Mlhovkáři, nízké slunce, námraza… Jste připraveni na podzimní nástrahy silnic?

  • Udržujte čelní sklo v čistotě, lépe tak uvidíte proti přímému slunci

  • Mokré listí u krajnice klouže jako sníh

  • Že jsou teploty ještě nad nulou neznamená, že to nebude klouzat

Co vám na podzim za volantem vadí víc?

Podzim je pro řidiče obtížný. Zkracující se dny a zhoršená viditelnost ale nejsou jedinými obtížemi, se kterými se musí motoristé vypořádat. Rychle se měnící podmínky na silnicích totiž vyžadují od řidičů (a také ostatních účastníků provozu) mnohem více pozornosti a především opatrnosti. Připomeňme si nejčastější obtíže, kterým musíme na podzim na silnicích čelit.

A zase ti mlhovkáři a diodáři…

To už je takový podzimní kolorit. Lidé, kteří si neumějí správně rozsvítit, sice jezdí celý rok, ale s ranní mlhou a zkracujícími dny jsou tzv. mlhovkáři a diodáři obrovské riziko. Hustá ranní mlha je pádným důvodem k tomu, aby si řidič rozsvítil mlhová světla, zejména ta zadní. Jakmile však mlha pomine, zase je nutné mlhová světla vypnout. Mlhovka je totiž velmi intenzivní a oslňuje. A také poutá pozornost ostatních a snižuje efekt rozsvícení brzdových světel.

mlha
V takovýchto podmínkách je jízda jen na denní svícení krajně nezodpovědná. Nespoléhejte se na to, že vám auto samočinně zapne potkávací světla. A když už zapínáte mlhovky, zas je, až mlha pomine, vypněte

Druhým extrémem jsou řidiči, kteří si „zapomenou“ rozsvítit a i v mlze nebo šeru jezdí na denní svícení. Případně nesvítí vůbec. Zatímco zepředu je takové auto s rozsvícenými LEDkami ještě trochu vidět s dostatečnou rezervou (pokud tedy není mlha s dohledností padesát metrů), zezadu je to horší, protože při denním svícení nesvítí zadní obrysová světla. Takové auto se pak – hlavně v houfu mlhovkářů – stane prakticky neviditelným.

5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů: Jste jedním z nich?

Přes nízké sluníčko vás nikdo nevidí

V časech nejintenzivnějšího provozu, tedy mezi sedmou a osmou hodinou ranní a kolem čtvrté odpoledne, je Slunce tak nepříjemně nízko nad horizontem, že značně komplikuje orientaci. Mnoho řidičů si výhled dále zhoršuje tím, že mají špinavé čelní sklo, a to jak zvenku, tak i zevnitř. Rozšmudlaná špína (vážně je vám zatěžko si každý rok koupit nové stírací lišty za pár stovek?) a mastnota na skle pak světlo více rozptylují. Jízda v takových podmínkách je srovnatelná s tím, jako by si řidič jedoucí proti vám v noci nesklopil dálková světla. Nevidíte vůbec nic.

ari vatanen
Udržujte své čelní sklo v čistotě. A to jak zvenku, tak hlavně zevnitř. Pokud máte nízké slunce v zádech, myslete na to, že ten před vámi vás vůbec nemusí vidět

Jenže udržování čelního skla v absolutní čistotě nepomůže samo od sebe. Nutné je především počítat s tím, že někteří řidiči vás prostě nemusí vidět, zejména pokud máte sluníčko za sebou. Už stíhací piloti za druhé světové války raději útočili se sluncem v zádech, protože je protivník neviděl. Tady ale chcete, abyste byli vidět. Zejména když se protijedoucí auto chystá odbočit vlevo přes váš směr jízdy. Jednoduchá pomoc neexistuje. Prostě musíte počítat s tím, že vás ten druhý může nechtěně přehlédnout.

Na mostech bývá ráno námraza

Jak se slunce přibližuje k horizontu, přibývá míst, kam za celý den nezasvítí. Na takových místech se drží teplota níž a vzniká riziko, že zde potkáte nečekanou námrazu. I když může být okolo třeba nad nulou, tak pamatujte, že noční teploty klesnou klidně pod nulu a v těchto chladných oblastech ve stínu teploty kolem nuly vydrží i dlouhé hodiny po rozednění.

most
I když jsou teploty stále lehce nad nulou, v brzkých ranních hodinách mohou klesnout pod bod mrazu. Zejména na mostech ve stinných místech se námraza udrží dlouho

Námraza se tvoří (či se déle udrží) zejména na mostech, kdy vozovka rychleji prochladne. Pokud má vozovka ještě k tomu sklon, případně vede do zatáčky a řidič v mírném oblouku brzdí, může ho potkat nemilé překvapení. Co s tím dělat? Stačí na to myslet a zejména v ranních hodinách, kdy se teplota drží kolem nuly, si dávat na mostech ve stínu velký pozor. Na přímém slunci už z dálky poznáte, že se namrzlá vozovka zrcadlí, ale ve stínu takovou nápovědu nedostanete.

Jak řídit na sněhu? Představujte si, že vám vůbec nefungují brzdy

Mokré listí klouže jako sníh

S náhlou ztrátou přilnavosti se ale můžete setkat také tam, kde na vozovku padá listí. Stačí, když do toho trochu zaprší a na silnici se vytvoří uklouzaná vrstva, na které auto jede jako na saních. Mokré uježděné listí totiž klouže zrhuba stejně jako sníh. V autě to ještě tak strašné být nemusí, ale pro motorkáře je to pohroma.

silnice na podzim
Nejčastěji toto nebezpečí číhá na méně frekventovaných silnicích a cestách nižšího řádu. Nejvíce nečistot a uježděného listí se drží u krajnice

Pamatujte na to, že listí a špína se drží hlavně u krajnice, což bývá kritické hlavně při vyhýbání s protijedoucím autem na úzké silnici nižšího řádu. Vnější kola pak snadno ztratí přilnavost, a jakmile ťuknete do brzdy, navštívíte příkop, ani nevíte jak. Ani sebelepší pneumatiky a záchranné elektronické systémy v tomto případě moc nepomohou.

Zvěř, neviditelní chodci a cyklisté

Zatímco v létě ve tmě potkáte chodce jen výjimečně, v pozdních odpoledních hodinách, kdy už slunce zapadlo a silnice se ponořily to tmy, jsou pěší opozdilci naprosto běžní. A bohužel nebývají dostatečně vybaveni reflexním oděvem nebo baterkou. Nespoléhejte na to, že chodci vždy půjdou v souladu s předpisy za krajnicí a po správné straně silnice.

zver na silnici
Se zvěří je potřeba počítat celý rok, na podzim je ale to riziko přeci jen větší kvůli horším rozhledovým podmínkám. Pozor si dejte také na chodce v pozdních odpoledních hodinách, kdy už je skoro tma

Zcela běžně lze potkat cyklisty, kteří na vyhovující osvětlení naprosto kašlou a spoléhají se, že je řidič prostě uvidí. Neuvidí. Je pak chybou se domnívat, že i když je mlha nebo prší, že cyklisté nevyjedou. Narazit na ně můžete i v nejhorším počasí.

Hlavně na podzim je nutné počítat se zvěří kolem silnic, která se sice vyskytuje po celý rok, ale právě s horšími rozhledovými podmínkami podzimního provozu má řidič mnohem obtížnější přehled o situaci a srnky a divočáky často zahlédne až na poslední chvíli.

Mlhovkáři, nízké slunce, námraza… Jste připraveni na podzimní nástrahy silnic?
Ohodnoťte tento článek!
4.94 (98.75%) 16 hlas/ů

1 komentář

  1. Děkuji za každý článek, který poukazuje na mlhovkáře.

    Nechci psát elaboráty, ale rozdělil bych je na 2 skupiny. Menším zlem jsou ti, kdo nadužívání mlhovek dělají v jakési dobré víře, ve snaze být papežštější než papež. Sice je jejich počínání nebezpečné a otravné, když v 50 metrech nad zemí je opar a oni mlhovkaří, ale po probliknutí jsou sto pochopit, že to asi není ono a vypnou je, někteří dokonce i pokynou či bliknou čtyřkou na znamení omluvy.

    A pak máme skupinu druhou, kde nejslušnějším název je retard. Tito retardi by měli být nejen pokutováni, ale rovněž zbavování jak ŘP, tak svéprávnosti. Mlhovky si zapínají za zcela jasného počasí, kdy očividně z žádné chumelenice ani mlíka nevyjeli (každému se může stát, že je vypnout zapomene), nýbrž to mají jako jakýsi podivný druh frajeřiny či uspokojení z toho, že ostatním vypalují oči. Taková pasivní agresivita pěkná, podobná bezdůvodnému “nadjetí” si doprava při odbočení vlevo, aby nikdo další křižovatkou neprojel, jízdě schválně pomalu a po prostředku, aby dotyčného nešlo předjet apod.. Dokonce mezi těmito retardy existují i takoví, kteří 21W mlhovku zaměňují za denní svícení a mají ji zapnutou s obryskami, protože bez nich by je nezapli.

    Pokud se někdo poznal v první skupině, třeba si řekne, že asi doopravdy to oslňuje. Pokud v druhé, Chocholoušek čeká.

    P.S. Málo se mluví o tom, kolik vozidel u nás jezdí se světly špatně seřízenými, či dokonce anglickými. Pro neznalé, co tak činí z nevědomosti a divá se, proč je tu a tam někdo problikne – potkávací, (též zvaná tlumená) světla nemají svůj název pro nic za nic a opravdu nejsou určena k potkávání s helikoptérami…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: