Při porovnávání výhod aut se spalovacími motory a elektromobilů se všeobecně mluví o různé energetické bilanci, která kvůli náročné výrobě akumulátorů ani nemusí vyznívat příznivě ve srovnání s klasickými auty. Tím spíš, když vezmeme v úvahu auta s motorem na CNG. Jenže jak připomíná web Edison, i spalovací motory v podstatě konzumují elektrickou energii. Neděje se tak sice přímo, ale pořád je to energie, kterou by teoreticky bylo možné při přechodu na elektricky poháněné automobily ušetřit.
Edison ve svém článku rozvíjí teorii založenou na předpokladu, že lidstvo by potřebovalo po přechodu na elektromobily při počtu zhruba 41 milionů vozů sto miliard kilowatthodin ročně. Tohle obrovské číslo některé vede k námitkám, že na to nebudeme mít dost zdrojů. Zejména pokud se zaměříme na zdroje obnovitelné. Jenže řešením by mohlo být právě uspoření elektrické energie, kterou spotřebovávají auta se spalovacími motory už dnes.
Zjevně je kde šetřit
Výhodou elektřiny je fakt, že jak jednou dostanete k dobíjecí stanici dostatečně silné vodiče, je v podstatě vystaráno. Minimálně ve srovnání s řetězcem předcházejícím tankovací pistoli na čerpací stanici. Podle informaci magazínu Edison jedna čerpací stanice spotřebuje jen na vydávání paliva 200 000 kWh elektrické energie ročně, respektive na jeden vydaný litr připadá 0,1 kWh nepřímo spotřebované elektřiny. A to se nebavíme o tom, co spotřebuje čerpací stanice na doplňkové služby.
Jenže to je pořád jen nepatrný zlomek celého procesu. Edison připomíná rovněž skutečnost, že na výrobu litru paliva v rafinerii připadá zhruba 1,6 kWh elektřiny. Tudíž automobil se spotřebu 7 l/100 km nepřímo spotřebuje přibližně 11 kWh. Pro srovnání, menší elektromobily mají spotřebu zhruba 15 až 20 kWh/100 km.
Vše začne být opravdu zajímavé ve chvíli, kdy do této nepřímé spotřeby elektrické energie zahrneme ještě například provoz ropovodů. Edison pro představu jmenuje ropovod vedoucí z Marseille do Německa, který je dlouhý 769 km. K přepravě ropy je zde potřeba 34 čerpadel o výkonu 1600 až 2200 kW. Roční spotřeba pouze tohoto ropovodu samotného by měla být 100 gigawatthodin. Takové množství elektřiny by při ročním nájezdu 12 500 km vystačilo na provoz 45 tisíc elektromobilů.
Přidejme k tomu rozvoz benzinu, provoz různých tankerů převážejících ropu po světě, nutnost vyrábět další suroviny jako olej nebo v čím dál větší míře močovinu a máme oblasti spotřeby energie, která by se při přechodu na elektromobily mohla uvolnit právě pro jejich provoz.
Článek magazínu Edison představuje zajímavý pohled na oblast, o které se moc nemluví. Přesto je potřeba dodat, že celá věc je trochu komplikovanější a rozhodně je to téma na mnohem delší diskuzi. Například ropovody a jejich čerpadla nebude možné jen tak vypnout ani po plném přechodu na elektromobily (stejně jako se nezbavíme tankerů převážejících ropu), protože z ropy se nevyrábí pouze palivo pro spalovací motory, ale také třeba plasty. A plasty se hojně používají na výrobu všeho možného včetně elektromobilů. Nehledě na to, že například rafinerie kromě různých produktů generují také odpadní teplo a to se dá využít třeba právě k výrobě elektrické energie.