Na evropském trhu se poprvé v historii prodalo méně dieselů než elektrifikovaných vozů. Stalo se tak už podruhé

Zdroj: Audi
  • Podle statistik společnosti JATO se v Evropě za jeden měsíc vůbec poprvé v historii prodalo více elektrifikovaných vozů než těch naftových 

  • Se stejnou zprávou přišla stejné společnost už minulý rok, tehdy se ale mezi elektrifikované vozy počítaly i mild-hybridy

  • Aktuálně tato skupina zahrnuje pouze plug-in hybridy, elektromobily a vodíkové vozy

  • Tím vůbec nejprodávanějším modelem v Evropě je aktuálně Dacia Sandero. Nejlepší elektromobil skončil patnáctý 

Zprávu o tom, že na evropském trhu bylo vůbec poprvé v historii prodáno více elektrifikovaných automobilů než těch dieselových, si možná pamatujete už z minulého roku. Tehdy s ní přišla společnost JATO, přičemž konkrétně šlo o měsíc září 2020. Aktuálně stejná společnost zveřejnila v podstatě stejnou informaci. Opět bylo za jeden měsíc vůbec poprvé v historii evropských prodejů prodáno více elektrifikovaných vozů než těch se vznětovým motorem. Důvodem je fakt, že byla změněna metodika, podle které se automobily dělily do jednotlivých kategorií. Aktuálně jsou už mezi auta s elektrifikovanými pohony počítány pouze elektromobily, plug-in hybridy a vodíkové vozy. Loni byly do stejné skupiny zahrnuty také mild-hybridy.

Letos v srpnu dosáhnul podíl vozů vybavených naftovým motorem dvaceti procent, což představuje meziroční pokles o 9 %. Naopak elektromobily, plug-in hybridy a vodíkové vozy dohromady zaznamenaly za měsíc srpen podíl 21 %, a tedy meziroční vzestup o 10 %. Celkově se v Evropě za měsíc srpen prodalo 713 714 automobilů. Jde o nejhorší srpnový výsledek od roku 2014. I minulý rok v době koronavirové pandemie bylo v srpnu prodáno o zhruba 100 tisíc vozů více.

Na nová auta se kvůli čipům čeká i měsíce. Prodeje ojetin díky tomu letí nahoru

Situace je značně ovlivněná nedostatkem čipů a právě tento faktor hraje při „vítězství“ plug-in hybridů a elektromobilů nad diesely významnou roli. Automobilky s ohledem na emisní limity upřednostňují elektrifikované vozy před těmi klasickými, takže se na běžné automobily čeká mnohem déle. Zároveň platí, že elektromobil potřebuje zhruba desetkrát více čipů než vůz s klasickým motorem. Mimochodem, zrovna na tento týden přerušila opět kvůli nedostatku čipů výrobu mladoboleslavská Škoda.

Na definitivní vítězství elektromobilů si ale ještě budeme muset počkat. Nejprodávanějším automobilem v srpnu na evropském trhu totiž byla zcela „obyčejná“ Dacia Sandero s výsledkem 14 961 registrovaných kusů. Následuje VW Golf (13 664), který oproti loňskému srpnu zaznamenal propad o plných 38 %. Třetí je Toyota Yaris (12 594).

V případě elektromobilů byl letos v srpnu nejlepší VW ID.3 s výsledkem 7904 vozů. Následuje Tesla Model 3 (7824) a VW ID.4 (4624). V absolutním žebříčku patří Volkswagenu ID.3 patnácté místo, na které ho s výsledkem lepším o zhruba 200 automobilů odsunula Škoda Octavia.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: