Nomen omen: Šéf dopravní policie Zlý sní o drakonických pokutách a měření na D1

Zdroj: Policie ČR
  • Pokuta 75 tisíc korun za půl promile alkoholu v krvi by se Jiřímu Zlému líbila

  • Podporuje i měření v rozestavěných úsecích dálnice D1, ačkoliv jeho přínos se nijak neprokázal

  • Policie plánuje také dopravně bezpečnostní akci, která bude podle studií k ničemu

Co bude muset řidič provést, aby zaplatil pokutu 75 tisíc korun? „Třeba jet pod vlivem alkoholu. Bude stačit 0,5 promile,“ nechal se slyšet v rozhovoru pro zpravodajský server iDnes.cz Jiří Zlý, šéf dopravní policie, který do své pozice nastoupil loni na podzim. Pro řadu řidičů likvidační částka za množství alkoholu v krvi, které je v drtivé většině evropských zemí tolerováno, je naštěstí jen snem Zlého a aktuální návrh zákona s ním nepočítá. Přesto jeho vyjádření ukazuje, že nejvyšší dopravní policista chce dostát rčení nomen omen.

Nulová tolerance alkoholu platí jen v 27 zemích světa, ve většině případů jde přitom o muslimské země nebo státy ze sféry vlivu bývalého Sovětského svazu. To je ostatně případ České republiky, Maďarska, Rumunska a Slovenska, tedy jediných států Evropské unie, kde není alkohol za volantem povolen. Ve světě pak nesmíte nadýchat třeba v Bangladéši, Pákistánu, Súdánu, Íránu nebo Mauretánii.

Rok 2020 na silnicích: Změna bodového systému, nové značky a přísná policie

Nejčastěji povoleným limitem je 0,5 promile, který pro běžného dospělého člověka znamená obvykle jedno pivo nebo dvě deci vína. Některé státy mají dokonce 0,8 promile. Přesto je alkohol za volantem – byť minimální, v Česku brán politiky, policisty a částí veřejnosti jako tabu. Zlý se chce tohoto trendu chytit a postavit se do role zachránce před opilými řidiči.

Je pravda, že ministerstvo dopravy chce pokuty zpřísnit. Naštěstí ale ne podle Zlého přání. Pokud novela projde, dostanou řidiči za alkohol do jednoho promile pět až 25 tisíc korun a 25 až 75 tisíc korun za více než jedno promile. Počet udělených trestných bodů v obou případech spadne ze sedmi na šest bodů.

Měřit, měřit a zase měřit

Že má Zlý v úmyslu nasadit spíše drakonický přístup k řidičům ,dosvědčuje i fakt, že chce obnovit úseková měření na dálnici D1. „Musíme si uvědomit, že silniční provoz musí být bezpečný a plynulý. To k sobě patří. A plynulosti provozu docílíme v případě, kdy se bude dopravní proud chovat homogenně. Tedy pojede konstantní rychlostí,“ obhajoval v rozhovoru kamery na úsecích, kde se bude dálnice opravovat. „Radar tam není umístěn z důvodu šikany řidičů. Právě naopak,“ dodal.

Zdá se ale, že nový šéf dopravní policie nečetl náš článek, ve kterém jsme na konci listopadu přinesli informaci, že kamery na úsecích D1 nemají žádný přínos na zlepšení nehodovosti. Vycházeli jsme přitom ze studie samotného ministerstva dopravy. Na sledovaných úsecích naopak nehodovost po instalaci kamer stoupla nebo se neměnila. Měření ale přineslo desítky milionů korun do rozpočtů měst podél dálnice, třeba Vlašimi nebo Velkému Meziříčí. Je tedy jasné, že o významnou sumu do rozpočtu se hlásí i další obce.

Ministerstvo dopravy reaguje na náš článek: Měření rychlosti v omezeních na D1 smysl má, protože hlavním cílem prý není snížení počtu nehod

Zlého ale zřejmě bezpečnostní přínosy měření nezajímají. Jinak by se také česká policie nechystala na dubnovou akci Speed Marathon, u které mohou sami lidé navrhovat, kde mají příslušníci měřit. Podle německých studí, které porovnávaly běžné dny na silnicích s těmi, kdy policie pořádá mediálně proklamovanou bezpečnostní akci, není vidět pozitivní vliv na chování řidičů. Ti sice jezdí během akce opatrněji, za pár dní se ale vrátí ke svým zaběhnutým zvyklostem. Informoval o tom například server Aktuálně.cz.

Je škoda, že nástup nového šéfa dopravní police opět neznamená zlepšení vztahu policistů a řidičů. Sice proklamuje, že se víc zaměří i na nedodržování bezpečné vzdálenosti, které řadu motoristů štve, ale otázkou je, jaké budou výsledky a jak ji budou policisté vlastně kontrolovat. Dá se hádat, že půjde jen o malé procento zjištěných přestupků a „dopraváci“ se zase rádi vrátí k pokutování těch, kteří na konci vesnice omylem příliš brzy šlápnou na plyn nebo zapijí kachnu malou Plzní a zapomenou na to.

Pokutu 75 tisíc za 0,5 promile, což je ve většině evropských zemích legální hodnota, byste považovali za…
Nomen omen: Šéf dopravní policie Zlý sní o drakonických pokutách a měření na D1
Ohodnoťte tento článek!
3.6 (72%) 40 hlas/ů

9 KOMENTÁŘE

  1. Takže ti slušnější budou likvidováni a hoši s patnácti zákazy řízení budou zase vysmátí.. Před pár dny (v sobotu) příslušníci opět projevili aktivitu a zase měřili na velmi ,, nebezpečném místě”. Před Prahou od Strakonic za minimálního provozu na čtyřproudovce kde končí dálnice. U školy jsem je za posledních 30 let neviděl.

  2. Jezděte podle předpisu a budete v pohodě. A nenadávejte na dopravní policisty. Oni dělají pouze svoji práci.

  3. je potřeba všem lidem sebrat řidičák auto a občanku!!!! Potom se mnoho lidí vrátí na stron nebo do jeskyní a pan?!!ZLÝ bude moci používat cesty pro své lidi a svúj tým k měření rychlosti v daném úseku dálnice(polňačky!!) aby se se dalo opět vybrat parkovné za stání na veřejné komunikaci(1500,00) VIP nemussí používat maják, nemá jim kdo na cestě zavazet!!!!! To potom bude jízda.Pěkný den a pohodovou jízdu pane ???.

  4. Ne vsichni to za A) za B) cesi melou jak jsou jizke tresty …. Omyl proti nemecku dost vysoke tady schytate 30 000 pokutu jak nic v nemecku stezi dostanete pokutu ktera je treba dvojnasobek vaseho platu … Nikdo kdo tu mele o tom jak jsou nase pokuty mirne nevi o cem mluvi … Jen hazi moudra ale pritom nema tuseni o realite

  5. Zly je tupon kazdej clovek.z mozkem.vi co se stalo.kdyz se zavedl bodovy nesmysl … Zvedla se nehodovost protoze kazdej cumi od te doby na tachometr misto na silnici …. Protoze v 98 procentech nehod neni rozhodujici rychlost ale nevenovani se rizeni. Takze to jeho „vsudemerim„ je zhovadilost na tahani penez z lidi na bezpecnost to nebude mit vubec pozitivni vliv

PŘIDAT KOMENTÁŘ: