Legendární Chevrolet Impala končí. Po 62 letech

přidejte názor
  • První Impala figurovala v nabídce jako nejluxusnější model značky Chevrolet

  • Původně tato modelová řada odstartovala jako varianta Chevroletu Bel Air

  • Za dobu výroby vzniklo deset generací

Další automobilový velikán končí. Koncern GM po dlouhých 62 letech oznámil ukončení výroby oblíbeného sedanu Chevrolet Impala, který se vyráběl od roku 1958. Na vině je nízká poptávka po velkých sedanech. Zákazníci dnes dávají přednost SUv a crossoverům.

První Impala byla na trh uvedena v roce 1958 jako speciální, sportovně vybavený a patřičně vyzdobený model řady Bel Air. Dvoudveřové provedení klasického amerického taxíku mělo proti sériovým vozům Bel Air o něco kratší střechu a prodlouženou záď. Od počátku se nabízely dvě karosářská provedení, Sport Coupé a Convertible.

Už za rok byla na světě druhá generace, tentokrát jako svébytný model, který byl radikálně přepracován a svým stylingem se výrazně odlišil od ostatní produkce koncernu General Motors.

Třetí generace z roku 1961 vyjela na nové platformě. Design se odprosil od léta protěžovaných křidélek, ať už horizontálních či vertikálních, a působil opravdu moderně. Poprvé se v nabídce objevila sportovní varianta SS (Super Sport), která se zařadila po bok tehdejších automobilů kategorie muscle cars.

Retro: Chevrolet Impala (1959) vs. Lincoln continental (1963)
Přečtěte si také:

Retro: Chevrolet Impala (1959) vs. Lincoln continental (1963)

Čtvrtá generace z roku 1965 už byla obrovskou prodejní hvězdou, prodalo se jí více jak milion kusů, a vysloužila si vlastní speciální verzi. Stejně jako původní Bel Air. Ta se jmenovala Caprice a toto jméno se ve slovníku Chevroletu používalo dlouhé roky, konkrétně až do roku 1996 (mezi roky 2000–2017 toto jméno používal australský Holden).

Páté pokračovaní úspěšného modelu z roku 1971 bylo největším osobním automobilem, jaký Chevrolet do té doby vyrobil. Jako poslední generace nabídla také otevřenou karosářskou variantu a praktické kombi.

Šestá generace byla tak trochu pohrobkem Chevroletu, jelikož poněkud pozdě reagovala na změny trhu vyvolané energetickou krizí v roce 1973. Podvozek byl zkrácenou verzí předchozí generace, ovšem ani tak šestá Impala u zákazníků neuspěla. A to navzdory faktu, že ji milovali taxikáři a stala se nejoblíbenějším služebním vozem americké policie. Časopis Motor Trend ji v roce 1977 vyhlásil americkým autem roku. Úpadek věhlasu Impaly znamenal, že ji v roli vlajkové lodi nahradil model Caprice a Impala na devět let zcela zmizela z nabídky Chevroletu.

Sedmá generace měla velmi krátký životní cyklus, pouhé dva roky, a byla identickým ztvárněním konceptu z roku 1992. V podstatě šlo o výkonnější provedení Caprice. Za dobu výroby vzniklo pouze necelých 60 tisíc vozů, což je ve srovnání s 60. lety číslo spíše úsměvné. Impala byla jednou z prvních obětí rozmachu kategorie SUV.

Nevalný zájem měl za následek další odmlku, konkrétně čtyři roky. Osmá generace se objevila v roce 2000 jako náhrada modelu Lumina a vůbec poprvé se jednalo o předokolku bez možnosti motoru V8.

Následovník zůstal u stejné platformy označované jako W, ovšem s výraznými modifikacemi. V podstatě by se dalo mluvit o normálním faceliftu. Jedinou převratnou novinkou bylo vypínaní řady válců, protože se do nabídky vrátil motor V8.

10 tipů na zajímavé Ameriky, kterých není na každém srazu tucet
Přečtěte si také:

10 tipů na zajímavé Ameriky, kterých není na každém srazu tucet

Poslední desátá generace opět přišla o motor V8 a místo něj nabídla čtyřválec. Přestože designově navazovala na velmi zdařilé Camaro a Malibu, odliv zákazníků k SUV a crossoverům zastavit nedokázala. Pro ilustraci – loni se prodalo pouze necelých 45 tisíc kusů Chevroletu Impala. Ve výrobním závodě Detroit-Hamtramck ho nahradí elektrický Hummer od GMC a později také autonomní Cruise Origin.

Modelovou evoluci Impaly si můžete prohlédnout v připojené galerii:

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?