• V lupkovém lomu nedaleko Nového Strašecí jsme se svezli damprem Cat 725

  • Stroj schopný uvézt 24 tun nákladu pohání motor, který využívá filtr pevných částic i močovinu

  • Dampr je vybaven také elektronikou z běžných aut, má třeba asistent pro rozjezd do kopce

  • V drsném terénu lomu využívá pohon 6×6 i automatické uzávěry diferenciálu

V lupkovém lomu u Nového Strašecí panuje už v osm ráno čilý ruch. Dozery ukrajují z hromad mazlavou hmotu a nakládají ji na dampry, které ji odváží k dalšímu zpracování. Stroje se prakticky nezastaví, a tak firma potřebovala nové. Objednala si rovnou tři šestikolové Caty 725, které jsou tím nejmodernějším, co lze v dané kategorii pořídit. V britském Newcastlu se začali vyrábět teprve na začátku letošního roku. Dnes dorazily sem.

Ačkoliv patří k těm menším lomařským strojům, pro člověka, který se ještě nikdy nesetkal tváří v tvář s důlní technikou, jde o kolosy. Na délku měří téměř 10,6 metru, vysoké jsou 3,5 a široké skoro 2,9 metru. Hmotnost prázdného stroje je 23 tun a 122 kg k tomu, na korbu mu lze naložit až 24 tun nákladu.

Galerie na středu: Nejšílenější stroje, které pořád potřebují klasický pístový motor

Z hlediska designu by laik jen těžko rozlišil, na jaký model se dívá. V lomu jezdí i dampry jiných značek a vypadají prakticky totožně. Odhalí je hlavně logo na masivní přídí. Tvar je obdobný – kabina s vysutou přídí je v modulu s přední nápravou, následuje hydraulický kloub a pak valník se dvěma nápravami. Korbu lze vylepšit o nástavbu, aby se například neztrácel materiál při jízdě.

Klídek na palubě

Do dvoumístné kabiny dampru se šplhá po kovových schodech, která jsou ideální k tomu, aby si člověk obrousil bláto z bot. V klimatizované kabině mě přivítá strojník Ruda, který je se mnou připraven na projížďku po lomu. Vyrážíme a v kabině je docela ticho. „Já jsem dřív řídil autobus, pak kamion. Teď jezdím na tomhle a je to paráda. Mám klimatizaci, dobrý výhled a komfort,“ pochvaluje si Ruda.

Dampr pohání motor o výkonu 255 kW, tedy 342 koní. Jeho hlavní devizou je ale mamutí točivý moment 1729 Nm v nízkých 1200 otáčkách za minutu. Hluk jednotky příliš do kabiny neproniká, zvukový komfort srovnatelný s nejmodernějšími traktory nebo nákladními vozy. To Ruda oceňuje, protože svou kariéru začínal na „vejtřasce“ a tam si o klimatizaci nebo klidném provozu mohl nechat jenom zdát.

Autor textu vs. Cat 725
Ruda tráví za volantem Catu osm hodin denně

Stejně tak už nemusí přemýšlet, co a jak řadit. „Všechno to dělá za mě. Je to automat, umí si i sám zapojit diferenciály. Má nápravový i mezinápravový. Já už jenom jedu,“ vysvětluje. Kdyby chtěl, je možné všechny systémy pohonu ovládat i manuálně. Zatím to ale nebylo potřeba. Cat 725 se po dole pohybuje poměrně svižnou rychlostí. Na šestku umí jet přes 58 km/h.

Technika jako ve vašem autě

Ruda na dampru tráví osmihodinové směny a tak ocení fakt, že je tenhle stroj vybavený podobně jako dnešní moderní osobáky. S rozjezdem do kopce například pomáhá Hill Assist. Stejně jako u off-roadů či SUV umí Cat 725 zobrazit boční i podélný náklon. To je potřeba třeba při vykládání, aby se stroj nepřevrátil. Pokud se tak stane, zapíše se událost do řídící jednotky a už ji není možné vymazat. Kdyby si tedy někdo kupoval ojetý dampr, okamžitě zjistí, že si lehl.

Hydraulický kloub pomáhá při manévrování v užších místech

Při řízení je tedy nutná obezřetnost, ale pomáhá tu ještě automatické vyvažování, takže je šance na nehodu velmi malá. Ruda má ale i další pomůcky, aby se to nestalo. Při couvání s kolosem pomáhá kamera. Kloub se sice neuzamyká, zato s ním ale hydraulika pohne na místě, takže se snadno vymanévruje i z užších míst.

Ruský UAZ 2206 Buchanka je auto jako žádné jiné. Zde je 26 fotodůkazů

Dampr Cat 725 dokonce podobně jako auta nabízí i příplatkovou výbavu. Klidně si lze doobjednat vyhřívané nebo i chlazené sedadlo. Pořídit lze samozřejmě i audio systém s možností propojení s telefony pomocí Bluetooth. K dostání jsou pak třeba i elektricky ovládaná vyhřívaná zpětná zrcátka.

Na dotykovém displeji má strojník kontrolu nad všemi funkcemi vozu
Ovládání je poměrně jednoduché, tady je páka automatu. Připomíná řešení z traktorů

Techniku z moderních vozů najdeme i pod kapotou dampru. Motor musí totiž splňovat nejnovější emisní normy EU pro nesilniční stroje. Pomáhá mu s tím syntetická močovina, tedy klasické běžné aditivum AdBlue a také filtr pevných částic. Ten je bezúdržbový, vydrží po celou životnost stroje. Ruda si všiml, že je Cat úspornější než předchozí mašina. „Jo, určitě to jezdí za míň. Ujedu za den tak 80 kilometrů, řekne si přitom zhruba o 130 litrů paliva,“ chválí.

Ostatně, kapalinové náplně jsou naopak něco, s čím se u běžného vozu nesetkáte. Palivová nádrž má kapacitu 412 litrů, do chladícího systému se vejde 83 litrů, řízení spolkne 110 litrů a převodovka využije 47 litrů oleje. Spotřeba 162,5 litrů na 100 kilometrů je tedy naprosto normální. A jaká je cena? Pokud byste si chtěli pořídit obdobný stroj do svého lomu, připravte si zhruba 300 tisíc eur, tedy 7,8 milionu korun bez daně. Ano, tenhle parádní stroj je levnější než kdejaký Rolls-Royce.

Jak se řídí dampr? Jednoduše jako běžné auto, tedy až na tu spotřebu
Ohodnoťte tento článek!
4 (79.13%) 23 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

PŘIDAT KOMENTÁŘ: