Nová Mazda3 se ukázala v Praze. Jen dva týdny po světové premiéře v L.A.

  • Čtvrtá generace kompaktního modelu Mazda3 dorazila do Prahy

  • Nová Mazda3 chce zákazníky v nabitém segmentu zaujmout neotřelým designem, nekonvenční technikou a nevšedním potěšením z jízdy

  • Zajímavostí v nabídce motorů je „diesel na benzin“, novátorský Skyactiv-X

  • Jako jeden z mála modelů v nižší střední třídě nabídne Mazda3 i pohon všech kol

  • České ceny budou začínat na 520 900 Kč. Mazda se totiž rozhodla jít cestou mimořádně „bohaté“ výbavy, zákazníky citlivé na cenu přenechává konkurenci

Pouhé dva týdny po světové premiéře na autosalonu v Los Angeles přivezla Mazda novou generaci kompaktu Mazda3 do Prahy. Ve Vinohradském pavilonu se ve čtvrtek slavnostně představil hatchback v tmavě šedé barvě a s dieselovým motorem. Zatím staticky, na první svezení musíme ještě počkat.

IMG_0976
Mazda3 přijíždí na nové platformě. Jedním z jejích benefitů by měla být vyšší kultivovanost
IMG_0983
Design s hladkými plochami navazuje na koncept Mazda Kai z loňského roku

A čekáme na něj opravdu netrpělivě. Mazda totiž v komunikaci klade enormní důraz na potěšení z jízdy a v duchu svého „džinba ittai“ (původně harmonie mezi jezdcem a jeho koněm) slibuje u nové generace Mazdy 3 ještě intenzivnější pocit souznění s vozem. Tisková i marketingová komunikace nejsou postavené na technice nebo jízdních výkonech, o těch se Mazda zatím prakticky nezmiňuje. Místo toho hovoří o intuitivním ovládání, plynulých reakcích a konstrukci založené na „vrozeném lidském citu pro rovnováhu“. Ať už to znamená cokoliv. Ale značce, která dala světu MX-5, není důvod v tomto směru nevěřit.

Videodojmy: Mazda MX-5 RF Revolution Top

Velkým magnetem nové generace modelu Mazda 3 má ale být také design. Mazda hovoří o další evoluci svého tvarosloví „Kodo – duše pohybu“, inspirovaného japonskou estetikou. Ale upřímně řečeno, generační skok je téměř revoluční. Vpředu sice vidíme podobné linky a motivy, ale přinejmenším hatchback dostal originální siluetu s výrazně zaoblenou střechou a velkým množstvím optické hmoty v oblasti zadního sloupku a blatníku. Hladká plocha karoserie zde vypadá jako vymodelovaná z jednoho kusu tvárného materiálu.

Mazda 3_30
V interiéru došlo k řadě ergonomických vylepšení. Řadicí páka je více vpředu a výš, loketní opěrka je delší, přední sloupky tenčí
Mazda 3_18
Kromě hatchbacku vystaveného v Praze se do nabídky opět vrátí i varianta sedan. Ta je stylizována o něco konvenčněji

Interiér působí kompaktně. Řidič sedí nízko za nepříliš masivní palubní deskou a vertikálně orientovaným volantem. Před sebou má jednoduchý přístrojový štít s analogovými přístroji, uprostřed palubní desky sedí svisle postavený širokoúhlý displej infotainmentu. Mazda zachovala – v kompaktní třídě unikátní – ovládání vícesměrovým ovladačem na středové konzole. Pro používání během jízdy je toto řešení principiálně vhodnější než pokusy trefit se prstem na displej.

Kabina je na pohled úhledná a hezky „uklizená“. Odvrácenou stranou masivního C-sloupku a stoupající linie bočních oken je jistý pocit stísněnosti, zvlášť patrný na zadních sedadlech. Ani výhled dozadu není z nejlepších. Ale zákazníci, pro které je tohle důležité, mají v nižší střední třídě na výběr dostatek jiných modelů. Mazda 3 ještě víc než předchůdce nechce být pro každého, nechce být mainstream.

Mazda Skyactiv-X je téměř „diesel na benzin“. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí v praxi

Potvrzuje to i cenová politika. Na první pohled je nejnovější Mazda 3 extrémně drahá. V České republice totiž bude startovat na částce 520 900 Kč. Jenže standardní výbava obsahuje adaptivní tempomat, full-LED světla, head-up displej, audio s osmi reproduktory i systém Mazda Connect s navigací a podporou Android Auto a Apple Car Play. Novinka chce jasně oslovit zákazníky, kteří v kompaktní třídě nehledají levné auto, ale téměř luxusní model ve velikosti praktické pro každodenní provoz.

Paletu motorů tvoří „benzin“ Skyactiv-G o výkonu 90 kW (122 koní), zbrusu nový diesel Skyactiv-D 1,8 l o výkonu 85 kW (116 k) a revoluční Skyactiv-X, který zjednodušeně řečeno spaluje benzin dieselovým principem. Má objem dva litry a výkon 133 kW (181 k). V nabídce najdeme automatickou převodovku a také pohon všech kol, což v tomto segmentu nabízí jen velmi málo výrobců. Čtyřkolku bude ale možné kombinovat pouze s motorem Skyactiv-X. Vedle hatchbacku vystaveného v Praze bude opět nabízen také tříprostorový sedan, jehož design klade větší důraz na eleganci.

Mazda3 je pro značku model zásadní důležitosti. Od uvedení na trh před patnácti lety se „trojek“ prodalo na šest milionů, což je pro automobilku s roční produkcí okolo 1,5 milionu aut velké číslo. Na českém trhu byla Mazda3 třetím nejprodávanějším modelem po crossoverech CX-5 a CX-3.

Mazda3 2019: Ceny a výbava na českém trhu

Za zmíněných 520 900 korun dostanete Mazdu 3 v motorizaci G122. Příplatek za automat činí vysokých 65 tisíc. Diesel začíná na 574 900 Kč, Skyactiv-X na 603 400 Kč. Variantu této motorizace s pohonem všech kol pořídíte za 668 400 korun. Ceny za hatchback a sedan v ekvivalentní motorizaci a výbavě jsou vždy shodné. Tříprostorovou karoserii však není možné kombinovat s pohonem všech kol.

Za 33 500 Kč lze přiobjednat paket Plus s 18″ koly, vyhříváním sedadel a volantu, bezklíčovým odemykáním, zadní kamerou a dalšími položkami. Nejdražší ceníkovou variantou je Mazda3 hatchback Sky-X 181 AWD GT Plus s automatem, pakety Sound, Style, Luxury, Safety a červenou kůží. Takové auto vyjde na 839 900 korun.

Paket Sound je tvořen audiosystémem Bose s 12 reproduktory. Stojí 13 500 Kč. Paket style obsahuje adaptivní LED světlomety, zadní boční zatmavěná skla, lesklý B/C -sloupek, bezrámečkové vnitřní zpětné zrcátko, další designové prvky v interiéru a řazení pádly pod volantem (verze s automatem). Vyjde na 28 000 Kč. Paket Luxury za 39 tisíc korun obsahuje kožené čalounění, elektricky ovládaná přední sedadla a sedadlo řidiče s pamětí. A konečně paket Safety. Stojí 23 000 Kč a jeho součástí jsou 360° Top View Monitor, kamera sledující pozornost řidiče (DAA+), systém výstrahy pohybu před vozidlem (FCTA), systém výstrahy pohybu za vozidlem včetně asistentu brzd, zadní SCBS (SCBS-R) a asistenční systém pro jízdu v silném provozu.

Jediná bezpříplatková barva je bílá Arctic. Za dalších osm nabízených odstínů se připlácí 13 900 až 20 900 korun.

Nová Mazda3 se ukázala v Praze. Jen dva týdny po světové premiéře v L.A.
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 20 hlas/ů

9 KOMENTÁŘE

  1. chtěl jsem si jí koupit, ale za 520k mít auto bez automatický klimy vzadu s torzkou, díky, počkám si, až dostanete rozum..

      • ty jsi v ní jel, že mluvíš o jízdních vlastnostech? Já jen, že ty jízdní vlastnosti, který měla trojka 2018, už taky nemusí mít vzhledem k zadní nesmyslný tyči. V 2018 jsem jel několikrát a naprosto super jízdní vlastnosti právě díky víceprvku, ale tohle auto bude mít defacto ten samej motor, nesmyslná výbava v základu, základ nad půl míče a právě ta torzka vzadu bude pěkná sr.., takže snížili náklady, ubrali kvalitu jízdy a zvedli o 150k 😀 to je politika jak prase, navíc subjektivně design hroznej a prostě se nepovedl.. hatch je prostě hroznej

        • A ty si s ní snad jel že mluvíš že torzka vzadu je špatně? Každej ve všech diskuzích opakuje dokola známá klišé a přitom ví …….. Mluvit o jízdních vlastnostech byl samozřejmě úmysl. Mám zatím dvojku a každej hovno pozná co má za nápravu, protože překonává kde co. Proto je směšný, když každej plácá játra jak to bude stát za nevím co a ještě v tom nejel. A výbava?? Stačí si nakonfigurovat konkurenci co chce za nesmysly za to co je v Mazdě normál. A navíc subjektivně, design je nádhera, z tý šedi nudnej sraček co nabízí evropa je tohle jak závan čerstvého vzduchu.

          • to, že nepoznáš rozdíl ve vibracích celýho konstrukce auta je v podstatě tvoje výhoda, ale popírat fyzicku, to chce už koule 😀

  2. design je hodně subjektivní záležitost, mě se například dost líbí HB, ale sedan už moc né… a co se týče výbavy… no co si budeme nalhávat, spousta těch věcí, člověk nepotřebuje a radši si koupí auto kvůli jízdním vlastnostem, které vcelku dobře zazdili tou tyčí (neříkám, že to bude jezdit špatně, ale určitě to nemůže být lepší, jak víceprvková náprava…)
    taky ta navigace v základu… to je prostě nesmysl… měli to nechat radši na každém, co si kdo zvolí a je ochoten zaplatit pro je blaho a pohodlí….mě by upřímně stačil jen vyhřívaný volant, sedadla a ful led světlomety, zbytek bych vyházel. úplně k ničemu, akorát to dělá z lidí líný blbce.

  3. No uvidíme…, ale jestli to bude tak, jak je v článku, tak toho moc neprodají. No, chtěl jsem vyměnit 8let starou 2.2/185K za novější ekvivalentní benzín nebo “X”, ale vypadá to na nesmyslný krámy ve výbavě za nesmyslný ceny. A je evidentní, že zmrdskej marketing to dojebal, tak, že rozumné věci budou namixovaný do paketů se sračkama, takže nás budou chtít podojit. Nerad dělám někomu debila … Vyhřívání předního okna jako pozůstatek Fordu už není …, torzka – to se ještě uvidí, dojdu se s tím až to bude projet, ale mám předběžné pochybnosti, Hondu s tím před lety dokurvili … 2,5l benzín v EU evidentně nebude, 120K v atmo benzínu je málo, to nejede. … Já bych za to i těch 600 litrů dal, ale muselo by to být minimálně stejná kvalita jako ta 2010. Chtěl jsem HB, ale na fotkách to vypadá nic moc… Koupit si nějakýho nadupanějšího Golfa, to je ale bych bral jako osobní úpadek …. otázka je, zda to tak nedopadne …

  4. Čakám tiež na novú M3 ale zatiaľ je to veľké sklamanie. Veď tie 90 kw motory sú o 2 sekundy pomalšie ako 88 kw motory z 2017-18. Čakám síce na Skyactiv-X ale obávam sa že nebudú rýchlejšie ako predošlé G-165

PŘIDAT KOMENTÁŘ: