Protože pro čtenáře neuvyklého tak enormním číslům nemusí být snadné představit si, o jakých autech bude dnes řeč, začněme připomenutím jiného z našich srovnávacích testů. Před časem jsme proti sobě postavili Audi RS5 a Mercedes-AMG C 63, dvojici sportovních kupé s mimořádnými jízdními výkony, která akcelerují na 100 km/h za méně než čtyři sekundy. A teď si představte, že i to pomalejší z dnešní dvou aut, luxusních kombíků s dostatkem místa pro čtyři lidi a pořádným kufrem, by v akceleraci deklasovalo rychlejší z obou zmíněných kupátek. Dnes se budeme bavit o jízdních výkonech na úrovni Jaguaru F-Type SVR. V testu kombíků. To je prostě šílené.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-8
Podobnost registračních značek je čistě náhodná, stejně jako kontrast barev. Ten ale dobře vystihuje rozdíly v charakterech obou soupeřů

Kombi E 63 S je nejsilnější a také nejdražší variantou Mercedesu třídy E. Jeho osmiválec 4,0 l je zde naladěný na 450 kW (612 k) a 850 Nm, a výčet technických prvků zaměřených na vylepšení jízdních vlastností připomíná spíš sportovní kupé než kombi vyšší třídy: aktivní silentbloky, samosvorný diferenciál, pneumatický podvozek s adaptivními tlumiči pérování a pohon všech kol 4Matic+, který posílá hnací sílu primárně na zadní kola. To vše v autě, které se pyšní zavazadlovým prostorem o objemu 640 litrů a v základním provedení stojí 3 471 490 korun.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-29
Písmeno „S“ označuje výkonnější a lépe vybavenou variantu Mercedesu E 63
Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-14
I Panamera Turbo existuje s přídomkem „S“, to je ovšem supervýkonný hybrid

I to je ale docela láce oproti druhému z dnešních aut. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo začíná na 4 410 000 Kč. Také v tomto případě zvolili konstruktéři vidlicový osmiválec o objemu 4,0 l, přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Parametry jsou ovšem poněkud skromnější: 404 kW (550 k), 770 Nm a 495 litrů prostoru pro zavazadla.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-17
Na fotkách to tak nevypadá, ale naživo je vizuálně zajímavější Panamera
Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-26
Mercedesu nicméně nelze upřít, že v černé barvě vypadá velmi zlověstně

Kompletní porovnání technických údajů najdete na obvyklém místě na konci článku a ke srovnání naměřených hodnot se dostaneme průběžně. Ještě než se ale pustíme do vzájemného porovnávání, pojďme si oba soupeře trochu blíž prohlédnout staticky. Exotičtěji působí rozhodně Panamera. Nízká, široká karoserie nepřipomíná žádná běžné auto, její proporce se blíží zakázkovým „shooting brake“, jaké pro zámožné klienty stavěly a stavějí specializované karosárny. S oblými křivkami blatníků, střechy a bočního prosklení kontrastují ostré linie světel a prolisů. Mercedes nezapře poněkud skromnější původ. Tmavá barva, výrazné prolisy na kapotě, hluboké nárazníky s velkými otvory a široký rozchod kol mu dodávají na hrozivosti, ale proporcemi i základními tvary působí třída E vedle Porsche jako normální kombi.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-3
Technicky se snad nejedná o úplně přímé soupeře, v praxi ale budou bojovat o stejného zákazníka: dobře situovaného člověka, který hledá zcela mimořádnou dynamiku ve spojení s praktickou karoserií

Nejinak je tomu v interiéru. Už v testu verze E 43 AMG jsme konstatovali, že měkkým, organickým tvarům současných mercedesů svědčí spíše hřejivé a světlé barvy než ponurá atmosféra sportovních variant. Také kokpit E 63 vyznívá navzdory rozlehlým plochám lakovaného karbonu, jemné kůži a velkým barevným displejům jaksi stroze. Testovaná Panamera s kontrastním provedením interiéru, vzhledově atraktivními (a funkčně bezchybnými) sedadly a středovou konzolou pojatou jako velká dotyková plocha působí od prvního momentu jako luxusnější a dražší auto. Jenže my se v našich testech na estetiku ohlížíme jen v minimální míře. Hlavní jsou pro nás data, čísla, schopnosti a především jízdní vlastnosti a zážitek z jízdy. A v případě Panamery to dnes na vítězství nestačilo.

2. místo: Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-47

+

  • Kultivovanost a komfort při cestovním stylu jízdy
  • Atraktivní a originální interiér
  • Zpracování detailů
  • Příznivější těžiště
  • Natáčení zadních kol

  • Ve srovnání s Mercedesem horší dynamika
  • Celkově utlumený jízdní projev
  • Nekonzistentní reakce pohonu všech kol na limitu
  • Vysoká cena modelu i jednotlivých příplatků

Od značky Porsche možná automaticky čekáte nekompromisní sportovní projev, ale už první Panamera se projevovala spíš jako uhlazené grand tourismo než jako přerostlá čtyřdveřová 911. A nová generace v této filozofii pokračuje. Ve všech provozních situacích, při všech způsobech jízdy se projevuje konzistentně kultivovaněji než Mercedes. Je tišší, komfortněji péruje, lépe izoluje posádku od mechanických projevů hnacího řetězce.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-16
Panamera Turbo ST se dostavila k testu v bezpříplatkové bílé metalíze Carrara
Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-81
Čtyřlitrový osmiválec využívá „čtvercovou“ konstrukci – vrtání i zdvih mají hodnotu 86,0 mm

Což může být i výhoda, pokud nehledáte supersport v rodinné karoserii, ale zkrátka „jen“ velmi rychlé, jízdně schopné a neúnavné cestovní auto. Rychlost testované Panameře věru nechyběla. Naměřené zrychlení však – a to je u Porsche krajně neobvyklé – výrazně zaostalo nejen za Mercedesem, ale i za oficiálním údajem 3,6 sekundy. Samozřejmě jsou to jen čísla. A jakékoliv auto schopné vystřelit na stovku za méně než čtyři sekundy je pro reálný svět rychlé až příliš. Přeplňovaný osmiválec se přitom projevuje vyloženě dobrácky. I v režimu Sport+, nejostřejším ze čtyř dostupných, nabírá sílu docela plynule a ozývá se pouze distingovaným bručením, takže po přesednutí z neurvalého Mercedesu působí Panamera Turbo krotce jako nějaký hybridní Lexus. Také převodovka, ač dvouspojková, je naladěná se zjevným ohledem na plynulost, ačkoliv samotné změny převodů probíhají bleskurychle.

Akcelerace Mercedes-AMG 63 S kombi Porsche Panamera Turbo Sport Turismo
0-50 km/h (s) 1,43 1,50
0-100 km/h (s) 3,41 3,90
0-130 km/h (s) 5,16 6,01
0-150 km/h (s) 6,63 7,69
0-170 km/h (s) 8,33 9,74
0-200 km/h (s) 11,60 13,54
30-50 km/h (s) 0,54 0,55
50-70 km/h (s) 0,66 0,82
80-120 km/h (s) 2,03 2,46
130-150 km/h (s) 1,47 1,68
130-200 km/h (s) 6,44 7,53
E amg vs panamera
Graf akcelerace 0-200 km/h to ukazuje ještě názorněji než naše tabulka: Mercedes (představovaný samozřejmě modrou křivkou) Panameře od začátku ujíždí
Odchylka rychloměru Mercedes-AMG 63 S kombi Porsche Panamera Turbo Sport Turismo
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost Skutečná rychlost
50 km/h 47 48
90 km/h 85 88
130 km/h 124 128

Co se ukáže v přímce, zatáčky jenom potvrdí. Velké Porsche jede s grácií příznačnou pro nízká auta se širokým rozchodem, která mohou mít z principu měkčeji nastavený podvozek než podobně velký a těžký vůz s méně příznivým poměrem výšky k šířce. V nájezdu do zatáčky nemáte pocit, že se musí „opřít“ do vnějších tlumičů, aby nezvedla vnitřní kola ze země, a dokonce i v nejtužším nastavení si podvozek zachovává určitou úroveň vnímané plavnosti. Což je všechno fajn, dokud se nesnažíte držet na klikaté silnici krok s rozdrážděným AMG. Pak nevyhnutelně vyjde najevo, že Panamera postrádá ten poslední kousek neochvějné přesnosti, který potřebujete, když se snažíte honit dvě tuny luxusu od krajnice ke krajnici jako nějaký ostrý hatchback. Nebo jako nejmenované sportovní kupé s motorem na špatné straně.

Oproti nejmenovanému sportovnímu kupé s motorem na špatné straně má Panamera i nevýhodu utlumenějšího řízení. S těžkým motorem nad předními koly potřebuje mnohem výraznější posilový účinek než 911, což se na „citu“ ve volantu nevyhnutelně odrazí, ale není to nic hrozného. Při jízdě si určitě nebudete říkat, že by tohle auto potřebovalo lepší řízení.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-76
Interiér s vertikálně orientovanou palubní deskou působí exoticky, luxusně a kvalitně – přesně jak v autě za pět milionů čekáte. Většina tlačítek na středovém panelu byla nahrazena dotykovými ploškami a dotykový je také centrální displej

Pohon všech kol je nastavený tak, aby podporoval cestovní kvality Panamery. Klade silný důraz na směrovou stabilitu a při jízdě na 60 až 80 procent umí poslat dozadu takový díl hnací síly, aby usnadnil výjezd ze zatáčky a dopřál řidiči alespoň náznak onoho vznosného „zadokolkového“ pocitu z rovnání volantu plynem. Pokud se ale chcete podívat až na limit nebo dokonce ještě kousek dál, rychle zjistíte, že autu není takové zacházení po chuti. K tahanému čtyřkolkovému driftu se někdy přemluvit nechá, když jinak nedáte, ale pohon všech kol nereaguje konzistentně a někdy humpolácky zatáhne předními, aby situaci „vyřešil“. Vyřeší, a vy pochopíte, že takhle tedy ne.

Prostor pro cestující (cm) Mercedes-AMG 63 S kombi Porsche Panamera Turbo Sport Turismo
Šířka v úrovni loktů vpředu 152 154
Šířka v úrovni loktů vzadu 149 148
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 87/96 93/100
Prostor pro hlavu vzadu 95 98
Délka sedáku vpředu 47-54 48-53
Výška opěradla vpředu 64 66
Délka sedáku vzadu 46 48
Výška opěradla vzadu 66 66
Minimální prostor pro nohy vzadu 13 14
Maximální prostor pro nohy vzadu 40 37
Prostor pro nohy za 178cm řidičem 25 22
Prostor pro nohy za 190cm řidičem 18 19
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 27 23
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 9 7
Prostor pro zavazadla (cm) Mercedes-AMG 63 S kombi Porsche Panamera Turbo Sport Turismo
Šířka mezi bočnicemi 110 91
Výška po roletu 42 41
Délka ložné plochy 112 109
Výška nakládací hrany 60 63
Šířka vstupního otvoru 87 92
Výška vstupního otvoru 113 107
Teoretický minimální kvádr (dm3) 522 400
Průřez nakládacího otvoru (m2) 0,98 0,98
Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-79 Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-74 Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-73 Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-71

Všechno je relativní. Ve srovnání s drtivou většinou aut na trhu velké Porsche samozřejmě funguje skvěle a dát ho na „poslední“ místo srovnávacího testu se zdá skoro nepatřičné. Skutečnost je ale taková, že Panamera dnes lépe než druhá skončit nemohla, protože její soupeř je rychlejší, prostornější, levnější a řidičsky opojnější.

1. místo: Mercedes-AMG 63 S kombi

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-44

+

  • Oslnivá akcelerace
  • Sportovní chování systému 4Matic+
  • Vyladěný zvuk přeplňovaného osmiválce
  • Prostorná karoserie, pořád je to přece Mercedes třídy E

– 

  • I v nejkomfortnějším nastavení je pořád poněkud hrubý
  • Krátké zadní sedáky
  • Nepříliš přesvědčivé brzdy
  • Vzhledem k ceně auta působí interiér trochu obyčejně

Protože je to Mercedes, a ještě ke všemu kombík, není snadné představit si, jak je doopravdy rychlý. Dokonce i když se podíváte do naší tabulky na ta neuvěřitelná čísla, jako je zrychlení na 200 km/h za 11,6 sekundy, pořád nemusí být snadné představit si, jak je doopravdy rychlý. Takže si to pojďme demonstrovat na názorném příkladu. AMG 63 S kombi je rychlejší než Mercedes-AMG GT S. Tohle není „na kombík dobrý“. Tohle je jedno z nejrychlejších aut, jaká si můžete koupit. A pravděpodobně vůbec nejrychlejší, ve kterém odstěhujete rodinu na chalupu a naplocho balený nábytek z řetězcového obchodního domu s nesklonným názvem. Pokud tedy lidé, kteří si kupují kombíky za čtyřku, jezdí pro nábytek řetězcového obchodního domu s nesklonným názvem…

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-68
Tradice AMG: Štítek s podpisem technika, který odpovídal za montáž motoru
Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-21
Za černý metalický lak Obsidian si Mercedes naúčtuje 27 686 korun

Podání akcelerace je přitom stejně dechberoucí jako samotné jízdní výkony. Mercedesy AMG používají sice klasický planetový automat, ale se spojkou, takže zapomeňte na nějaké „žvýkání“ v měniči. Jakmile aktivujete launch control (na rozdíl od některých jiných mercedesů zde není vyžadována složitá ekvilibristika, stačí režim Sport+ nebo Race, levá noha na brzdě a pravá na plynu), černý kombík se od startovní čáry doslova katapultuje za ohlušujícího řevu, který se rozléhá krajinou na míle daleko. Je to do značné míry uměle vytvořený efekt, který má maskovat přirozeně tichý svist přeplňovaného motoru, ale vem to čert. Koneckonců je to opravdový zvuk. Vychází z výfuku, nikoliv z reproduktorů.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-64
Nemusíte souhlasit, ale podle nás svědčí těmto tvarům spíš světlejší a hřejivější barvy. Pokud máte smysl pro humor, můžete na displeji systému Comand sledovat graf spotřeby

Tohle není jeden z těch krémově hladkých motorů, které produkuje v různých obměnách koncern Volkswagen. Tohle je výbušný, drsný, netrpělivý zloun. Zápasník UFC, který si v šatně místo masáže dopřává injekce testosteronu a dávku předepsanou od pokoutního felčara pro jistotu násobí dvěma. Jakmile ho pravým kotníkem pustíte ze řetězu, popadne vás za límec a hodí k horizontu. Rychlostí začínajících dvojkou dosahuje i v těch nejkratších mezerách v levém pruhu s děsivou samozřejmostí. Nepředstavujte si ale přemotorovaný hot-rod, který umí jezdit jenom rovně. E 63 S je spíš přerostlý supersport, kterému rozhodně nedojdou schopnosti a odvaha, jakmile se silnice zúží a zaklikatí.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-43
Na rozdíl od odtažité Panamery Mercedes skutečně připomíná supersport – nejen jízdními výkony, ale také projevem a charakterem

Nezatáčí s takovou grácií jako nízká Panamera, to ne. Pneumatické měchy i adaptivní tlumiče se musí snažit citelně víc, aby udržely pod kontrolou relativně vysokou a úzkou karoserii, která nezapře, že byla původně zkonstruována pro méně extrémní aplikace. V limitních situacích, kdy se enormní příčné zatížení spojí s namáháním ve vertikální ose (lidsky řečeno, když projíždíte opravdu rychle zatáčku se zvlněným povrchem), je cítit, jak plechy před silami přicházejícími od podvozku trošičku uhýbají. Ale to je spíš jen takový akademický poznatek. Na jízdu ani zážitek z ní nemá vůbec žádný vliv. A řidič, který rutinně nepřesedá z auta do auta, si mírného náznaku kroucení nejspíš ani nemůže všimnout.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-41
Když aktivujete režim Race, vypnete ESP a nastavíte převodovku do manuálního režimu, můžete řadícími pádly zapnout speciální driftovací režim. I bez toho se ale E 63 ovládá fantasticky a systém 4Matic+ silně upřednostňuje zadní nápravu

Tím spíš, že bude sám plně zaměstnán silami, které působí na jeho tělo. O akceleraci už byla řeč, ale podvozek je velmi neústupný i v příčném směru a pohon všech kol je tu naladěný způsobem, jaký byl donedávna jen zbožným přáním fanoušků sportovních aut. Zapomeňte na potupné tahání předními, když za vrcholovým bodem zatáčky jdete asertivně na plyn. Zapomeňte na nevypočitatelnost reakcí, která při jízdě na limitu trápí většinu sportovních čtyřkolek včetně Panamery. A zapomeňte na typickou čtyřkolkovou nedotáčivost, přesněji řečeno neochotu měnit směr. Pohon 4Matic s přídomkem Plus reaguje v závislosti na zvoleném jízdním režimu. A když si nastavíte nejostřejší Race, dělá, co může, aby věrně emuloval zadní pohon. Na výjezdu posadí auto na vnější zadní kolo, nechá vás rovnat volant plynem a když najdete dost prostoru a odvahy, dovolí vám sice trochu silové, ale dlouhé, krásné drifty, které na zemi nechávají tlusté černé čáry a ve vzduchu oblak spálené gumy spolu s ozvěnou osmiválcového hromobití. (Poznámka pro oddělení komunikace společnosti Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.: Četli jsme to v zahraničních recenzích.)

Doporučujeme test Mercedesu-AMG GT R

Mercedes-Benz AMG GT R

Slabá místa? Brzdy by mohly být suverénnější. Po několika minutách ostré jízdy se neubráníte dojmu, že je toho na ně příliš. A když chcete hlavně klid a pohodu, E 63 se nikdy úplně neuvolní. Můžete vypnout hlasitý mód výfuku AMG Performance. Můžete přepnout podvozek do komfortního nastavení. Můžete si zapnout jízdní asistenty Drive Pilot a stát se na dálnici v podstatě jen dohlížejícím pasažérem. Pohon a podvozek stavěné na extrémní jízdní výkony však budou stále přenášet do karoserie určitou míru rázů, hluků a vibrací, které posádka vnímá jako pocit netrpělivosti nebo neklidu. Stresující cesta do Brna po přeplněné dálnici D1 bude určitě příjemnější v sametové Panameře.

Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-58 Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-59 Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-50 Mercedes AMG 63 vs Porsche Panamera Turbo-60

Proti tomu nicméně stojí nejen lepší dynamika a intenzivnější zážitek ze sportovní jízdy, ale také prostornější karoserie, zejména v oddílu pro zavazadla, a příznivější cena. I s příplatkovými prvky jako karbonové obložení interiéru, bezklíčové odemykání, servozavírání dveří, sada jízdních asistentů, head-up displej, audio Burmester nebo střešní okno (bez kterého by se možná karoserie nekroutila) by Mercedes-AMG E 63 S v testované konfiguraci vyšel na 4 065 001,05 Kč. Což je pořád o 10 procent méně než základní cena Panamery a o 1,3 milionu méně, než byste museli zaplatit za testovaný exemplář. Který přitom neměl oproti Mercedesu nic úplně zásadního navíc.

Příloha 1: Specifikace výbavy testovaného Mercedesu-AMG 63 S kombi

Příloha 2: Specifikace výbavy testovaného Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

Jezdit kterýmkoli z těchto „über-kombi“ je samozřejmě potěšení a privilegium. A dokážeme si představit zákazníka, pro kterého bude klidnější a kultivovanější Panamera vhodnější volbou než neurvalý Mercedes. Ten je ale celkově lepším autem, proto dnes zaslouženě vítězí.

Technické údaje Mercedes-AMG 63 S kombi Porsche Panamera Turbo Sport Turismo
MOTOR
Konstrukce: vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování dvěma výfukovými turbodmychadly přeplňování dvěma výfukovými turbodmychadly
Zdvihový objem válců (cm3): 3982 3996
Vrtání x zdvih (mm): 83,0 x 92,0 86,0 x 86,0
Kompresní poměr: 8,6:1 10,1:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 450/5750–6500 404/5750–6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 850/2500–4500 770/1960–4500
Převodovka: Samočinná devítistupňová AMG Speedshift MCT-9 s mokrou lamelovou spojkou Samočinná osmistupňová dvouspojková PDK
Poháněná kola: všechna čtyři, systém AMG Performance 4Matic+ s plně variabilním rozdělováním hnací síly mezi nápravami všechna čtyři, systém Porsche Traction Management s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 3,5 3,6 (se Sport Plus)
Nejvyšší rychlost (km/h): 290 (s AMG Driver Package) 304
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 12,1/7,8/9,4 13,1/7,4/9,5
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 5005 5049
Šířka (mm): 1907 1937
Výška (mm): 1474 1432
Rozvor náprav (mm): 2950
Rozchod kol vpředu (mm): 1649 1657
Rozchod kol vzadu (mm): 1595 1639
Poloměr otáčení (m): - 5,7 (s natáčením zadních kol)
Provozní hmotnost DIN (kg): 1995 2035
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2665 2690
Objem zavazadlového prostoru (l): 640-1820 520-1390
Objem palivové nádrže (l): 66 90
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: multi-link, pneumatické odpružení s tříkomorovými měchy, adaptivní tlumiče pérování hliníková trojúhelníková ramena, pneumatické odpružení s tříkomorovými měchy, adaptivní tlumiče pérování
Podvozek vzadu: multi-link, pneumatické odpružení s tříkomorovými měchy, adaptivní tlumiče pérování multi-link, pneumatické odpružení s tříkomorovými měchy, adaptivní tlumiče pérování
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,5:1 hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,2:1-9,3:1 (s natáčením zadních kol)
Brzdy vpředu: litinové kotouče 390 x 36 mm s vnitřním chlazením, šestipístkové brzdiče litinové kotouče 410 x 38 mm s vnitřním chlazením, šestipístkové brzdiče
Brzdy vzadu: litinové kotouče 360 x 24 mm s vnitřním chlazením, jednopístkové brzdiče litinové kotouče 380 x 30 mm s vnitřním chlazením, čtyřpístkové brzdiče
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 265/35 ZR 20 275/40 ZR 20
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 295/30 ZR 20 315/35 ZR 20
Mercedes-AMG 63 S kombi vs. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo: Supersporty v přestrojení
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 7 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: