• Základem nové třídy B je nová třída A

  • Oproti předchůdci má novinka delší rozvor, ale také menší zavazadelník

  • Vůbec poprvé Mercedes použil svůj nový dvoulitrový diesel pro příčnou zástavbu. Nová je i osmistupňová dvouspojková převodovka 

  • V nabídce asistenčních systémů najdete úplně vše

  • Objednávky začne automobilka přijímat příští týden

Segment MPV se neustále zmenšuje. Důvodem je samozřejmě zájem o crossovery, který donutil nemalý počet výrobců změnit tradiční zástupce dané kategorie právě na něco ve stylu SUV. Jak to dokázal například Renault Espace, což je v podstatě zakladatel praktických velkoprostorových aut. Jenže ne všichni nad MPV zlomili hůl. Třeba Mercedes aktuálně uvádí novou generaci třídy B. Světe, div se, ta svou mezigenerační proměnu přežila bez větší újmy. Žádný přerod na crossover se nekoná. Naštěstí.

Mercedes-Benz třídy B se poprvé objevil v roce 2005. Od té doby automobilka prodala 1,5 milionu exemplářů, což není úplně zanedbatelné číslo. Nová generace samozřejmě sdílí techniku s posledním vydáním třídy A. Dokonce má se svým sourozencem shodný jak rozvor náprav, tak celkovou délku i šířku. Liší se pouze výškou karoserie (1562 vs. 1440 mm).

Jak je na tom nová třída B ve srovnání s předchůdcem, ale také s Golfem Sportsvan a BMW 2 Active Tourerem, to zjistíte v následující v tabulce:

Mercedes-Benz B 2019 Mercedes-Benz B 2018 VW Golf Sportsvan BMW 2 Active Tourer
Délka (mm) 4419 4393 4434 4342
Šířka (mm) 1796 1786 1807 1800
Výška (mm) 1562 1566 1578 1586
Rozvor náprav (mm) 2729 2699 2685 2670
Objem zavazadelníku (l) 455/1540 488/1547 500/1520 468/1510

Z té jsou vidět zajímavé a nepříliš obvyklé změny. Předchozí třída B měla objemnější zavazadlový prostor, přičemž prostor v podélném směru ve druhé řadě se nijak zásadně nezměnil navzdory delšímu rozvoru náprav. Může za to dynamičtější tvar karoserie. Ta má totiž mnohem blíže k hatchbacku než k MPV. Faktem je, že výsledek vypadá mnohem lépe.

Velmi aerodynamický design

Cílem při vývoji ale nebyla pouze karoserie s atraktivnějšími tvary, nýbrž také lepší aerodynamika. Nová třída B má oficiálně udávaný součinitel odporu vzduchu 0,24. Předchozí generace byla o setinu horší. Současně klesla také velikost čelní plochy.

Mercedes-Benz B 2019-24
Nová třída B sice zůstala tradičním zástupcem kategorie MPV, v praxi ale více než MPV připomíná trochu vyšší hatchback. Dynamičtější tvary přináší kromě líbivějšího vzhledu také lepší aerodynamiku. Součinitel odporu vzduchu se u některých variant dostal pod hodnotu 0,24

Za účelem vylepšení aerodynamiky technici řešili všechno možné od tvaru předních sloupků nebo tvaru mřížek v předním nárazníku až po tvar zadní části auta. Cílem byla co nejkratší oblast turbulencí a co nejvíce symetrické proudění vzduchu z obou stran. Důkladně zakrytý je i podvozek, který je mimochodem velmi nízký.

Součinitel odporu vzduchu 0,24 se ale týká pouze základních variant postavených na šestnáctipalcových kolech. I tvar disků totiž zvyšuje (kromě jiného) odpor vzduchu. Pořád ale platí, že při porovnání s předchůdcem postaveným na stejně velkých kolech má nová generace lepší aerodynamiku. To se samozřejmě hodí jak z pohledu spotřeby, tak z pohledu aerodynamického hluku uvnitř interiéru. Ten klesl až o 30 %.

Moderní vzhled, posuvné sedačky až později

Interiér je do značné míry podobný nové třídě A, ale logicky nabízí více prostoru a vyšší posaz (o 90 mm). Ve srovnání s předchůdcem Mercedes oficiálně slibuje o tři centimetry větší šířku v úrovni loktů vpředu, o pět milimetrů více místa pro hlavu vpředu a o osm milimetrů více pro hlavu vzadu. Jak je na tom německá novinka ve skutečnosti, to prozradí další tabulka s naměřenými hodnotami doplněná opět o srovnání s Acitve Tourerem a Golfem Sportsvan:

Prostor pro cestující (cm) Mercedes-Benz B VW Golf Sportsvan BMW 2 Active Tourer
Šířka v úrovni loktů vpředu: 150 151 148
Šířka v úrovni loktů vzadu: 144 149 146
Prostor pro hlavu vpředu min/max.: 90/100 91/100 89/100
Prostor pro hlavu vzadu: 96 94 97
Minimální prostor pro nohy vzadu: 13 17 18
Maximální prostor pro nohy vzadu: 38 44 42
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: --- 29 29
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: 19 --- ---
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: 25 27 24
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: 10 9 11
Délka sedáku vpředu: 50/55 49 50
Délka sedáku vzadu: 49 48 44
Délka opěradla vpředu: 66 67 66
Délka opěradla vzadu: 69 63 66
Šířka prostředního sedáku vzadu: 29 31 25
Prostor pro zavazadla (cm) Mercedes-Benz B VW Golf Sportsvan BMW 2 Active Tourer
Šířka mezi bočnicemi: 105 104 102
Maximální šířka: 125 128 131
Výška po plato: 47 45/57 46
Délka ložné plochy: 78 74/91 78/90
Výška otevření 5. dveří: 189 189 183

Jako správné MPV myslí nová třída B i na variabilitu interiéru. Standardem pro všechny verze jsou zadní opěradla dělená v poměru 40/20/40. Zhruba od poloviny příštího roku bude možné dokoupit také posuvná zadní sedadla (rozsah 14 cm), stejně jako sklopné opěradlo spolujezdce, takže půjde do auta snáze naložit něco delšího. Maximální délku takového nákladu však Mercedes neuvádí. Variabilní může být i podlaha v zavazadlovém prostoru a mezi příplatky nechybí elektricky ovládané páté dveře a možnost otevírat je mávnutím nohou pod nárazníkem.

Mercedes-Benz B 2019-14
Interiér do značné míry kopíruje třídu A. Testované plně vybavené exempláře vypadají uvnitř opravdu dobře. Výbava může být hodně bohatá
Mercedes-Benz B 2019-16
Prostor vzadu se mezigeneračně příliš nezměnil. Zatím jsou k dispozici klasická sedadla, ta posuvná dorazí až zhruba v polovině příštího roku

Interiér samotný působí velmi moderně, zejména díky dvojici displejů. Každá třída B totiž používá digitální přístrojový štít a druhý centrální displej. Základní provedení má obě obrazovky sedmipalcové, prostřední varianta kombinuje sedmipalcový přístrojový štít a středovou obrazovku o velikosti 10,25“ a vrcholné (testované) provedení má oba displeje o velikosti 10,25“. Asi není potřeba rozepisovat možnosti, které taková uspořádání dává. Variant zobrazení je k dispozici spousta. Jen je trochu nepříjemné, že větší verze středového displeje má levou část schovanou za volantem. Tedy alespoň z mého pohledu člověka vysokého 190 cm. Takže třeba taková teplota nastavení klimatizace je dokonale neviditelná. Ovládání přes touchpad vyžaduje zvyk, ať už se budeme bavit o tom velkém mezi předními sedadly, nebo o dotykových ploškách na volantu.

Test Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic: Silné diesely mají budoucnost!

Na výběr je rovněž spousta materiálů, čalounění, dekorů a tak dále. Zatím můžeme pouze odhadovat, jak budou vypadat základní verze. Testované plně vybavené exempláře ale vypadaly luxusně. O příslušnosti k prémiové kategorii nemůže být pochyb.

Tři motory pro začátek

Na úvod si Mercedes připravil tři motory, a sice zážehovou třináctistovku schovanou pod označením B 180/200 a diesely o objemu 1,5 l (B 180 d) a 2,0 l (B 200/220 d). Poslední jmenovaný motor je zcela nový. Jde sice o řadu OM 654 známou z větších modelů značky, třída B je ale první model, který tento dvoulitrový čtyřválec používá v příčném uspořádání.

B 180 B 200 B 180 d B 200 d B 220 d
Zdvihový objem válců (l): 1,3 1,3 1,5 2,0 2,0
Nejvyšší výkon (kW/k) 100/136 120/163 85/116 110/150 140/190
Nejvyšší točivý moment (N.m): 200 250 260 320 400
Převodovka: 7G-DCT 7G-DCT 7G-DCT 8G-DCT 8G-DCT
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,0 8,2 10,7 8,3 7,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 212 223 200 219 234
Spotřeba paliva kombinovaná (NEDC, l/100 km): 5,4-5,6 5,4-5,6 4,1-4,4 4,2-4,5 4,4-4,5

Oproti dřívějšímu vrcholu v podobě B 220 d (diesel o objemu 2,2 l) je novinka lehčí o 16 %, o 10 kW výkonnější a hlavně úspornější. V oblasti emisí se zde obecně udělalo hodně práce. Mercedes nasadil nízkotlakou i vysokotlakou recirkulaci výfukových plynů, oxidační katalyzátor, vstřikování močoviny a samozřejmě filtr pevných částic. Kvůli nižšímu tření v motoru mají stěny válci speciální povrch Nanoslide a vstřikování teď pracuje s tlakem 2500 barů. Výsledkem je skutečnost, že tento motor plní v kombinaci s novou třídou B normu Euro 6d platnou od roku 2020. Žádný jiný Mercedes tyto limity zatím nezvládá.

Mercedes-Benz B 2019-28
Přeplňovaný naftový dvoulitr OM 654 se v kombinaci s třídou B poprvé objevuje v příčném uspořádání. Zboku na něj navazuje nový automat 8G-DCT
Mercedes-Benz B 2019-30
Kvůli nízké spotřebě je podvozek třídy B kompletně zakrytý. Zadní jednoduchou nápravu mají jen některé verze. Alternativou je víceprvek

S novým motorem je spojena také nová osmistupňová dvouspojková převodovka 8G-DCT, připravená pro točivý moment až 520 Nm. Osmý rychlostní stupeň navíc má snížit otáčky (a tedy i spotřebu) při ustálené jízdě. Nová skříň je také o 3,6 kg lehčí než starší převodovka 7F-DCT. Tato novinka je určená výhradně pro dvoulitrový diesel. Ostatní jednotky dostanou sedmistupňový automat. Časem dorazí do nabídky ještě další verze a to včetně provedení s manuální převodovkou nebo pohonem všech kol. Naftová patnáctistovka a zážehová třináctistovka vznikly ze spolupráce s automobilkou Renault.

Sportovní opravdu není

Mercedes o nové třídě B nemluví jako o MPV, nýbrž jako o Sports Toureru. Fakticky ale tohle auto příliš sportovní není, i když v nabídce najdeme také provedení AMG Line nebo příplatkový o 15 mm snížený podvozek. Důvodem je vysoký posaz, vyšší karoserie, která se v zatáčkách trochu naklání, měkký podvozek a lehké řízení, které dostalo ve srovnání s třídou A větší převod. V součtu jde o příjemný automobil na přemísťování z jednoho místa na druhé. Nic víc, nic méně.

Die neue B-Klasse I Mallorca 2018// I Mallorca 2018
Mercedes sice říká nové třídě B „Sports Tourer“, sportovní ale tohle auto opravdu není. Může za to třeba na komfort naladěný podvozek a velmi lehké řízení s méně strmým převodem oproti třídě A. Nová třída B je zkrátka praktický cestovní automobil. Nic více, nic méně

My jsme testovali variantu 220 d s adaptivním podvozkem. Ten se bude dodávat na přání. Jak je zvykem, tlumiče konstantně upravují své nastavení podle aktuální situace a zároveň lze jejich charakter ovlivnit i manuálně. V komfortním režimu se vůz příjemně pohupuje, v tom sportovním se příjemně pohupuje trochu méně. S autem jsme toho ale během prezentace reálně zas až tolik neujeli, takže si hodnocení jízdních vlastností necháme až na řádný test. Zatím se zdá být vše v nejlepším pořádku. Jen je škoda, že nový diesel není o něco tišší a že osmistupňová dvouspojková převodovka občas váhá s tím, než svoje spojky sepne.

Navíc otázka, jak nová třída B jezdí, ukrývá ještě jednu drobnou komplikaci. Zadní náprava totiž není pro všechny verze stejná. Je zde buď torzní příčka, nebo čtyřprvkové zavěšení. Víceprvek je ve standardu pouze pro 200 d a 220 d. Ostatní verze ho ale mohou mít také. Vždy ho dostanete v kombinaci s příplatkovým adaptivní podvozkem a také k některým větším diskům.

Mercedes-Benz B 2019-22Mercedes-Benz B 2019-27Mercedes-Benz B 2019-17Mercedes-Benz B 2019-9

Když jsem se ale během prezentace ptal, jak to s tou nápravou vzadu je, dostal jsem odpověď, že si mám počkat až na finální český ceník, protože je to údajně složité a ve výsledku se kombinace kol a druhu zadních náprav může na jednotlivých trzích lišit. Takže pro tuto chvíli lze pouze konstatovat, že vrcholná verze podvozku funguje velmi dobře. Jak to je s ostatními kombinacemi (sportovní podvozek snížený o 15 mm nebo klasické tlumiče/jednoduchá zadní náprava), to bohužel nevíme.

Na trhu od příštího týdne

Nová třída B je auto, které může mít mimořádně bohatou výbavu včetně nejmodernějších asistenčních systémů. Zároveň je to praktický, dostatečně prostorný hatchback rozumných rozměrů, který si nehraje na nějaký rádoby terénní vůz, ale sází výhradně na vysoký cestovní komfort. V kombinaci s nejsilnějším dieselem umí být také příjemně svižný a úsporný (jezdili jsme za 5,8 l/100 km). Takhle na první svezení sice za srdce nechytne, ale to asi ani od kategorie MPV nikdo nečeká.

Pokud máte zájem, automobilka začne objednávky přijímat od třetího prosince. První zákaznická auta dorazí v únoru příštího roku. Česká cena pro novou třídu B zatím stanovena nebyla.

Mercedes-Benz třídy B dokazuje, že i MPV může být v době SUV atraktivní (první jízdní dojmy)
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

1 komentář

  1. Je zajímavé sledovat, do jakého DIVNA se moderní automobily vyvíjejí. Sice Mercedes zaslouží pochvalu za to, že novou třídu B vybavil skutečnými motory a nepřetavil ji do rádoby SUV, na jejichž módní vlně chce dnes surfovat každý pako, pardon chci říci macho, ale tím zřejmě pozitiva končí. Silné motory dostanou povinně a jedině automat :-(. Cestující nezískají ani centimetr prostoru navíc, ačkoliv rozvor se zvětší o 10 centimetrů, protože veškerý tento “pokrok” padne na úkor vnějšího designu, aby se o celou mohutnou setinu zlepšil součinitel odporu vzduchu :-(. Že kvůli tomu technici řešili všechno možné je až tragikomické. Skutečný pokrok je nahrazen displeji v přístrojové desce a možností otevřít zadní dveře virtuálním kopancem do nárazníku :-(. Praktický přínos ovládání čehokoliv přes dotykový displej je nulový, nebo minimálně diskutabilní. Nejezdím přece autem, abych pořád zíral na displej. Kde zůstala ergonomie a potřeba umožnit řidiči maximálně se orientovat na provoz – já zapoměl, v době nabídky asistenčních systémů na cokoliv to není až tak důležité, že. Interiér je cingrlátkově vyšperkovaný, za to s náhradním kolem máme smůlu. Rozdíl mezi vlastnostmi Béčka v minimální a maximální verzi výbavy a motorizace bude zřejmě propastný, a to i cenově, jak nám jistě potvrdí finální český ceník.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: