Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc

  • V Norsku se elektromobilům díky obrovské podpoře daří 

  • Elektromobilů je zde už tolik, že to působí potíže 

  • Tamní vláda navrhuje daň pro elektromobily s hmotností přes dvě tuny

  • V této kategorii aktuálně figuruje pouze Tesla 

Elektromobilům se na norském trhu daří opravdu nadstandardně. Mohou za to nejrůznější pobídky od možnosti jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy až po obrovské daně na automobily s klasickými spalovacími motory. Jenže masový nákup elektromobilů už dříve začal působit potíže a zdá se, že i v Norsku budou muset trochu ubrat. Dokazuje to nejnovější návrh na cosi jako „daň z Tesly“.

Norská vláda řešila minulý týden návrh na změnu různých daní. Tyto změny se kromě jiného týkají i automobilů, kdy největší pozornost vzbudil návrh na zvláštní daň pro těžké elektromobily. Hranicí má být hmotnost dvě tuny a daň se má zvednout z původních sedmi tisíc norských korun na desetinásobek, což je v přepočtu necelých 200 000 Kč. V této hmotností kategorii se na tamním trhu pohybují pouze Tesly Model S a Model X. Odtud tedy mediální přezdívka navrhované daně.

Doporučujeme: Ekologické poplatky v Holandsku — Daň za vrcholnou Škodu Superb je více než 300 tisíc

Původní myšlenka podpory elektromobilů měla lidi donutit nakoupit malá elektrická auta, nikoliv velké a těžké Tesly. Navíc vláda zastává názor, že dvoutunové Tesly poškozují silnice stejně jako auta o stejné hmotnosti s klasickým spalovacím motorem, jen u toho nevypouští emise přímo v provozu, uvádí Business Insider.

Návrh přirozeně rozčílil norské organizace propagující elektromobily, protože údajně přichází zrovna ve chvíli, kdy začínají být elektrická auta v Norsku běžná. (Možná to je ale jen přirozený vývoj. Elektromobily začínají být běžné, proto se na ně začínají vztahovat běžné daně. Dá se předpokládat, že podobný vývoj bude nastane i jinde). Každopádně i kdyby návrh prošel, norské pobídky na elektromobily jsou obecně tak vysoké, že i těžké Tesly budou na tamním trhu pořád levnější než třeba v Dánsku nebo ve Švédsku.

Součástí norského návrhu jsou také změny týkající se klasických hybridů, které nelze dobíjet ze zásuvky. Ty ztratí výhodu oproti autům se spalovacími motory a jejich zdanění tak bude prakticky stejné, píše norský The Local.

Elektromobily mají na norském automobilovém trhu extrémně vysoký podíl (rekordních 42 % v červnu 2017) a nemálo z toho těží právě Tesla. Za prvních devět měsíců roku 2017 dodala norským zákazníkům více než 4700 aut a konkrétně v září byla po Volkswagenu druhou nejprodávanější značkou (2083 vs. 2003 registrací).

Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Ohodnoťte tento článek!
3.64 (72.86%) 14 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Klasika – měnění pravidel hry za pochodu. Nasrat vládním úředníkům do ruk!
    Už to vidím, jak se hrnu do využívání skvělých dotací na elektromobily, které u nás mají nastartovat příští rok.
    Cena elektro-auta je mnohem vyšší a užitná hodnota nižší.

  2. Dobrý den přeji,
    jsem velký příznivec elektromobilů, bohužel už jsem vychladl. V současné době i když se daří je státní rozpočet v deficitu. Po výpadku příjmů na spotřební dani a dph z benzínu a nafty s příchodem masivní elektromobility na nás politici uvalí takové zdanění těchto vozidel, že na ně rychle zapomeneme.
    Nyní před volbami jsem se na toto téma politiků ptal, nikdo nedokázal odpovědět.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: