk si na to přeci zvykne a prostě bude jezdit pomaleji.
      A pak vás takový kolenovrt zabije rodinu na křižovatce, protože chce ušetřit i na té nejlevnější věci, co může.

  2. Tvl, já se asi p-seru:-DD
    Zadní náprava tluče ale problémy s ní nejsou :-DDDD
    To je teda formulace ! :-DDDDD
    Nic si z toho nedělejte, topení vám doma sice netopí ale problémy s barákem jinak nejsou…:-)))))

    • To se tedy šeredně pleteš. Mám doma Volvo, z roku 1997. Podvozek je jako půl roku staré auto, nikde kapka rzi, ani náznak. Přední kapota je otlučená od kamínků až na plech ale nikde rez. Nedávno vedle mě stála škodovka stáří 6 let. Stejně otlučená kapota od kamínků ale už z toho byly rezaté puchýře.
      Když se podíváš na podvozek , tak všechny jsou dole nechci říct rezaté ale orezlé. Na Volvu nemám dole nic. Dokonce to má původní výfuk!!!!! 21 let. Sousedka má Fabii III a někdo jí štrejchnul nákupním vozíkem dveře. Ale jenom lak. A už je tam liška. Takže ano, škodovka hnije ať chceš, nebo ne……

        • Vůl jsi Ty. Hovořím o 21 let staré technologii. Byl by předpoklad, že největší automobilka se posune trochu dál, než z dob socialistické produkce. Pokud nedokáže za 21 let vyrobit alespoň srovnatelnou úroveň, tak by to neměla dělat. Tak než něco napíšeš, tak si strč do hlavy rozum vemeno…

        • Zlatko ty jsi vemeno. Vždyť je Octavia stejně drahá jako Volvo S60. Tak co se Ti na tom zdá nepoměrného??? :-DDD

      • volvo je čínská sračka,dříve ford-znám jednoho kokota,co si zakládal že má volvo-než přišel na to ,že má převlečený focus-co dodat

  3. Nic ve zlém, ale musel bych být smyslů zbavený, abych si koupil auto s takovými motory a ojetiny už vůbec ne. Co na tom může být dobrého? Takový článek by měl mýt v nadpise ” komik a jeho svět “. Takové bludy lijte do hlavy lidem co o tom nemají ani páru.

  4. Přátelé, mám 1,4 TSI, mám ji nyní 5let a NIKDY mne NIKDE nenechala stát. Interval výmeny oleje mám nastavený od prodeje na 15 000km, filtry měním max co 30 000km a měnil jsem i olej v manuální převodovce při nájezdu 100 000km.
    Spotřeba se pohybuje okolo 5,6l, tankuji do auta VERVU, jen tlumiče při 160 000km jsou fuč.
    Jinak držák a pohoda. To co tu čtu, jak jeden nadává na druhého a co to píše…
    O auto se starám a šlape jako hodinky. Jo a kolik denně najedu? cca 125km.
    Jo a přátelé, jako důchodce nejezdím!!! Je třeba pavučiny vyvětrat.
    Tak přeji příjemné hádání, a Ti co o tom jen čtete a nejezdíte, nepište… Díky

    • Lexi, Tobě přijde 5 let jako nějak dlouhá doba??? Za chvilku budete psát, že máte auto dva roky a furt jezdí. Jste všichni na hlavu?? 5 let a 150 tisíc a chválíto všichni jako zázrak nebeský. Měl jsem kdysi piano, na kterém bylo přes milion km a krom běžných věci se nic nedělalo. Já se z Vás asi zblázním……

      • A no tak. 5-ti lety auto a nenechalo tě nikde stát? To by snad měla být samozřejmost. A za 5.6 s TSI se dá ale nesmíš šlapat na plyn. (vlastní zkušennost)

    • Člověče kolik Ti je?? Co to píšeš za cipoviny??To je jako nějaký zázrak, že to popěti letech jezdí???? A jestli jezdíš s tím pekáčem za 5,6, tak z kopce na neutrál. Když jsem měl auto v servisu, tak jsem měl od pojišťovny půjčený přesně tento krám. Zánovní auto. Měl jsem to 14 dnů a jezdilo to za 8litrů. A to jsem šetřil. Cesta do prahy a byl jsem jak když jsem hrál ragby. To když vezmu na vrakáči 30 let starou Hondu civic, tak to bude pořád lepší.
      Obdivuju, že se najde nějaký vůl, co to koupí.

  5. Co by jste chtěl když ten článek produkuje spolupracovník auto ESA.Ti nakecají i naprosté nesmysly jen aby prodali.

  6. Škoda usilí o těchto autech psát. Ošizeno všude kde to jde. Nic to nevydrží, pořád se něco sype a záruka je tak krátká. Celé VW na pověstnou kvalitu může jen vzpominat. Diky “setrvačníkům”, co to ještě nepochopili a jsou ochotni utratit zbytečně spoustu mnohdy těžce vydělaných peněz, nebudou muset ještě pár
    let nic řešit. Když už i Svět motorů v bazarech uvede, “ještě se jedná o solidni německé auto……”, je třeba se zamyslet.

    • Kup si Frantíka a za pár let budeš vzpomínat na koncern VW….Všechny tři jsem jezdil a když děláš opravy tak zjistíš že co je schovaný nemá ani antikorozní ochranu,vrže to a drnčí a kus gumy -silentblok v náhradě na rendu stojí 2000,-. Ne už nikdy… Jezdím s 1.9 TDI 81 kW Octavií do 4,5l a někteří do 7 litrů a jezdí jak hovada. Olej měním po 10-12000 km.A s Picassem 1.8 16.v za 10l. Brzy odejde do šrotu a nahradí ho koncern…protože jsem spokojený s kvalitou a rozumnejma cena dílů a hlavně spotřebou…

      • Francouzské auto je stejný sráč jak od VW. Tzv. z bláta do louže:-) Tyto auta jsou dělána pro pracující socky a podle toho vypadají. Nic víc, nic míň.
        Také nevím, proč by dělňas z montovny měl mít něco lepšího?? To by bylo proti přírodě. Auta pro pracující holt jsou v určité kvalitě. Tak jako dělňas nebaští kaviár. Každému co jeho jest.

      • …tak to já mám s Frantíkem, konkrétně Renault, úplně jiné zkušenosti. Od roku 1996 jsem v jinou značku neměl, teď mám lagunu 2.0dCi,rok 2006,koupenou 4 roky starou,a kromě běžných dílů…čepy,, přední tlumiče, destičky, PRAVIDELNÁ výměna filtrů a oleje po 15000km..tak kromě nafty NEPOTŘEBUJE NIC VÍC. Najeto celkem 245000km, spotřeba do 5l/100km,po čipu..cca 140kW,jinak vše originál….bez koroze. A od roku 96 ani s jedním renckem žádný problém. Budu plakat až jednou doslouží. Se Škodovkama nemám zkušenosti,ale do TSI nevím, nevím.Snad do doby, než dojde k nutné záměně auta, bude technologie elektromobilů na tak vysoké úrovni, že bych do ní šel.

  7. Který vul tento článek napsal,to mu škodovka asi dost zaplatila aby to vychvalovali .horší motory už tam dát nemohli

  8. Pan autor v tom má docela zmatek. U Fabií nejsou zapalovací kabely, ale cívky. Kuny nahlodají maximálně tak vedení k sondám lambda. Také by bylo vhodné napsat, že stejné benzinové dvanáctistovky, které má Octavia a Fabia, byly od druhé půlky r.2015 i v Rapidu, takže spolehlivé řemenové šestnáctiventily. Pokud bych vybíral Rapida, automaticky bych sáhnul už sem, starší motor s řetězem víc žere v zátěži. Kdo neví, tak spolehlivý řetěz může mít i dvojková Fabie či Octavie, oficiální servisy mají na rozetu na klice stahovák. Takže rozvody jdou měnit celé včetně kol.

  9. Kdyz sem kupil Mazdu 4 roky starou, 2.0 atmosfera a jel jsem na STK, borec mi rekl, konecne sem dojel nekdo s normalnim autem.Pak jsme vykladali a byl u jen borec s dovozem , octava 1.2 TSI, dva roky stare auto a nemohl udelat emise…Tehdy sem si udelal ubrazek o Skode a podobnych autech.At zije Mazda, posledni vyrobce klasickych atmosferickych motoru.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: