Toyota začala na českém trhu oficiálně nabízet model Mirai, který je poháněn palivovými články na vodík. Ceny začínají na 1,7 milionu korun za model ve stupni výbavy Comfort. Do značné míry jde o symbolické gesto, pro vodíkové automobily totiž v Česku prakticky neexistuje infrastruktura.
Stejně jako bateriové elektromobily jezdí Mirai bez produkce jakýchkoliv škodlivých exhalací a je poháněna elektřinou. Tu však nezískává externím nabíjením, vyrábí si ji sama právě v palivových článcích, v nichž se vodík slučuje s kyslíkem. Jediným odpadním produktem tohoto procesu je čistá voda. Vodík je uskladněn ve třech vysokotlakých zásobnících s celkovou kapacitou 5,6 kg. Tankování netrvá déle než pět minut a vystačí na dojezd 650 km.
Dynamické parametry Mirai naopak zaostávají za tím, co nabízejí aktuální bateriové elektromobily. Toyota uvádí nejvyšší výkon 134 kW (182k), zrychlení 0-100 km/h za rovných devět sekund a maximální rychlost 175 km/h.
Mirai, která nyní vstupuje na český trh, je už druhou generací modelu. Zatímco ta první měla neatraktivní, rádoby futuristickou podobu, aktuální model stojí na platformě sesterského Lexusu a vyznačuje se elegantními proporcemi s dlouhou kapotou, nízkou střechou a krátkou zádí. Délkou 4975 mm, rozvorem 2920 mm i pohonem zadních (!) kol se řadí mezi sedany vyšší třídy.
Luxusním ambicím Toyoty Mirai odpovídá rovněž výbava: Bi-LED adaptivní světla, velký head-up displej, ventilovaná sedadla či plně automatické parkování. Podobně jako elektromobily vydává Mirai při jízdě umělý zvuk.
Cena Toyoty Mirai začíná na českém trhu na 1,7 milionu korun v provedení Comfort a 1,8 milionu ve verzi Executive. Za dva miliony korun je pak výbava Executive s paketem VIP. To není na pětimetrový luxusní sedan přemrštěná částka, přesto nelze očekávat, že by zájemci o Mirai museli nocovat před showroomy Toyoty jako kdysi lidé toužící po Favoritu. Vodík totiž není v Česku prakticky kde tankovat.
„Pro český trh máme na letošní rok alokovanou zhruba třicítku vozů,“ řekla Autobibli mluvčí Toyoty Jitka Jechová. Zákazníci se podle ní budou rekrutovat převážně z řad firem, jejichž obor podnikání nějak souvisí s energiemi nebo udržitelností. „V této fázi nám nejde tolik o prodejní čísla, ale zejména o to, abychom na českém trhu začali budovat povědomí o technologii, v níž vidíme značný potenciál,“ upřesnila.
Aktuálně je u nás jediná plnicí stanice na vodík, a to ještě neveřejná. Koncern Unipetrol plánuje otevřít první plničky pro veřejnost ve 3. čtvrtletí letošního roku. Nejprve na čerpacích stanicích Benzina v Praze na Barrandově a Litvínově, později je v plánu také Brno, Plzeň a výpadovka z Prahy směrem na Mladou Boleslav.
Většina automobilek považuje vodík za neperspektivní. Zejména kvůli tomu, že se zatím příliš nedaří vyrábět ho v průmyslovém měřítku ekologicky udržitelnou cestou a obtížná je také jeho doprava a bezpečné skladování. Někteří výrobci jsou však přesvědčeni, že tyto faktory se v dohledné době změní – a pak by vodík najednou byl mnohem praktičtější alternativou k bateriovým elektroautům. Hned několik vodíkových aut plánuje uvést na trh BMW a Hyundai se už chystá k zahájení prodeje vodíkového SUV Nexo na českém trhu.