Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže

  • Některé ojetiny se vyprofilovaly jako velice spolehlivá auta

  • Přesto může být jejich nákup nesmírně rizikový

  • Platí to zejména pro případy, kdy si kupující nedává pozor

  • I statisticky spolehlivé auto se prostě může pokazit

Rozdělovat globálně ojetiny na dobré a špatné není úplně jednoduchá práce. Jistě, najdeme pár automobilek a modelů, u kterých se dá obecně prohlásit, že jsou to krámy, před kterými by měl vzít člověk nohy na ramena. Ale většinou se kvalita ojetých aut liší kus od kusu. A to dost výrazně.

Záleží na tom, jak a kde se s autem jezdilo a jak se o něj kdo staral. Pečlivá údržba pak dokáže i ze statisticky nepříliš přesvědčivého auta udělat zcela bezproblémový povoz. Někteří majitelé Peugeotů, Renaultů, Citroënů, Fiatů, Kií a Hyundaií by jistě mohli přispět do diskuse svými poznatky na toto téma.

Postupem času se některé ojetiny vyprofilují jako méně spolehlivé, jiné naopak platí za držáky. Ale právě proto by se měl člověk při koupi těchto statisticky spolehlivých, tedy také žádaných a oblíbených ojetin, mít na pozoru, aby si náhodou nevytáhl toho „černého Petra“, se kterým skončí ve spirále stále se opakujících drahých problémů, dluhů a nedejbože i exekucí.

Volkswagen Golf V

Pátá generace Volkswagenu Golf je stále velice žádaná ojetina. Jezdí dobře, je kvalitní a poměrně bytelný a nezlobí mu elektronika. A vzhledem ke kilometrům, které už může mít na kontě, obvykle nerezne (nepočítáme-li neprofesionálně opravované bouračky s narušenou antikorozní ochranou). Nejlepší léta má sice za sebou, ale vzhledem k cenám to může být stále mimořádně dobrá koupě. Je to také vůz s vysokým standardem pasivní bezpečnosti.

Volkswagen-Golf_GT
Pětkový Golf byl pro značku revoluční a údajně tak drahý na výrobu a vývoj, že bez příplatků na něm automobilka nevydělávala
Volkswagen-Golf
Aktuálně jedinou opravdu spolehlivou cestu představuje motor 1.4 16V (59 kW). Většina Golfů už toho má za sebou hodně

Říkáte si, co může být na Golfu rizikového? Zaprvé minulost a zadruhé výběr motoru. Jakmile nemá auto zcela transparentní historii (a to asi jen tak mít nebude), čekejte spíše to nejhorší. Údaj na počítadle ujeté vzdálenosti mívá zhruba stejnou váhu jako čas příjezdu a odjezdu vlaku v jízdním řádu Českých drah. Tím hůř, že výběr dobrých a relativně bezproblémových motorizací se omezuje jen na dvě možnosti. Buď na základní atmosférickou 1.4 16V o výkonu 59 kW (výroba od května 2006), nebo na ještě udržitelný diesel 1.9 TDI-PD ve verzi bez DPF (pozor na některé importy, které ho mít mohou!).

Logicky je menším strašákem benzín, ale vysvětlujte to někomu, kdo jezdí delší trasy po dálnici ve čtyřech. Na motory FSI, TSI a ostatní TDI jinak raději zapomeňte. Leda byste našli opravdu udržované GTI, ale to bude drahé. Vyhněte se také rizikovým automatům, snad s výjimkou verze 1.6 75 kW s tiptronicem. Najít hezkého Golfa dá opravdu spoustu práce, takže se rozhodujte podle celkového stavu a servisní historie. Výběru s odborníkem se ale nevyhnete tak jako tak.

Škoda Octavia II TDI

V komentářích se to bude zase hemžit profesionálními „hejtry“ všeho z Mladé Boleslavi, ale je potřeba si přiznat, že druhá generace Octavie bylo, je a vždycky bude dobré auto. Ony by se jich neprodávaly statisíce a v bazarech by to nebyla nejžádanější ojetina, kdyby tomu tak nebylo. Ale i přes všechnu tu dobrotu představuje nákup naftové Octavie naslepo bruslení na tenkém ledě.

Skoda Octavia Combi II (60)
Ojeté Octavie jsou žádané a v zásadě kvalitní a bytelné. Vysoká poptávka ale bohužel poskytuje prostor podvodníkům
Skoda Octavia Combi II (52)
S výběrem motorů je to ošemetné, ale větší otázkou je opravdový nájezd a minulost auta. Je potřeba nastavit konzervativní servisní plán

O Octaviích obecně platí, že bývají stočené o stovky tisíc kilometrů a že pokud se přijde jen na to, vlastně můžete být ještě docela rádi. Některá auta totiž vznikla také svařením několika bouraných a kradených kusů a dílů. Zevrubná kontrola se specialistou s vybavením není doporučením, ale naprostou a nenahraditelnou nutností.

Výběr naftového motoru omezte jen na osvědčené a spolehlivé motorizace, pokud možno ty bez filtru pevných částic. Ve starším provedení pátrejte po zachovalé 1.9 TDI-PD, po faceliftu si raději počkejte na lepší 2.0 TDI-CR. Už to ale bude klidně osm let staré auto, takže nečekejte, že bude mít naftová Octavia najeto „do sto padesáti“ a že jezdila na výměnu oleje každých 15 000 km. My bychom stejně raději doporučili benzín. Třeba u solidního motoru 1.2 TSI stačí nechat za zhruba deset tisíc předělat rozvodovou sadu na širší řetěz (možná už to někdo dělal před vámi), a budete jezdit bez potíží. Pozor na převodovky DSG, ty umějí potrápit nesmírně drahými problémy. To už je lepší starší verze Octavie s klasickým automatem Aisin. Ale ten zas dostanete buď u slabé 1.6 MPI nebo u rizikových motorů 1.6 FSI a 2.0 FSI.

BMW 530xd E60/E61

Pořádného bavoráka „v kůži a v plný“ koupíte za cenu Octavie, ale nemyslete si, že budete jen dolévat naftu a jezdit. Právě o naftových verzích sedanů a kombi od BMW platí, že půl milionu kilometrů je pro ně po deseti letech zcela běžný nájezd. Problém je v tom, že to skoro není poznat.

_DSC0651
BMW řady 5 se šestiválcovým dieselem je takový „etalon sportovní ojeté prémiovosti“. Stav některých vozů tomu bohužel odpovídá
_DSC0735
Největším rizikem je minulost a skutečný nájezd. Tahle auta už mohou kroutit druhý půl milion, ale znát to na nich na první pohled moc není

Na první pohled může být ojetá pětka s dieselem lákavá, ale stovky tisíc kilometrů a mnohdy agresivnější styl jízdy se podepisují jak na kondici jinak skvělého motoru, tak hlavně na stavu systému xDrive a automatické převodovky. Třeba u automatů BMW tvrdí, že má doživotní náplň oleje, takže je potřeba počítat s tím, že si převodovka řekne brzy o repasi. Olej v ní vyměňte ihned. To je to nejmenší, co můžete udělat. A pak doufejte…

I nákup jinak skvělého auta podnikejte výhradně se specialistou na BMW, který odhalí skrytá úskalí a dokáže udělat kvalifikovaný odhad očekávaných investic. On si každý myslí, že jen nakoupí a pak „se to kdyžtak nějak pořeší“. A skutečně, hodně lidí mělo štěstí a jejich pětka v naftě se svým reálným půl milionem pořád spolehlivě jezdí. Ale komu klekne, ten se nedoplatí.

Ford Mondeo III

Minulá generace Mondea už nerezaví a ve své třídě přináší mimořádně atraktivní kombinaci skvělých jízdních vlastností, slušných motorů, komfortu a vnitřního prostoru. Ale jak už nám Mondeo stárne, omezuje se nabídka zcela bezproblémových kusů. V inzerátech se to tak začíná hemžit vozy, které postihují záhadné a stále se opakující problémy.

Ford Mondeo (37)
Mondeo už má nejlepší léta za sebou, ale pořád se jedná (vzhledem k cenám) o velice dobnou a poměrně spolehlivou koupi
Ford Mondeo (20)
Takovou kombinaci prostoru, komfortu a jízdních vlastností jen tak nenajdete. Pozor ale na to, aby na vás nevyšlo „zlobivé“ auto

Největším strašákem jsou nyní filtry pevných částic. Podle VIN kódu auta hledejte kus, který filtr nemá a mít nemusel, na našem trhu to byly vozy do září 2010. Případně kupujte vozy Euro 5 po tomto datu, které už mají spolehlivější systém regenerace. Aspoň že filtr nestojí sto tisíc, ale zhruba deset až patnáct. Ale tím problémy s diesely nekončí. I přes svoji vysokou mechanickou odolnost prostě nebudou věčné. Jednou se „dvouhmota“ nebo turbo ozve. A možná i vstřiky, i když ty už nezlobí tolik jako u minulé generace. U naftových Fordů jsou také na denním pořádku potíže s EGR ventilem.

Jistotou by mohl být motor 1.8 TDCI, ale komu funguje, ten si ho spíše nechá. Od benzinových verzí nečekejte zázraky co do dynamiky a spolehlivosti, respektive bezproblémovosti. A ani o palubní elektronice Fordů nelze tvrdit, že by byla zcela neprůstřelná, takže raději hledejte spíše „žebráka“, který nemá čím zlobit. Pozor také na dvouspojkové automaty (u motoru 2.0 TDCI od července 2010), ve kterých majitelé zapomínají po 60 000 km měnit pravidelně olej. To samé platí pro klasický automat s měničem.

Porsche 911

Jako bonus k běžným spotřebitelským vozům si přidáme auto, které se nyní zdá být mimořádně lákavou investicí s potenciálem sice pozvolného, ale spolehlivého růstu hodnoty. Porsche 911, zejména generace 997, se pořád prodává za zhruba milion a ceny jdou spíše nahoru než dolů. Od naprostého dna se odrazila i dříve zatracovaná generace 996, kterou bylo svého času možné sehnat i za tři sta tisíc. Dnes už na ni potřebujete minimálně dvojnásobek.

Porsche-911_Carrera_GTS
Zejména generace 997 po faceliftu slibuje už jen růst hodnoty. Za hezké kusy špičkového modelu GTS dáte pořád dva miliony a víc
Porsche-911_Carrera_S
Plochý šestiválec v 911 je spolehlivý, ale kdo má napjatý rozpočet, na toho mohou v inzerátech čekat vysoce rizikové kusy

Porsche 911 je nejen statisticky, ale také prakticky nesmírně bytelné a spolehlivé auto. Udržované kusy používané denně mohou mít najeto klidně přes 300 000 km a pořád spolehlivě jezdí. Problém je v tom, že ne všechny 911 za sebou mají transparentní minulost a i majitelé zle zanedbaných aut se snaží svézt na vlně rostoucích cen. Zatajují informace a nedočkavý a hlavně nezkušený „koloušek“ s milionem na utrácení se vždycky najde.

Největší riziko u 911 je v motoru. Plochý šestiválec může rachtat z posledního. Kdo tomu nerozumí a chce jen „rychle koupit, než bude pozdě“, měl by raději rovnou hledat auto, u kterého v inzerátu svítí zvýrazněné německé „Motorschaden“. Opravdu je lepší koupit 911 se zaklepaným motorem za rozumnou cenu, než vzít draze kus, který vám stejně za měsíc zaklepe. A pak vám nezbude nic jiného než v servisním středisku Porsche sklopit uši a žmoulat čepici ve snaze usmlouvat co nenižší cenu opravy. Nemyslete si, že vám dá Porsche zadarmo nový motor. To platí možná u lidí, kteří si za hotové koupili novou GT3 a u Porsche každý rok utrácejí za značkový servis svých několika aut desítky tisíc eur. Celý proces prověření, koupě a následné generální opravy motoru svěřte specialistovi, který dokáže motor opravit za zlomek ceny toho, co si řeknou v oficiálním servisu Porsche. Rozhodně to nebude za půl milionu, ale třeba „jen“ za sto tisíc.

Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Ohodnoťte tento článek!
3.2 (63.98%) 327 hlas/ů

46 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den pane Žáku, po přečtení tohoto testu jste mne trochu zamotal 🙂 V dnešním příspěvku “Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže”, v článku “10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout” a v článku “Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát” jste se zaměřil i na Volkswagen Golf V. Mohl by jste mi doporučit kterou motorizaci zvolit a které se naopak vyhnout ?

  2. Dobrý den. Proč mám u Golfu V zapomenout na TSI a u Octavie II ho po kontrole případně výměně rozvodů za bytelnější doporučujete ?

  3. Vyhnul bych se hlavně těmto článkům-dokonalá reklama na vybrané vozy.Tady nějakýmu troubovi daj 2 tácy do kapsy ať napíše co je supr a co na prd a jelita leťej do bazoše kupují.Nebuďte jelito !feldy octavky1(1,9TDi) i favority supr vozy.Vlastní zkušenost.Jinak choďte a ptejte se lidí né debilních článků co píše jedinec(zřejmě zaplacený) a né v bazaru. 😉 hlava není krytí aby nám nepršelo do krku.

    • Jasně . Ohnilé Felicie a Favority a Octávka 15 let stará a totálně olítaná. Netvrdím, že se je to nesmysl, ale prostě už dnes v dobrém stavu tyto vozy neseženete. A pokud potřebujete jezdit déle než do další STK, tak s těmito už šanci většinou nemáte.

  4. dodatek: víte proč jsou v bazarech statisíce ojetin Octávek II? Protože je lidi už nechcou pač je drahá údržba a mrvěj se 😀 Dalibore ty si dobrej Ichtyl

  5. Já vlastním škodu Octavii 2.0 TDI cr a zatím nemůžu si stěžovat. Spotřeba je v pohodě nic se nezkazí jen běžná provozní údržba uvidíme po čase zatím mám s ní najeto 40 tis. Vlastnil jsem i francouzské značky a také v pohodě. Já myslím že jak se bude člověk starat o auto tak mu bude i sloužit. Ještě jedna pravda auta nejsou BLBU VZDORNÀ!!!

  6. Mám Octavii 2010 2TDI 103kW 16V typ motoru BKD s DSG a mám najeto 400tis km a měnil jsem pouze kompresor klimatizace a preventivně udělal kontrolu turba a jinak jezdí super!!!!!! DSG nejlepší a nejrychlejší převodovka!!!!

  7. Pane Žáku, žasnu nad tímto článkem, který laikům nic neříká a zasvěceným musí být k smíchu…zkuste to raději v časopise Květy.

  8. Jsem z tohoto článku také zmaten,souhlasím s komentářem od Kadzina….Jestli je tento článek alespoň z 80% pravda,pak nechápu,proč je o tyto předražené vozy tak enormní zájem……

    • dobrá otázka. nevědomost lidí. domnělá představa kvality v bazarech. důvěra , že jsou to kvalitní( kvalitně servisované) kusy a ne kusy před koncem životnosti poloviny dílů. za mě to výjde dneska na stejno o jakou značku auta jde. všechno se to vyrábí skoro stejně na linkách za minutu kus. jde jen o to jak se k tomu lidi chovají a jak je jezdí. a to je pak problém bazarových kusů a musíte koupit dobrý zachovaly kus a budete spokojený. co se týče předraženosti tak to fakt nechápu proč to lidi za ty peníze berou. to je prostě čech a jeho hloupost. jako s vajíčky za 5 kč kus když cela evropa je má za 3kč (po přepočtu z eura) a a česky podvodný prodejce se vymlouvá na EU a může protože český zákazník je líný (a důvěřivý) si zjistit fakta.

  9. Golf nebrat a Vochcu taky ne, je to shit, studny na prachy. A to, že se prodávají nejvíc v Čr je věc zcela jednoduchá, lidi jsou tady tak naučený prostě. A musí to bejt samozřejmě kombík.. 🙂

  10. V čem je u Octávie rizikový motor 1.6 FSI. Nic jsem na netu nenašel a mám zájem o koupi ojetiny s tímto motorem.

  11. Fíha! A to jsem vás měl za schopného automobilového novináře. Kdyby se zaměnily značky aut mezi sebou, nebo místo nich byly jakékoliv jiné ojetiny, text by mohl klidně zůstat stejný. Jsou to jen obecné rady – u nafty můžou odejít vstřiky, EGR, dvouhmota, u všeho automat, je dobré mít s sebou při koupi ojetiny odborníka. To musela být fuška.
    Dneska bída.

    • Mondeo III je spravne mondeo III je rovno mondeo MK4 u MK je cislo vetsi diky Faceliftu ale model jako takovy zustava stejny.

  12. Nerad se účastním těchto diskuzi kde ušetřit na servisu a nákladech ojetého auta . Ale tohle me vázne dostává . Jsem vyučeny automechanik . Tohle píse úplný magor co ma tak nějakou ekonomku . Ten at jezdí MHD a vůbec neví o co jde . Podívejte , každý mladý kluk třeba sní o BMW 530 d možná i ,, i” dá se servisovat lacině . A kdo neví jak tak at to řeší . Jde hlavně o bezpečnost !!! Jezdete v cicvecentu setrte ! potkejte se čelně na silnici s nějakým BMW nebo Audi Q7 sám ho mam . A uz nemusíte nic řešit . Ale co hlavně ze setrite ! Bude vám to k ….

  13. Třetím rokem už jezdím se škodou octavii II TDi kterou jsem pořizoval v bazaru a nemohu říct žádné negativní postřehy, já jsem s vozem naopak velmi spokojený.

  14. Máme ML 400 CDI cca 210000km(se říká že průserový motor) a pokud člověk dělá pravidelný servis na každém autě.,tak nic nehrozí.Klasické výměny olejů,brz.desek,a to je vše.Zatím mnás nezklamalo. Asi tyto články píší odborníci.

  15. Co je konkretne na 2.0 FSI za problemy? Ja Octavii prodaval ve 305 000 km, z toho jsem ja najel 240 000 km, jen s beznou udrzbou a vymenou egr ventilu.

  16. co k tomu říct. jste šťastný muž a máte auto o které se někdo poctivě staral. v bazaru ale často najdete utrápená auta před smrtí, které jen přeleštil. a nebo hůře svařené, složené z více aut a to je ten problém. u nás je to asi octavie nejčastěji btw.

  17. Hochu hochu,.a nic a nic,.Čtu a čtu a nic a nic,.Tak jakou sakra ojetinu když prachy nejsou a oktavka 1.6 r.v 1996 320 000 km už se začína rozpadat? Která oktávka chlapy?Nebo francous?Hrůza.Složíte se něco dozvědět i když se člověk načte,.Díky za jake koli informace,.-Díky díky

  18. volkswagen nebrat mel jsem Golfa V 1.4. TSI 103kw r.v.2008 bral sem uplne nove .Po 8 letech velka koroze prahů a blatníků. Najeto mel 160 000 dvakrat měněne rozvody vzdy po 70 000 km protože retez je slabej a stoji za h…. .Volkswagen se absolutne nemel k tomu aby to nejak resil. po 100 000 odesla spojka. Takze VW uz asi nikdy. Podle me posledni kvalitni auto vyrobil v roce 1997. VW passat.

  19. Oktávky jsou šroty jak cíp, hlavně kdo si koupí oktávku, tak si myslí jakej je PÁN a že jako má něco:))) jo má-plno starostí s vylágrovanym motorem a přetočeným tacháčem a dvě půl mega:) Kdyby aspon to auto bylo hezký, ale lidi furt žijou, že v oktávce KING, spíš jelito. To radši Audinu, ale ne vyřachanej shit 1.9 TDI,kterej dali němčouři až v roce 2010 tak nějak do kupy bo se sral a oktávky tuplem.

  20. No nevím, jak se ty Octávky prodávají.
    Prodával jsem OCT II. po FL 1.6 TDI Combi, dokonalej původ, stav, málo najeto (132 t.), prověřeno, zimní sada k tomu a pod. a nemohl jsem to prodat! 4 měsíce a to jsem měl cenu nastavenou cca 30 tis pod autobazary. A nikdo se ani neozval s nabídkou nižší ceny, nesmlouval, prostě těžkej nezájem. Tak tomu nerozumím. Jedno vím jistě, nic od VW už mi nesmí do baráku.

    • Já také prodávám Octavii 1.6 TDI 4×4 2012, a to půl roku a stále jí máme doma . Čekal jsem větší zájem o Octavii hlavně teď na zimu . Důvodem prodeje je spousta věcí, které mi silně vadí . Sedačky/opěrka by chtěla posunout dál/ topení v automatickém provozu nic moc, nesvítí dobře světla, pás přes kolečko opěradla sedačky vadí, výškový rozdíl mezi pedály plynu a brzdy/narážím kolenem do klíče.Nový EGR a software po dieselgate . Auto jede lépe nehoupe a nehltí se , má snad i vyšší výkon . Regenerační procesy v normě , ale jezdím v otáčkách kolem 2000 . Stejně čekám , že na emisích bude mít problém i po novém SW a raději bych dostal dopis o odkupu od WV , nebo si myslím , že to nesplní emise a škodím životnímu prostředí a to je asi nejhorší a nejproblematičtější než poruchovost aut .

  21. Všechny nafťáky škodí , nafta patří do traktoru nebo do kamen to už jsem párkrát slyšel-dnes je to zajímavé téma když nebudou smět do měst euro 5-6 to nezachrání bude hůř !

  22. Koukám opět recyklovaný článek, který už zde byl několikrát… něco nového originálního by nešlo vymyslet??

  23. Jezdil jsem Volvem, jezdím Volvem a budu jezdit Volvem. Miluju to auto. Ale ne V40, to neni Volvo, to je renault. Prostě-Volvo forever.

  24. Jakékoliv auto časem začne zlobit, máme doma vectru c r.v. 2006 a motor i když má najeto 360 tis tak pohoda,, je tam JTD od fiatu,, ale všechno co je nalepeno na motoru, výstřiky, egr, sani, turbo, všechno už vymeneno. Každé auto, každé se časem začne prostě kazit.A ti co na to mají tak berou na operativní leasing. Kdo chce své, musí hold počítat s náklady. A to věřím že časem se začne platit ještě silniční daň podle obsahu Howg domluvil jsem

  25. vždycky když si přečtu takovýhle článek, zamýšlím se nad tím, jaké požadavky musí splňovat novinář který tohle vyplodí. U Golfa nedoporučuje TSi, ale u Octavie ano, ačkoliv motory jsou uplně stejné. Filtry pevných částic mají téměř všechna auta, a ani u Fordu a ani u Skodovky s nimi nejsou žádné problémy. Hledat v tomhle segmentu auto, které ho nemá je nesmysl… stejně jako dedukce že kdo má fungující Ford 1.8TDCi, ten si ho radši nechá, takže když ho nědko prodává, musí v tom něco být…. Super spolehlivá nafta od škodovky, ať už 1.9TDi anebo common rail je horší než benzin? Achjo pane Žáku, co věta, to perla, a co závěr, to bych se s Vámi pohádal. Absolutně neprofesionální práce.

  26. VW golfa v mám a nepříjde mi, že to by bylo špatné auto. Mám ho už 4 rokem co jsem ho pořídil v autobazaru a jsem s ním naprosto spokojený, alouží parádně.

  27. dvojkovou oktávku 1.9 TDi z áček, už sní mám nalítáno 400 tis km a držák jako prase, zatím mě to moc nestálo

  28. Ubytování] Zdravím pane žáků prosím vás proč píšete takové nesmysly ohledně golfu že nerezavi to je totální propadák VW golf hňije hňije hňije dělám praci s auto hodně dlouho jenom ŠKODA A VW KAROSAŘ Nejlepší je na tom když to komentuje náky redaktor který nemá ale nemá žádnou znalost s s s PRAXE

PŘIDAT KOMENTÁŘ: