Jízdní dojmy: Autobusy Isuzu

přidejte názor
Autor: Redakce

Společnost Turancar CZ připravila na letišti v Panenském Týnci k testovacím jízdám celou svou současnou nabídku modelů, včetně posledních novinek. Autobusy Isuzu oslovují z hlediska nároků trhu na počet sedadel jakýsi střed poptávky, v marketingové terminologii jde o segment midibusů. Požadavkům trhu tedy autobusy Isuzu vycházejí vstříc nejen svou velikostí a počtem sedadel, ale také svou cenou, která by jako jeden z hlavních ekonomických ukazatelů měla obstát v prostředí, kde jsou zisky, resp. obraty předem dané.

Původně byla společnost Isuzu založena jako loděnice. Její kořeny totiž sahají do roku 1893, kdy byla založena společnost Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering. Tehdy nikdo nemohl tušit, že tato loděnice bude jednou vyrábět automobily. První úvahy o stavbě vozů přišly až s rokem 1916, kdy vedení společnosti uvažovalo o způsobu, jak pokrýt výkyvy v loďařském průmyslu. V roce 1927 Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering a Tokyo Gas & Electric Industrial začaly vyvíjet vozidla výhradně vlastní konstrukce. První byl v roce 1929 model Sumida. V témže roce došlo k oddělení divize automobilové výroby od mateřské firmy Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering a vznikla samostatná nezávislá společnost Ishikawa Automotive Works.

Od roku 1984, kdy vznikla společnost Anadolu Isuzu Automotive Industry & Trading Co., zde bylo podle licenční dohody se skupinou Isuzu Motors vyrobeno více než 80 000 vozidel. Společnost Anadolu Isuzu je prvním společným turecko-japonským podnikem v automobilovém odvětví. Sám výrobní závod pro minibusy se rozkládá na ploše 21 750 m2 a má výrobní kapacitu 4000 midibusů ročně.

Isuzu Turquoise

Jedná se o autobusový „bestseller“, zdomácnělý u českých dopravců od roku 2004. Během dvanácti let  prodělal několik technických i kosmetických změn, které přispěly k vyšší bezpečnosti, spolehlivosti a pohodlí. Turquoise již páté generace je vybavený motorem s emisní normou Euro 6c a povinnými elektronickými bezpečnostními systémy. Konstrukce autobusu vychází z dlouhodobě osvědčené japonské koncepce s pevným rámem, který autobusu zaručuje vysokou odolnost a životnost. K pohonu využívá tradiční řadový čtyřválec umístěný v přední části vozu pod podlahou. Originální japonský motor s dostatečným výkonem 140 kW patří do série špičkových motorů vyráběných v milionových sériích, se kterými se potkáváme na všech kontinentech. Maximální délka autobusu je 7,5 m a uveze až 32 cestujících.

Autobusový „bestseller“, zdomácnělý u českých dopravců od roku 2004 Autobusový „bestseller“, zdomácnělý u českých dopravců od roku 2004

I přes svůj relativně vyšší věk nabídne Turquoise jak řidiči, tak i cestujícím odpovídající komfort jízdy s dobrým odpružením a odhlučněním interiéru. Zejména za volantem vůbec nemáte pocit, až na manuálně řazenou převodovku, která je v dnešní produkci automobilů spíše výjimkou, že jste usedli do staršího modelu.

Isuzu Novo Ultra Euro 6

Vychází z osvědčené konstrukce předchozího modelu Turquoise, je však subtilnější a kratší, měří pouze sedm metrů. V jeho podobě se nabízí cenově příznivý autobus s nižší základní výbavou. „Lidovka“, která se na základě požadavků zákazníků velmi snadno nechá dodatečně upravit – dotvořit podle potřeby. Možná to je také jeden z důvodů, proč je Novo neprodávanějším modelem z celé nabídky dovozce společnosti Turancar CZ. Dnes se jedná již o třetí generaci Novo Euro 6 s povinnou bezpečnostní výbavou podle platných evropských norem. Isuzu Novo v českém prostředí nemá dnes konkurenci díky již zmiňovanému poměru nízké ceny, užitné hodnoty a kvality. Maximální délka je 7 m a do jeho interiéru usedne až 28 cestujících.

Isuzu Novo v českém prostředí nemá dnes konkurenci díky již zmiňovanému poměru nízké ceny, užitné hodnoty a kvality Isuzu Novo v českém prostředí nemá dnes konkurenci díky již zmiňovanému poměru nízké ceny, užitné hodnoty a kvality
Tam, kde se u jiných autobusů volant zastaví v krajní poloze, v případě Nova stále točíte a autobus stále více zatáčí. Manévrovací schopnosti jsou úžasné! Tam, kde se u jiných autobusů volant zastaví v krajní poloze, v případě Nova stále točíte a autobus stále více zatáčí. Manévrovací schopnosti jsou úžasné!

Roboticky řazená manuální převodovka je tím, co na první pohled činí Novo poplatným době. Asi největší překvapení nastane, když se budete potřebovat otočit ve stísněných prostorách. Tam, kde se u jiných autobusů volant zastaví v krajní poloze, v případě Nova stále točíte a autobus stále více zatáčí. Na letištní ploše jsme měli při plném „rejdu“ pocit, že se točíme na místě kolem bodu, který pomyslně vytváří zadní náprava. Byl to neuvěřitelný zážitek, který každý docení až v provozu v městských aglomeracích.

Isuzu Visigo Euro 6

Autobus Visigo, který se v Česku poprvé objevil v roce 2013, se od předchozích, menších modelů zcela zásadně liší. Visigo konstrukčně vychází ze všeobecně běžných pravidel používaných u velkých moderních autobusů světových značek. Základ autobusu tvoří kompaktní, lehká a pevná samonosná karoserie, kde je použitý velký podíl plastových dílů. Zásadní rozdíl proti ostatním autobusům Isuzu je v použití šestiválcového motoru značky Cummins, umístěného v zadní části vozidla, jehož výkon se přenáší na hnanou nápravu přes roboticky řazenou manuální převodovku. Visigo disponuje novou konstrukcí víceprvkové přední nápravy s nezávisle uloženými koly. Za velkou přednost lze považovat velkoryse pojaté zavazadlové prostory o objemu 5,5 mᶾ. V neposlední řadě je nutné zmínit velmi individualisticky pojatý moderní design. Visigo se stalo díky mimořádným vlastnostem, které u autobusu střední třídy očekáváme, středem zájmu dopravců. Kvalitní malý turistický autobus s kapacitou 35 až 40 míst za dobrou cenu na českém trhu dlouhodobě scházel. Visigo všechny parametry v tomto ohledu zcela splňuje.

Visigo konstrukčně vychází ze všeobecně běžných pravidel používaných u velkých moderních autobusů světových značek Visigo konstrukčně vychází ze všeobecně běžných pravidel používaných u velkých moderních autobusů světových značek

Ve srovnání s menšími sourozenci Turquoise a Novo se za volantem autobusu Visigo ocitáte v jiném světě. Jízda je komfortní a tichá, směrová stabilita autobusu při nejvyšší rychlosti je dobrá a řidič příliš nemusí korigovat směr jízdy. Dojem z ovládání se velmi blíží tomu, co známe na trhu u renomovaných značek s portfoliem produktů výrazně širším směrem nahoru. Ovládání je snadné a ergonomie pracoviště řidiče patří k dobrému standardu. Samozřejmě největším plusem je ve srovnání s konkurencí opět cena tohoto vozidla.

Ve srovnání s menšími sourozenci Turquoise a Novo se za volantem autobusu Visigo ocitáte v jiném světě Ve srovnání s menšími sourozenci Turquoise a Novo se za volantem autobusu Visigo ocitáte v jiném světě

Modelová nabídka autobusů Isuzu a cenová politika této značky velmi dobře vykrývají odpovídající prostor na trhu, kde se potkává více rozumových rozhodovacích faktorů než emocí.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?