Malá auta výrazně zdraží kvůli emisním předpisům, říká šéf Renaultu

  • V nejbližších letech výrazně zdraží kategorie malých automobilů, předpovídá Luca de Meo

  • Důvodem jsou drahé úpravy spalovacích motorů nutné kvůli přísným emisním limitům 

  • Současně bude klesat cena malých elektromobilů 

  • Šéf Renaultu předpokládá, že se ceny spalovacích kompaktních vozů a podobně velkých elektromobilů vyrovnají kolem roku 2025

Přechod evropského automobilového průmyslu ze spalovacích motorů na bateriové elektromobily nejvíce pocítí zákazníci, kteří si kupují malá auta. Právě u těchto modelů se totiž nejhůře rozpouštějí dodatečné náklady související s instalací drahých opatření snižujících emise spalovacích motorů. Už delší dobu je zřejmé, že tento trend nutně povede k výraznějšímu zvýšení pořizovací ceny. Nedávno to v rozhovoru pro britský Autocar potvrdil také šéf automobilky Renault Luca de Meo.

Podle něj by situace mohla dospět až do fáze, kdy za nejmenší automobily na trhu zaplatíme dvojnásobek dnešní ceny. „Existuje základní cena vztahující se k čištění výfukových plynů jakéhokoliv spalovacího motoru,“ uvádí de Meo. „Ať už jde o Clio za 15 000 eur, nebo o Mercedes-Benz třídy S za 120 000 eur, vždy potřebujete filtr pevných částic obsahující platinu, rhodium a jiné drahé prvky. Jistě, filtr ve třídě S bude trochu větší, ale v procentuálním vyjádření vůči ceně vozu je výrazně levnější a zákazníci Mercedesu si navíc toto navýšení ceny mohou dovolit.“

Podobný vývoj už před časem předpověděl také ředitel Volkswagenu:

Malá auta zdraží až o polovinu. Kvůli elektrifikaci, varuje znovu Volkswagen

Luca de Meo zároveň říká, že akumulátory naopak v průměru zlevňují o 10 % ročně a malé elektromobily navíc nepotřebují velké baterie. Zatímco kompaktní modely se spalovacími motory tedy budou zdražovat, podobně velké elektromobily se stanou čím dál dostupnější. Blíží se okamžik, kdy se tyto trendy protnou. „Bude to velmi důležitý moment, protože bude znamenat demokratizaci elektromobilů napříč celou Evropou,“ předpovídá šéf Renaultu. Podle jeho odhadů k tomuto dojde zhruba v polovině dekády.

Zlevňování malých elektromobilů je sice dobrá zpráva, z uvedených trendů ale vyplývá, že nejdostupnější auta jako celek zdraží a nový automobil bude pro širší vrstvy hůře dostupný. Vidět to je nakonec už dnes. Výrobci postupně stahují nejmenší modely z prodeje. Třeba Renault Twingo na našem trhu už nekoupíte.

Zvyšování cen malých vozů nakonec bude záviset především na tom, jak bude vypadat chystaná emisní norma Euro 7. To v tuto chvíli není jasné, její konečná podoba by měla být známá až koncem roku. Dříve se hovořilo o tom, že v platnost vstoupí už v roce 2025, zprávy přímo z Evropské komise ale zmiňují roky 2026/2027. Proti původně navrhované podobě se důrazně ohradily organizace sdružující výrobce automobilů s tím, že by fakticky znamenala ukončení prodeje spalovacích motorů.

Malá auta výrazně zdraží kvůli emisním předpisům, říká šéf Renaultu
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: