Jak na nákup ojetého automobilu: Nedělejte základní chyby a nevěřte slibům prodejců

Zdroj: Dalibor Žák, Autobibile.cz
  • Mezi nejčastější chyby při nákupu ojetiny patří nákup bez mechanika nebo impulzivní rozhodování

  • Kupující často dostatečně neprověřují historii daného automobilu a místo toho raději věří prodejcům 

  • Důvěra ale není na místě. Poměrně hodně vozů má i v dnešní době stočený tachometr

Spolu se zdražováním nových automobilů roste zájem zákazníků o ojetiny. Ačkoliv je takový vůz cenově dostupnější, pořád platí, že si i v případě ojetiny kupujeme velmi drahou věc, která navíc na rozdíl třeba od domu obvykle nepředstavuje dobrou investici. Jak moc bude zákazník s nákupem spokojený, to se přímo odvíjí od stavu daného vozu.

Jenže lidé jsou mnohdy nedůslední a někteří prodejci jejich důvěru zneužívají. Pak se z ojetého vozu „po doktorovi“, v zimě neježděného a pravidelně servisovaného může vyklubat neodborně opravovaný exemplář po nehodě se stočeným tachometrem, který neposlouží svému účelu, ale místo toho bude zdrojem spousty problémů.

Nákup ojetých vozů zkrátka doprovází několik základních pravidel, které určitě stojí za zopakování.

Testovací jízda je povinností 

Svézt se s automobilem před jeho nákupem je naprostá samozřejmost. Můžete se ale setkat s tím, že se prodávající bude snažit rozsah jízdy omezit. Případně vás nebude chtít pustit za volant. Pak je lepší poděkovat a vypravit se za jiným exemplářem. I ojetý vůz je drahá věc a rozhodně je na místě si důkladně vyzkoušet, zda vše funguje tak, jak má.

Většinu problémů s převodovkou a odpružením lze jednoduše identifikovat již během zkušební jízdy. Vyzkoušejte každý rychlostní stupeň. Při vyšších otáčkách by nemělo docházet k žádným vibracím. Zaměřte se na to, jak se vůz řídí. Zda je stabilní. Vyzkoušejte prudší stoupání. Jízda do kopce klade větší zatížení na převodovku. Právě v této situaci může začít opotřebovaná spojka jemně prokluzovat.

Mnozí se nemusí cítit dostatečně kompetentní na to, aby během zkušební jízdy dokázali identifikovat jakékoli problémy s autem, což ale není tak docela pravda. „Dokonce i lidé, kteří autům příliš nerozumí, dokážou identifikovat neobvyklé zvuky, horší řazení, a tak podobně. To jim pomáhá rozhodnout se, zda automobil vůbec stojí za to“, říká automobilový expert Matas Buzelis ze společnosti carVertical, která se zabývá prověřováním historie ojetých automobilů.

Hledáte pěknou ojetinu? Studie ukázala, u kterých značek byste si měli dávat největší pozor na poškození

 

Nedělejte impulzivní rozhodnutí

Než utratíte vaše těžce vydělané peníze za dražší vůz se silným motorem, dobře popřemýšlejte o vašich aktuálních potřebách. Větší motory výrazně zvyšují náklady na palivo, SUV potřebují dražší pneumatiky, luxusní auta mají dražší servis. Nepřiplácejte za věci, které nepotřebujete.

„Jakmile se ponoříte do inzerátů, zaručeně se dostanete až do bodu Pojďme si koupit tohle, chci to už mít co nejdřív za sebou. Místo toho nejprve stanovte, jaký typ auta potřebujete,“ radí Matas Buzelise, expert na automobily ze společnosti carVertical. Podle něj existují jednoduché kroky, které vám pomohou odfiltrovat nesprávné volby:

  1. Stanovte si rozpočet – cena vašeho budoucího vozu by neměla přesáhnout 35% vašeho ročního příjmu.
  2. Vyberte si typ paliva – elektromobily jsou drahé, ale jejich provoz může být levný. Dieselové vozy jsou ekonomické a skvělé na dlouhé cesty. Benzinová auta jsou tišší a vyžadují méně údržby, ale spotřebují více paliva.
  3. Rozhodněte se, kolik místa potřebujete – dodávky a velkoprostorové vozy jsou nejpraktičtější, pokud jde o místa k sezení a zavazadlový prostor. Nestačilo by ale nakonec jen kombi?
  4. Skutečně potřebujete pohon 4×4? – SUV a terénní vozy jsou mnohem komplexnější a nákladnější na údržbu. Pokud se často nepotýkáte s extrémními podmínkami na silnicích, možná vám budou lépe vyhovovat auta s pohonem jedné nápravy. Lidé si často kupují auta s pohonem 4×4 pouze kvůli lepší trakci za špatného počasí, ale tuhle výhodu reálně využijí jen párkrát do roka.
  5. Porovnejte modely od různých výrobců – nezaměřujte se pouze na jednu značku, pokud k tomu nemáte nějaký pádný důvod. Prozkoumejte všechny alternativy, i ty levnější

Neignorujte historii vozu

Každé vozidlo má identifikační číslo vozidla (VIN). To obsahuje cenné informace, jako jsou záznamy o krádežích, historii poškození a najetých kilometrů, fotografie, atd. Různé nesrovnalosti a nehody jsou jako trestní rejstřík nás, lidí – existuje a nemůžete se ho jen tak zbavit. Kdokoli si může koupit zprávu o historii vozu a zjistit, čím auto během svého života prošlo – stačí znát VIN. Slušní prodejci vám číslo rádi sdělí dopředu, případně ho rovnou napíší do inzerátu. Pokud VIN kód sdělit nechtějí, je lepší vyhledat jiný automobil. Neochota prodávajícího totiž bude mít svůj důvod.

Před nákupem ojetého vozu si nově můžete prohlédnout také závady nalezené při STK

„Lidé by nevěřili, kolik vozidel, která denně vidíme na trhu, má falešný počet najetých kilometrů. Na základě všech zpráv od společnosti carVertical, vygenerovaných v průběhu minulého roku, se toto číslo pohybuje až kolem 16,1%,“ říká Matas Buzelis.

Nedostatečně prověřená historie může vést k nákupu automobilu nejen se stočeným tachometrem, ale také se špatně provedenými opravami nebo nejasným původem. Kupující se tak vystavuje nejen riziku, že si koupí ojetou rachotinu, ale může se také dostat do právních problémů v případě nákupu kradeného vozu.

Na prohlídku berte někoho, kdo tomu rozumí

Mechanik, nebo nějaký jiný odborník, by měl být také samozřejmostí. Odborně zhodnotí skutečný technický stav vozu a na základě kritických míst daného typu automobilu dokáže přesněji odhadnout, zda sedí počet najetých kilometrů a případně nastínit, kolik bude úvodní servis po nákupu ojetiny stát.

Průměrné nájezdy německých ojetin: Projděte si ucelený přehled, ať při nákupu nenaletíte

Navíc je takový člověk nezávislý a pomůže vám vyhnout se situacím, kdy nákup rychle odsouhlasíte jen proto, že už chcete mít prohlídku a vyjednávání s prodejcem za sebou. Pokud nemáte známého, který je schopen poradit, neváhejte utratit pár tisíc navíc za prohlídku v servisu. Tyto peníze navíc se určitě vyplatí.

„Často jsem si všiml, jak prodejci ojetých vozů v reklamách poukazovali na to, že jsou absolutně v pohodě s inspekcí v servisu. Nespoléhejte se však pouze na důvěru – i ti nejsebevědomější prodejci se mohou ve finále začít odborné kontrole vyhýbat. Toto by měl být pro vás varovný signál. A i když prodejce vystupuje skutečně sebevědomě, nemusí to nutně znamenat, že je jeho vůz ve špičkové formě,“ říká Matas Bezelis ze společnosti carVertical.

Bez ohledu na cenu vozu může nesprávná volba při nákupu vést k velkým problémům. Auto se může porouchat, můžete objevit poškozené a nefunkční systémy nebo ještě hůř, můžete dokonce skončit u soudu. Kdykoli kupujete ojetý vůz, vždy proveďte řádnou zkušební jízdu, zaměřte se pouze na vozidla, která skutečně plánujete koupit, obstarejte si zprávu o historii vozu a požádejte o odbornou radu mechanika.

Jak na nákup ojetého automobilu: Nedělejte základní chyby a nevěřte slibům prodejců
Ohodnoťte tento článek!
3.3 (65.71%) 7 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: